تطوير 43 مروحية اباتشي مصرية الى AH-64E

Su-57

رئــيـــس الأركان
إنضم
1 نوفمبر 2019
المشاركات
1,172
مستوى التفاعل
2,475
النقاط
695
الدولة
Egypt
لا مؤامرات ولا حاجه .. الواقعيه مش مؤامره و هقولك تاني ابقي اقرأ عن استغلال اسرائيل للتعدين في سيناء.
واقعية ماتت من الضحك على كلامك .. الله يرحمها
 

Bright sky

فــريق أول
إنضم
21 يناير 2020
المشاركات
954
مستوى التفاعل
3,495
النقاط
545
الدولة
Germany
دخلت حرب ضد جورجيا و تحرير اوسيتيا و ابخازيا .. و حاليا في حرب ضد الدولة الاوكرانية و بتساعد الانفصاليين و الحرب الاهلية الطاجيكية و الشيشانية و الانجوشيه الخ
أنت هتقارن عراق صدام حسين ب جورجيا و أقاليم
 

MaD

وزيــر الــدفـــاع
إنضم
24 أكتوبر 2016
المشاركات
1,884
مستوى التفاعل
3,445
النقاط
650
الدولة
Egypt
الامباسدور فلته من الفلتات .. قارب مجرم.
بس مشكلته انهم بيضاعفو في سعره و المفروض كنا اخدنا حق تصنيعه , كان هيفرق معانا جداً .. تخيل تشكيل مجرم من 15 - 20 فئة امباسدور؟
هو من ناحية فلتة فهو فعلا فلته لكن الواقع بيقول أن أمريكا لو هاديك سلاح متكامل مش هيبقى كتير .. عندك مثلا آلاف ١٦ انت رابع قوة تحتوى على آلاف ١٦ و لكن لما جيت تتطلب بلوك ٥٢ ماخدتش غير ٢٠ فقط.

بالنسبة بسعره فلا أعتقد أنه غالى فالاربعة كانوا بمليار يعنى تقريبا نفس سعر الجويند و الميكو
 

RAS DAHB

وزيــر الــدفـــاع
إنضم
23 أكتوبر 2018
المشاركات
1,812
مستوى التفاعل
2,835
النقاط
675
الدولة
Euro
أنت هتقارن عراق صدام حسين ب جورجيا و أقاليم
هي جورحيا و اوكرانيا و الشيشان بقو اقاليم؟
اوكرانيا اللي كانت دولة نووية؟
اه ماشي اقاليم.
 

Bright sky

فــريق أول
إنضم
21 يناير 2020
المشاركات
954
مستوى التفاعل
3,495
النقاط
545
الدولة
Germany
الحماس واخدك شوية ..
مفيش حاجه اسمه مجاني من امريكا .. شوف خبايا المساعدات العسكرية الامريكية و استغلال اسرائيل لمعادن سيناء و بعدها قولي هي مجاني ولا لأ.

فرنسا معندهاش مانع بس امريكا عندها مانع و اللي تقوله امريكا يمشي علي اوروبا كلها.
مساعدات مجانية و أهدافها السياسية لا ترقي اقدام كمية الأسلحة الأمريكية في مصر ، الموضوع هو توازن قوي في الشرق الأوسط ، امريكا اذكي دولي في صناعة توازنات في المنطقة وكله بيصب في مصلحتها ، ذي المتخيلين ان امريكا ممكن تغزو ايران و طبعًا عمره ما هيحصل بالعكس في تفاهمات كبيرة بينهم من اول العراق حتي الان
 

Egyptian Spirit

فــريق أول
إنضم
11 مارس 2015
المشاركات
960
مستوى التفاعل
2,907
النقاط
670
في الاباتشي تسليح و تجهيز + في كل صفقة امريكية و اوروبية.

الحاجه الوحيدة اللي تجهيزها كامل هي قوارب الامباسدور و شكراً.
خد بالك، نحن لا نعرف ما يدور وراء الكواليس السياسية؟ قد يكون توقيعنا شرط اساسي لعدم تفعيل عقوبات اقتصادية او لتمرير بعض الصفقات مع اوروبا - ممكن يكون منها السكالب او لا ، الله اعلم - وليست بالضروره للحصول علي خدمه تسليح جديده ،
لا اعتقد ان الدوله مصريه مضت شيك علي بياض او اضحكً عليها - بالتاكيد هناك ثمن حتي لو كان غير معلن وده الغالب
 

Bright sky

فــريق أول
إنضم
21 يناير 2020
المشاركات
954
مستوى التفاعل
3,495
النقاط
545
الدولة
Germany
هي جورحيا و اوكرانيا و الشيشان بقو اقاليم؟
اوكرانيا اللي كانت دولة نووية؟
اه ماشي اقاليم.
اه أقاليم و ولاً يرقو حتي لتسميتهم دول ، و أوكرانيا النووية دهً ارث الاتحاد السوفيتي لا ناقة لهم فيها ولا جمل ، حتي الصناعات العسكرية هو ارث سوفيتي لكن ك جيش الروس سحقوهم و روسيا ضمت أراضي أوكرانيا ليها و امال احنا اخدنا المسترال ازاي
 

Bright sky

فــريق أول
إنضم
21 يناير 2020
المشاركات
954
مستوى التفاعل
3,495
النقاط
545
الدولة
Germany
خد بالك، نحن لا نعرف ما يدور وراء الكواليس السياسية؟ قد يكون توقيعنا شرط اساسي لعدم تفعيل عقوبات اقتصادية او لتمرير بعض الصفقات مع اوروبا - ممكن يكون منها السكالب او لا ، الله اعلم - وليست بالضروره للحصول علي خدمه تسليح جديده ،
لا اعتقد ان الدوله مصريه مضت شيك علي بياض او اضحكً عليها - بالتاكيد هناك ثمن حتي لو كان غير معلن وده الغالب
ليس من مصلحة امريكا إضعاف الجيش المصري ولكن تسليحه بقدر معين ، الموضوع توازن قوي ، تخيل لقدر الله لو انهار الجيش المصري ، سياسية اسرائيل هتتغير ١٨٠ درجة و هتخرج عن سيطرة امريكا ونفس الوضع لو انهار جيش اليهود ، الموضوع تقوية الطرفين بقدر معين و ده هيأمن الهيمنة الأمريكية علي الطرفين و نفس الوضع بالنسبة لايران
 

Lion84

رئــيـــس الأركان
إنضم
24 مارس 2018
المشاركات
1,250
مستوى التفاعل
4,184
النقاط
580
الدولة
Egypt
خد بالك، نحن لا نعرف ما يدور وراء الكواليس السياسية؟ قد يكون توقيعنا شرط اساسي لعدم تفعيل عقوبات اقتصادية او لتمرير بعض الصفقات مع اوروبا - ممكن يكون منها السكالب او لا ، الله اعلم - وليست بالضروره للحصول علي خدمه تسليح جديده ،
لا اعتقد ان الدوله مصريه مضت شيك علي بياض او اضحكً عليها - بالتاكيد هناك ثمن حتي لو كان غير معلن وده الغالب
في كلام اننا مضينا عشان التنسيق بين طيارنا في التحالف في اليمن
 

Egyptian Spirit

فــريق أول
إنضم
11 مارس 2015
المشاركات
960
مستوى التفاعل
2,907
النقاط
670
في كلام اننا مضينا عشان التنسيق بين طيارنا في التحالف في اليمن
هتلاقي كلام كتير، لكن اللي انا متاكد منه ان التوقيع مش ببلاش
 

TUT

الـقـائــد الأعـلـى للــقـوات الـمـسـلـحــة
إنضم
20 يناير 2018
المشاركات
2,678
مستوى التفاعل
10,048
النقاط
675
كلام لا مشكلة فيه.... طيب لماذا وقعت الإتفاقية العجيبة؟ و ماذا إستفدت؟

أرى أننا لم نستفد شيئا بل خسرنا كارت مهم (هل دفعنا الجزية؟)
اصبر وما صبرك الا بالله
 

Maphric

لــــواء
إنضم
2 نوفمبر 2018
المشاركات
561
مستوى التفاعل
1,504
النقاط
570
الدولة
Egypt
الحماس واخدك شوية ..
مفيش حاجه اسمه مجاني من امريكا .. شوف خبايا المساعدات العسكرية الامريكية و استغلال اسرائيل لمعادن سيناء و بعدها قولي هي مجاني ولا لأ.

فرنسا معندهاش مانع بس امريكا عندها مانع و اللي تقوله امريكا يمشي علي اوروبا كلها.
مصدر علي استغلال الكيان الصهيوني لمعادن سيناء واحتلالها كما ذكرت ؟
لسنا في منتدي كلب إسطنبول هذا منتدي عربي للتسليح غير مقبول هذا الكلام منك أو من غيرك دافع عن كلب إسطنبول كما تشاء لكن لا تردد الاكاذيب
 

Su-57

رئــيـــس الأركان
إنضم
1 نوفمبر 2019
المشاركات
1,172
مستوى التفاعل
2,475
النقاط
695
الدولة
Egypt
ليس من مصلحة امريكا إضعاف الجيش المصري ولكن تسليحه بقدر معين ، الموضوع توازن قوي ، تخيل لقدر الله لو انهار الجيش المصري ، سياسية اسرائيل هتتغير ١٨٠ درجة و هتخرج عن سيطرة امريكا ونفس الوضع لو انهار جيش اليهود ، الموضوع تقوية الطرفين بقدر معين و ده هيأمن الهيمنة الأمريكية علي الطرفين و نفس الوضع بالنسبة لايران
غالبية الاتراك فى المنتدى عندهم نظرة نمطية زيهم زى ناصر ومعتز مطر مثلهم الاعلى يعرفو كلمة عن موضوع ويكملو الباقى من دماغهم .. يا اخوانى اميركا اصلا ابتدت تسليح مصر بالشكل دا من بعد الخلاف بين السادات و الاتحاد السوفيتى وبدأو بتسليح مصر لكى تبتعد كليا عن السوفيت ولما قطعو التسليح و المساعدات نحن نرى الان مستوى التقارب بين مصر وروسيا و الصين تجاريا و عسكريا وسياسيا .. الصفقات مجرد اداة سياسية بالنسبه لهم
 

Mr.economics

لــــواء
إنضم
2 أبريل 2019
المشاركات
538
مستوى التفاعل
2,357
النقاط
570
الدولة
Morocco
توجه ذكي و صفقة موفقة و الثمن جد مناسب رغم غياب اللونغ بوي، فالتوفر على هذا العدد من المروحيات بهذا الطراز هو أمر جد إيجابي و تبقى الاباتشي رغم غياب اللونغ بوي احسن مروحية مقاتلة و لا مجال لمقارنتها، وكمى يقول المثل ملا يدركه كله لا يترك جله، مبروك لكم و عقبال المزيد
 

Golden Fingers

رئــيـــس الأركان
إنضم
2 يناير 2019
المشاركات
1,111
مستوى التفاعل
4,337
النقاط
595
الدولة
Egypt
وهى اميركا اللى هتعوضنا برضو بالنيابة عن اسرائيل؟ طيب و نفس المساعدات العسكرية 3.5 مليار دولار لإسرائيل دول تعويض عن ايه؟
ان توافق على الإنسحاب ..... وتحفيزا لها على السلام .... وموضع التعويضات التي طلبتها مصر عن فترة احتلال سيناء موجود و منشور في عدة مصادر ..... منها كتاب البحث عن الذات للرئيس السادات
 

Nighthawk

صقور الدفاع
إنضم
15 يونيو 2016
المشاركات
7,048
مستوى التفاعل
15,271
النقاط
1,875
الدولة
Egypt
و لماذا؟
هناك أدعاءات بوجود مشاكل في المحرك وعدم ملائمتة لطبيعة مصر الصحراوية والافيونكس وأنظمة الملاحة والرؤية الليلية
Egypt to buy more Apaches after faced difficulties of Russian-made Ka-52 helicopters
According to a local source, Egypt has decided to buy more AH-64E Apaches after country’s armed forces faced with technical difficulties of Russian-made Ka-52 helicopters. Russian-made Ka-52 helicopter problems were mainly of a technical nature
New Ka-52 have technical problems with engine installations, avionics, navigation systems, and night vision systems. At hot-climate conditions engine of Ka-52 significantly loses its power in different flight regimes. Also, avionics and navigation systems are untrustworthy which can give rise to an accident situation.​
 

" بناء على توجيهات الادارة لتحسين محتوى المنتدى. فنأمل منكم الالتزام بالقوانين و عدم نشر الصور الحساسة و الدموية.
أعلى