الحكومة الايطالية تستعد للموافقة على بيع اسلحة لمصر

Su-57

عضو
التفاعل
4,958 26 1
تستعد الحكومة الإيطالية للموافقة على بيع 6 فرقاطات وعشرين زورق دورية بحرية و 24 مقاتلة من طراز Eurofighter و 24 طائرة تدريب من طراز M346 إلى مصر من قبل الرئيس عبد الفتاح السيسي. "وظيفة القرن" التي لا تتمتع بإيطاليا بقيمة تجارية وصناعية فقط. "من بين آلاف الصعوبات ، تريد إيطاليا الحفاظ على علاقة قوية مع مصر ، والحفاظ على حوار سياسي
مصدر:

كنت اتوقع ان الصفقة ستتم بعد ايديكس 2020 لكن يبدو انهم يريدونها ان تتم وسط دوشة كورونا حتى لا يكون فى فرصة للمعارضة انها تحشد لرفض الصفقة بسبب ريجينى

ليه التايفون؟؟

عندك الرافال زيد اعدادها و خلاص

ليه تدخل في مصاريف زيادة

المبرر الوحيد لموضوع الرافال والتايفون فى نفس فى التوقيت هو الرغبة الملحة فى سرعة سد النواقص والثغرات لأسباب استراتيچية ملحة لا تحتمل رفاهية الإحلال البطىء وانتظار خطوط الانتاج حتى لو كان الثمن عبىء لوچيستى وعملياتى وممكن يكون ده نفس المبدأ اللى خلانا مننتظرش الميج 35 ونسد بالميج29 ولو ده السبب يبقى من الممكن أنا نشاهد عمليات إعادة بيع وهيكلة بعد مرور المرحلة الصعبة استراتيچياً لوضع الأمور فى نصابها مرة أخرى

اشك انا في قصه اليوروفايتر ديه. ممكن تكون مناوره تفاوضية مع فرنسا. بس حركه بادي اوي و مكشوفه. لذلك لا اعتقد ان مصر ستتوجه اليها.
ولكن اذا حدث و تم تاكيد الخبر. فانا سأعتبر ذلك دليلا قويا ودامغاً علي ترقب حصول شيء كبير في غضون سنتين القادمتين.
من الآخر كده.....

اشك انا في قصه اليوروفايتر ديه. ممكن تكون مناوره تفاوضية مع فرنسا. بس حركه بادي اوي و مكشوفه. لذلك لا اعتقد ان مصر ستتوجه اليها.
ولكن اذا حدث و تم تاكيد الخبر. فانا سأعتبر ذلك دليلا قويا ودامغاً علي ترقب حصول شيء كبير في غضون سنتين القادمتين.
من الآخر كده.....
ده اللي ايجي في دماغي بس تتوقع ايه الحاجه دي؟

ده اللي ايجي في دماغي بس تتوقع ايه الحاجه دي؟
لا الصراحه لا اعلم علي وجه التحديد ما هو الخطر الذي يجعلنا نشكل بهذا الشكل وبعذه السرعة.
فلا موضوع اثيوبيا يستاهل. ولا مواجه التركوه في ليبيا او حتي المتوسط يستاهل. ولا حتي مواجها مع اسراءيل تحتاج الي كل هذا وبهذه السرعة. فاسرائيل نفسها لم تدخل سلاح مهم جدا الا طيارات الاف ٣٥. وتم الرد بميج وسو و رفال. عشان كده انا مستبعد الصفقه تماما.
الا بقي لو تركيا وإسرائيل هيتحلفوا ضدنا في وقت واحد!!!!!

ياريت ياجماعة لو حد بينهم اللغة الايطالية يترجم الموضوع عدل

ليه التايفون؟؟

عندك الرافال زيد اعدادها و خلاص

ليه تدخل في مصاريف زيادة
لو 24 تايفون بديلة عن 50 ميج 35 اكون موافق بشدة لكن لسه محدش يعرف حاجة كل حاجة هتبان بعدين

... سلاح الصيانة و اللوجيستيك بالقوات الجوية المصرية....
سو
ميغ
رافال
اف ١٦
ميراج
تايفون!!!

هتكون ضربة معلم لو اقتنت مصر اليوروفايتر.
صباح الفل يا عزيزي

الصفقات دي ماهي إلا تعويض لفترة إهمال في حركة التسليح الخاص بالقوات الجوية المصرية

عارف بقية الافرع.... مش قلق عليها وحتى البحرية لو كانت اكتفت باعداد الجويند المتعاقد عليها مع الغواصات كفايه
انما الجوية كان ينقصها كثير جداً
ومع ذلك
... سلاح الصيانة و اللوجيستيك بالقوات الجوية المصرية....
سو
ميغ
رافال
اف ١٦
ميراج
تايفون!!!

مشاهدة المرفق 270360

مع تحفظ الأخ أبو قحط على التنوع في مقابل الاعباء اللوجستية

فاحب اقولوا انو فية شق أفراد صيانة كبير جداً جاهز للتعامل مع المتنوعات اللي امامة

بمعني

الفنيين سهل أمرهم
انما المهندسين فدول حتلاقيهم بيفهموا في بدل الطيارة 3

ولينا في التشكيلات والالوية المتعددة عبرة

ماهو مش حيخلي طاقم ثابت لكل نوع

هو طاقم عام كمرجع والباقي في الناحية التطبيقية

20 سفينة دورية؟

هل من الممكن أن تكون المشروع الإيطالي الجديد؟

والسؤال : ما نسبة التصنيع المحلي في صفقة مليارية ضخمة كتلك المذكورة؟

20 سفينة دورية؟

هل من الممكن أن تكون المشروع الإيطالي الجديد؟

والسؤال : ما نسبة التصنيع المحلي في صفقة مليارية ضخمة كتلك المذكورة؟

دى افضل ولا ال filaj ؟

عودة
أعلى