إيطاليا: لم نوافق حتى الآن على بيع سفينتين حربيتين لمصر

يبقى المفاوضات فيها خلاف
يا اما مش عايزين يدونا الاستر او احنا مش عايزين ناخد التايفون والتصريح دا لتوصيل رساله
فى النهايه استعداد ايطاليا انهم يدونا سفنتين كانوا مصنعين لبحريتها دليل على حرصهم على اتمام الصفقه
اتمنى بس اننا نفضل على موقفنا والاستر ييجى

اهو دا اللي انا قلقان منه
في اطراف داخليه كتير في ايطاليا حتضغط
عشان الصفقه متتمش وحتلاقي هوجه في الاعلام عشان الخرا ريجيني
لو علي الحكومه الايطاليه فواضح انهم عاوزين يسلمونا النهارده قبل بكره

السؤال المهم الآن
كيف نحمي أنفسنا من غدرهم بعد اكتمال الصفقة في حالة دخلنا في نزاع أن يمنعوا عنا الذخائر؟

قال وزير الخارجية الإيطالي إن بلاده لم توافق بعد على بيع سفينتين حربيتين، صنعتهما شركة فينكانتيري لبناء السفن، إلى مصر مشيرا إلى أن الحكومة ما زالت تدرس الاعتبارات السياسية.

وكانت شائعات بشأن موافقة روما على البيع قد أثارت انتقادات في إيطاليا وعبر أعضاء في الحكومة عن مخاوفهم بخصوص سجل حقوق الإنسان في مصر، لا سيما بعد تعذيب ومقتل الباحث الإيطالي جوليو ريجيني في القاهرة عام 2016.

وردا على أسئلة خلال جلسة استماع برلمانية، قال وزير الخارجية الإيطالي لويجي دي مايو، اليوم الأربعاء، إن مصر "محاور سياسي مهم في منطقة البحر الأبيض المتوسط". وأضاف أن روما تنتظر إحراز تقدم في التحقيق الخاص بمقتل ريجيني.

مصدر
نتوسط وناخذ الثالثه والرابعه والخامس معا نقل التقنيه ?

اهو دا اللي انا قلقان منه
في اطراف داخليه كتير في ايطاليا حتضغط
عشان الصفقه متتمش وحتلاقي هوجه في الاعلام عشان الخرا ريجيني
لو علي الحكومه الايطاليه فواضح انهم عاوزين يسلمونا النهارده قبل بكره
اللي نعرفه ان مصر ساحره الدول الاوروبيه ? صفقات رايحه جايه اللهم لاحسد ?

السؤال المهم الآن
كيف نحمي أنفسنا من غدرهم بعد اكتمال الصفقة في حالة دخلنا في نزاع أن يمنعوا عنا الذخائر؟
صنع قطع الغيار الاستهلاكيه
ودبر نفسك بتسليح معا الاوكران ودولة جنوب افريقيا وبريطانيا

استهلاك اعلامي وتهدأة الداخل فقط

كلها أيام وتيجي

فرنسا تعرض على مصر المشاركه في فرقاطة القرن الواحد والعشرين الرقمية بالكامل بيلهارا و تصنيعها محليا
لو رفضت ايطاليا ستخسر كثيرا

فرنسا تعرض على مصر المشاركه في فرقاطة القرن الواحد والعشرين الرقمية بالكامل بيلهارا و تصنيعها محليا
لو رفضت ايطاليا ستخسر كثيرا
مين فين ازاي امتى :D
دا انا اروح اخلص في العقود وقتي

عودة
أعلى