صورة جديدة لحاملة المروحيات جمال عبد الناصر بطائرات الاباتشي

الأفنجر ??... وممكن نحط مدفعية صقر لو تحب ... هتقول لي مش نسليح ذاتي هقول لك هنصب عليهم خرسانة او ندكك عليهم أسفلت عشان يبقوا جزء من السفينة الانزال البرمائية وتنبسط

ها ايه تاني ??
اعتذر لك ، لم اكن اعلم انك امر القوه البحريه المصريه

علي العموم سيبك من العجن ده ، اتحداك تجاوبني علي سوال واحد بس وانا عارف انه انته مش حتقدر تجاوب عليه.

سوالي هوا ، لاحظ الكلمه بين قوسين علشان ماتتهربش من أجابه السوال.

ماهو التسليح (( الذاتي )) الذي تستخدمه سفينه الأنزال البرماهي الهجوميه المصريه من فئه الميسترال ، وعشان ماتزعلش نسميها حامله مروحيات الميسترال المصريه.

بأنتظار اجابتك علي ماهو بين (( قوسين )).

الأفنجر ??... وممكن نحط مدفعية صقر لو تحب ... هتقول لي مش نسليح ذاتي هقول لك هنصب عليهم خرسانة او ندكك عليهم أسفلت عشان يبقوا جزء من السفينة الانزال البرمائية وتنبسط

ها ايه تاني ??

ياريت لو تحط عليها نظام البوك كمان ياسعاده رئيس الأركان العامه للجيش.

ياحبيبي انت وانا مابنهش ولا بنش فابلاش تقول لي ممكن نحط ونحط ، كلام الأحلام والأماني ماينفعش للنقاش,

اعتذر لك ، لم اكن اعلم انك امر القوه البحريه المصريه

علي العموم سيبك من العجن ده ، اتحداك تجاوبني علي سوال واحد بس وانا عارف انه انته مش حتقدر تجاوب عليه.

سوالي هوا ، لاحظ الكلمه بين قوسين علشان ماتتهربش من أجابه السوال.

ماهو التسليح (( الذاتي )) الذي تستخدمه سفينه الأنزال البرماهي الهجوميه المصريه من فئه الميسترال ، وعشان ماتزعلش نسميها حامله مروحيات الميسترال المصريه.

بأنتظار اجابتك علي ماهو بين (( قوسين )).

ليس هناك تسليح ذاتى فى المسيترال فهى كانت من المفترض انها بنيت لروسيا التى ستقوم بتجهيز كل شئ

لماذا لا ادرى دائما ندور و نلف حولين الموضوع دة.

لا يوجد اى تسليح ذاتى للمستيرال و لا اظن ان الميسترال سيكون لديها تسليح ذاتى من الاساس و سيتم حمايتها من القطع الاخرى....
لا الفرنسى هيركب على التعديل الروسى و ليس هناك خبر او نية عن التعاقد على النظام الروسى

لا اتوقع ان سفينة انزال برمائي تحتاج لقوة مرافقة بهذا الحجم. فهي ليست حاملة طائرات.

لكني عندي تساؤل وهو هل تم تعيين مروحيات معينة لتخدم بشكل ثابت على هذه السفن؟ لاني لاحظت صور فيها مروحية التمساح وصور فيها الاباتشي.
بمعنى اخر اسأل اي مروحبة تقرر ان تخدم بشكل دائم؟
السلام عليكم .. عدت بعد الحظر كالعادة ?
مجرد ملحوظة قد تكون صح او خطا ان عندما تظهر حاملة المروحيات التى تخدم فى البحر المتوسط دائما ما يظهر عليها الاباتشى والشينوك فقط.. اما التى تخدم فى البحر الاحمر يظهر عليها كل من الاباتشى و ال ka-52 .. مع العلم ان كلا الطائرتين تخدمان مؤقتا حتى دخول الكاموف للخدمة على كلا الحاملتين .. والافينجر موجودة حتى دخول البانتسير البحرى للخدمة

ذكر مسأله الأموال فى تعاقدات البحريه المصريه أصبحت شيئ مضحك بالنسبه لى بعد كل تلك التعاقدات من الصفقات الفرنسيه والصفقات الألمانيه والصفقه الإيطاليه الجديده . وبالمناسبة لن تكون الصفقه البحريه الأخيرة . والدليل أن مصر أنشأت 3 قواعد بحريه جديده وهى برنيس وشرق بورسعيد والنجيله بمطروح وتلك القواعد لن تبنى لتترك خاليه . ده غير توسعه القواعد القديمه فى رأس التين والطابيه وإضافه أرصفه جديده تستوعب على الأقل 12 فرقاطه . إذن أنفقت مصر مليارات لبناء وتوسعه القواعد . وتنفق مليارات للتعاقد على قطع جديده . هل تعجز عن توفير مبلغ تافه لتجهيز حاملات المروحيات بالمقارنة بكل ذلك الإنفاق . إذن لماذا هذا التباطؤ فى تجهيز الحاملات يجب أن يعلم الجميع أن تلك الحاملات سوف تعطى مصر قدره غير مسبوقه لأى دوله شرق أوسطيه أو دوله ناميه فى الإنزال البحرى والتدخل العسكرى .قدرات تقتصر فقط على الدول العظمى حتى روسيا ليست لديها تلك القدره . من تلك الدوله التى تريد أن تعطيك التجهيزات التى تتيح لك الإستفادة القصوى من تلك الحاملات . نعرف أن مصر دخلت فى مفاوضات مع روسيا منذ إستلامهم ولكن إلى مدى وصلت لا نعرف خاصه ان مصر طلبت نفس التجهيزات الروسيه الأصليه التى كانت سوف تنصبهم هى على تلك الحاملات مع تعديلات لتتوافق مع القطع الغربيه المكونه للبحريه المصريه . .أعتقد وهذا تخمينا أن مصر تنتظر فرصه سياسيه لإقتناص التجهيزات الكامله كما إقتنصت تلك الحاملات .

السلام عليكم .. عدت بعد الحظر كالعادة ?
مجرد ملحوظة قد تكون صح او خطا ان عندما تظهر حاملة المروحيات التى تخدم فى البحر المتوسط دائما ما يظهر عليها الاباتشى والشينوك فقط.. اما التى تخدم فى البحر الاحمر يظهر عليها كل من الاباتشى و ال ka-52 .. مع العلم ان كلا الطائرتين تخدمان مؤقتا حتى دخول الكاموف للخدمة على كلا الحاملتين .. والافينجر موجودة حتى دخول البانتسير البحرى للخدمة مشاهدة المرفق 259155
كل أسطول ليه تسليحه بما يتناسب مع الاخطار المحيطية
يعني مينفعش فالبحر الاحمر احط الفريم مثلا
او اخلي الاباتشي كله فالبحر الاحمر والمتوسط اسيبه بدون مخالب

ليس هناك تسليح ذاتى فى المسيترال فهى كانت من المفترض انها بنيت لروسيا التى ستقوم بتجهيز كل شئ

لماذا لا ادرى دائما ندور و نلف حولين الموضوع دة.

لا يوجد اى تسليح ذاتى للمستيرال و لا اظن ان الميسترال سيكون لديها تسليح ذاتى من الاساس و سيتم حمايتها من القطع الاخرى....
لا الفرنسى هيركب على التعديل الروسى و ليس هناك خبر او نية عن التعاقد على النظام الروسى
ليها simbad و remote weapon station

لا هيبة لا بطيخ
5 سنوات و هي عبارة عن هياكل حديدية عائمة لا حماية لا اجهزة اتصال ...لا رادارات
وايه كمان ياترعة المفهوميه يابحر العلوم
يعنى هو السنباد قصير المدى الى هيعملها هيبه ?
تصدق بالله الحامله دى ليها هيبه وحمايه اكتر من دول كامله فى محيطنا

لا هيبة لا بطيخ
5 سنوات و هي عبارة عن هياكل حديدية عائمة لا حماية لا اجهزة اتصال ...لا رادارات
انا هقولك مفاجأة .. استعد ..
ايوا هى اصلا هياكل حديدية عائمة بتحمل الاف الجنود واعداد كبيرة من المدرعات و الدبابات و المروحيات .. اتفاجأة؟
حاملة الطائرات او حاملة المروحيات مش مصممة لحماية نفسها بيكون معاها غواصات و فرقاطات مكلفة بحمايتها .. وبلاش تقول كلام الناس تضحك عليك

اتفق معك 100% اخي الكريم ، بالنسبه لي اتمني ان اري مصر تتوقف عن شراء السفن والغواصات وتركز علي شراء طائرات ومروحيات متخصصه في الحرب الألكترونيه وحرب الغواصات بأعداد كبيره لبحريتها لان الخطر يأتي من الغواصات الصهيونيه التي تم تزويدها بصواريخ بحر - ارض قادره علي ضرب اهداف ارضيه من البحر وهي اليد الطولي لسلاح البحريه الصهيوني ، اذا قطعت مصر هذه اليد ، لن تقوم قائمه لسلاح البحريه الصهيوني.
إسمحلي اخي. لي نقطه للتوضيح فقط...
الاهتمام المصري بحرب الأعماق موجود وبكثره. حتي اننا انتقدناه كثيراً جدا. ولطالما استغربنا من عدم التوجه الي قطع لها قدره علي الدفاع الجوي بعيد المدي. اذا ركذت في القطع المصريه ستجدها تقريبا كلها لمكافحة الغواصات. بدايه من النوكس و البيري. ثم الفريم الفرنسي والجويند لها قدرات قويه جدا ضد الغواصات بل هي متخصصه لذلك. وبإضافة الغواصات الألماني تجد ان الدخول الي المناطق المصريه هو في منتهي الخطوره لأي احد.
ومن ثم ياتي دور الدفاع الجوي. بمعني انه في النهايه الغواصه الاسراءيلي ستطلق صاروخ و في النهايه سيتم اعتراضه باذن الله.

إسمحلي اخي. لي نقطه للتوضيح فقط...
الاهتمام المصري بحرب الأعماق موجود وبكثره. حتي اننا انتقدناه كثيراً جدا. ولطالما استغربنا من عدم التوجه الي قطع لها قدره علي الدفاع الجوي بعيد المدي. اذا ركذت في القطع المصريه ستجدها تقريبا كلها لمكافحة الغواصات. بدايه من النوكس و البيري. ثم الفريم الفرنسي والجويند لها قدرات قويه جدا ضد الغواصات بل هي متخصصه لذلك. وبإضافة الغواصات الألماني تجد ان الدخول الي المناطق المصريه هو في منتهي الخطوره لأي احد.
ومن ثم ياتي دور الدفاع الجوي. بمعني انه في النهايه الغواصه الاسراءيلي ستطلق صاروخ و في النهايه سيتم اعتراضه باذن الله.
طمنتني يا كابتن

ليها simbad و remote weapon station
.

ايوة دى النسخة الفرنسية مش المصرية (الروسية)
النسخة المصرية مش مجهزة كانظمة لحمل السيمباد لانه تم إنشائها على أساس الروسي.

الحاملة فقط فيها رادار ملاحة و طيران

ياريت لو تحط عليها نظام البوك كمان ياسعاده رئيس الأركان العامه للجيش.

ياحبيبي انت وانا مابنهش ولا بنش فابلاش تقول لي ممكن نحط ونحط ، كلام الأحلام والأماني ماينفعش للنقاش,
عينيا... هبلغ الناس بكرة ?

بالظبط كدة لا بنهش ولا بننش، بس أكيد الناس دي في دماغها حاجة معينة. وممكن الأمور تكون كما لا نتوقعها في الظاهر. هو أكيد جايب المعدّة وهيعمل بيها حاجة معينة.

نيجي للنقاش بقة، بدل اتحط الأفينجر على سطح الحاملة، ليه ما يتحطش أي حاجة تانية على السطح؟

عودة
أعلى