ايطاليا توقع اتفاقية ترسيم للحدود البحرية مع اليونان

اليونان كدا واخده حصه الاسد فى المنطقه على حس الجزر اللى عندها
والله الاتراك عندهم حق
القصة ليست في الكم القصة في الكيف معظم الحدود الاقتصادية تقع فيها منطقة الاخاديد العميقة في البحر المتوسط في أعماق تتراوح بين أربعة وخمسة آلاف متر يستحيل التنقيب فيها أو مد خطوط أنابيب.

ما يقدر اتفاقية لوزان ال مضي عليها اتاتورك و ال علي أساسها تأسست تركيا الحديثة تنازلت عن سيادة كل جزر المتوسط ل يونان ما يقدرش ده كفاية اساسا المعجزة ال عملها اتاتورك من الدفاع عن تركيا و حولها من اتفاقية سيفر ال قسمتها 3 دول اتفاقية لوزان و نحمد الله انه ما نجحتش في ضم الموصل و كركوك و الا كانت تركيا خدت جزء كبير من نفط العراق و طاحت في الدول العربية كلها
أنت منحاز و لا تناقش الموضوع بحيادية ما يفضي بإستحالة النقاش معك سلام.

الإتفاق التركي الليبي يحفض حقوق كل العرب و كل الدول المتشاطئة

هى تركيا هاتعرف حق العرب أكثر من العرب نفسهم و لا ايه ؟ حقوق العرب "مصر و ليبيا" معروفة و مفيش عليها اي مشاكل ، ماتحاولش ترمي بلاويك و مشاكلك "كتركيا" علي العرب .
عندك مشكلة مع اليونان حلها بطريقتك لكن "ماتزايدش" علي حقوق العرب او تعمل نفسك الفارس النبيل اللي جاي يدافع عن حقوق العرب.

مصحلتنا في عدم وجود دولة توسعية علي حدودنا الغربية
وبالتالي اضعاف الدولة ديه اي طريقة حتي لو بمساعدة الغرب الكافر :ROFLMAO: مطلوب
مهو اليونان لو اتوسعت هتنفخنا احسن

أنت منحاز و لا تناقش الموضوع بحيادية ما يفضي بإستحالة النقاش معك سلام.
طاب ما انت منحاز القرد ههههههه
و بعدين هو انا برده ال جبت خرائط مزيفة ????? طاب يا سيدي انا على الاقل بقول معلومات حقيقة و حتي منحاز ل بلدي مش ذيك برده مش هتعتذر بقي علي تزييف خرائط ??

المشكلة أن اليونان مش دولة توسعية و لا بتهدد بنهب الحقوق العربية و الا كنت هاتلاقيها بعتت جيش مخصوص يساعد الجيش الليبي في اللحظة اللى الاتراك دخلوا فيها ليبيا و لكن ده ماحصلش و قررت انها تلتزم بحدودها و بس و تعبر عن غضبها سياسيا ،المشكلة كلها في تركيا اللي بيقولوا عليها "مسلمة" و اللي شايفه كل الحقوق العربية حقوقها و عايشه ف عصر الدولة العثمانية القديمة .

يونان مين الللي توسعت هتنفخنا يا كبيرنا ؟!

الاتراك بيضحكوا علي مئات الاف من المصريين باسم الدين
في مصريين (الاخوان) ليل ونهار جهرا بيانا بيقولوا الجيش المحمدي انت جيشك بقي مين ؟!
ويقولك طبعا اقف مع الجيش التركي قصاد الجيش المصري لاني ملييش فيه رأي

وبيبرروا تدخل تركيا في ليبيا ويقولك مصر بتروح هناك ليه ؟!

اليونان لو في مكان تركيا مش هتلاقي مئات الاف من الخونة

ولا اقصد هتنفخنا في الترسيم ؟!

معتقديش هما كده كده متعنتين من قبل الحوارات ديه كلها بالعكس فرصة الترسيم حاليا مع اليونان بقيت اكبر وفي نفس الوقت هناخد مكتسبات اكتر

أستغرب دفاع الإخوة المصريين على هذا التقسيم
مصلحتكم في قضية الحدود البحرية مع تركيا ستحصلون على حدود بحرية أكبر
اليونان في الخريطة استحوذت على كل شيء
قبرص اليونانية يجب أن تلزم ب12 ميل حدود إقليمية ليس أكثر كما تحاول أن تفعل تركيا
اختلفوا مع تركيا في القضايا السياسية لكن سياستكم بخصوص التقسيم الحدودي يجب أن تكون منسجمة لمصلحتكما معا

قبرص اليونانية يجب أن تلزم ب12 ميل حدود إقليمية ليس أكثر كما تحاول أن تفعل تركيا
اختلفوا مع تركيا في القضايا السياسية لكن سياستكم بخصوص التقسيم الحدودي يجب أن تكون منسجمة لمصلحتكما معا

مشاهدة المرفق 273582
يابني قولنا تاني في قوانين دولية بتحدد ترسيم الحدود و لو عملنا نفسها هبل ذي الاتراك مفيش شركة هتيجي تنقب عندنا ذي خازوق تركية و مكنش هيبقي في ظهر ولا نورس ولا اي تنقيب في المتوسط فككم من الهبل ده طاب ما انا ارسم خريطة الصبح اضم كل المناطق ليا و اقول طز في تركيا و كده كده انا هبقي للبحرية الاقوى في المتوسط بعد استلام الصفقة الإيطالي بلاش كدب بقي للرحمة

يابني قولنا تاني في قوانين دولية بتحدد ترسيم الحدود و لو عملنا نفسها هبل ذي الاتراك مفيش شركة هتيجي تنقب عندنا ذي خازوق تركية و مكنش هيبقي في ظهر ولا نورس ولا اي تنقيب في المتوسط فككم من الهبل ده طاب ما انا ارسم خريطة الصبح اضم كل المناطق ليا و اقول طز في تركيا و كده كده انا هبقي للبحرية الاقوى في المتوسط بعد استلام الصفقة الإيطالي بلاش كدب بقي للرحمة
و القوانين الدولية بتقول ان الجزر امتداد للشاطئ الرئيسي و لازم ترسيم الحدود يبقي من نقاط الأساسي بين الدول ال بتشمل الجزر بلاش ضحك الله بخليك من ضيعنا ايام بتراجع القوانين الدولية عشان نخلص من الحكاية ديه و خلاص

الناس مش شايفة ان مصر بقالها سنين بستخرج غاز وتركيا لا ومش قادرة تعرف السبب

عموما اتفاقية السراج والقرد هتبقي مصحلة لينا للضغط علي اليونان في الاسراع في التقسيم والترسيم البحري
ويبقي كده الخليفة في خاينة اليك

و القوانين الدولية بتقول ان الجزر امتداد للشاطئ الرئيسي و لازم ترسيم الحدود يبقي من نقاط الأساسي بين الدول ال بتشمل الجزر بلاش ضحك الله بخليك من ضيعنا ايام بتراجع القوانين الدولية عشان نخلص من الحكاية ديه و خلاص
لا تركيا تتدخل في ليبيا عشان بتدعم حكومة شرعية معترف بيها دوليا
اما ترضي بالتقسيم طبقا للشرعية المعترفة بيها دوليا لا

:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

لا تركيا تتدخل في ليبيا عشان بتدعم حكومة شرعية معترف بيها دوليا
اما ترضي بالتقسيم طبقا للشرعية المعترفة بيها دوليا لا

:ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
و في نفس الوقت تقولك احنا بنحارب ضد بشار رغم ان معاه الشرعية الدولية و يقولك السيسي انقلابي بس البشير في السودان قبل كده كان علي قلبه ذي العسل ??????

مشاهدة المرفق 273582

غير صحيح ال ١٢ ميل دول حدود "إقليمية" يتقيد فيها الحركة البحرية بشكل عام و حصري علي قبرص فى حاجه اسمها حدود اقتصادية اعتقد بتزود تقريبا مش متذكر الرقم بالظبط الى ١٨٠ ميل زيادة بيبقي فيها التي عن الموارد حصرا لها مادامت المسافة بينها و بين الدولة الأخرى اكبر من ضعف ال ١٨٠ ميل أما إن كانت أقل من كدة زي الحدود بين قبرص و تركيا فبيتم تقسيم تلك المسافة مناصفة بين الدولتين .
مصر حقوقها محفوظه بالقانون الدولى ،و بالعكس الخريطة التركية بتاكل من حقوق مصر و بعدين هاناخد ليه أزيد من حقوقنا هو افترا عالجيران و خلاص .!

قانون القوة هو الموجود أما القانون الدولي فهو مخدوم للحفاظ على الحدود الموروثة على الإستعمار لتحافظ على الظلم الواقع على بعض الشعوب في فترات سابقة بالقانون
وأفضل وقت لتغيير هذه القواعد هو الآن والنطام العالمي في حالة اهتزاز وبداية إعادة تشكيله من جديد
أو على الأقل عدم توقيع أي اتفاقيات حدودية تكرس السرقة وترك الأمر للأجيال القادمة عل موازين القوى تتقارب

بارك الله في مولانا أمير المؤمنين الامام المتغلب بأمر الله المؤيد بنصره المشير عبد الفتاح بن سعيد بن حسين بن خليل بن السيسي، قاهر الفرنجة وداعش و التركمان و الإخوان وقائد جيوش مصر وناحر رؤوس الخوارج ومروض مدعي السلف وفاشخ شمامين الكلة، الإمام المتغلب -حفظه الله وراعاه وأيده بنصره- الذي دانت له ربوع البلاد ??

عودة
أعلى