الفرق في التكاليف بين وزاره الدفاع المصريه والاسرائيليه

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
هتخسر الحرب بدري لكن وجود الدوله نفسه غير مهدد

لكن بنفس منطقكك مكنش هيكون فيه حد ياخد قرار ضرب النووي اساسا
المهم إحنا أخدنا أرضنا وعملنا الي احنا عايزينه وحركه زي دي كانت هتكلفنا كثير جدا ومتنساش ان عندهم مخابرات وتجسس ولو عرفو انك عايز تعمل كده هيدمروك قبل ماتنفذها

المهم إحنا أخدنا أرضنا وعملنا الي احنا عايزينه وحركه زي دي كانت هتكلفنا كثير جدا ومتنساش ان عندهم مخابرات وتجسس ولو عرفو انك عايز تعمل كده هيدمروك قبل ماتنفذها
ماهو السادات بعت رساله لامريكا بيقولهم انا عاوز ارضي ومش عاوزكم تفهموني غلط لن ادمر الدوله العبريه علشان تحييد السلاح النووي
واحنا عندنا مخابرات وتجسس خدعت مخابراتهم اساسا

لكن بنفس منطقكك مكنش هيكون فيه حد ياخد قرار ضرب النووي اساسا
عادي امريكا هيا المسئوله عن وجود الصهاينه ومش هتسمح بحصول حاجه زي كدا أنا مع تدميرهم طبعا بس إستحمل الي هيحصل بقا

موضوع كيدى هذلى
وما أكثر موضوعات المكايدات بالمنتدى هذة الأيام التى تشبة مكايدات النسوان
إرتقواا

انا مع ان مقرات وزاره الدفاع تبقي خارج المدن
لكن لما البناء في ابنيه بحجم مدن في دوله تعتاش علي الديون والسياحه واموال المقيمين في الخارج
هل هيا ثقافه مصريه بحته مثل شاب لا يعمل يريد ان يقتني ايفون او انها نفس الفكر في دول العالم الثالث البناء في الحجر هو ما يظهر ان الدوله قويه
حضرتك من الواضح انك شايف ان ده غير مبرر ده كان ممكن يكون مقبول فى خالة لو ان الجيش مالوش مواردة المالية الخاصة و البعيدة عن ميزانية وزارة الدفاع ثانيا احنا بطبعنا بنحب الأحجام الكبيرة ? فطبيعى لما نفكر نبنى وزارة دفاع لجمهورية مصر تكون بالشكل اللى أتممنا بيه مش عشان نلقى الهيبه فى قلوب الأعداء و لكنه تعظيم و فخر بتلك المؤسسة الوطنيه و نهاية انا بردة الى الان مش عارف سبب ضيقك

مصر تحتاج العاصمة الإدارية وتحتاج مجمع إداري لوزارة الدفاع جديد وكبير ومصمم بشكل عملي قابل للتوسع .

المقارنه مع اسرائيل غير منطقية
عدد الجيش المصري أكبر
المتقاعدين أكبر
الخدمة الألزاميه أكبر
الهيكل الإداري أكبر
وعليه كل جنيه صرف على مجمع الدفاع مستحق ..
الفوائد ستلاحظ عندما يخرج ألوف الموظفين من ضيق القاهرة وزحامها للسعه في الموقع الجديد .
وعندما يكون العمل بشكل أكثر كفاءه بعيد عن ضغط الجمهور وقت الأزمات أو حتى في الأيام العادية ...

الحساب اتهكر صح؟!

بهزر بهزر??

ردع إيه إسرائيل كان ممكن جدا تستخدم النووي في حرب أكتوبر ومكنش حد هيعترض وأولهم أمريكا
انت بتتكلم في ايه؟؟؟ استخدام النووي من الجانب الغربي في الحرب البارده انت عارف ده معناه ايه معناه استخدام الشرقيين للنووي مش بس روسيا اللي كانت هتضرب اسرائيل امريكا كمان كانت هتضرب اسرائيل. للتذكير اسرائيل كانت بتخسر الحرب و بيتصل بالامريكان وبيقولو نهاية اسرائيل و سكرتير الخارجيه كان رافض المساعده حتي يتعلمو الدرس بعد كده مفاوضات لولا رائيس اريكا مقال امي علمتني عن الشعب اليهودي الخ الخ. استخدام النووي اخر الخيارات مستخدمهوش وهما متاكدين ان دي نهاية اسرائيل مش هيستخدموه عشان مبني.

اسرائيل مش هيستخدموه عشان مبني.
انا مبتكلمش عن مبني أولا مصر مستحيل تعمل كده لإننا داخلين الحرب عايزين نحرر أرضنا بس مش داخلين حرب وجود ثانيا دي فضيحه لإسرائيل فلازم هترد ثالثا لو حصل روسيا مش هتدخل في حرب مع أمريكا وتدمر نفسها عشانك وعشان خاطر خطوه متهوره إعتادائيه ملهاش لازمه

امال بقى لو عرفوا ان احنا على القدس رايحين شهداء بالملايين ..
كانو عملو اية فى صفوت حجازى ..و جماعة الشر .
كلام إنشائي لا أكثر ومصر في عهدهم (ده لو كانو حكمو فعلا) مستحيل كان تتخذ أي خطوه تمس الملف الإسرائيلي لإن الموضوع خلص خلاص وفي اتفاقيه سلام بيننا وبينهم والجيش مكنش هيسمح بحاجه بس واضح إنهم حراقين بمنطقك الغريب ده???

ايه علاقه ده بالحرب احنا حاربنا وكبدناهم خسائر كويسه واستعادنا أرضنا والحمدلله أما لو حصل زي ما الأخ ماقال فإسرائيل دوله نوويه ومفيش مبرر لأي عمل كهذا والشعب هيدفع الثمن وانسي مصر للأبد مش أي فتحه صدر وخلاص
لا مش فتحة صدر وخلاص
انت بتوصل رسالة ردع لإيقاف إسرائيل عن قصف أهداف في العمق المصري
اسراءيل لم تكن لتستخدم النووي الا اذا شعرت بأن الدولة الإسرائيلية مهددة في حدودها وكيانها ووجودها
مش لمجرد قصف مبنى عسكري غالبا يكون خالي من القيادات أثناء الحرب

كلام إنشائي لا أكثر ومصر في عهدهم (ده لو كانو حكمو فعلا) مستحيل كان تتخذ أي خطوه تمس الملف الإسرائيلي لإن الموضوع خلص خلاص وفي اتفاقيه سلام بيننا وبينهم والجيش مكنش هيسمح بحاجه بس واضح إنهم حراقين بمنطقك الغريب ده???

الحوار مع الاخوان مثل حوار هذا الشاب مع ضابط الشرطة بالضبط.

انت بتتكلم في ايه؟؟؟ استخدام النووي من الجانب الغربي في الحرب البارده انت عارف ده معناه ايه معناه استخدام الشرقيين للنووي مش بس روسيا اللي كانت هتضرب اسرائيل امريكا كمان كانت هتضرب اسرائيل. للتذكير اسرائيل كانت بتخسر الحرب و بيتصل بالامريكان وبيقولو نهاية اسرائيل و سكرتير الخارجيه كان رافض المساعده حتي يتعلمو الدرس بعد كده مفاوضات لولا رائيس اريكا مقال امي علمتني عن الشعب اليهودي الخ الخ. استخدام النووي اخر الخيارات مستخدمهوش وهما متاكدين ان دي نهاية اسرائيل مش هيستخدموه عشان مبني.
images (28).jpeg

انت بتوصل رسالة ردع لإيقاف إسرائيل عن قصف أهداف في العمق المصري
إنت متقدرش تردع إسرائيل ومعندكش القوه لدا خالص لا إنت ولا أي حد في المنطقه ومش مجرد ضربه تافهه لمبني ملوش لازمه حسب كلامك هيا الي هتردعهم

ب

بس لو حصل مش كان ممكن اسرائيل تستخدم نووي
زي موضوع اومريكا ولما اليابان ضربت البحرية الامريكية فما بالك بوزارة الدفاع
امريكا لم تضرب اليابان بالنووي بسبب قصف اليابان الأسطول البحري الأمريكي
راجع معلوماتك
امريكا قصفت اليابان بالنووي لاخضاع اليابان تماما بعد هزيمتها بشكل شبه كامل في الحرب

إنت متقدرش تردع إسرائيل ومعندكش القوه لدا خالص لا إنت ولا أي حد في المنطقه ومش مجرد ضربه تافهه لمبني ملوش لازمه حسب كلامك هيا الي هتردعهم
يامثبت العقل والدين يارب انت تعرف لو مفيش ردع كانت اسرائيل عملت معاك زي سوريا ولبنان

لا هتردعهم
لأنك بالضربة بتقولهم اني ممكن المرة الجاية اقصف هدف أكثر خطورة زي مفاعل ديمونة
وانهم لو استخدموا نووي ضد مناطق مأهولة بسكاني ممكن استخدم كيماوي ضد مناطق ومدن مأهولة بسكانكم
او ممكن اخد من الروس رؤوس نووية وارد بيها عليكم وعلى مدنكم
طالما وصلت العمق عندهم تقدر تردعهم
ولو راجعت للتاريخ هتلاقي ان ده كان هدف العملية اساسا وهو إيصال رسالة لإسرائيل اني ممكن اوصل لعمقك ومدنك الرءيسية

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى