السيسي يمنح القوات المسلحة الضبطية القضائية وصلاحية التحقيق في القضايا المدنية

ياخي احنا في حالة أستثنائية وحرب ضروس مع أرهاب ممول ومؤمرات تحاك لنا ليلا نهارا لاسقاط الدولة فأذا حدثت بعض الاخطاء غير المقصودة لا مانع من تجاوزها لنعبر بالبلد بسلام
??????

الموضوع ده في كمية هبد ورزع عظيمه
Keep going ya shabab
علشان تعرف النوعيات اللي هنا مصدر ده منcia
عضو هنا اسمه حذيفه يقول كذب طب ده هرد عليه ازاي؟

مش عندنا الكلام ده
الجيش بيساند الدوله وقتما تحتاج الدوله له وفى اطار قانونى يسهل له تنفيذ القوانين
وكل القضايا التى تم ضبطها عن طريق الجيش من خلال الضبطيه القضائيه له فى السابق تحولت جميعا للقضاء المدنى بعد انتهاء الظرف الطارئ لها

اوكي براحتك

علشان تعرف النوعيات اللي هنا مصدر ده منcia
عضو هنا اسمه حذيفه يقول كذب طب ده هرد عليه ازاي؟
طب متقول ان انا اللي منزل اللينك ده المنتدي .. ولا انا خاين في نظرك و عميل (اخد منه اللي عايزه) و برضو اتهمه انه عميل هههههه

طب متقول ان انا اللي منزل اللينك ده المنتدي .. ولا انا خاين في نظرك و عميل (اخد منه اللي عايزه) و برضو اتهمه انه عميل هههههه
في كلامي مع الاخ حذيفه قولتله شوف تقرير الاخ راس دهب انت اللي مش متابع

في كلامي مع الاخ حذيفه قولتله شوف تقرير الاخ راس دهب انت اللي مش متابع
اجيب ليكو شاى بالياسمين علشان تروقوا شويه
☕☕

لا بالعكس.
ده معناه انتهاء مصر كدولة.
اى كلام فاضى يتقال
هو اعلن حالة الطوارىء فى عموم البلاد من كم يوم وحالة طوارىء دى كان ظاهرها تنفيذ قرارت حظر التجول للسيطرة على كورونا وكذا مواجهة الأرهاب وغيرها فطبيعى أن يتم منح تلك الضبطية لقوات الجيش لانه فيه قوات تدخل سريع يمكن أن تتدخل لدعم الشرطه فى تنفيذ الحظر وغيره

هل القضاء المدني ضعيف ؟؟
وايه علاقة القضاء المدنية بالضبطية هههههه هو انت مش عارف تفرق بين سلطة الضبط وسلطة التقاضى ضبطية ممنوحة لكل السلطات الرقابية حتى هيئة سلامة الغذاء يمنح مفتوشها ضبطية قضائية وهى اقامة المحاضر وتحويل الأشخاص للقضاء المختص والجيش هنا فى هذه الحالة له صلاحية الضبط وتحويل للقضاء المدنى مع عدى القضيا العسكرية فتنظر امام القضاء العسكرى لكن اى كلام تانى يبقى سمك لبن تمر هندى

محمد نجيب اشرف واحد من 52 .. رفض عسكرة الدولة و تم اقصائه للسبب ده.
مش هو بس .. كل شرفاء ٥٢ اللى كانوا شايفين ان دور الجيش انتهى و عليه تسليم السلطة للمدنيين تم التنكيل بيهم ..
و بعض من اللى تم التنكيل بيهم مطانش هيبقى فيه ٥٢ من غيرهم

لا تلومه
مصر حكمها عسكري منذ محمد نجيب والجيش متشعب ومتدخل في كل مناحي الحياة في مصر.
قد يكون هذا مناسب لهم ولكن المشكلة هي انه يظن ان تدخل الجيش في كل شيء في الدول هو امر طبيعي وهذا خطأ. دول العالم خصوصا الكبرى هي دول تحافظ على مدنيتها ولا يستطيع الشرطي او العسكري ان يتصرف على هواه
اعذرني على الاختلاف معك هنا، ما يراه اي شخص لمصر هي ان الجيش بها يتدخل في كل شيء. وما نشاهده هي ان مصر ليست مدنية.
يعني حتى المسؤولين فيها كثير منهم هو ضابط سابق تولى منصب مدني فور تقاعده مثل المحافظين والنواب. يعني هذا لا تشاهده في دول اخرى الا في نطاق ضيق

بالعكس.....
أشياء كثيره تغيرت ......
ما يتم الآن من استقدام استشاريي الإدارة والموارد البشرية المتخصصين لتدريب الكوادر الحكومية والوزارات .... والشيء الثاني .... ان الطبقة المتوسطه المصريه المتعلمة هي المحرك الرئيسي للتنمية في الشرق الأوسط .

ان الطبقة المتوسطه المصريه المتعلمة هي المحرك الرئيسي للتنمية في الشرق الأوسط .
غير صحيح
الطبقة المتوسطة المصرية تقريبا اصبح لا وجود لها بعد تعويم الجنيه.
ومصر بشكل عام قوة شعبها الشرائية لا تقارن بالسعودية مثل او الخليج حتى تقول ان الطبقة المصرية المتوسط هي المحرك الرئيسي للتنمية.
شوية عقل ومنطق

عودة
أعلى