( ملحمة البرث ) قصة استشهاد البطل عقيد آركان حرب / أحمد صابر منسي

المضحك انه اغلب مشاهد الحلقة حقيقية و من تصوير اعماق .. ويقلك مخالف للواقع !!

فاكر يومها كنت سهران فى المنتدى هنا لحد بعد الفجر بشويه وكنت هادخل انام
لقيت اخبار على تويتر ان فيه اشتباكات فى سيناء وكان ساعتها خبر عادى
بعد شويه بدأت اسمع اخبار عن ان الاشتباكات ضخمه وغير اى وقت تانى
دخلت على المنتدى لقيت موضوع فيه مشاركه او اتنين بدات اتابع اخبار من هنا ومن تويتر
بدات الاخبار المفبركه تقول تم الاستيلاء على دبابات و تدمير كمائن وسيطره على مدينه
وحتى بعض الجرايد الاجنبيه ساعتها كانت بتنشر نفس الهبل ده
وكان فيه حد من الاعضاء مش متذكر اسمه من الناس القديمه ( ياريت الى فاكر يقول مين ) كان عمال ينفى كل الاخبار دى ويقول اصبرو يا جماعه
وبعض الاعضاء التانيين فى المنتدى ينشرو الاخبار المفبركه وان اد ايه الجيش تعرض لخسائر واتاخدت دباباته وبتاع وبردو العضو ده كان بيقول والله الكلام كدب واننا حاليا بنديهم بالجزمه
فضلت ساعتها مش عارف انام لحد بدايه من الساعه 11 او 12 الظهر تقريبا بدات تطلع اخبار موثوقه وصور لجيف الارهابيين من سيناء وفى الاخر كان بيان المتحدث العسكرى الساعه 7 او 8 بالليل
يوم عمرى ما هنساه والله
ربنا يرحم شهدائنا

المسلسل احدث صدى كبير فى مصر و العالم العربى فلم اقابل احدا الا و يتابعه حتى من لهم قناعات مختلفة ....و بين للكثيرين حقيقة ما كان يحدث فى سيناء و كيف ان الموضوع اكبر بكثير من مجموعة ارهابيين ......

وعلى صعيد الاخوانجية و اشباههم فلاحظت ان هذا المسلسل اصابهم بحمى فانا اتابع عدد منهم على اليوتيوب و لاحظت كيف انهم تقريبا يوميا ليس لهم كلام الا عن الاختيار و اخطائة و مشاكلة و غير مصداقيته ...طبعا الصراخ على قدر الالم و يبدو ان المسلسل الامهم و بشدة

اما على صعيد دواعش المنتدى ...فارجو منهم رباطة الجاش و التحمل فالالم شديد....اعلم

محدش يرد على الانجاس من فضلكم يا شباب
وادعو لشهدائكم وافتكروهم

اللي في الصورة ده البطل الشهيد أحمد منسي ابن محافظة الشرقيه

قبل ما تتفرجوا على مسلسل الاختيار وتحبوا أمير كراره لازم تعرفوا كويس مين البطل الحقيقي لإن اللى زيه يستحقوا حب من نوع خاص

?‏بطل خارق للعادة صنف من أقوى مائة قائد صاعقة ف العالم

#في_الجنة_ياشهيد
ممكن مصدر المعلومة لو سمحت ؟
الشهيد رحمه الله ورجاله انجازاتهم العسكرية ومهاراتهم القيادية تسبق الكلام الغير منطقي والغير الواقعي
وعشان محد من الاخوة يزعل ويتهمني اني كاره مصر
قوات العلميات الخاصة حول العالم معظم عملياتها غير معلنة فعلى اي اساس تم التقييم؟
ناهيك انه ليست كل قوات خاصة في العالم تسمى "الصاعقة" الدول المختلفة تعطي دوراتها وقواتها مسميات مختلفة
+
الحقيقة هي قبل 4 سنوات تم تداول انه اللواء عبدالعزيز الفغم الحارس الشخصي للملك رحمه الله صنف انه ثاني افضل حارس شخصي في العالم وبرضه هذا كلام فارغ وغير منطقي
فمعليه الطعن في الميت حرام الشهيد هذا ورجاله شهادتنا فيهم مجروحة لكن الكذب والتأليف حرام

رحم الله شهداء مصر... رجال يفتخر و ترتفع الرؤوس بهم

الشهيد رحمه الله ورجاله انجازاتهم العسكرية ومهاراتهم القيادية تسبق الكلام الغير منطقي والغير الواقعي
قوات العلميات الخاصة حول العالم معظم عملياتها غير معلنة فعلى اي اساس تم التقييم؟
ناهيك انه ليست كل قوات خاصة في العالم تسمى "الصاعقة" الدول المختلفة تعطي دوراتها وقواتها مسميات مختلفة
+
الحقيقة هي قبل 4 سنوات تم تداول انه اللواء عبدالعزيز الفغم الحارس الشخصي للملك رحمه الله صنف انه ثاني افضل حارس شخصي في العالم وبرضه هذا كلام فارغ وغير منطقي
فمعليه الطعن في الميت حرام الشهيد هذا ورجاله شهادتنا فيهم مجروحة لكن الكذب والتأليف حرام

ماهى دى الاستراتيجيه الجديده للاخونج

صفحات مزيفه يعملوها تدعى الوطنيه تنشر كلام واخبار مبالغ فيه فينقله الناس البسيطه عن جهل
فيستغلو هما الكلام ده لعمل موجه من التقليل والهجوم استغلالا للاخبار المغلوطه الى هما نفسهم عملوها

الدليل ان الاخبار والصفحات والبوستات المزيفه دى ماظهرتش الا من كام شهر قبل المسلسل

+
انا معاك فى النقطه دى
الشهاده فى سبيل بلده تغنيه عن اى كلام اخر
يكفيه هذا
عامة المسلسل هو سيرته
ولايوجد فيه ذكر لهذا الهبل

انا معاك فى النقطه دى
الشهاده فى سبيل بلده تغنيه عن اى كلام اخر
يكفيه هذا
عامة المسلسل هو سيرته
ولايوجد فيه ذكر لهذا الهبل
الله يرحم كل شهداء الجيش والامن المصري والله يوفق المقاتلين حاليا
وبالعكس انا اتمنى عمل مشابه للقوات السعودية في الحد الجنوبي

وما الكذب الذى حصل اصلا
هل عشماوى ليس ارهابى وبايع القاعده وشن عمليات ارهابيه هو وخالد عبد الحميد على المسيحيين وجنودنا
هل منسى لم يستشهد وهو يدافع عن كمينه وجنوده وزملائه
انا عايز معلومه او مشهد واحد كاذب
جاى يشككنا فى احداث ووقائع كلنا عشناها وعاصرناها
وده دليل ان المسلسل ادى واجبه فى التعريف بالابطال
وبجوقة الخونه والارهابيين
الحرقان شديد شويه
الشئون المعنوية المنتج والمخرج مسيحى والبطل اتدرب فى الصاعقة وكتصوير ومشاهد حاجة جيده جدا بالنسبة لمصر
انت متخيل كمية الحرقان ؟؟؟؟؟؟؟
فى معزة فى قطر مطلعه مظلوم وشهيد بالنسبة ليهم طبعا
والجزيرة لدلوقتى بتحاول تحسن صورته
وكما هو معروف ان هؤلاء كذابين فطبيعى يحاولوا يشككوا فى اى حاجة يمكن يجى منها فايده

+
اعتقادي الشخصي لا يوجد ترتيب عالمي لافضل حارس او طيار او ظابط
لكن ف مصر الناس اما تحب شخص تحب تمدحه بشكل كبير
طبعا هذا لا يقلل من الشهيد ابدا ولا كفاءته كضابط اطلاقا
الشهيد ع راسي والله

انا متفهم انه بيؤدى دوره
لاكن مش عاجبنى اداءه
اداءه سيىء وردىء جدا
الشمس لا تغطى بغربال
تخيل ان واحد عايز يقعنك ان الشمس بتشرق من الغرب
مع ان كل الادلة بتقول العكس
فاكيد هيبقى سىء وضعيف فى محاولاته

يا حبيبنا مافيه دورة اسمها SEAL 1 الدورة اسمها BUD/S
ثانيا مافي فرقة ضفادع بشرية امريكية 258
المرحوم تخرج من دفعة الBUD/S رقم 258
دورة SEAL 1 دي كانت أول دورة في مصر واخر دورة كانت SEAL 8 في 2019

التعديل الأخير:
لم اشاهد العمل ولكن قد كثر المادحين

افضل استغلال للتلفاز من اهلنا في بيت ومنشأ السينما العربية?

لم اشاهد العمل ولكن قد كثر المادحين

افضل استغلال للتلفاز من اهلنا في بيت ومنشأ السينما العربية?

وانا متفرجتيش عليه
بس اتكدت انه نجح
لان الاسلامجية بيشيطوا

الحرقان شديد شويه
الشئون المعنوية المنتج والمخرج مسيحى والبطل اتدرب فى الصاعقة وكتصوير ومشاهد حاجة جيده جدا بالنسبة لمصر
انت متخيل كمية الحرقان ؟؟؟؟؟؟؟
فى معزة فى قطر مطلعه مظلوم وشهيد بالنسبة ليهم طبعا
والجزيرة لدلوقتى بتحاول تحسن صورته
وكما هو معروف ان هؤلاء كذابين فطبيعى يحاولوا يشككوا فى اى حاجة يمكن يجى منها فايده

اهو بيتر ميمي ده عمالهم حرقان اكتر من شوي الاباتشي ليهم

عودة
أعلى