الحكومة الايطالية تستعد للموافقة على بيع اسلحة لمصر

لكن صفقة لو تمت اكيد مصر مش ختدفع 10 مليار كاش اكيد زي صفقة رافال حتكون عن طريق قروض
يا باشا ماشي
وتيجي بعد كام سنة تخش في تعثر صفقة تايفون جديدة علشان قروض برضك

اشوف التايفون تلعب دور محوري في مهام ال CAS وراح تكون اضافه ممتازة لسلاح الجو المصري. صفقات مصر الجوية الاخيرة راح تسبب صداع بلا شك بس من هنا الى استلام المقاتلات ان تمت الصفقه راح تكون مصر انتهت من البنية التحتيه وراح تتسهل عملية استيعابها. الرافال لا شك مقاتله ممتازة لكن فعليا ارى ان مصر تسرعت في شرائها.
الرافال لو تم تطويره وتزويده بالسكالب و الميتور وبصفقة اضافية طبعا هيكون الند لل f-35 الاسرائيلية حتى تتعاقد مصر فى المستقبل البعيد على مقاتلة شبحية

في رأيي المتواضع، صفقه التايفون هي التمن السياسي اللي اصرت عليه ايطاليا مقابل البرجاميني،

الطليان مش هبل - الدنيا كلها عارفه ان مصر محتاجه فرقاطات دفاع جوي وبسرعه بسبب التصعيد في شرق المتوسط - وبدونها الميسترال مش هنقول مالهاش لازمه ولكن اضعف كتير - وكمان مصر عايزه اتنين كاش جاهزين تسليم فوري - فطبعا فرصه للضغط علينا

Win - win ، من ناحيتهم صفقه ضخمه في وقت صعب يبرروا بيها اي معارضه بسبب رجيني وغيره، ومن ناحيتنا نحط ايدينا علي الفرقاطات باسرع وقت واكيد مصر اشترطت تسليح جيد للتايفون، وكمان نضغط علي فرنسا في الرافال بالسكالب وميتيور في المستقبل القريب

صفقه ممتازه، ولكن مؤشر كبير علي خطر عدائي كبير يستلزم كل هذه الاموال ، ولكن للضروره احكام!

ماشي الصفقة كلها حلوة حتى الفريم الايطالي ده يوم المنى
لكن تحط تايفون جنب رافال يعني مش صعبة يعني ...؟
مش راكبة معايا
معاك
غالبا قلم سياسي للفرنسيين و ممكن متمش جزئية التايفون فعلا و ممكن شرط ايطالي
و لكن برضه انت محتاج الشق الغربي يزيد الاوروبي تحديدا بما ان مفيش امريكي + ذخيرته .. في ايه اوبشن تاني مع شريك سياسي مؤتمن حاليا

فرنسا واضح ان اللقطة معاها مش فلوس بس فحتعمل ايه انا بحاول افكر مكان التسليح .. منا حنفخ فرق الصيانة عندي دا غير الفلوس .. طيب مستفيد ايه و عندي كام تهديد

الاف ٣٥ فى عالم اخر
مقاتلة شبحية تطلق صاروخ شبحى
احسن حل ليها تطوير صواريخ لضرب المطارات مباشرة و تكون صناعة محلية سواء بالستى او راجمات ثقيلة

في رأيي المتواضع، صفقه التايفون هي التمن السياسي اللي اصرت عليه ايطاليا مقابل البرجاميني،

الطليان مش هبل - الدنيا كلها عارفه ان مصر محتاجه فرقاطات دفاع جوي وبسرعه بسبب التصعيد في شرق المتوسط - وبدونها الميسترال مش هنقول مالهاش لازمه ولكن اضعف كتير - وكمان مصر عايزه اتنين كاش جاهزين تسليم فوري - فطبعا فرصه للضغط علينا

Win - win ، من ناحيتهم صفقه ضخمه في وقت صعب يبرروا بيها اي معارضه بسبب رجيني وغيره، ومن ناحيتنا نحط ايدينا علي الفرقاطات باسرع وقت واكيد مصر اشترطت تسليح جيد للتايفون، وكمان نضغط علي فرنسا في الرافال بالسكالب وميتيور في المستقبل القريب

صفقه ممتازه، ولكن مؤشر كبير علي خطر عدائي كبير يستلزم كل هذه الاموال ، ولكن للضروره احكام!
بالعكس انا شايف ان الصفقه دي بالذات دليل علي خطر احنا مش عارفينه

يا باشا ماشي
وتيجي بعد كام سنة تخش في تعثر صفقة تايفون جديدة علشان قروض برضك
انا مقولتش موافق على صفقة تايفون انا معترض عليها الصفقة اذا اقتصرت على شق البحري كده يبقى تمام من الممكن تكون ضغط على فرنسا لزيادة اعداد رافال او مكن وصلنا لطريق مسدود ومصر شايفة ان تايفون هيا بديل المنطقي المكمل لباقي صفقة الرافال

معاك
غالبا قلم سياسي للفرنسيين و ممكن متمش جزئية التايفون فعلا و ممكن شرط ايطالي
و لكن برضه انت محتاج الشق الغربي يزيد الاوروبي تحديدا بما ان مفيش امريكي + ذخيرته .. في ايه اوبشن تاني مع شريك سياسي مؤتمن حاليا

فرنسا واضح ان اللقطة معاها مش فلوس بس فحتعمل ايه انا بحاول افكر مكان التسليح .. منا حنفخ فرق الصيانة عندي دا غير الفلوس .. طيب مستفيد ايه و عندي كام تهديد
أؤيد وجهة نظرك .. اول مرة شوفت خبر التفاوض على التايفون جا ببالى 3 سيناريوهات
اما بديل لصفقة الميج الاضافية
او ان صفقة الرافال توقفت والتايفون بديل
او ان المفاوضات من اساسا قرصة أذن لفرنسا لفرض شروط مصر فى صفقة الرافال الاضافية

الظاهر اعجبتهم التايفون بمناورات الطايف :ROFLMAO:

استبعد التايفون و اظنها موجهه للروس يمكن فيه تعنت

اقرب شىء واقعى الى عقلى قراته من تحليلات الاعضاء بخصوص التايفون ....
هو ان مصر هتخرج كل الاف 16 المتقادمة والرافال تايفون هيحلوا مكانهم ...

انا مش فاهم
لية فيه بعض الناس مصرة انها تبالغ في الدعاية لنفسها عسكريا

اعتقد في النهاية كل جيش وعلى رأسه افضل العناصر المؤهلة لاختيار نوع السلاح
وبلد زي مصر بتختار سلاح نظرتها لية مش ميدانيا فقط ولكن لعمرة كمان واقصي نقطة تطوير تقدر توصل بية طول مدة الاستخدام

بالعكس انا شايف ان الصفقه دي بالذات دليل علي خطر احنا مش عارفينه
لو خطر ومحتاج تزود عدد الطيارات فهتشترى طياره عندك عارفها ومتدرب عليها مش لسه طياره جديده هتاخد كام سنه عشان تستوعبها فى قواتك الجويه
والمكان الوحيد اللى محتاجين فيه طيارات هو اثيوبيا والتايفون مش هتضيف اكتر من اللى موجود

أنا مش عارف احنا بنتسعد لايه الجيش بيتسلح بصورة مرعبة

وكل شوية يطلع باحثين من أمريكا اسرائيل أو تركيا يقول كل ده ليه

أنا واثق جدا في قيادتنا
وأثبتوا كذا مرة انهم بيقدروا انهم يخططوا للمستقبل كويس

لكن برده التسليح المرة دي مرعب بجد وكبير جدا

ومبروك لبلادي

دي النقطة الأولي

النقطة التانية

تسلحنا بالطريقة دي بالذات في موضوع التايفون

التايفون بتجمع أربع دول مش ايطاليا بس ليه ما نروح لأمانيا كمان وعلاقتنا بيها كويسة وأسبانيا ليه لأ

بريطانيا اللي هيا دايما متأمرة علينا اذا الصفقة تمت ومشيت واللي احنا عاوزينه

هيبقى في قبول في العلاقات على الأقل وترجع تاني شوية

موضوع التايفون ده من وجهة نظري كويس ....السؤال اللي هنا ليه ما نستخل النقطة التانية اللي أنا قولت عليها دي

لأن شايف مصر ما بتهدا أكثر دولة في الشرق الأسط بتتسلح وبصفقات كبيرة وأعداد ضخمة من 2014

عودة
أعلى