كورونا الصين ، انتشار سريع و هلع كبير !

الاطباء فى مصر غير مهتمين بالسلامه الشخصيه وده واضح من الاحصائيات ومما نراه فى الشارع
هناك حاله من الاهمال بين الاطباء والاطقم الطبيه وهنا اقصد في المستشفيات العاديه وليست مستشفيات العزل
تحس انهم واخدين الموضوع بتساهل و بيتعاملوا بثقه مبالغ فيها

اقسم بالله الناس سايباها زى ما تيجى تيجى
التباعد الاجتماعي في مصر.. شيشة تحت الكوبري ههههه. بس اهنيهم حقيقة على المكان مو بس الامن ما يدري عنهم اتوقع كورونا بنفسه ما يعرف هالمكان

تنزيل (5).jpeg

لا مجال للمقارنة فالفرق شاسع في الخدمات الصحية بين الكويت ومصر
نحن نصرف بالكويت على الصحة 8 مليار دولار !! و الخدمات العلاجية تعتبر خمس نجوم و بافضل المواد و التجهيزات و لدينا اهتمام بصحة الانسان ككل .. افضل الفرق طبية تاتى من كل انحاء العالم و نبعث المرضى اذا لم يتقبلوا العلاج بالكويت او كانت النتائج افضل بامريكا و المانيا و فرنسا..الخ

لدرجة ان الوافدين من مصر ياتون لكى يعملوا زيارات للكويت و بالمرة عمليات مجانية !!
حتى فى مستودى الاسنان و لدينا خدمات تامين مجانية عافية للمتقاعدين الكويتيين يسمح بالدخول الى اى مستشفى او عيادة خاصة مجانا
مستشفياتنا افضل بعشر مرات واكثر من -مستوى افضل مستشتفى خاص- بمصر وقد زرت مستشفيات مصر للاسف ووجدتها بحالة يرثها لها
بالكويت الاعلى فى معلات المسح اليومى و نقوم الان بالمسح النشط العشوائى !!

مشكلة الكويت بالوافدين الهنود و المصريين حيث نسبة الكورونا 86 بالمئة من مجمل الحالات ..وهم يستنزفون الخدمات العلاجية و اسرة المستشفيات !
ايوه ايه المطلوب يعني ولا هيا مشاركه من عينه نحن اكثر منكم مالا وولدا
عامه ربنا يزيدكم ياسيدي
والايام دول وربك قادر انه يفقر من يشاء ويغني من يشاء

اقسم بالله كاننا فى فرح الناس راكبه فوق بعضها فى كل مكان
مش عارف الناس هتعرف اننا فى خطر امتى
وكمان الاعلام عندنا مش عامل اللى عليه
وكمان
النهارده كنا عاملين افطار جماعى للعائله اكثر من ٢٥٠ فرد من العائله اليوم كان فى البيت يعنى لو فى كورونا يبقى مصيبه وكمان دى عاده سنويه وقرايبنا بيزعلو لو مش عملنا كده

نفسى الجيش ينزل ويتعمل حظر اخر اسبوع فى رمضان واسبوع العيد لانه بيكون الشعب كله فى الشارع فى الوقت ده
يا اخي حرام عليكم 250 فرد
طيب منصحتهمش ليه
ربنا يستر

الله عليك أخي أبو خالد يا أبو الأرقام،
تسلم الأيادي على هالشغل الجميل والمرتب،
هل تعرف لماذا طلبت منك هذه الأرقام ونسبها قياساً على تعداد السكان؟
لأنني خائفة أن يطبقوا في البحرين إجراء فحص الكورونا على جميع السكان ?
هناك أقاويل متداولة بين الناس أن من المحتمل خلال الأيام القادمة أن يحددوا منطقة منطقة لإجراء الفحص،
وبيني وبينك أنا لا أتخيل نفسي إجراء هالفحص اللي يدخلون عود طويل داخل الأنف :cry:
لكن يتبقى عندي سؤال، ولا أعرف أن كان لديك الإجابة، في نظرك ما هي النسبة المثلى لعدد الفحوصات قياساً على تعداد السكان في أي بلد كان؟؟
هل مثلاً ثلث تعداد السكان 30%؟ أو أكثر أو أقل؟
وشكراً لك.

عفوا اختي
انا اشوف غير 100% و بشكل سريع مافي اي نسبة نقدر نتاكد من حصر الفيروس ( انا اسف اكلمك بصراحة بس لا تخافي )
لان لو فرضنا حتي النسبة وصل ل 99% من الشعب
يمكن واحد بالمية من غير فحص يكون بينهم مريض كورونا و بعد مدة ينتشر الفيروس مر اخري
لان قبل 6 اشهر يمكن عدد المصابين بالفيروس كانوا 4 او 5 اليوم 4 او 5 ملايين شخص
بس ما افتكر اي دولة يعمل 100% فحص لان مكلف جدا جدا و اكثر الدول ما يشوف اللزمة لاجراء الفحص الا
لما يكون اشتباه في تفشي الفيروس في منطقة او مكان معين
بعدين لا تنسين اذا دولة قادرة ان تعمل فحص 100% مفروض يعملها بطريقة جدا سريعة و المفحوصين و غير المفحوصين لا يخالطوا مع البعض
الا لمن يخلص الفحص الشامل لكل السكان
لان غير كذا مايفيد حتي فحص 100% !!!

يا اخي حرام عليكم 250 فرد
طيب منصحتهمش ليه
ربنا يستر
مانا نصحت بدل ما الكل يجى فى يوم واحد عاملين كل اسبوع عزومه ٤ عزومات كل واحده نفس العدد تقريبا كل فرع فى اسبوع
بعد ما كنا بنعملها كلها فى يوم واحد فى حوش المنزل
وبعدين لسه التقيل جاى انا عامل خط انتاج جديد فى المصنع وهعمل له افتتاح وهيحضر حوالى الف واحد ومنهم مسئولين بس باجل الافتتاح لعند ما الازمه تهدى شويه

مانا نصحت بدل ما الكل يجى فى يوم واحد عاملين كل اسبوع عزومه ٤ عزومات كل واحده نفس العدد تقريبا كل فرع فى اسبوع
بعد ما كنا بنعملها كلها فى يوم واحد فى حوش المنزل
وبعدين لسه التقيل جاى انا عامل خط انتاج جديد فى المصنع وهعمل له افتتاح وهيحضر حوالى الف واحد ومنهم مسئولين بس باجل الافتتاح لعند ما الازمه تهدى شويه
250 نفر دي فرح مش عزومه

250 نفر دي فرح مش عزومه
دى عاده جدى الله يرحمه موصى ابويا واعمامى يعملوها كل سنه فى رمضان
كل قرايبنا من محافظات الشرقيه والدقهليه والقاهره والاسماعيليه والاسكندريه لازم يحضروا
السنه دى فى ناس كتير اعتذرت
بس اللمه مش بتتعوض بصراحه

نعم عندما يدعون هم للصلاة يصبح الامر من التطور لدي المتعلمن العربي
لكن اذا جاءت الدعوى من مسلم قال لك تخلف ما علاقة الدعاء بالصابون
العلمانيين العرب من اقذر المخلوقات التى رايتها
من قال؟!

هم فقط يستحمرون الناخب البروتستانتي بانهم مؤمنين مثل ما يستحضر الحاكم العربي شعبه بانه مؤمن و تقي و هو اصلاً من اشد أعداء الدين و التدين يعني هل هناك من يصدق انه هذا العاهر الداعر صاحب صالات القمار و الملاهي مسيحي مؤمن يذهب إلى الكنيسة كل احد؟!

كل قرايبنا من محافظات الشرقيه والدقهليه والقاهره والاسماعيليه والاسكندريه لازم يحضروا

ماشاء الله تبارك الله

الله يكتب لكم الأجر يارب ويقويكم

الله يرحم جدك بس الوضع ما يسمح مره.. المساجد عطلوها يارجل وانتم باقي تسوون اجتماعات..
تعرف لو انت في السعودية ومسكوهم عندك الراس ب5000ريال عاد اضربهم في اعداد قرايبك وشف كم تدفع :)

الله يرحم جدك بس الوضع ما يسمح مره.. المساجد عطلوها يارجل وانتم باقي تسوون اجتماعات..
تعرف لو انت في السعودية ومسكوهم عندك الراس ب5000ريال عاد اضربهم في اعداد قرايبك وشف كم تدفع :)
مانا عاوز اقول ليك فى ناس من الشرطه والقضاء والجيش بتبقى موجوده
وبعدين مش قولتلك ماشيه عندنا بالبركه وزى ماتيجى

تصبحو على خير الحق انام ساعتين قبل الشغل
حاسس ان الدوله هتاخد قرار بحظر شامل الفتره القادمه وعاوز اخلص كل اللى ورايا
مع انى متاكد اننا هنكون من ضمن فئة الاستثناء لو حصل حاجه زى كده

عندهم حق الناس اللي اعتذرت بصراحه
العمر مش بعزقه هههههههه

تخيل البوكس واقف علي الباب وماسكين اله حاسبه هههههه

عودة
أعلى