كورونا الصين ، انتشار سريع و هلع كبير !

للأسف أصيب احد اقاربي بالكورونا بمحافظة الفيوم

المشكلة مش في كده ولكن أخواته إلى كانو عايشين معاه هما وأسرته كانو معزومين على إفطار جماعي مع العيله كلها في البلد وده كان أول أمس وللأسف تم تأكيد إصابته اليوم بعد ظهور نتيجة التحاليل
الحمد لله اننا موجودين في الجيزة والا كان زماني كنت حاضر الافطار وللأسف بسبب الموضوع ده لغينا سفرنا للبلد في العيد ربنا يستر بس مش عارف الوضع هيبقى عامل ازاي لو تم إلغاء الحظر بعد العيد زي ما بيتقال

الله يشافيهم،
أنا ما كنت متخيلة أن الفايروس يظهر على الشخص في خلال يوم أو يومين،
لكن في الآوانة الأخيرة بدأنا نسمع عن حالات كثيرة تشير إلى أن الفايروس يظهر على الشخص في خلال أيام قليلة،
عندنا في البحرين من كم يوم أيضاً ظهرت حالات كورونا وقالوا بأن سبب الإصابة اجتماع عائلي قبل أيام قليلة.

مع تحفظي ورفضي لأخر كلمة بالتغريدة

هذا مقيم مصري بالكويت شرح ماحصل بكلام مقنع ..!

يعني الاخ ده ايه مصداقيه كلامه وايه سلطته
واحد طالع يهجص بدون اي دليل علي كلامه مفروض نصدقه

اقسم بالله كاننا فى فرح الناس راكبه فوق بعضها فى كل مكان
مش عارف الناس هتعرف اننا فى خطر امتى
وكمان الاعلام عندنا مش عامل اللى عليه
وكمان
النهارده كنا عاملين افطار جماعى للعائله اكثر من ٢٥٠ فرد من العائله اليوم كان فى البيت يعنى لو فى كورونا يبقى مصيبه وكمان دى عاده سنويه وقرايبنا بيزعلو لو مش عملنا كده

نفسى الجيش ينزل ويتعمل حظر اخر اسبوع فى رمضان واسبوع العيد لانه بيكون الشعب كله فى الشارع فى الوقت ده
الرسول عليه السلام يقول (فر من المجذوم فرارك من الاسد) يعني ابتعد عن مسببات ومواطن العدوى.. بالشكل الحالي المرض بيتوطن في مصر ويصبح من المستحيل القضاء عليه.. والدولة لازم تتخذ عقوبات للي يكسر حظر التجول

الرسول عليه السلام يقول (فر من المجذوم فرارك من الاسد) يعني ابتعد عن مسببات ومواطن العدوى.. بالشكل الحالي المرض بيتوطن في مصر ويصبح من المستحيل القضاء عليه.. والدولة لازم تتخذ عقوبات للي يكسر حظر التجول
اقسم بالله الناس سايباها زى ما تيجى تيجى

الفيوم متبهدله فى قرى كتير موضوعه تحت العزل
اكتر محافظة كنت خايف عليها من المرض هي الفيوم الناس اجتماعيين لأبعد حدود وفي نفس الوقت من أفقر المحافظات وشبابها شغال خارج المحافظة يعني كل يوم ناس بتسافر لمحافظات أخرى عشان العمل وترجع لأهلها عشان كده في زمن قليل أصبحت الفيوم من أكثر المحافظات إلى المرض منتشر في مناطق متفرقة كثيره وليس منطقه واحدة موبوئه والمصيبه الاسره عندي كانو مصممين اننا نسافر في العيد من باب أن دي عاده ومينفعش نقضي العيد في مصر

اكتر محافظة كنت خايف عليها من المرض هي الفيوم الناس اجتماعيين لأبعد حدود وفي نفس الوقت من أفقر المحافظات وشبابها شغال خارج المحافظة يعني كل يوم ناس بتسافر لمحافظات أخرى عشان العمل وترجع لأهلها عشان كده في زمن قليل أصبحت الفيوم من أكثر المحافظات إلى المرض منتشر في مناطق متفرقة كثيره وليس منطقه واحدة موبوئه والمصيبه الاسره عندي كانو مصممين اننا نسافر في العيد من باب أن دي عاده ومينفعش نقضي العيد في مصر
صدقنى ده هيكون حال كل محافظه تمتلك مدن صناعيه زى الشرقيه مدينة العاشر من رمضان
الفيوم مدينة السادات
الجيزه عندك مصانع ٦ اكتوبر

٩٠ الف دى بقالها اكثر من ٣ اسابيع مش بيذيد الرقم ليه وكمان عندى حالات ذياده يومى يعنى بعمل تحاليل يوميه
مفيش رقم حقيقى عن اعداد الفحوصات مصر بيتعمل فيها يوميا من ١٠ الى ١٣ الف تحليل يومى ولما النتيجه منهم تكون ٤٠٠ مريض فكده انت بتشتغل فى المنطقه الصح والمكان المناسب لمحاصرة الفيروس
وان كنت اعتقد ان الفيروس هذا لن تستطيع اى دوله السيطره عليه بسبب سرعة انتشاره الرهيبه واعتقد اننا فى حالة الهدوء الذى يسبق العاصفه الكبرى
اتمنى ايجاد علاج بسرعه نظرا لانى مدخن بشده ومش عارف اقلع عن التدخين
اخي انا اكتب الارقام ن المنظمة الدولية و العدد لا تتغير بخصوص مصر
باقي دول يتغيير مثلا السعودي يوميا تتغر الرقم نفس الشي امريكا المانيا روسيا اسرائيل ايران البحرين الكويت الامارات اشوفهم يوميا تتغير الارقام حتي لو يكون رقم الفحص اقل من الف فحص باليوم
ما اعرف ليش مصر ما يتغيير اذا اعداد اكثر من 90 الف
او مصر مش عاملة اكثر من 90 الف او ما ارسلوا البيانات الجديدة
ان شاء الله ايجاد اللقاح قريبا

الفحوصات لا معنى لها ان لم تقارن بعدد الوفايات و عدد المتعافين و الطريقة المتبعة في تحديد المعنيين بالفحوص، هناك طرق احصائية علمية دقيقة متبعة لتحديد العينات التي يجب فحصها
صحيح كلامك و يمكن بعد كم يوم اعمل المقارنة بين اول عشرين او 30 دولة بخصوص المتعافين الوفيات
فحوصات و الاصابات
بس اظن حاليا دول العربية بخصوص الوفيات النسبة اقل بكثير من اروبا و امريكا
طبعا النسبة الوفيات انا احسبها عدد المتعافين مع الوفيات فقط يعني
ما يدخل عدد المصابين حاليا في النسبة
خلينا نضر مثال الامارات
عدد الاجمالي لمصابين ( المصابين حاليا + الوفيات + المتعافين ) 20,386
المتعافين 6,523
الوفيات 206
عدد المصابين حاليا 13,657
النسبة الوفيات : اكثر من 3%
لان عدد المصابين حاليا ما تقدر تخليهم مع المتعافين
و لا مع الوفيات لان ما نعرف عدد الوفيات و المتعافين في المستقبل