مجددا .. إثيوبيا تعلن عن موعد ملء سد النهضة

كما قلت سابقا ...لا احب انصاف الحلول ..اذا اضطرت مصر لضرب السد فلتضربه بطريقة لا يمكن اصلاحها وهذا الامر ممكن بطرق كثيرة لكن اسهلها هو الاعتماد على السوخوى وقنابل ال KAB-1500 ....فى الوقت الحالى ومع عدم وجود اخبار عن السوخوى فلنفترض انها لم تدخل الخدمة ...اذا الاعتماد غالبا سيكون على الرافال بالتزود بالوقود فى منتصف طريق الذهاب من الميج 29 ثم قصف نقاط محددة فى السد (اما بالستورم شادو فى حال وجوده او قنابل الهامر 250 او 500 برؤوس BANG) لمنع اكتمال الملأ لشهور لحين اكتمال القوة الضاربة بالسوخوى و الرافال لاحقا ...وبعدها اما ستنجر اثيوبيا للمفاوضات او تستمر فى عنادها و تتلقى درسا اخر لاحقا

اما فى حالة وجود حلول تزود بالوقود اخرى غير معلنة فاتوقع بشدة دخول الميج 29 بذخائر KAB-500 Pr فى الهجوم

مصداقا لكلامك أن الاخوانجيه والاسلامجيه داخلين فى الموضوع ولبسين عباءه الوطنيه وأنهم مؤيدين للجيش وبيحضوا على دخول حرب مع إثيوبيا الجيش اللى هما بيكرهوه عما والبلد اللى ما بيطقوش اسمها . فى شيئ كبير بيعد فى الخفاء . المفروض نهدأ على خيار الحرب ولسه قدامنا كتير علما يحدث ضرر.

الله وحده اعلم بالنوايا والمستقبل . بس هي ببساطه انت كشعب مصر . تعطش ولا تاخد شوية عقوبات ؟
هلا أطلعتنا على القدرات العسكرية لضرب أعظم سد بإفريقيا من حيث الضخامة وأنتاجية الكهرباء

من الأخر مصر مش هتضرب سد النهضه وهنشوف أساليب بديله للمياه ببساطه لأن السيسي بيقوم بتنميه حسب مايزعم ومش هيضحي بيها واتحدي وفالأخر أنا أتمني الموضوع يتحل لأنه هيبقي بلوه علينا كلنا واحنا الي هندفع الثمن

من الأخر مصر مش هتضرب سد النهضه وهنشوف أساليب بديله للمياه ببساطه لأن السيسي بيقوم بتنميه حسب مايزعم ومش هيضحي بيها واتحدي وفالأخر أنا أتمني الموضوع يتحل لأنه هيبقي بلوه علينا كلنا واحنا الي هندفع الثمن
توقعاتك ورايك يحترم . بس يظل المستقبل عند الله وحده

اجمل هدية من الله في ذلك الوقت لخير اجناد الارض هو وباء كورونا الذي جعل العالم ينشغل بداخله ويغلق عليه ابوابة .هي فرصة ولا اروع منها لدك السد وتسويته بالارض ولن يلتفت لك احد.فهناك الان قوي عظمي تتهاوي ولن تقوم لها قائمة

اجمل هدية من الله في ذلك الوقت لخير اجناد الارض هو وباء كورونا الذي جعل العالم ينشغل بداخله ويغلق عليه ابوابة .هي فرصة ولا اروع منها لدك السد وتسويته بالارض ولن يلتفت لك احد.فهناك الان قوي عظمي تتهاوي ولن تقوم لها قائمة
حتي مصر مشغوله بالأمر أصلا

أحبطتني يا كابتن اذا كان مهتم بالشأن العسكري ولا يعرف خلاص أسأل احمد موسي يمكن يجيبني
بس يا حبيبي اركن علي جنب انت دلوقتي . يبني والله ولا بشوفه ولا بسمعه ولا بطيقه ولا بقتنع بيه
يبني انا مش من القطيع .

عودة
أعلى