جنوب السودان تمنح مصر قاعدة عسكرية بالقرب من سد النهضة

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
نغمة الإدانة للسودان
وتحميلها فشلك بكل شيء

دا هروب من الواقع .!

ونقدر نقول :
وأنت لم تأتي لأخوانك العرب في شمال السودان

ابان انفصال الجنوب المدعوم اسرائيلياً .!

السودانيين و حكومتهم وافقوا علي الانفصال و كانوا سعداء بيه ،احنا هانفرض رأينا عليهم ؟ هما احرار في أرضهم ماتاخدتش منهم بالعافية .

نغمة الإدانة للسودان
وتحميلها فشلك بكل شيء

دا هروب من الواقع .!

ونقدر نقول :

اطمئن وليطمئن الجميع..مصر لا تحتاج مساندة احد في هذا الملف ، فقط ارجو ان لا يتحول مستقبلا لمعزوفة جديدة يحاول البعض سرقة الانجاز المصري فيها ونرى نغمة جديدة مثل نغمة ان حرب ٧٣ ساهمت فيها كل الجيوش العربية ( الا الجيش المصري كان مش موجود !! :D )

يعني اتمنى فقط ان لا نرى هذا المرار مرة اخرى ولن ينسب الانجاز لبلده!!

ح اعيد واقول انا ما محتاج انظر للواقع انا عايش الواقع صح الواقع صعب والسودان كدولة نعاني من مشاكل لا حصر لها لكن دا يمنع ان نعرف مصلحتنا مع من وكيف تكون اما قصة غيرت رايك وغيرت راي وشوف كيف الثقة بالنفس والمواضيع دي صراح انا فقد اول الله يعين الكل يعرف نفس
لن اجاد كثيرا ولكن دائما اللي برا المشكله بشوف احسن من اللي في المشكله خصوصا لما يكون شاف الظروف ده بشكل او ببعد اخر
موضوع الثقه كانت مزحه مني لك تقبلها بصدر رحب اتمني لكم التوفيق وانارة البصيره

نغمة الإدانة للسودان
وتحميلها فشلك بكل شيء

دا هروب من الواقع .!

ونقدر نقول :

احنا مفشلناش علشان نشيل حد فشلنا...
اى كلام وخلاص...

ارى ان الضواري و "مخربين" المواضيع و العضويات "البديلة" بدأوا يظهروا في الموضوع ،في نية تقريبا لاغلاقه بشكل شرعى. ???

جنوب السودان أنتزع الإستقلال بالموت ولا اضنهم سيورطون أنفسهم في شيئ
أثيوبيا دولة تعربد ويمكنها إحتلال جنوب السودان في أيام وعليه إذا لم تكن القاعدة في منطقة يمكن الدفاع عنها
وقبل ذلك ضمان امن البلد المستضيف فما فائدتها ؟

نغمة الإدانة للسودان
وتحميلها فشلك بكل شيء

دا هروب من الواقع .!

ونقدر نقول :

واضح انك معندكش درايه اصلا بقصة الشمال والجنوب
لو كنت مطلع بدقه هتكتشف ان ميول اصلا البشير كانت انفصاليه وكنت هتجد العديد من السودانين الشمالين كانت تغمرهم الفرحه بعد الانفصال اصلا وعندي فديو له وهوا كان ينعت اهل الجنوب بالزنوج النصارى
ولا تعلم انه كان هناك اتفاقية دفاع مشترك تم انهائها سنه 1988 على يد الصادق المهدي والبشير مع مصر لمجرد افكار سلبيه
وهميه .. بالاضافه لحادثه الاغتيال المتواطئ فيها البشير لحسني مبارك تخيل تحاول تغتالني وعايزني اساعدك ???
انت بتفكر ازاي طبعا بالاضافه لضغوط والاراده الامريكيه والدعم الاثيوبي على اساس الجوار المسيحي
تثقف شويه قبل ان تهاجم عشان مطلعش قلة معرفتك وهيبقي شكلك وحش تحياتي

بدون استفزازات اخرى ياخونا لو سمحتم الحدود ده الانجليز قبل الجلاء قسموها فصل السودان العزيزه عن مصر الانجليز اشتغلو عليها اكثر من 60 عام بالتدريج مصر اجراءات الجلاء ابتدت فيها من 1922 ولم تكتمل الا 1956 وكل ده بسبب رفضنا لانفصال السودان اللي كان عايز يجبرنا عليه الانجليز عشان يفضلو مستعمرين السودان ويمشو من مصر مصر فضلت بقاء الانجليز في مصر عن ان تنفصل السودان ويتم تفتيت القوه لانهم على درايه بمخططات الانجليز
مصر لم توافق على سحب الجيش ولا موظفينها من السودان الا بنسحاب الانجليز وده ف يالاخر اللي حصل وبعدها حصل الجلاء بست شهور
ويكفي ان الازهري رئيس السودان وهو راجل ذو معرفه كان مع وحدة مصر والسودان وذكر ان مصر هيا السبب الرئيسي في استقلال السودان
الموضوع كبير ومتشابك ولو هنتكلم فيه بالتفاصيل والتداخلات محتاج ممويل علشان نفند القصه ده ونظهر الوثائق والادله اللي تؤكد الكلام
فسيبوكم من مجرد قنبله وضعها الانجليز الخبثاء كالعاده بين الدول
حتي بقاء الجيش المصري بقواته بعد ازالة الملكيه المصريه عام 1952 بقيادة حسين صبري ذو الفقار يؤكدة رغبة محمد نجيب في بقاء الترابط قبل استبدالها بقوات الدفاع السوداني المؤسس عام 1925
فالقصه ليست حلايب فقط
ما يتجلى بوضوح في كثير من خطابات ومخاطبات كل من سعد زغلول أو النحاس في المسألة الخاصة بمفاوضات الجلاء. فيما عرف باسم الحكم الثنائي الذي نصت عليه معاهدة 1936 كأسلوب لتنظيم التواجد العسكري الإنجليزي في السودان مع بقاء المنطقة تابعة إدارية وسياسيًا للهيمنة المصرية.
لم يسر رئيس الوزراء مصطفى النحاس بعيدًا عن خطى معلمه عندما قال "نعم، حرص الوفد دائمًا على وحدة مصر والسودان، فكان حرصه هذا هو الصخرة التي تحطمت عليها مفاوضاتنا مع الإنجليز، سواء على عهد سعد أو على يد الضعيف المتشرف بخطابكم"*
.
وبعدين جه محرر الامه صانع النهضه عبدالناصر قلهم مع السلامه

محمد نجيب و مجلس الظباط الاحرار ،قالهم قرروا مصيركم الحكم الذاتي و الانفصال أو البقاء ضمن نطاق دولة مصر .

الموضوع كان متفق عليه منذ سنوات قبل الانفصال و قبل الثورة و على مراحل لكن تم تسريعه فى فترة الثورة الأولى ،لان القيادة المصرية متمثلة فى مجلس قيادة الثورة كان عايز يتخلص بشكل أو بأخر من عبء تواجد الاحتلال البريطانى في مصر سواء الحامية اللي كانت في السويس او اللي كانت في السودان، حرية تقرير المصير عجلت بخروجهم من السودان و بالحكم الذاتي اللي كان مخطط له قبل الثورة و كانت السودان ماشية فيه و كمان توحيد الشمال و الجنوب السودانى.

حاجه كدة بتكسر المماطلات البريطانية و مبرراتهم في التواجد بالسودان و السويس.

? ‎#مشاريع_مصر??|
جنوب السودان توافق علي بناء مصر لقاعدة عسكرية، بالقرب من اقليم بنى شنقول الذي يقع فيه سد النهضة.
?الخبر من موقع جوبا تي في الرسمي لدولة جنوب السودان.
?الخبر من موقع راديو جنوب السودان.

الموضوع له ابعاد سياسيه خارجيه وداخليه
من وجهة نظري بعد فشل الانقلاب على محمد نجيب المره الاولى تعلم عبدالناصر في الثانيه
وكان احد مراكز قوى محمد نجيب انو ظباط السودانين بيحبوه جدا وبيدعموه على اساس انو كان قائد في السودان ومولود في السودان غير ان والدته سودانيه من دنقلا
وده طبعا كان هيسبب مشكله لعبدالناصر في سيطرته على الحكم لو ضم السودان فاثر اعطاء حق المصير عن الوحده لاجل بعض الاهداف اللي رائها من شخصه انها صحيحه غير عوامل اخرى

عموما ياخونا الخبر لسه مطلعش رسمي من مصر فلازم نستنى ممكن يكون مجرد مناورات وجس نبض وتحفيز فقط
ولو كلام صح ومصر ناويه على عمل عسكري جوي وده لا اظنه فهيا هتعمل عدة قواعد مثلا في السودان اليتريا جنوب السودان كينيا وحتي الكونغو حتي لا تعرف الضربه اتت من اي قاعده واكيد اثيوبيا مش هتستعدي كل دوله مصر عامله فيها قاعده عملا بمبدا يتفرق دم اثيوبيا بين القبائل
وجهة نظر مبدايه والايام القادمه هتوضح
رد على كلامك ياخ هيرون @هيرون

لن افرط في التفاؤل صحيح هناك شواهد ترجح صحة الخبر لكن اخبار مشابهة ظهرت قبل ذلك و اتضح تلفيقها
ما يعنيني في هذا هو النيل و استمرار تدفقه بمعدله المعتاد و هذا هو الهدف المنشود.

بالرغم من حلاوه الخبر الا انه يتنافي مع السياسة المصريه التي الفناها ولا اعتقد انه صحيح، للأسف

لن افرط في التفاؤل صحيح هناك شواهد ترجح صحة الخبر لكن اخبار مشابهة ظهرت قبل ذلك و اتضح تلفيقها
ما يعنيني في هذا هو النيل و استمرار تدفقه بمعدله المعتاد و هذا هو الهدف المنشود.
بالرغم من حلاوه الخبر الا انه يتنافي مع السياسة المصريه التي الفناها ولا اعتقد انه صحيح، للأسف
انا ببص على الكومنتات في الفيس واليوتيوب الناس بتشتغل نفسها ??
احنا محتاسين هنا ومش عارفين ناكد الاخبار وبنجيب مصادر الفيس ومواقع وغيروا ونفس المصادر اللي بنجبها بلاقي تعليقات الناس
بتثبت لبعضها انها تجيب مصدر المنتدى هنا ويقولك ده موقع عسكري ومنزلين الخبر انا نفسي مبقتش فاهم نفسي وبلف حولين نفسي
:)) :)) :))

بغض النظر عن صحة الخبر من عدمة انا واثق بأن مياه النيل ليست موضوع يقبل التهاون أو العبث ، سنحاول سياسيا الي آخر الطريق فإذا لم نحصل على ما نريد فنستعين بالله و ننتزع حقنا انتزاعا .

انا ببص على الكومنتات في الفيس واليوتيوب الناس بتشتغل نفسها ??
احنا محتاسين هنا ومش عارفين ناكد الاخبار وبنجيب مصادر الفيس ومواقع وغيروا ونفس المصادر اللي بنجبها بلاقي تعليقات الناس
بتثبت لبعضها انها تجيب مصدر المنتدى هنا ويقولك ده موقع عسكري ومنزلين الخبر انا نفسي مبقتش فاهم نفسي وبلف حولين نفسي
:)) :)) :))
بس اللذيذ ان زمانهم في اثيوبيا دلوقتي صحو الرجل من النوم وعكننوا عليه لغايه ما يتاكدوا من الخبر، عموما هو حتي لو مش حقيقي ومزروع فبرضه خداع استراتيجي وتخويف، والعيار اللي ما يصيبش يدوش ?

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى