هل مصر تصنع مدفع دبابة الابرامز ؟

لا توجد لدي معلومات.
لكن كاني اذكر ان مدفع الابرامز اصلا الماني ويام تصنيعه بامريكا. اتوقع اسمه L55 حاجة زى كده
اومال طالما معندكش معلومات
كنت بتنكر بكل ثقه ان المدفع يصنع في مصر ليه

اعرف ان الدبابة تصنع بمصر

سؤال
هل سبطانة الدبابة لها تركيبه معينه مثل الاسلحة !!

سؤال ثاني اذا كانت بتركيبة معينة
هل حصلت مصر على مادة التركيبة او تاتي من الخارج

وشكرا

ان شاء الله
وان شاء الله تسمح امريكا بتطويرهم الى المستوى M1A2 على الاقل
امريكا في اعتقادي لن يسمحو بتطوير كامل اسطول بمعنى الهدف هو الوصول الى ١٥٠٠ دبابا من الممكن ان يكون الصفقات القادمة جميعها m1a2 في حدود ٣٥٠ دبابا وترقية باقي دبابات m1a1 الى اخر معيار مستلم اذا حدث عكس سيكون مفاجاة بالنسبه لي امريكان نفسهم مازال سواد اعظم من دباباتهم m1a1 في حدود ٤٠٠٠ دبابا وm1a2 في حدود ٢٥٠٠ دبابا

امريكا في اعتقادي لن يسمحو بتطوير كامل اسطول بمعنى الهدف هو الوصول الى ١٥٠٠ دبابا من الممكن ان يكون الصفقات القادمة جميعها m1a2 في حدود ٣٥٠ دبابا وترقية باقي دبابات m1a1 الى اخر معيار مستلم اذا حدث عكس سيكون مفاجاة بالنسبه لي امريكان نفسهم مازال سواد اعظم من دباباتهم m1a1 في حدود ٤٠٠٠ دبابا وm1a2 في حدود ٢٥٠٠ دبابا
امريكا حاليا لا تملك 4000 دبابة ابرامز.

عدد الابرامز في الجيش الامريكي ان ماحسبت الWolverine,Assault Breacher اللي ماهي دبابات اصلا بل عربات هندسة
4393 دبابة ابرامز
المارينز 403 وبحلول 2023 راح يخرجونها من الخدمة
المجموع 4796
مصدر واحصائية 2017

www.globalsecurity.org

اعرف ان الدبابة تصنع بمصر

سؤال
هل سبطانة الدبابة لها تركيبه معينه مثل الاسلحة !!

سؤال ثاني اذا كانت بتركيبة معينة
هل حصلت مصر على مادة التركيبة او تاتي من الخارج

وشكرا

طبعا سبيكة composite

من الاسرار الصناعية هي سر المواد المركبة

مستحيل حد يفرط في سر المواد المركبة بالساهل.... ادفع كويس لصاحبها او ادفع لفرق الباحثين كويس

انا معرفيش مصر بتصنع المدفع ازاى بس اللي اعرفه ان سر السبيكة صعب تحصل عليه

اقرأ هذه المشاركة المفيدة

اولا امريكا بجبروتها ماعندها ابرامز بعدد كبير
فالجيش الامريكي يملك فقط ١١٧٤ دبابة M1A2 SEP V2,3
والباقي ٤٣٩٣ عربة مشتقة من الابرامز Breacher,Grizzly,Thumper,Wolverine والخ
اما المارينز ٤٠٣ دبابة M1A1
يعني مجموع ماتملكه امريكا من دبابات قتالية رئيسية ١٥٧٧ دبابة !!
لان العقيدة الامريكية تغيرت وبدأت تركز عالStryker BCTs والحرب المنخفضة الكثافة
وهذي امريكا الدولة اللي بتواجه ارهاب داعش والقاعدة والارهاب الداخلي
وتواجه دول زي روسيا وكوريا الشمالية
غير الدفاع عن الجبهة الداخلية
فكيف تبى امريكا تعطيك دبابات كثيرة وهي اساسا ماعندها دبابات كثيرة ؟ مو بسبب ميزانية لكن بسبب مواكبة الجيل ال٤ في الحروب اللي يعتمد تكتيكيا على الوحدات الخفيفة والاسناد الناري الخفيف
مصدر

طبعا سبيكة composite

مستحيل حد يفرط في سر المواد المركبة بالساهل.... ادفع كويس لصاحبها او ادفع لفرق الباحثين كويس

مع ان الروس يحبون المال الا انهم رفضوا حسب ماسمعت اعطائنا سبيكة السبطانة للرشاش بالرغم ان مبالغ الصفقات كبير وكاش

لذالك سالت عن المدفع ايضا له تركيبة مشابهه او لا

حسب ماسمعت شركة سابك السعودية لها ابحاث

طبعا سبيكة composite

من الحاجات اللى وقفالى فى الزور بصراحة مش عارف ازاى بننتج المدفع برخصة وازاى الدولة المصدرة هتديلك سر من اسرار قلاع الصناعة فى العالم وهو ال composite materials !!
قد يكون التفسير هو اننا نستورد سبيكة المدفع ونحن نعالجها من جلفنة وقلوظة ولحام وخلافه .. انما لو فعلا حصلنا على تكنولوجيا ال composites للمدفع ف انا مش عايز حاجة م الدنيا تانى واقدر ابنى على الجزء الصغير دا صناعات مهووولة

مع ان الروس يحبون المال الا انهم رفضوا حسب ماسمعت اعطائنا سبيكة السبطانة للرشاش بالرغم ان مبالغ الصفقات كبير وكاش

لذالك سالت عن المدفع ايضا له تركيبة مشابهه او لا

حسب ماسمعت شركة سابك السعودية لها ابحاث

يا باشا لازم يكون سبيكة

مادة تتعرض لكمية مهولة من الحرارة والمفروض تقعد لتفرة كبيرة من غير اي defects ده مفيش مادة متوافرة بكثرة بتقدمه ليك

سابك شركة محترمة ومعروفة في العالم بس في الاول والاخر شكرة تجارية

في شركات صناعية وشركات متخصصة في الابحاث بتقوم بالقصة ديه

من الحاجات اللى وقفالى فى الزور بصراحة مش عارف ازاى بننتج المدفع برخصة وازاى الدولة المصدرة هتديلك سر من اسرار قلاع الصناعة فى العالم وهو ال composite materials !!
قد يكون التفسير هو اننا نستورد سبيكة المدفع ونحن نعالجها من جلفنة وقلوظة ولحام وخلافه .. انما لو فعلا حصلنا على تكنولوجيا ال composites للمدفع ف انا مش عايز حاجة م الدنيا تانى واقدر ابنى على الجزء الصغير دا صناعات مهووولة

انا اعتقد اننا بنقوم ب processing بس زي ما انت ما قلت
والسبيكة بتيجيه بلوكات او شيتات او بقي اي طريقة

يا باشا لازم يكون سبيكة

مادة تتعرض لكمية مهولة من الحرارة والمفروض تقعد لتفرة كبيرة من غير اي defects ده مفيش مادة متوافرة بكثرة بتقدمه ليك

سابك شركة محترمة ومعروفة في العالم بس في الاول والاخر شكرة تجارية

في شركات صناعية وشركات متخصصة في الابحاث بتقوم بالقصة ديه

سابك للحديد والصلب واتمنى يتوصلون لشي

اقرأ هذه المشاركة المفيدة

من مستحيل ان امريكا تملك جيش من مليون جندي لا تمتكلك سوى ١١٠٠ دبابا غير منطقي بتاتا
كما قلت وعلى لسانهم انهم مازال يمتلكون في مخازن ٤٠٠٠ دبابا ومارينز اكثر من ٢٠٠ دبابا
و m1a2 اكثر من ١٥٠٠ دبابا

مشاهدة المرفق 265769
من مستحيل ان امريكا تملك جيش من مليون جندي لا تمتكلك سوى ١١٠٠ دبابا غير منطقي بتاتا
كما قلت وعلى لسانهم انهم مازال يمتلكون في مخازن ٤٠٠٠ دبابا ومارينز اكثر من ٢٠٠ دبابا
و m1a2 اكثر من ١٥٠٠ دبابا
هذا تصريح شخص وليس مصدر رسمي.
جبت لك الكلام بالمصادر.
بعدين الشغلانة مش بالعافية.
ان امريكا لازم يكون عندها عدد ضخم.
امريكا دى الوقتى عايزة تتخلص من الابرامز بشكل كامل من سلاح المارينز

هذا تصريح شخص وليس مصدر رسمي.
جبت لك الكلام بالمصادر.
بعدين الشغلانة مش بالعافية.
ان امريكا لازم يكون عندها عدد ضخم.
امريكا دى الوقتى عايزة تتخلص من الابرامز بشكل كامل من سلاح المارينز
طب انا حجيبلك قائد الجيش امريكي بنفسه يقول انهم في حاجة لي استبدال m1a1

بمعنى ان دبابا مازالت في خدمة وليس كالمصدر الذي وضعته وانكر في عدم امتلاك امريكا سوى ١١٠٠ دبابا فقط

طب انا حجيبلك قائد الجيش امريكي بنفسه يقول انهم في حاجة لي استبدال m1a1

بمعنى ان دبابا مازالت في خدمة وليس كالمصدر الذي وضعته وانكر في عدم امتلاك امريكا سوى ١١٠٠ دبابا فقط

هو يتكلم عن قصة مختلفة.
العدد الفعلي للابرامز الامريكية ذكرته وهو يريد تحديث مالديه في الخدمة.
ايضا للمعلومية صفقات الابرامز الاخيرة هي من مخزون الجيش الامريكي الاستراتيجي ووليست مصنعة حديثا.
امريكا من الاخر كده تتبع استراتيجية الدفاع الوطني الحديثة التي تنص على تخفيض الاعتماد على الدبابات والدليل المارينز ينوي التخلص من كامل الدبابات لديه و 75% من المدفعية.

الجيش المصري يملك الابرامز القديمة لكن تنظيمه بعقلية شرقية ويهتم بالعدد اكثر من النوعية.
ممكن الكلام ده يزعلك بس هذي هي الحقيقة

والله مشكلة بعض الناس يفتكر انه لازم امريكا يكون عندها دبابات بالالاف والا ماتبقاش قوة عظمى ?

امريكا تهتم بالنوعية والكيف وليس بالعدد والكثرة التي لن تجعل جيشها سوى اهداف متحركة

بعني في النهايه. يتم تصنيع المدفع في مصر. سواء خدنا سر الخلطه للمواد المركبه المصنعة لمعدن السبطانه. او فقط نقوم نحن بالمعالجة والتركيب.
مع أني حضرت مناقشه وحضرها الجميع هنا عن هذا الموضوع. وظهر لنا خبراء وأعضاء حلفو بالطلاق انه لا صحه لهذه المعلومه تماما.
واليوم ظهرو ليتراجعوا. سبحان الله.
مش يتكسفو بقي من نفسهم ويعتذرو.....

عودة
أعلى