مصر تطلب التعاقد على فرقاطتين فريم بيرجامينى

انا اصلا مش مقتنع بمبرر الجريدة ان بسبب انتقاد ماكرون
السيسي مش بالسذاجة دي
الامر يخص طريقة التمويل فقط لا غير
احنا فراعنة كنا عايزيين اثنين فريم فى الصفقة الاولي اصلا وبتمويل 60% منهم
حاجة قمة الفجر بصراحة
:unsure:

حتتحل بس الوقت .. معتدقش مصر حتكرر سيناريو الرافال .. اصل مفيش بديل تاني و لا رفاهية تحمل تكلفة تكرار الميراج
لا السو 35 و لا السو 57 تغني عن الرافال
بالفعل استاذي
بالنسبه للبحريه فهناك بدائل امامك ايطالي الماني وممكن شرقي
اما بالنسبه للرافال فاعتقد لا بديل امامك يؤدي نفس الدور

السيسي مش بالسذاجة دي
حاجة قمة الفجر بصراحة
معلش يعني روسيا بجلالة قدرها لبست في اتنين ميسترال و هيا دافعة مقدما و كانت ليلة مالية عشان الفلوس ترجع و مكنتش حترجع الا لمكانة روسيا و العثور على مشتري و هيلمان سياسي
انا مصر على قد حالي ايه اللي يمنع لو ظرف حصل البس بعد ما دفعت و لا اطول فلوس و لا معدات و ابقو قابلوني لو اخدنا حاجة .. اصل احنا مين قدامهم .. روسيا اه معاه 8000 راس نووي و غازه شايل اوروبا حرفيا
فلا .. حشتري بس نص الصفقة من عندك تمويل عشان لو لعبت بديلك تفتكر انك معايا في المركب ... عيب غلطان انا .. خلصانة بشوربة خفافيش ?

اسالة منطقية جدا
بس ترجع للمفاوض و العرض
الميرسيدس السي كلاس في مصر بمليون لو جبتها من معرض ثانوي في المانيا ممكن تلاقيها ب 600 الف ... عادي .. انت و شطارتك في البحث
و راعي انها البيجاميني شبه مستعملة بالنظرة التفاوضية لانها نزلت المية و اتعمل عليها اختبارات حتى لو ماشية كام كيلو + الفرنسيين حرامية + حيتشال منها حجات و حيطحتلها حجات لتتواءم مع تشغيلنا .. كل دا ببيدخل في السعر سواء بالسلب او الايجاب
و بحسب كلامك اه هيا في الخدمة الايطالية و لكن ليست الخدمة القتالية التشغيلية الكاملة بتقعد فترة اختبارات طبيعي جدا لضمان سلامة تشغيل كل المكونات
يا عم زايد براحتك احنا بنتكلم بس لازم تراعي امور معينة لانها صعب تحصل بس
القطعتين فى مرحلة الاختبار
وحتى التى تم تدشينها الشهر الماضى لن تستلمها الا اخر السنه ايضا
ومين عارف مش جايز انت كنت بتدرب عليها اساسا السنه دى

السيسي مش بالسذاجة دي
حاجة قمة الفجر بصراحة
تمام وانا برضه بقول كده
لان الموضوع مش بتفاهه اننا اتقمصنا من الفرنسيين فقمنا نعاقبهم
السبب الرئيسي التمويل

معلش يعني روسيا بجلالة قدرها لبست في اتنين ميسترال و هيا دافعة مقدما و كانت ليلة مالية عشان الفلوس ترجع و مكنتش حترجع الا لمكانة روسيا و العثور على مشتري و هيلمان سياسي
انا مصر على قد حالي ايه اللي يمنع لو ظرف حصل البس بعد ما دفعت و لا اطول فلوس و لا معدات و ابقو قابلوني لو اخدنا حاجة .. اصل احنا مين قدامهم .. روسيا اه معاه 8000 راس نووي و غازه شايل اوروبا حرفيا
فلا .. حشتري بس نص الصفقة من عندك تمويل عشان لو لعبت بديلك تفتكر انك معايا في المركب ... عيب غلطان انا .. خلصانة بشوربة خفافيش ?
ههههههههه مبلاش خفافيش مش ناقصه

المفاوض المصري

القطعتين فى مرحلة الاختبار
وحتى التى تم تدشينها الشهر الماضى لن تستلمها الا اخر السنه ايضا
ومين عارف مش جايز انت كنت بتدرب عليها اساسا السنه دى
دا حصل على فكرة في تدريباتنا مع البحرية الايطالية بس كا تعرف على خفيف لكن تدريب حقيقي لدواعي شراء مش حيخليك استحالة مدام مفيش تعاقد او لو كان في السر

دا قيادة الجيش عندهم تروح فيها امام البرلمان و الحكومة نفسها .. اسرار يا سيدي الفاضل

طيب هوا سؤال خارج الموضوع
مفيش اي صفقات مع الامريكان حاليا
او اي بوادر بالنسبه لتحديث الاف ١٦
واي تطورات بالنسبه لصفقه الاباتشي الاضافيه
وكنا سمعنا كلام قديما عن صفقه لنظام مراقبه للحدود معهم هل تمت
ياريت لو حد من الاخوة عنده معلومات ياريت يشاركنا
طيب ياجدعان حد يعبرنا ويرد لو عنده معلومات عن اللي مايتسموا الامريكان

القطعتين محل الموضوع هما

F-598 Spartaco Schergat تصنيف General purpose ستدخل الخدمة مارس 2020

F-589 Emilio Bianchi تصنيف General purpose ستدخل الخدمة ابريل 2021

EPs6JWtWkAIQ_Ue

فيديو قصير للفريم F-598

فيديو للفئة بشكل عام

جريدة La tribune الفرنسية : صفعة جديدة لفرنسا فى مصر .. فرنسا تخسر سوق السلاح

ذكرت جريدة La tribune الفرنسية فى مقال نُشر اليوم حول الصفقة المرتقبة بين مصر و روما و التى تقضى بحصول القوات البحرية المصرية على فرقاطتين من فئة فريم بيرجامينى كلاس و ذكرت الصحيفة أن مصر ستحصل على الفرقاطتين بمبلغ 1.2 مليار يورو فقط بدلاً من 1.5 مليار يورو و نوهت الجريدة إلى أن الفرقاطتين Spartaco Schergat & Emilio Bianchi كانتا قد تم تدشينهما فى يناير 2019 و الأخرى فى 25 يناير 2020 الفائت

الصحيفة الفرنسية قالت نصاً أن الزيارة التى قام بها الرئيس إيمانويل ماكرون إلى مصر فى يناير عام 2019 لم تسفر عن أى جديد بل ضاعفت الأخبار السيئة لصناع الأسلحة الفرنسية بعد قيام مصر بعقد شراكة مع شركة TKMS الألمانية لتصنيع (6 فرقاطات من الفئة Meko A200) و إتجاه مصر للحصول على الفرقاطتين سبارتاكو شيرات و إميليو بيانكى من فئة فريم بيرجامينى كلاس من إيطاليا

و لفتت الصحيفة إلى توقيع مصر على صفقة مع الجانب الألمانى تقضى بحصولها على 7 بطاريات دفاع جوى متوسطة المدى من طراز IRIS-TSLM و تعاقد مصر على 20 مروحية AW-149 من شركة ليوناردو الإيطالية بدلاً من مروحيات NH-90 الفرنسية باهظة الثمن
الصحيفة الفرنسية نوهت إلى أن القاهرة إبتعدت عن باريس فى صفقات السلاح بسبب إنتقاد عابر وجهه الرئيس الفرنسى لسياسات مصر الداخلية و أن تعاقد مصر على 12 مقاتلة رافال إضافية أمر ليس بالقريب بسبب تباعد وجهات النظر بين الجانبين و عدم التوصل إلى إتفاق حول السعر و التمويل
و فى نهاية المقال ذكرت الجريدة إلى أن فرنسا خرجت من سوق السلاح المصرى بشكل كامل بسبب الخطأ الدبلوماسى بسبب إنتقاد الرئيس ماكرون و تناوله الأوضاع الداخلية فى مصر
انا عارف و قلتها .. نافال جروب و داسو حيشوحو لماكرون اللي هوا : ( فلوسنا يا ابن الكلب راحت علينا ، ابو امك ، اتصرف و الحقلنا صفقتين بدل ما نشحور وشك ، السيسي بيوزع صفقاتنا على الاتحاد الاوربي كله عشان حتة ضمان مالي حقير انت رافضه حيدفع في الآخر) :ROFLMAO:
هذا ما كنت اتوقعه بالفعل وجريدة La tribune اكدته بالفعل هذا بسبب غباء ماكرون معنا............ماكرون سياسيا يميل الى اليسار كالديمقراطيين في امريكا يبحثوا عن ما يسمى حقوق الانسان وهم ابعد ما يكونوا عنه عندما يحدث عندهم مشكلة تجدهم بيتعاملوا بعنف شديد مع المتظاهرين
هذا الرئيس الفرنسي لم يحترم السياسة الداخلية المصرية وحتى لو اي شخص يتفق معه هذا شان داخلي غير مسموح لاي شخص التحدث فيه من له الحق الوحيد في انتقاد الرئيس او الحكومة في الامور الداخلية هو الشعب المصري فقط
وحتى لا افرع الموضوع اعتقد ان مصر اعطت درسا ققاسيا لهذا الرئيس المتعجرف لكي يعلم ما هي اوليات الكلام

تحياتي لكما

اعملي اشاره طيب عشان اعرف ارد على كلامك ومتفكرش اني طنشتك.... اولا حلوه الفكره بتاعت التقارب الخليجي اللي انته بنيت عليها فكرتك بس اولا مفيش دوله بتبني قوتها على اساس حاجه زي كده او وحده بدليل ان مصر بتنوع في الجو وفي البر عادي علشان الضغوطات الخارجيه خلاص يبقي من باب اولى مكنتش تتعاقد على الميغ او السوخوي ثانيا انت عندك شق غربي ممكن تشارك بيه انت محسسني انك هتشارك بجميع اللي عندك بالاضافه انت ممكن تعمل ترابط تكنلوجي خاص بيك كودات او ترابطات في الاتصال ..... مصر معندهاش غرب عندها شمال وشرق متفضحناش ههههههههههههه
والايام بيننا هتلاقي غواصات وبعض الانشات وقطع السطح المتوسطه الروسيه والخواصات الصينيه وربما بعد الفرقاطات الصينيه كبدن ولكن يتم تغير بعض الامكانيات عليها كالتسليح الروسي او دمج تقنيات غربيه كاما في غواصات روسيه .... ابقي افتكر الكلام ده وربما تزيد ويكون صناعه مصريه بدعم شرقي كمان

على فكره مصر عملت عقد من شهرين مع شركات المانيه لتطوير المصانع للجيل الرابع ابحث عن الخبر الالمان بيطوروه في بعض المصانع على النمط الغربي ولذلك اتوقع ان مصر عايزه تجمع بين التكنلوجيا الغربيه الصناعيه والتكلفه الرخيصه لصناعه عن طريق الصين اللي بطور برضو
متقولش اخرنا لانو مادام في اراده تعمل المستحيل بس المشكله انت لازم تنوع في كل حاجه عشان مفيش حد يوقفك لحد متعمل شق خاص بيك مصر المفروض اتعلمت الدرس واخدت كذا علقه في الحوار ده

no body @no body
عملتك اشارة اهو ??

انا معاك و مش معاك ....التنوع اللى مصر بتعمله بتعمله علشان تجيب السلاح اللى ناقص + الضغوط الخارجية.. يعنى مثلا العمود الفقرى للجوية هتلاقيه الاف 16 لكنها ليست بقدرات BVR و لا كروز ... فجيبت الميج و السوخوى و الرافال... الابرامز فيها قصور فجيبت التى 90 و هكذا.
صحيح انت مش هتشارك باللى عندك كله لكن فى البحرية انت هتشارك باسطول مش بقطعتين او 3 زى باب المندب ( الخليج معندوش بحرية يعتمد عليها) و سلاحه كله غربى...
كمان انت عملت اتفاقيه دفاع مشترك مع اليونان علشان حقول الغاز و اليونان برده سلاحها غربى ...
صحيح انت ممكن تعمل ربط تكنولوجى و كود بس دة هيكون على سلاحك مش على سلاح الاخرين ...يعنى مثلا ممكن تطور رادار البيرى انه يطلق صواريخ ياخونت + الهاربون لكن لو عايز تضرب طوربيد او خلصت صواريخ مثلا مش هتقدر توصل بيانات الموقع للغواصات اليونانية و هكذا .... بالاضافة الى ان عملية الربط بين الشرقى و الغربى بتكون صعبة لانك محتاج السورس كود للنظامين و دة مستحيل الا لو دولة غربية طورت النظام زى ما حصل فى العراق مع فرنسا و بالرغم من دة كان فى delay 5 ثوانى فى نقل البيانات بين الشرقى و الغربى .... انت متخيل صاروخ ممكن يعمل ايه ف 5 ثوانى ؟؟؟؟

انا مكنش قصدى شرقى و غربى كاتجهات ... انا قصدى كسلاح ???

اكيد طبعا لازم يكون فه شق روسى و صينى فى البحرية لانك مش هتاخد اللى يقويك من الغرب... و هيكون نفس فكرة الجوية و البرية... الغواصات على سبيل المثال هتلاقيها بخاصية AIP اللى رفضت المانيا تديهالك و السفن هتكون باطلاق صورايخ كروز اللى فرنسا رفضت تديهالك و كمان هتلاقى سفن دفاع جوى اللى انت مش عارف تجيبها حتى مع صفقة ايطاليا... و عشان كدة انا قولت ان الشرقى هيخدم الغربى.

( السفن الشرقية كدفاع جوى بمدى 200 كيلو للصواريخ حتى 100 كيلو فالاقل فهيكون للغربى) و هكذا.

بالنسبة للمصنع مع المانيا دة حقيقى فعلا و التطوير شغال بس اعتقد ان التطوير دة خاص بقذائف المدفعية و الدبابات

مدام حاملة امريكية يبقى تيجى بسوبر هورنت و جراولر و اف ٣٥ سى
الله عليك جواهرجي ..
مش هينفع مصر غير مشروعان منصتان تصنيع مشترك مع فرنسا و مع الصين و يدخل معنا السعوديه و الامارات

عودة
أعلى