هل مصر تصنع مدفع دبابة الابرامز ؟

على جانب اخر من موضوع يبدو ان مصر احتفلت في بداية عام بالدبابا رقم 1130 وبذلك يكون مصر انتجت بالكامل اخر صفقة

هو ليس موضوع هيا صورة موجودة على موقع تواصل اجتماعي واستنتاج هو لوحة موضوع عليها رقم ١١٣٠
عادى يا كبير .. كنت عايز اعرف بس تاريخ نشر الصورة لان معلوماتى ان الصفقة الجارية حاليا لما تخلص هيكون عدد الابرامز فى مصر تقريبا 1370 او رقم مقارب لدا

الجيش المصري تخطي هذا العدد وأمتلك 1200دبابة بحلول 2018
مش صحيح احنا منقدرش ننتج دبابا بدون صفقة مع امريكا وتظهر على dsca ويرجع سبب اننا بنستورد محرك وادارة نيران
وفقا لي اخر صفقة مع امريكا عدد ١٢٥ دبابا عام 2011 بهذه صفقة وصل عدد دبابات الى ١١٣٠ ويرجع تأخير بسبب توقف المصنع عن انتاج من فتره ٢٠١٣ الى ٢٠١٥

عادى يا كبير .. كنت عايز اعرف بس تاريخ نشر الصورة لان معلوماتى ان الصفقة الجارية حاليا لما تخلص هيكون عدد الابرامز فى مصر تقريبا 1370 او رقم مقارب لدا
تاريخ نشر صورة يناير هذا عام
حاليا عدد دبابات في مصر مع اخر صفقة في ٢٠١١ هو ١١٣٠ بعدها لم يظهر موقع dsca اي صفقة اخرى سوى انه استكمل انتاج دبابا في ٢٠١٥ بعد توقف انتاجها

مش صحيح احنا منقدرش ننتج دبابا بدون صفقة مع امريكا وتظهر على dsca ويرجع سبب اننا بنستورد محرك وادارة نيران
وفقا لي اخر صفقة مع امريكا عدد ١٢٥ دبابا عام 2011 بهذه صفقة وصل عدد دبابات الى ١١٣٠ ويرجع تأخير بسبب توقف المصنع عن انتاج من فتره ٢٠١٣ الى ٢٠١٥
أبشر :kappa:
EDEX 2018: Egypt locally produced 1,200 M1A1 Abrams main battle tanks

هنخش في صفقات زي القديم ولا هنعمل ايه
لحد دلوقتي انا مستغرب تأخر عقد صفقات لدبابا كان قبل ٢٠١١ لا يمر على اقل ٣ سنوات الا وهناك صفقة جديدة بعدد ١٢٥ دبابا من واضح ان مصر مهتمة حاليا باستخدام اموال معونة في تطوير اباتشي والحصول على مزيد منها وبعدها تطوير اف ١٦ على ما يبدو

أبشر :kappa:
EDEX 2018: Egypt locally produced 1,200 M1A1 Abrams main battle tanks
من الممكن ان يكون حصلنا على فائض من معدات الجيش الامريكي لكن الأكيد منه طوال فتره انتاج دبابا لابد من صفقة على dsca ومن ٢٠١١ لم تظهر صفقة جديد للدبابا سوى ان انتاج اتوقف لي فتره وتم اعاده استكماله

نعم لا يصنع في مصر.... والدرع صفيح لا يضاهي مثيله الأمريكي اللي القوات المسلحة مخزناه لحين الحاجة..

حد عاوز حاجة؟

آخر كلام يصنع في مصر ولا تبوون تفرحون وخلاص؟؟
يصنع يا صديقي ولو ما يصنع .. المصريين مش عاجزين يصنعو واحد ويركبوه بدون رخصة حين الحاجة ..عصابات في المكسيك بتصنع غواصات مصر مش قادرة تصنع سبطانة مدفع -_- .

هما جماعه انصار الحقيقه مش ظاهرين يعني
الاخ هرقليز والبريطاني وانور افندي

طب وبالنسبه لانتاج المدفع في مصر
معدتش عليك المعلومه
لا توجد لدي معلومات.
لكن كاني اذكر ان مدفع الابرامز اصلا الماني ويام تصنيعه بامريكا. اتوقع اسمه L55 حاجة زى كده

عودة
أعلى