تعيين أميرة أورون سفيرة لإسرائيل في مصر

طبعا هذا كله مو تطبيع..!

بس الخلايقه هم اللي مطبعين..
:ههه:
انت داخل اول الموضوع تعمل فتنه اعتقد انت مش من الخليج اصلا
مفيش حد اتكلم ثانيا في فرق بين التطبيع والعلاقات الدبلوماسيه
ثالثا نظرة دول الخليج ليست واحده تجاه اسرائيل يعني بعضها يرحب بعلاقات والبعض الاخر يرفض ، بلاش شغل عيال الله يخليك ☹️

هو حد كلمك يا عم ولا داسلك علي طرف??
لحظه فيه صورة تذكرتها ..

ده تطبيع ولا مش تطبيع..!

الله يرحمه ضحكني كثيرا في هذه المسرحية لكني لا اعلم ليش ما استمر ونجح كان لا يقل عن عادل امام وايضا ذلك الدب اللي مبيجمعش رحمهم الله جميعا..

انت داخل اول الموضوع تعمل فتنه اعتقد انت مش من الخليج اصلا
مفيش حد اتكلم ثانيا في فرق بين التطبيع والعلاقات الدبلوماسيه
ثالثا نظرة دول الخليج ليست واحده تجاه اسرائيل يعني بعضها يرحب بعلاقات والبعض الاخر يرفض ، بلاش شغل عيال الله يخليك ☹
كلامك غير صحيح فتح سفارة يعني اعتراف رسمي بوجود هذه الدولة يعني تطبيع رسمي فبلاش شغل عيال الله يخليك..

الله يرحمهم.

انا عايز الأعضاء المصريين يتخيلوا ( الأخوة) العرب اللي مش عاجبهم السلام المصري الإسرائيلي اللي دفعنا ففيه من دمنا و اقتصادنا بسبب القضية العربية علشان مسترد ارضنا لو كانت سينا لسه تحت الاحتلال الاسرائيلي كانوا عملوا فينا ايه ده شوية الإرهابيين اللي في سينا بيعملوا عملية إرهابية كل كام شهر و كل ما تكلم واحد فيهم يقولك طيب و الإرهاب الغير مسيطر عليه و سينا اللي خارج السيطرة و بلا بلا بلا علشان كدة دايما الأمراء دي اتمنى من المصريين وضعها تحت أقدامهم لأنها لا بتودي و لا بتجيب.
و السلام ختام.
شالوم ???
سو اللي تبغى بس ايضا نفاق لمن تتبلى على الاخرين وانت مطبع كلنا نشوف إعلاميين مصر والاردن يخونون الخليج ودولهم مطبعه فطبيعي تشوف ردة فعل ولا بكيفك..

كلامك غير صحيح فتح سفارة يعني اعتراف رسمي بوجود هذه الدولة يعني تطبيع رسمي فبلاش شغل عيال الله يخليك.. مشاهدة المرفق 271767

الله يرحمهم.
يا حبيبي التطبيع درجه أعلي من التعامل السياسي ، هبسطهالك لما تلاقي عمرو دياب عامل حفله في تل ابيب يبقي طبعنا فهمت حاجه ؟

حاربنا واسترجعنا أرضنا وخرجنا من المعادلة وهذا ما يغيظ البعض
اللي له ارض محتلة يروح يستردها
اللي عاوز يطبع براحته
احنا بالنسبة لنا جبرت

مين البرنس اللي بيحذف مشاركاتي ويترك من اقتبست منة

ياخي مساء الخير عليك
:قلب الطاولة:
خلك مثلي مروق الدنيا قصيرة وماتسوى..

انا قاعد العب لعبة rise of kingdoms ثم اجي هنا اسولف واعبر عن قناعاتي دون كره او حقد فمن يملؤ قلبه بالسوء هو اكبر ظالم لنفسه..

الا طبعا اللي يشتم فهذا مريض نفسي ..

يا حبيبي التطبيع درجه أعلي من التعامل السياسي ، هبسطهالك لما تلاقي عمرو دياب عامل حفله في تل ابيب يبقي طبعنا فهمت حاجه ؟

كلامك غير صحيح فتح سفارة يعني اعتراف رسمي بوجود هذه الدولة يعني تطبيع رسمي فبلاش شغل عيال الله يخليك.. مشاهدة المرفق 271767

الله يرحمهم.

السيسي جميع انجازاته قروض سيدفع ثمنها المواطن المصري

الميسترال و الرافال وغيرها أسلحة تفوق قدرة مصر و حتى الأن لم تستفد مصر منها عملياً

لكن الفائدة الوحيدة كسب رضا المجتمع الغربي حتى ايطاليا تم اسكاتها رغم مقتل مواطن مقابل التفاوض على الغاز و السلاح​

الكلمتين دول كأني سمعتها من ناس معينه

سمعتها منين؟؟؟
سمعتها منين؟؟؟

اه افتكرت.... رحم الله موضوع الانقلاب التركي... أفتكرت ????

انا عاوز بس اقولك
احنا جايبين الميسترال علشان نعملهم مطعم عائم في قلب البحر

وبالنسبة انها هي والرافال فوق القدرات المصرية

فإن شاء الله احب اقولك انو السلاح بييجي عندنا يتطوع لينا

مش بنقعد ندرس فية 5 سنين... ونجربو في 5 زيهم

معلش... حاول مرة ثانية

سو اللي تبغى بس ايضا نفاق لمن تتبلى على الاخرين وانت مطبع كلنا نشوف إعلاميين مصر والاردن يخونون الخليج ودولهم مطبعه فطبيعي تشوف ردة فعل ولا بكيفك..
اكيد بكيفي و اسوي اللي أبغاه يا طويل العمر بس خليك فاكر ان علشان ارضنا خسرنا آلاف الشهداء و اتاخرنا في كل المجالات و كان لازم سلام علشان نعرف نتحرك و نتقدم و نحاول نوصل لمكانة مصر الطبيعية فأنت متجيش بعد ده كله و تقولي انت مطبع مع إسرائيل لان مفيش حد داس على كرامة الصهاينة و اذاقهم المر الا المصريين و هما عارفين كدة كويس قوي و انهم من ساعة السلام مع مصر و هما قاعدين مرتاحين و يا سيدي لو عايز تطبع مع الصهاينة طبع براحتك و اوعدك محدش فينا هيتكلم

الصراحة ماقوم الموضوع الا الردود على مشاركاتي هههههههههههههه

مع احترامي الدعم الأمريكي قيد مصر كثيراً والدعم ليس نقدي غالبا تبرع بمعدات عسكرية قديمة مثل الفرقاطات بيري و الطائرات فانتوم واف 16​

دعنا نري نبذة بسيطة عن الاسلحة التي اخذناها من الولايات المتحدة بعد اتفاقية السلام

240 طائرة اف 16
35 طائرة فانتوم
8 طائرات اواكس E2 Haek eye 2000
8 طائرات حربة الكترونية beech-1900
2 طائرة حرب الكترونية C130H compass call
21 طائرة نقل C130
53 طائرة اباتشي
19 طائرة شينوك

1300 دبابة ابرامز
1935 دبابة ام 60
3000 مدرعة ام 113
1030مدرعة واي بي ار 765
2000 مدرعة MRAP
1500 هامفي
800 مدفع ام 109
144 ام 110

4 فرقاطات بيري
2 فرقاطة نوكس
4 زوارق شبحية امباسادور

ما استلمناه من الولايات المتحدة مجانا فقط
اكبر من جيوش 4-5 دول من المنطقة

هذا طبعا غير الاسلحة التي اشتريناها باموالنا

التايفون
الرافال
الميراج 2000
الميج 29
السوخوي 35
الكا 52
الفريم
الميكو
التايب 209
الميسترال
الجووايند
الانتاي 2500
التور ام 2
البوك ام 2
البيتشورا ام 2

هؤولاء يمثلون 3-4 دول اخري

فلا تقلق علينا الخير كثير الحمد لله وبدل الجيش لدينا 3
وبدل الاسطول لدينا 2 :)

السيسي جميع انجازاته قروض سيدفع ثمنها المواطن المصري

الميسترال و الرافال وغيرها أسلحة تفوق قدرة مصر و حتى الأن لم تستفد مصر منها عملياً

لكن الفائدة الوحيدة كسب رضا المجتمع الغربي حتى ايطاليا تم اسكاتها رغم مقتل مواطن مقابل التفاوض على الغاز و السلاح​
ههههههههههههه
معلش ...

السلام مع اسرائيل كان اكبر خطأ استراتيجي مصري.

انت بتحسسني ان مصر المفروض تحارب اسرائيل دائما وابدا

وطالما مفيش حرب يبقي المفروض استفاد ؟!

ديه وجهة نظرك صح ؟!

الهدف من السلام تحقق
ارض ورجعت لينا وفوقيهم 53 مليار دولار حتي الان

قيدتنا ضد الحرب مع اسرائيل وده مصلحة لينا وللعرب اجمعين عشان ندي فرصة لباقي الدول العربية ويظهروا شجاعتهم في الحرب معاهم

لماذا مصر لا تضغط وتطالب بتعويضات عن احتلال سيناء وتستغل الوضع بطلب ترقية لمقاتلاتها او رفع الحظر عن بعض الذخائر الممنوعة؟
نقطة يجب على مصر استغلاها بقوة

عودة
أعلى