الفرق في التكاليف بين وزاره الدفاع المصريه والاسرائيليه

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
هو ليه فيه حساسية عند البعض عندما يتعلق الامر بمصر حقيقى انا بجد ان الامر هذا اشبه بالظاهرة هنا فى المنتدى. فيما يخص مصر دائما يلجاء البعض اما الى الانتقاد الغير بناء أو التقليل هل فيه سبب شخصى هل فيه مصرى مثلاً ضايقك و انت صغير فأصبحت كاره لمصر و المصريين. خلاص بلاش تتنالوا اى خبر يخص مصر و بكدة حالة الهيجان حتقل و تستريحوا و نستريح
الحقد يا عزيزي

المهم إحنا أخدنا أرضنا وعملنا الي احنا عايزينه وحركه زي دي كانت هتكلفنا كثير جدا ومتنساش ان عندهم مخابرات وتجسس ولو عرفو انك عايز تعمل كده هيدمروك قبل ماتنفذها
مخابراتهم!!!!!!!!!!!!!
مخابراتهم بمساعدة CIA واقمار التجسس معرفوش يحددوا ميعاد الحب وهل تحارب مصر ولا
وحتى لما بقى قداهم المعلومات وكل المعطيات بردوا معرفوش يخدوا قرار بضربة اجهاد بالطيران الاسرائيلية للقوات المصرية
يبقوا كانوا هيعرفوا احنا ناويين نضرب وزارة الدفاع الاسرائيلية ازاي اذا كانوا مقدروش ياخد في قرار احنا هناجم ولا لا

وعلى فكرة انا مش بقلل من الموساد الاسرائيلي هو بالفعل جهاز قوي ولديه الكثير من العمليات الناجحة لكن في نفس الوقت الفكر المصري والانسان المصري والمخابرات العامة المصرية معلمين عليهم في كثير من العمليات وده معناه انه عندما يكون خصمك قوي يبقى مش لازم نخاف او منهاجمهوش لو لينا حق لكن بالعلم والتخطيط السليم استطعنا تضليل المخابرات الاسرائيلية والامريكية والاقمار الصناعية بفضل الله سبحانه وتعالى ثم رجال مصريين وطنيين كان همهم الاول بلدهم ولم يشعروا في يوم من الايام بالدونية او التقليل من البلد عمال على بطال

كلام حلو جدا بس إنت ليه مغفل أن إسرائيل مش دوله وحدها؟؟ معها الولايات المتحده ومعها الصهيونيه العالميه وانت معاك ربنا والقليل من الدعم السوفييتي والعربي
وربنا احسن من الكل
وبفضل ربنا حاربنا وانتصرنا واسترجعنا كامل اراضينا

هيا لو حرب تقليديه جيشنا كان يكفي لإستعاده جزء من سيناء والباقي بالمفاوضات زي ماحصل
ما فيش حرب بتسترجع كامل الاراضي لازم حرب يعقبها مفاوضات
الحرب العالمية الثانية في عز هزيمة المانيا ودول المحور جلسوا على مائدة المفاوضات مع دول الحلفاء وتم التقسيم وكانت هناك الاتفاقيات الشهيرة كاتفاقية السلام في باريس عام 1947 بين ايطاليا ودول الحلفاء والذي سبقها مؤتمر باريس للسلام والذي تناقش فيه دول الحلفاء المنتصرون حول المستقبل مع دول المحور المنهزمة كايطاليا
وكذلك كنتيجة مباشرة لهذه الحرب نتج بعد ذلك خط مارشال الشهيرة والتي على اساسها تم اعادة تقسيم دول اوربا واليابان ونتج عنها انها اصبح هناك اوربا غربية تحت سيطرة الامريكان وحلفائها الفرنسيين والانجليز واوربا الشرقية وجزء من المانيا تحت سيطرة الاتحاد السوفيتي كل هذا كان نتيجة للمفاوضات بعد الحرب وهذا يوضح لك ان كنت عايز تعرف فعلا ومش عايز تجادل على الفاضي ان الحرب لا تحسم قضايا يجب ان يلي الحروب مفاوضات حتى لو كنت خاسر في الحرب
وكمان خروج الاتحاد السوفيتي من افغانستان بعد معاهدة سلام مع الامريكان وافغانستان عام 1988
التاريخ ملئ بالامثلة ويارت تقرا الاول قدر الامكان بدل الجدال على الفاضي

هناك عدة تقارير أجنبية ذكرت أن السوفييت خزنوا رؤوس نووية على الأراضي المصرية

› d...
وثيقة لـ«CIA»: موسكو شحنت أسلحة نووية للقاهرة على صواريخ «سكود» وقت الحرب | المصري اليوم

[/URL]
يا استاذي انت ذكرت عبارة ان العبرة في الضربات القوية او الرادعة هي التحمل والعمق الجغرافي وعدد السكان واضيف عليهم كمان توزيع النقاط المهمة والمواقع الاستراتيجة للدولة في مختلف انحاء الدولة
يعني احنا قادرين على تحمل ضربات قوية وشديدة وهم لن يستطيعوا لان عمقهم الجغرافي قليل بالمقارنة بمصر كذلك عدد سكانهم اقل بكثير مننا وبالتالي نستطيع ان نتحمل الضحايا ولكن هم لن يستطيعوا الصمود طويلا
للاسف البعض بيفهم الردع خطا البعض بيعتقد انك معندكش نووي وهو عنده يبقى انت متقدرش تؤلمه لو هو دخل في حرب تكسير عظام معنا
الحمد لله الواحد عنده ثقة في ربنا سبحانه وتعالى اولا ثم جيشنا العظيم والمصريين الشرفاء الوطنيين ان هذه البلد تقدر ترد الصاع صاعين واكثر باذن الله

تحياتي لك ولجيشنا العظيم

ما فيش حرب بتسترجع كامل الاراضي لازم حرب يعقبها مفاوضات
الحرب العالمية الثانية في عز هزيمة المانيا ودول المحور جلسوا على مائدة المفاوضات مع دول الحلفاء وتم التقسيم وكانت هناك الاتفاقيات الشهيرة كاتفاقية السلام في باريس عام 1947 بين ايطاليا ودول الحلفاء والذي سبقها مؤتمر باريس للسلام والذي تناقش فيه دول الحلفاء المنتصرون حول المستقبل مع دول المحور المنهزمة كايطاليا
وكذلك كنتيجة مباشرة لهذه الحرب نتج بعد ذلك خط مارشال الشهيرة والتي على اساسها تم اعادة تقسيم دول اوربا واليابان ونتج عنها انها اصبح هناك اوربا غربية تحت سيطرة الامريكان وحلفائها الفرنسيين والانجليز واوربا الشرقية وجزء من المانيا تحت سيطرة الاتحاد السوفيتي كل هذا كان نتيجة للمفاوضات بعد الحرب وهذا يوضح لك ان كنت عايز تعرف فعلا ومش عايز تجادل على الفاضي ان الحرب لا تحسم قضايا يجب ان يلي الحروب مفاوضات حتى لو كنت خاسر في الحرب
وكمان خروج الاتحاد السوفيتي من افغانستان بعد معاهدة سلام مع الامريكان وافغانستان عام 1988
التاريخ ملئ بالامثلة ويارت تقرا الاول قدر الامكان بدل الجدال على الفاضي
اقرأ كلامي تاني!!!!!!!!مالك زعلان ليه انت؟؟؟؟؟

كان يجب زيادة حجم المقر قليلا ستكون اكثر جمالا
انت كدا عايز البعض يجيلوا جلطة
اذا كانوا هم مش عاجبهم شكله وحجمه دلوقتي تيجي انت وعايز تكبروا كمان عشان يتشلوا فيها:D:D:D
تحياتي لك

وربنا احسن من الكل
وبفضل ربنا حاربنا وانتصرنا واسترجعنا كامل اراضينا
اقرأ كلامي الأول ومتتسرعش قصدي في حاله ضرب العمق الاسرائيلي الموضوع كان هيبقي مختلف اقرأ قبل ماتكتب بس الأول!!!!!

اقرأ كلامي الأول ومتتسرعش قصدي في حاله ضرب العمق الاسرائيلي الموضوع كان هيبقي مختلف اقرأ قبل ماتكتب بس الأول!!!!!
انا قرات كويس وعارف انا كتبت ايه
وفسرلي انت معنى احنا معناش الا ربنا وهم معاهم اسرائيل
ايه اللي انا فهمت غلط

الواضح انك مش بتركز وانت بتكتب

المباني مبنيه بتصميم مصري، وخرسانه مصريه (أسمنت وحديد) مصريين، وشركات مقاولات مصرية تحت إشراف الهيئة الهندسية للجيش المصري، وفي صحراء مصرية ، يعني تكاليف اقل بكتير من اللي الناس متصوراه، وجزء من مخطط عمراني للعاصمة الإدارية اللي عملت للصحراء سعر - زي فكره دبي - وللجمال المعماري دور في تسويق قيمه الارض دي من ناحية اقتصادية وفي نفس الوقت اضفاء هيبه من بعد اجتماعي سياسي،

ولكن طبعا مع الجمال الخارجي ده لازم يبقي في نقله تصنيعية للسلاح علشان يبقي في تناسق بين المظهر والجوهر ، نتمني يكون في خطط موازيه لتصنيع نوعي للسلاح في مصر

البعض لا يفرق بين قيادة الجيوش ومراكز العمليات

وبين المكاتب الادارية لفروع وادارات الجيش المختلفة التي لا تمثل اهمية كمراكز القيادة

مبني وزارة الدفاع الجديد
يجمع الادارات والمكاتب الادارية التي كانت موجودة بشارع الخليفة المأمون وشارع الطيران
الان تم نقلهم للعاصمة الادارية

لكن مراكز قيادة الجيش الثاني والثالث التي تقوم بادارة العمليات العسكرية

او مراكز العمليات م66 و م77 فكما هم تحت الارض بعشرات الامتار ولا تستطيع الغارات الجوية الوصول اليهم ولا حتي بالقنابل الخارقة للتحصينات
لا تقلقوا
الجيش المصري تأسس منذ 5000 سنة ويدري كيف يحمي نفسه وقيادته

فقط نقلنا المكاتب الادارية من العاصمة المزدحمة ...للعاصمة الجديدة
اقسم بالله انت راجل محترم وخبير فعلا
والله انا كنت عايز اطرح هذه النقطة بالتحديد وهي نقطة مراكز القيادة للعمليات الرئيسية والتبادلية ومراكز القيادة البحرية وفي بعض الاحيان مراكز القيادة الجوية وقيادة العمليات من الجو ومش عايز ابالغ واقول قيادة الدولة كمان من الجو
للاسف البعض لا يعي ماذا حدث للجيش المصري في اخر 6 سنوات تقنيات عسكرية جديدة واقمار عسكرية للاتصالات واخرى للمراقبة عن بعد ده غير مراكز القيادة والعمليات اللي شيدت.........بس للاسف لكن ازاي هتتناقش مع ناس جاي تقارن مبنى اداري باخر في اسرائيل مع احترامي له يعني هيعرف يعني ايه مركز قيادة رئيسي او مركز قيادة احتياطي او مركز قيادة تبادلي او يعني ايه فتح استراتيجي للقوات وايه اللي يسبق الفتح الاستراتيجي للقوات ويعني ايه عملية هجومية او دفاعية او يعني اي صد هجوم واعداد لتطوير الهجوم او يعني ايه اسناد جوي للقوات البرية او القوات اللي بتقوم بعملية الهجوم واقتحام لدفاعات العدو ويعني ايه تطويق العدو او مهاجمته من الاجناب او الهجوم من العمق اويه الفرق بين الهجوم من الاجناب والهجوم من العمق ويعني ايه ستائر دفاعية ويعني ايه مناورة بالقوات ويعني ايه.........................للاسف كان المفروض يكون ده اسا المواضيع هنا بس للاسف المنتدى اصبح سياسي اكثر منه عسكري لانه البعض دائما بيحاول يخرب المواضيع ويجر باقي الاعضاء الى المنكافات بسبب استفزاز البعض

المنتدى في اول بدياته كان افضل بكثير في النواحي العسكرية من الان
تحياتي خبيرنا الكبير

التعديل الأخير:
كلامك اكبر دليل علي عدم علمك، الجيش في امريكا خط احمر كبير - ينتقد القادة السياسين طول النهار والليل نعم لكن الجيش لا - ولا كبيره كمان، نفسي اعرف بتجيب الكلام ده منين بس؟
غير صحيح ، يتم انتقاد الجيش بكل ارياحية و مناقشت ميزانيته و لايحكم الجيش امريكا

غير صحيح ، يتم انتقاد الجيش بكل ارياحية و مناقشت ميزانيته و لايحكم الجيش امريكا
تناقش ميزانيته المعلنة وليست السرية، لا يتم انتقاد اداء الجيش الا في أضيق الحدود، لم اقل ان الجيش يحكم امريكا

مولانا الامام المتغلب علي البلاد عبد الفتاح خليل السيسي وهو في الكليه الحربيه مصنع الرجال والرؤساء

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى