( ملحمة البرث ) قصة استشهاد البطل عقيد آركان حرب / أحمد صابر منسي

البطل ده أصغر ظابط صاعقه استشهد في سيناء.. الشهيد البطل الملازم اول / احمد محمد حسنين
من رجاله منسي أبطال البرث معداش علي تخرجه سنه ابن الدفعه 110 حربيه رحمه الله
هو اللي طلب من السيد رئيس اركان حرب القوات المسلحة انه يروح صاعقه في سيناء
البطل استشهد وعمره اقل من 22 سنه
مشاهدة المرفق 267336
الله يرحمو ويحسن مثواه

من شهداء البرث رجاله منسي بطل المدفعيه
الشهيد البطل الرائد /محمد صلاح اسماعيل رحمه الله

الله يرحمه
بس ملازم اول واقل من٢٢ازاااي
23
"لو ما جتش شبكتى يوم الثلاثاء هزعل"، أخر رسائل التى تركها الشهيد ملازم أول أحمد محمد حسنين شاهين، الذى استشهد ضحية هجوم كمين "البرث"، على صفحته على موقع التواصل الاجتماعى "فيس بوك"، داعيًا أهالى قريته إلى حفل خطبته قبل أن يلقى ربه، قبل 4 أيام من حفل خطوبته.

أحمد حسنين، البالغ من العمر 23 عامًا، تخرج من الكلية الحربية دفعة 110، والتحق بالخدمة العسكرية فى شمال سيناء، كأحد أفراد الصاعقة، وهو الابن الأكبر لوالده.

وبدلًا من حضور أهلى القرية لحفل الخطوبة، شاركوا جميعاُ فى تشييع جثمان البطل لمثواه الأخير بمقابر الأسرة بقرية الخضرة، وسط مشاعر اختلط فيه الحزن بالفرح.

?? وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ ??

شهداء و أبطال معركة البرث

١- عقيد أ.ح أحمد صابر المنسي
٢- نقيب أحمد عمر الشبراوي
٣- ملازم أول أحمد محمد محمود حسانين
٤- عريف محمد السيد رمضان
٥- نقيب محمد صلاح محمد
٦- ملازم أول خالد محمد كمال المغربي
٧- جندي علي علي السيد إبراهيم
٨- جندي محمد عزت إبراهيم
٩- جندي مؤمن رزق أبو اليزيد
١٠- جندي فراج محمد محمود
١١- سائق عماد أمير رشدي يعقوب
١٢- محمد محمود محسن
١٣- أحمد محمد علي نجم
١٤- علي حسن محمد الطوخي
١٥- جندي محمود رجب السيد فتاح
١٦- جندي محمود صبري محمد
١٧- جندي محمد صلاح جاد عرفات
١٨- جندي محمد محمود فراج
١٩- جندي أحمد العربي مصطفى
٢٠- مندوب مدني صبري

#البرث
‎#ملحمة_البرث
‎#الاختيار

الله يرحمهم جميعا
اما كده تمثيل م بالنا بالواقع⁦☹️
شابوه المخرج بيتر ميمي الصراحه

شخصيا قرأت قصة البطل منسي و أعجبت بشخصيته . و انا اتابع مسلسل الاختيار . و لكن صراحة أجد أن المسلسل لا يرقى لشخصية البطل خاصة في الخلط بين أمور كثيرة

ربنا يرحم ابطالنا جميعا
رجال يستحقو كل شكر وعرفان
اللهم احسن خاتمتنا جميعا
وما وجد اعظم من الشهادة خاتمه

شخصيا قرأت قصة البطل منسي و أعجبت بشخصيته . و انا اتابع مسلسل الاختيار . و لكن صراحة أجد أن المسلسل لا يرقى لشخصية البطل خاصة في الخلط بين أمور كثيرة

بالعكس ده حاجة حلوة
حتي لو مش طريقة شريفة

انا شخصيا كفاية ان الناس سمعت عن عائلة رفاعي سرور
كنت بهاتي مع الناس وفكرين سرور الكبير شيخ جليل وسلفي عظيم

يا ريت يكون في مسلسل كل سنة زي ده يستخدم بطولات زي المنسي لفضح الاخوان والسلفية الجهادية بالحق او بالباطل

المهم الناس تكره تيار الاسلامجية كله

المسلسل واضح جدا انه موجه لفءه معينه وكمشلسل درامي مش ممتاز لكن اللي مخلي الناش متابعه انه يخص قضيه مهمه كالارهاب
اكيد في بعض الاشياء مش ممتازه لكن الغرض الأساسي توضيح المواطن البسيط بجزء من م يحدث واعتقد انه نجح ف ذلك

عودة
أعلى