( ملحمة البرث ) قصة استشهاد البطل عقيد آركان حرب / أحمد صابر منسي

لو تعرف عقوبة القتل فى القانون المصرى سوف تندهش ..تصل العقوبة لو كان القتل فى مشاجرة بين القاتل و المقتول الى ثلاث سنوات حبس و سنة السجن ثمانية اشهر..
قانون اهبل
لا وفي حاجه سهله محامي يضربلك شهاده ويطلعك مختل عقليا وتاخد براءه
في شخص قتل امام زوجته ف اسكندريه ومصور وقتل عمد ومحامي ضربله شهاده وحبسه كام سنه بس
بلد كوسه ف القانون والله

قانون اهبل
لا وفي حاجه سهله محامي يضربلك شهاده ويطلعك مختل عقليا وتاخد براءه
في شخص قتل امام زوجته ف اسكندريه ومصور وقتل عمد ومحامي ضربله شهاده وحبسه كام سنه بس
بلد كوسه ف القانون والله

مش للدرجة دى ..
انا محامى و الكلام الى بتقولة دة مستحيل..
مكنش حد غلب..

طيب اقسم بالله حصل اللي بقولك عليه

طب شهادة اية ؟
اصل فى حالة الامراض النفسية النيابة تضع المتهم تحت الملاحظة لمدة ثلاث اشهر فى مستشفى الامراض النفسية ..
ثم تتسلم تقرير رسمى بالحالة..
يعنى المحامى ملوش دور.

طب شهادة اية ؟
اصل فى حالة الامراض النفسية النيابة تضع المتهم تحت الملاحظة لمدة ثلاث اشهر فى مستشفى الامراض النفسية ..
ثم تتسلم تقرير رسمى بالحالة..
يعنى المحامى ملوش دور.
انا محصلش ف عيلتي ف معنديش معلومات كفايه لكن حصل ف الحي اللي ساكن فيه حاجه مشابهه لكده واللي سمعته من اغلب السكان انه طلعوه لان المحامي عمله شهاده مختل عقليا وشوفته بنفسي براءه
(ملحوظه اللي ف الحي بتاعي كان شروع ف قتل )
اما حادثه الاسكندريه اللي كتبتهالك فوق دي شوفتها علي الفيس

لو تعرف عقوبة القتل فى القانون المصرى سوف تندهش ..تصل العقوبة لو كان القتل فى مشاجرة بين القاتل و المقتول الى ثلاث سنوات حبس و سنة السجن ثمانية اشهر..
اجل بعذر الصعايدة ياخذوا حقهم بذراعهم هههه

صراحة يا شباب عندما تعطي للامر مساحة للتفكير المجرد بعيدا حتى عن المسلسل
الشهادة تختار و لا تختار فقط (بفتح تاء الاولي و ضم تاء الثانية)

على قدر ما الامر معلوم لكن هنالك فعلا مكانة لها لا يرتقي لها الكل حتى لو اختاروها

(((((شرف)))))) شخصيا اتمناه

يعني ما ينفع تبرر قتلك لأهل سينا بأنهم داعش
بإختصار انتم "كوميونتي مدينتي" وهم بدو رحل كان المفروض تقدم لهم خدمات وتقول عايزين ايه ؟ نعمل ايه يا اهل سينا حتى توقفوا انضمام لداعش؟
اما اذا سويت فرعون على المساكين بتجيك داعش و ماعش
ولا تنفعك مسلسلات رمضان في تغطية الحقيقة
هو كلامك من اوله الى اخره فارغ
ثانيا موضوع قتل اهل سيناء موضوع عبيط جدا وقديم واللى اخترعوه بطلوا يستخدموه لفشله
هو مين اللى قتل 300 فرد فى المسجد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يعني ما ينفع تبرر قتلك لأهل سينا بأنهم داعش
بإختصار انتم "كوميونتي مدينتي" وهم بدو رحل كان المفروض تقدم لهم خدمات وتقول عايزين ايه ؟ نعمل ايه يا اهل سينا حتى توقفوا انضمام لداعش؟
اما اذا سويت فرعون على المساكين بتجيك داعش و ماعش
ولا تنفعك مسلسلات رمضان في تغطية الحقيقة
مش بقولك انك متعرفش حاجه عن سيناء
من قال ان من يقاتل الجيش اهالي سيناء
أغلب السيناويين مع الجيش وفي منهم من يقاتل معه واغلب المعلومات يتحصل عليها الجيش من الاهالي
هي مصر كوميونتي مدينتي ? والله نفسي لكن اغلب مصر ميفرقش عن سيناءكتير
سيناء بيحدث فيها تنميه اخر 5 سنوات لم تحصل اخر 20 سنه قبلهم
افهم سيناء الاول وتكلم عنها سيناء من وقت م رجعت لمصر من اليهود وهي غير مستقره لكن كانت اقل من ذلك بكثير عمليات متقطعه ثم كثرت فجأه والان قلت بشده
اغلب منضمين داعش ليس اهل سيناء قولا واحدا

عندي ليك سؤال لماذا نقتل اهل سيناء ان كلامك كان صحيح ما السبب لقتلهم مثلا؟ظ

طيب يا حذيفه..... انا عايز اسئلك سؤال واحد فقط.
انت تقول ان الرسول قال ان الخلاقه سترجع مره اخري... صح. طيب سؤالي هو.
هل رسوال الله محمد. كان خليفه؟؟؟؟
اكيد لا. فهو لم يكن رسولا ملكاً او خليفه. يعني في حياته لم تكن هناك خلافه اصلا.
اذن كيف يقول سيدنا رسول الله ان الخلاقه سترجع. وعي لم تمن موجوده اصلا في حياته. بل أتت بعد توفي ؟؟؟
كيف يا اخ حذيفه؟؟ كيف !!!!!؟؟؟؟؟

فقط لإيضاح الأمر

5) روى الإمام أحمد عن النعمان بن بشير رضي الله عنه ، قال كنا جلوساً في المسجد فجاء أبو ثعلبة الخشني فقال: يا بشير بن سعد، أتحفظ حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم في الأمراء؟ فقال حذيفة: أنا أحفظ خطبته؛ فجلس أبو ثعلبة..

فقال حذيفة: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:

"تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون، ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها، ثم تكون خلافة على منهاج النبوة، فتكون ما شاء الله أن تكون، ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها، ثم تكون ملكًا عاضًا، فيكون ما شاء الله أن يكون، ثم يرفعها إذا شاء الله أن يرفعها، ثم تكون ملكًا جبرية، فتكون ما شاء الله أن تكون، ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها، ثم تكون خلافة على منهاج النبوة، ثم سكت".

روى الحديث أيضًا الطيالسي والبيهقي في منهاج النبوة، والطبري ، و صححه الألباني في السلسلة الصحيحة، وحسنه الأرناؤوط.

"مش حانسيب اللي زيك .. ولا اللي مشغلينك ..... ولا الاجهزة اللي مشغلة اللي مشغلينك"
#الاختيار
#محسن_بيه

انسانيين ايه حضرتك ?
الفكرة ان المصريين شعب عاطفي شوية لو شاف منظرو و هو بيتعدم كنت هتلاقى فئة بتتعاطف معاه و تنسا الي عمله.
في هذي فعلا
اتفق معك. المصريين فعلا عاطفيين ومهما كانت المشكلة بينكم تحصله بعد فترة يحضنك ويعتذر واذا سالته ليه قال يا راااقل (النفوس الطيبة في الجنة)

عندكوا حق ،انا اسف شعب مالهوش كتالوج ??

فقط لإيضاح الأمر

5) روى الإمام أحمد عن النعمان بن بشير رضي الله عنه ، قال كنا جلوساً في المسجد فجاء أبو ثعلبة الخشني فقال: يا بشير بن سعد، أتحفظ حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم في الأمراء؟ فقال حذيفة: أنا أحفظ خطبته؛ فجلس أبو ثعلبة..

فقال حذيفة: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:

"تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون، ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها، ثم تكون خلافة على منهاج النبوة، فتكون ما شاء الله أن تكون، ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها، ثم تكون ملكًا عاضًا، فيكون ما شاء الله أن يكون، ثم يرفعها إذا شاء الله أن يرفعها، ثم تكون ملكًا جبرية، فتكون ما شاء الله أن تكون، ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها، ثم تكون خلافة على منهاج النبوة، ثم سكت".

روى الحديث أيضًا الطيالسي والبيهقي في منهاج النبوة، والطبري ، و صححه الألباني في السلسلة الصحيحة، وحسنه الأرناؤوط.
هل هو حديث قوي..؟؟
وتكون الخلاقه علي منهج النبوه؟؟؟؟ ماذا تعني؟؟؟ الحكم بما امر الله. طيب ما كل المسلمين يعيشون ويتعايشون بما امر الله. في شرائعهم و صلاتهم وصيامهم و ذكاتهم وهكذا. وهذا هو منهج النبوه.
وأذن الخلاقه هي من فكر البشر او نظام انتج عن طريق الفكر البشري لتنظيم اداره الدوله. يعني هو نظام سياسي. بل اول نظام سياسي يقوم علي أساس ديموقراطي. وأمركم شوري بينكم. هكذا كان بيتم اختيار الحاكم. بالمشوره بين القاده.
الخلاقه هي نظام سياسي من نتاج وفكر البشر لاختيار الحاكم.

صورة الشهيد تزين غزة الصمود

مشاهدة المرفق 267985

صورة تعبر عن معاني من "ذهب" ،حقيقة العمل الفني ده ابداع و حقق قيم في المجتمع المصري ماكانتش هاتتتحق لا ف كتب و لا ف خطابات أو حتى الأحداث نفسها الناس كانت بتتأثر بيها يومين تلاته و تنسي .
انما أما يتعمل عمل فني حي يجسد تلك البطولات أو الحوادث و يعرض فيها قيم الوطنية و الانتماء ،بيترسخ ف عقول الناس اكتر و المعلومات أو القيم دي بتوصل بشكل أسهل .
حتى علي مستوي الخارج، الصورة بتقول ان التأثير حصل خارج مصر في غزة منطقة كنا بنعتبرها و بنعتبر أهلها متعصبين ضد مصر و بيكرها مصر و منهم فعلا ناس كانت "فى ريبة" و شك ناحية مصر ،لكن العمل الفني ده فوقهم زي مافوقنا و بياكد أن مصر محفورة في قلوبهم زينا كمصريين و حتى اغلب العرب كنت بتابع تعليقاتهم علي كل مشهد و حلقة حاجه ترفع الراس .
بجد لا يقدر بثمن هذا المسلسل ،في اجيال كنت اعتبرها أنها انتهت و مفيش امل فيهم و فقدوا كل رابط بينهم و بين مصر مع كل حلقة كان بيتأكد عكسس كلامى و كأن قبل كدة كان في غمامة علي قلوبهم و المسلسل ده مسحها و رجعهم تانى ،تشوفهم بيتعاطفوا و بيدافعوا عن الجيش زي ماحكيت قصة ابن عمي قبل كدة و غيره ناس متعصبة ضد الجيش اتغيرت تماما، حتى الاطفال الجيل الأصغر اللي بردوا كنت فاقد الامل فيهم لأن اهاليهم غالبا ماكانش بيبان عليهم اي ارتباط بالبلد بقت الأهالي بتبكي نفس بكاء أهالي الشهداء و المصابين و بتربي ولادها علي حب الجيش و الانتماء و صور الاطفال اللي ماسكين العاب. عبارة عن أسلحة و لبس مشابه للجيش و اللي انتشرت علي السوشيال ميديا حاجه تفرح القلب و تقول إن البلد دي فيها خير مش هاينتهي.
آخرهم من دقائق مجموعة شباب ماشيين بيغنوا "قالوا ايه علينا دولا" بكل فرحة و فخر و اللي قبل كدة اما كانوا بيعدوا قدام بيتنا ماتسمعش منهم غير هزار و اغاني شعبية منحطة، اتمنيي الأعمال دي ماتتوقفش ابدا .. ??
انا حاسس ان ٩ سنوات تراكمت فيها السلبيات علي عقول و قلوب المصريين و مفاهيم توارثت عن تلك الفترة اتمسحت مسسح في ٣٠ يوم .. بجد ابددددددداااععععع ??

الله يرحم شهدائنا في كمين البرث ويصبر مصر كلها وليس اهلهم فقط
اعتقد لا يوجد بيت في مصر الا و بكى اثناء الحلقة 28
اتمنى من الدولة الاستمرار في انتاج مثل هذه الاعمال الدرامية التي تزيد الوعي لكل شبابنا لدرجة ان الكثير من الشباب الذي كان غير مهتم بدخول الجيش بعد هذا المسلسل ومشاهدته لتضحيات ابطالنا في الجيش المصري اصبحوا يتمنوا دخول الجيش
تحياتي لكل من ساهم في انتاج هذه العمل الضخم والاهم في تاريخ الدراما المصرية

وتحية اكبر لكل شهداءنا واهلهم على حسن تربية ابطالنا الشهداء رحمة الله عليهم

هل هو حديث قوي..؟؟
وتكون الخلاقه علي منهج النبوه؟؟؟؟ ماذا تعني؟؟؟ الحكم بما امر الله. طيب ما كل المسلمين يعيشون ويتعايشون بما امر الله. في شرائعهم و صلاتهم وصيامهم و ذكاتهم وهكذا. وهذا هو منهج النبوه.
وأذن الخلاقه هي من فكر البشر او نظام انتج عن طريق الفكر البشري لتنظيم اداره الدوله. يعني هو نظام سياسي. بل اول نظام سياسي يقوم علي أساس ديموقراطي. وأمركم شوري بينكم. هكذا كان بيتم اختيار الحاكم. بالمشوره بين القاده.
الخلاقه هي نظام سياسي من نتاج وفكر البشر لاختيار الحاكم.

على حد علمي .. نعم الحديث صحيح

و لا أريد تحريف الموضوع... فقط وضعت الحديث لإثبات عودة الخلافة

عودة
أعلى