مناورة تركية جوية ضخمة شمال مصر

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
منغير متقول اتعملت وكان في فديو متصور لشيخ قبيلة الجوازي والفرجان ايضا اولاد عمومة حفتر بيتكلم عن الضابط المسؤول عن القبائل العربيه في امن الدوله (المقصود بالقبائل العربيه المنفصله نسبيا ولها اتصال عبر الحدود وليست القبائل المندمجه اندماج كامل ) انه قابله واتكلمو في هذه النقاط بالاضافه ان الجوازي كانت تدعم معمر القذافي وقت ازمته

١٨ مليون نسمة:unsure:

لولا المرض كنت كتبت كلام قبيح للمتصهينين العرب الداعمين للإحتلال التركي المدعوم من الناتو و روسيا لتقسيم ثروات ليبيا بينهم مطايا الخليفة و اخوان الشواذ

بعد التعافي باذن الله

لولا المرض كنت كتبت كلام قبيح للمتصهينين العرب الداعمين للإحتلال التركي المدعوم من الناتو و روسيا لتقسيم ثروات ليبيا بينهم مطايا الخليفة و اخوان الشواذ

بعد التعافي باذن الله

وحفتر شو؟

وحفتر شو؟

حفتر بتاعنا ... اللي مش عاجبه ييجي يتكلم معانا ... لو مش عايز عنده تركيا يتفضل يروحلها .... بس ميزعلش بعد كدة

خلص الكلام ... وقت الحروب و هكذا أزمات لا مجال لتقبل الخونة

لا مكان لكلاب الأتراك في ليبيا .... ليبيا لليبييين فقط دون غيرهم

حفتر بتاعنا ... اللي مش عاجبه ييجي يتكلم معانا ... لو مش عايز عنده تركيا يتفضل يروحلها .... بس ميزعلش بعد كدة

خلص الكلام ... وقت الحروب و هكذا أزمات لا مجال لتقبل الخونة

انا مش شايف حروب!

اجل تقريبيا،،،. كم تتوقعوا ان يكون العدد؟؟

في ليبيا ليس هناك أعداد كبيرة لتجنيد، اذا كان القذافي في عز قوته استطاع تجنيد حوالي ٧٠ الف جندي فقط!!!!
صراحة لا أستطيع تصديق هذا الرقم فمساحة ليبيا كبيرة والاشتباكات في أكثر من منطقة....علي ماذا بنيت هذا التوقع أخي الكريم؟

بعد التعافي باذن الله

الف سلامة عليك
شافاك الله وعافاك

مش منحقك تمنع سفن تجاريه حربيه فقط ... وبعدين عندهم ايران ينقلو ليها بري ويطلعو سفن من عندهم
سيبك من الموضوع ده لانو داخل في الميزان التجاري
ياحج في حالة حرب هتمنع اي سفينه سواء تجاريه او عسكريه

بعد التعافي باذن الله
شفاك الله وعافاك

شايف تركيا حكومة السراج بتطحن بحفتر وبتبسط سيطرتها

طيب .... هنشوف :طيب: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

استنى لما نرسم الحدود مع الجريك حبايبنا و تتفرج على افتتاح جرجوب و حباطة بس من غير عياط لو سمحت :cool:

شايف تركيا حكومة السراج بتطحن بحفتر وبتبسط سيطرتها
انت مكنتش موجود من كام شهر ولا ايه وهم مزنوقين في طرابلس.....الحرب سجال أخي وربنا يبعدها عن المسلمين ويحقن دمائهم

المخابرات المصرية فعلتها في سيناء و سلحت و دربت قبائل موالية للجيش،، تستطيع تكرارها في ليبيا مع قبيلة الجوازي في مصر و خاصة ان لديهم ثأر قديم مع الأتراك و هم سبب تهجيرهم من ليبيا الي مصر....

اعتقد انها فكرة جميلة....
قبائل غرب مصر وشرق ليبيا امتداد لبعض وعن نفسى انتمى لقبيلة من غرب مصر ولنا اهل فى ليبيا ومستعد لأى تطورات لو ده توجة القياده
لكن الواقع بيقول ان دعم القبائل مستبعد جدا
1-لأن اهلنا فى ليبيا عندهم مقاتلين بما فية الكفاية والمطلوب دعمهم بأسلحة تضمن تحييد الدعم التركى
2- الدعم فى سيناء تم لأسباب مختلفة اهمها رفع حماية القبائل عن الارهابيين واستغلال معرفة سكان الارض بطبيعتها والسببين غير موجودين فى الحالة الليبية
للعلم اللواء الراحل عمر سليمان (رحمه الله واسكنة جناتة) استخدم اسلوب مشابة فى ضرب عناصر وقيادات الارهاب فى صعيد مصر

انت مكنتش موجود من كام شهر ولا ايه وهم مزنوقين في طرابلس.....الحرب سجال أخي وربنا يبعدها عن المسلمين ويحقن دمائهم

لكن تركيا فتحت جسر جوي لهم
وحفتر اثبت انه لا يعتمد عليه

ياحج في حالة حرب هتمنع اي سفينه سواء تجاريه او عسكريه
مفيش حروب الاتراك بيهوشوا واحنا معندناش النية غير لو كسروا خط أحمر...العلاقات التجارية شغالة واحنا مش هنخسر التنمية

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى