اثيوبيا مستعدون للحرب مع مصر اذا تطلب الامر لحمايه سدودنا

مدلس مين ياحبيبي المدلس اللى بيديب فيديو ويقول عكسه واديني فرغتلك الفيديو بتاعك
صور جوجل بتواريخها وشرحتلك طريقه عرض التواريخ علشان معلش الجهل وحش
التدليس بعد كل دا نحطلك يالجنه الاتفاقيه الاطاريه اللى وقعها السيسي وبرده مصمم على اكاذيب ان الثوره من سمحت لاثيوبيا بالبناء !
ماترد كده ولا تروح للظابط اللى مينك وخليه يرد على صوره الاتفاقيه بتاعه السيسي اللى لغت فيها حق مصر التاريخي بتاع ال55 مليار !
ماتقوله ارد على الناس ازي بعد مالسيسي مسك الحكم على مدار 6 سنين مسمعناش منه غير ان رئيس وزراء اثيوبيا رجل سلام وبيحلفه علشان ميمنعش عنا المياه !
لما تكبر وتعرف ترد هانصقفلك فى المنتدي هنا
بوص يا أستاذ عمرو. أولا انا ماهيمنيش إذا كنت اخوان او معارض او ضد هذا او ذاك. انا مع انك مصري وحقك الانتقاد وحقك ان لا تحب السيسي او النظام الموجود. وأنا ضد الإخوان وبقوه. بس من اقرب أصحابي اخوان و فاعلين كمان.
ولن أقول لك إننا كلنا مصريين ولابد ان تتوقف و الكلام ده. ولكن ممكن نختلف بمنطقية.
احنا متفقين مثلا ان التصعيد هو في مصلحه السيسي داخليا وبقوه. يعني شعبيه انخفضت اصلا من الإصلاحات الاقتصاديه. زاءد المعارضة ليه ال ظهرت مؤخراً مثلا زي محمد علي. يعني لو عايزه مصلحته كان صعد وبقوه. وبيني وبينك هذا لن يفيد مصر. يعني لو في نيه للأضرار بمصر فهل ستوقف إثيوبيا بالتهديد او حتي بمناورة. طيب مش ممكن يكون كمين لك وكبير كمان. من اظهارك كمعتدي و كمتغطرس و تحتقر أفريقيا فتقوم ضدك القاره باكملها. ساعتها لن ينفعك شيء ولن نحارب القاره. ماذا إذا كنا سنفعل شيء من تحت الطرابيزه ولا نريد شوشره.
ومعلومه لك. اخر مره زيناوي قال لمبارك هبني سد. مبارك قال له روح ابني وأنا مالي. واستدعي عمر بيه سليمان. وكانت النتيجة حرب اهليه و انفصال اريتريا عن إثيوبيا وجعلها دوله حبيسه.
إذا كنت تعادي السيسي هذا حقك تماما و ان لا اتفق معك ولكن احترم راءيك. ولكن هل تري الان وقت مناسب لتصفيه حسابات او مكايده او حتي شماته و اعوذ بالله. وفي الآخر انا وأنت نعلم ان مصر اكبر من السيسي او من أي رجل او موءسسه. خصوصا في موضوع المياه.

دا انت واضح اعمي كمان يعني الصور قدامك مفعاش اساسات اصلا ولا جسم السد طلع ولا ايه حاجه انت يابني طبيعي ولا انت عايز تلبس نضاره ولا ايه !
زي صاحبك اعمي
الصوره الاولي بتاريخ 28-5-2012 وباين جدا حجم تجهيز الموقع من بناء إنشاءات خاصه بالشركة المنفذة للسد
Screen Shot 2019-10-23 at 12.22.20 PM.png

اما الصورة الثانية بتاريخ 14-2-2010 باين فيها شكل الموقع بطبيعته بدون إقامة اي شيئ خاص ببناء السد

بوص يا أستاذ عمرو. أولا انا ماهيمنيش إذا كنت اخوان او معارض او ضد هذا او ذاك. انا مع انك مصري وحقك الانتقاد وحقك ان لا تحب السيسي او النظام الموجود. وأنا ضد الإخوان وبقوه. بس من اقرب أصحابي اخوان و فاعلين كمان.
ولن أقول لك إننا كلنا مصريين ولابد ان تتوقف و الكلام ده. ولكن ممكن نختلف بمنطقية.
احنا متفقين مثلا ان التصعيد هو في مصلحه السيسي داخليا وبقوه. يعني شعبيه انخفضت اصلا من الإصلاحات الاقتصاديه. زاءد المعارضة ليه ال ظهرت مؤخراً مثلا زي محمد علي. يعني لو عايزه مصلحته كان صعد وبقوه. وبيني وبينك هذا لن يفيد مصر. يعني لو في نيه للأضرار بمصر فهل ستوقف إثيوبيا بالتهديد او حتي بمناورة. طيب مش ممكن يكون كمين لك وكبير كمان. من اظهارك كمعتدي و كمتغطرس و تحتقر أفريقيا فتقوم ضدك القاره باكملها. ساعتها لن ينفعك شيء ولن نحارب القاره. ماذا إذا كنا سنفعل شيء من تحت الطرابيزه ولا نريد شوشره.
ومعلومه لك. اخر مره زيناوي قال لمبارك هبني سد. مبارك قال له روح ابني وأنا مالي. واستدعي عمر بيه سليمان. وكانت النتيجة حرب اهليه و انفصال اريتريا عن إثيوبيا وجعلها دوله حبيسه.
إذا كنت تعادي السيسي هذا حقك تماما و ان لا اتفق معك ولكن احترم راءيك. ولكن هل تري الان وقت مناسب لتصفيه حسابات او مكايده او حتي شماته و اعوذ بالله. وفي الآخر انا وأنت نعلم ان مصر اكبر من السيسي او من أي رجل او موءسسه. خصوصا في موضوع المياه.
اتمنى يا اخي ان تكون مصر اكبر من السيسي او من اي مؤسسه ولكن الشواهد توضح غير ذلك

اشخصن مين ياتافه انت هو انت عارف ترد ولا عارف تتحاور والله فعلا خساره فيك الكيبورد اللي قاعد عليه !
تجيب فيديو يعلن فيه الراجل عن الاعلان الرسمي وبعدين تجيب صور تنفي بدء البناء لغايه قبل الانقلاب بشهر واحد وبرده مصمم على اكاذيبك !
صورك اثبتت انك عديم الفهم !
عدم ذكرك لاتفاقيه السيسي في 2015 اثبتت انك مدلس وبتتهرب !
عدم ذكرك ل 6 سنوات خكم السيسي وعدم فعله اي شي لمنع الاضرار بينا سوي توقيعه على اتفاقيه التنازل برده يدل على انك مدلس ولجنه ومتستهلش الكيبورد اللي حاطينه قدامك !
كذاب زي عاده الخروف الاخوانجي
هشام قنديل قال في اخر وبدات اثيوبيا في بناء السد بدون مشاوره لكنم عمي لاتفقهون
وبتدلس في الصوره صوره 2012 بتبين الانشاءات لكنك كعاده اي اخونجي خروف اعمي

فين تصفيه الحسابات ولا الشماته !
الكلام دا يتقال لواحد مش مصري فشاف مصر غرقانه فى المشاكل فبيشمت من اجل الشماته وشغال ضحك وتريقه لكن احنا بنبهه ان النظام لحالي ارتكب فعل خيانه وليس مجرد خطا !
توقيعه للاتفاقيه الاطاريه التى تعطي الحق القانوني لاثيوبيا لبناء السد ودون ذكر حصه مصر التاريخيه ولا حتى الاشاره الي الاتفاقيه التاريخيه كمرجع قانوني بياكد ان تعمد الاضرار بمصر فقط لضمان مساعده اثيوبيا لمصر فى العوده للاتحاد الافريقي بعد تعليق العضويه بسبب الانقلاب العسكري !
لو شفنا اي فعل مماثل لما قام به عمر سليمان ومبارك لكنا صفقنا لكن نظام مبارك ورغم فساده لم يفرط فى حقوق مصر المائيه ولا في جزرها ولا امنها القومي ولا تبجح فى الاقرار ببناء القصور والاستراحات في ظل هلاك البنيه التحتيه للبلاد وضياع قطاعات الصحه والتعليم واننا بقينا من اواخر دول العالم فى المجالات دي !
لو في اشاره ان هذا نظام وطني مكناش انتقدنا لكن هانقول ايه !

كذاب زي عاده الخروف الاخوانجي
هشام قنديل قال في اخر وبدات اثيوبيا في بناء السد بدون مشاوره لكنم عمي لاتفقهون
وبتدلس في الصوره صوره 2012 بتبين الانشاءات لكنك كعاده اي اخونجي خروف اعمي

احنا كذابين فين ياحبيبي بقي فى صورك مش صوري فين صور جسم السد فى 2012 راجل طلعها !

زي صاحبك اعمي
الصوره الاولي بتاريخ 28-5-2012 وباين جدا حجم تجهيز الموقع من بناء إنشاءات خاصه بالشركة المنفذة للسد
مشاهدة المرفق 211409

اما الصورة الثانية بتاريخ 14-2-2010 باين فيها شكل الموقع بطبيعته بدون إقامة اي شيئ خاص ببناء السد
مشاهدة المرفق 211410
زي صاحبك اعمي
مشاهدة المرفق 211409

مشاهدة المرفق 211410

صور التجهيزات ليس معناها يابو جهل ان السد ظهر لكن انت لو وقفت على راسك مش هاتعرف توضح فين جسم السد !
انكارك لحقيقه بالعين المجرده لن تغير من الواقع فى شي صور جسم السد ظهرت فى 2015 اي بعد تولي السيسي بعامين !
جسم السد وتحويل النهر تم بعد 2015 !
يعني كان ممكن بعمل عسكري صغير تهد قبل مايبني اصلا !
لكن العقل زينه والله !

صور التجهيزات ليس معناها يابو جهل ان السد ظهر لكن انت لو وقفت على راسك مش هاتعرف توضح فين جسم السد !
انكارك لحقيقه بالعين المجرده لن تغير من الواقع فى شي صور جسم السد ظهرت فى 2015 اي بعد تولي السيسي بعامين !
جسم السد وتحويل النهر تم بعد 2015 !
يعني كان ممكن بعمل عسكري صغير تهد قبل مايبني اصلا !
لكن العقل زينه والله !
سبحان الله انت عاوز سد يتبني في سنه
اثيوبيا بدات في بناء السد 2011 وحجم التجهيزات دليل علي ذلك
جسم السد وضح بعد ان علت نسبه الانجاز ياخوانجي صحيح

المرفقات

3.2 MB · المشاهدات: 53
احنا كذابين فين ياحبيبي بقي فى صورك مش صوري فين صور جسم السد فى 2012 راجل طلعها !
مشاهدة المرفق 211413
انا مقولتش السد اتبني في 2012 انا قولت السد بداء البناء في 2011 وموش هيخلص في سنه يعنني في الصوره اللي فوق حجم تجهيزات الشركه فرق بينها وبين
فرق بينها وبينمشاهدة المرفق 2114142011

فين تصفيه الحسابات ولا الشماته !
الكلام دا يتقال لواحد مش مصري فشاف مصر غرقانه فى المشاكل فبيشمت من اجل الشماته وشغال ضحك وتريقه لكن احنا بنبهه ان النظام لحالي ارتكب فعل خيانه وليس مجرد خطا !
توقيعه للاتفاقيه الاطاريه التى تعطي الحق القانوني لاثيوبيا لبناء السد ودون ذكر حصه مصر التاريخيه ولا حتى الاشاره الي الاتفاقيه التاريخيه كمرجع قانوني بياكد ان تعمد الاضرار بمصر فقط لضمان مساعده اثيوبيا لمصر فى العوده للاتحاد الافريقي بعد تعليق العضويه بسبب الانقلاب العسكري !
لو شفنا اي فعل مماثل لما قام به عمر سليمان ومبارك لكنا صفقنا لكن نظام مبارك ورغم فساده لم يفرط فى حقوق مصر المائيه ولا في جزرها ولا امنها القومي ولا تبجح فى الاقرار ببناء القصور والاستراحات في ظل هلاك البنيه التحتيه للبلاد وضياع قطاعات الصحه والتعليم واننا بقينا من اواخر دول العالم فى المجالات دي !
لو في اشاره ان هذا نظام وطني مكناش انتقدنا لكن هانقول ايه !
والله انا لم اقصد انك تشمت او تصفي حسابات او انك شمتان في بلدك. انا بعدد بس أسباب المعارضة. وأنا قولت كمان مكايده سياسيه او شد مع بعضنا. في وقت مثل هذا. مفيش مصري يشمت في ماء بلده. كلنا مضرورين. الاتفاقية الاطاريه لا تعني شيء علي فكره ونحن لم نطلع عليها بالتفصيل. ساعه الحرب لا قيمه لأي اتفاق. وبعدين انا بقولك نكون منطقيين في تناول الموضوع.
قصه خاين وبيبيع الميه وأمه يهوديه والكلام ده عيب اننا نتكلم فيه اساسا. ده كلام برضه!!!؟؟
ممكن تقول فشل في اداره الموضوع أخذ قرارات غلط او. او. او.
لكن غير كده مينفعش. ولا ينفع انك تري انه مطلق اليد في موضوع كهذا. هذا ليس منطقي
يا اخي مصر فيها رجاله و موءسسات وجيش وطني حتي ولو كان علي مستوي القاعدة من القاده إذا كنت لا تثق فيهم. يعني مين من مصلحته اهدار مياه النيل او حتي في مقدرته. كده ان تخرج من المنطقيه في النقاش.
اما مواضيع البنيه التحتية او قصور او غيروه فديه مواضيع اخري. نختلف نتفق فيها ممكن. وده مش موضوعنا الان. لكن انظر انت تدخل المواضيع في بعض. يعني بسبب اعتراضك عليه مخليك افش عليه في كل حاجه. وده هيبعدك عن عقلانيه ومنطقيه و موضوعيه الحوار.

يا جماعه موضوع السد بدأ التجييش له فى 2006 حتى اتفاقية عنتيبى 2009 التى وقع عليها اغلب الدول المطلة على النيل ووقتها قوبل وزير الرى وعومل بشكل سيىء ووقتها كان محمود ابو زيد فى عهد مبارك

المشكلة بدأت مبكراا وانتم منشغلون بوقت التطبيق الفعلى فى جميع الاحوال كانت الامور متجهه لبنائه بمقدمات مسبقة حتى وان لم تحدث ثورات او مظاهرات فى مصر وستمر مبارك فى الحكم
الكل انتفع من الثورات فى مصر سواء اخوان او نظام حالى وتناسوا استفادتهم بوجودهم فى الحكم لم يكونوا ليصلوا الي الحكم لولا الثورات
حصلوا على الايجابيات وكل السلبيات تلقى على الثورة فى مصر وكأنها هى الازمة

(فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هَٰذِهِ ۖ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَىٰ وَمَن مَّعَهُ )

اتمنى يا اخي ان تكون مصر اكبر من السيسي او من اي مؤسسه ولكن الشواهد توضح غير ذلك
لا اكبر طبعا و بكل تاكيد. والا لم تكن لتستمر كل هذه الفتره بدون انهيار كامل
في فرق بين حاكم قوي او حتي ديكتاتور وبين مطلق اليد. أي رئيس من حقه ان يكون له روءيته واستراتيجيته و لكن في حدود معينه. هناك مواضيع و قضايا منتهي فيها القرار من عقود بل من مءات السنيين. مش السيسي ال هيغير ثوابت مصر يعني. وإدا حتي حاول لن يترك وان تم تركه فتره ففي النهايه إذا أضر بالدولة هيتم التعامل معاه. يا جماعه احنا مش عايشين في دوله الخيانة. مش للدرجه ديه يعني.

مشاهدة المرفق 211413
انا مقولتش السد اتبني في 2012 انا قولت السد بداء البناء في 2011 وموش هيخلص في سنه يعنني في الصوره اللي فوق حجم تجهيزات الشركه فرق بينها وبين
فرق بينها وبينمشاهدة المرفق 2114142011

انا مالي بنيه الاعلان هشام قنديل اثبت ان نيه اثيوبيا بدات مع االاعلان فى ابريل 2011 والصور على ارض الواقع اثبتت جديتهم بقطع الاشجار وتجهيز الموقع حتى 2014 ولم يظهر اي جسم للسد ولا تحويل مجري الماء قبل تاريخه وهنا يتضح لماذا اراد مرسي العمل العسكري وضرب التجهيزات قبل البدء بالبناء
2012 قطع الاشجار وتم وضع المعدات !
2019-10-25 (3).png

2014 و 2015 بدء ظهور جسم السد !

2019-10-25 (4).png

2019-10-25 (5).png

اللى يهم نقطتين !

متي ظهر جسد السد مش الاعلان ولان حتى قبل الاعلان الرسمي فى ابريل 2011 الكل فى مصر كان يعلم بنيه اثيوبيا قبلها بسنوات !
ثانيا توقيع الاتفاقيه التى تعطي الحق لبناء السد والتفريط فى حصتنا التى حددت من قرن من الزمان !
حططلك الصور وحططلك رابط الاتفاقيه يبقي كل ماتقوله جدال ملوش اي تلاتين لازمه

والله انا لم اقصد انك تشمت او تصفي حسابات او انك شمتان في بلدك. انا بعدد بس أسباب المعارضة. وأنا قولت كمان مكايده سياسيه او شد مع بعضنا. في وقت مثل هذا. مفيش مصري يشمت في ماء بلده. كلنا مضرورين. الاتفاقية الاطاريه لا تعني شيء علي فكره ونحن لم نطلع عليها بالتفصيل. ساعه الحرب لا قيمه لأي اتفاق. وبعدين انا بقولك نكون منطقيين في تناول الموضوع.
قصه خاين وبيبيع الميه وأمه يهوديه والكلام ده عيب اننا نتكلم فيه اساسا. ده كلام برضه!!!؟؟
ممكن تقول فشل في اداره الموضوع أخذ قرارات غلط او. او. او.
لكن غير كده مينفعش. ولا ينفع انك تري انه مطلق اليد في موضوع كهذا. هذا ليس منطقي
يا اخي مصر فيها رجاله و موءسسات وجيش وطني حتي ولو كان علي مستوي القاعدة من القاده إذا كنت لا تثق فيهم. يعني مين من مصلحته اهدار مياه النيل او حتي في مقدرته. كده ان تخرج من المنطقيه في النقاش.
اما مواضيع البنيه التحتية او قصور او غيروه فديه مواضيع اخري. نختلف نتفق فيها ممكن. وده مش موضوعنا الان. لكن انظر انت تدخل المواضيع في بعض. يعني بسبب اعتراضك عليه مخليك افش عليه في كل حاجه. وده هيبعدك عن عقلانيه ومنطقيه و موضوعيه الحوار.

كلام يحترم بس دا لو في اطار معارضه داخليه على سياسات انفاق ولا قمع الخ الخ !
لكن دا مش معارضه دا واحد راح وقع اتفاقيه اعطي الحق لاثيوبيا فى بناء السد ولم يذكر الاتفاقيه القديمه الاساسيه التى تعطي مصر حق الفيتو وحدد لها حصه واضحه تقدر ب 55 مليار لتر من المياه !
هذا هو رابط الاتفاق

انا مالي بنيه الاعلان هشام قنديل اثبت ان نيه اثيوبيا بدات مع االاعلان فى ابريل 2011 والصور على ارض الواقع اثبتت جديتهم بقطع الاشجار وتجهيز الموقع حتى 2014 ولم يظهر اي جسم للسد ولا تحويل مجري الماء قبل تاريخه وهنا يتضح لماذا اراد مرسي العمل العسكري وضرب التجهيزات قبل البدء بالبناء
مشاهدة المرفق 211415

مشاهدة المرفق 211416

مشاهدة المرفق 211417

اللى يهم نقطتين !

متي ظهر جسد السد مش الاعلان ولان حتى قبل الاعلان الرسمي فى ابريل 2011 الكل فى مصر كان يعلم بنيه اثيوبيا قبلها بسنوات !
ثانيا توقيع الاتفاقيه التى تعطي الحق لبناء السد والتفريط فى حصتنا التى حددت من قرن من الزمان !
الكلام غريب الى حد ما
معنى الاستعداد دليل على انهم كانوا يتجهون لبناء السد ومن البدايات هم ضربوا عرض الحائط بعدم رغبتك فى بناء السد
بمعنى وافقت ام لم توافق كان سيتم البناء

ثانيا الانشاءات كانت مستمرة برغم رفضك المسبق ووصل لمرحلة متقدمه حين اعترفت به يعنى فى جميع الاحوال رأى مصر لا يعنيهم من قريب او بعيد

عندما تبنى دولة مشروع وصل لمرحلة 40% من انشاءه مثلا بالرغم من رفض دولة مجاورة هل تعتقد انهم سيتوقفوا عند هذه المرحلة باعترافك من عدمه

رئيس مصر اعترف بالسد وقد اقترب بنائه من النصف تقريبا بمعنى اثيوبيا ستستمر حتى وان لم تعترف قد اصبح امر واقع

كلام يحترم بس دا لو في اطار معارضه داخليه على سياسات انفاق ولا قمع الخ الخ !
لكن دا مش معارضه دا واحد راح وقع اتفاقيه اعطي الحق لاثيوبيا فى بناء السد ولم يذكر الاتفاقيه القديمه الاساسيه التى تعطي مصر حق الفيتو وحدد لها حصه واضحه تقدر ب 55 مليار لتر من المياه !
هذا هو رابط الاتفاق

طيب انا مش هتناقش معاك في تواريخ. بس التوقيع تم وكان السد فعلا ابتدو فيه الشغل باي نسبه من النسب. اذن فلقد ضربو بعرض الحاءط بالاتفاقات القديمة. وهم يقولون اننا لن ناخود حصه مصر ولن يخترقو المعاهدة. هم يقولون السد لتوليد الكهرباء وليس لحجز الماء. سواءً ان وقعت او لم توقع كانو سيستمرون في البناء تحت هذه الذريعه. بالعكس إذا خدت منهم موقف وقتها كنت هتبقي انت الغلطان. ففي هذا التوقيت لم يكن واضح أي أضرار مصريه من السد. لابد ان يتأكد وقوع ضرر عليك. متنساش اننا متفقين انه كمين لينا مثل كمين العراق والكويت. واذا كانو هنا بيكسبو وقت. ما ممكن نكون احنا كمان كنا بنكسب وقت. سياسياً بقي اجتماعياً لاننا كنا في حاله سيوله وخارجين من ثورتين. او بنكسب وقت عسكريا وتسليحيا. حتي نستكمل بناء الجيش بشكل حديث مثلا.
بوص انا معاك ان الوضع مشوشر ومقلق. ولكن لابد وان يكون لدينا الحد الادني من الثقه في رجاله بلدنا. إذا كان في الجيش او في الأجهزة الأمنية. الدنيا مش سايبه كده اوي يعني. لا مصر فيها رجاله وطنيه وشريفه.

الكلام غريب الى حد ما
معنى الاستعداد دليل على انهم كانوا يتجهون لبناء السد ومن البدايات هم ضربوا عرض الحائط بعدم رغبتك فى بناء السد

ثانيا الانشاءات كانت مستمرة برغم رفضك المسبق ووصل لمرحلة متقدمه حين اعترفت به يعنى فى جميع الاحوال رأى مصر لا يعنيهم من قريب او بعيد

عندما تبنى دولة مشروع وصل لمرحلة 40% من انشاءه مثلا بالرغم من رفض دولة مجاورة هل تعتقد انهم سيتوقفوا عند هذه المرحلة باعترافك من عدمه
ضرب السد قبل بناءه كان هايكون احسن قبل وصوله للنهايه ويصبح امر واقع وكارثي علينا
النقطه اللي تهمني انك بتحاول تتهرب من مسوليتك عن الموضوع وبتحاول تلفق كنظام حكم المشكله لثوره الشعب معران جسد السد ظهر في ٢٠١٥ وكان لسه زي مابتقول لم يقترب حتي لنصفه يعني تعطيله او ضربه كان متاح !
النقطه التانيه ليه توقع علي اتفاق لم يذكر فيه حق ولا حصه مصر من مياه النيل بل عوم الاتفاقيه القديمه ليس الا !

الكلام غريب الى حد ما

بظبط كده. وهو ده ال انا قولته في التعليق السابق. هما كانو خلاص بيبنو السد. وضربو بعرض الحاءط الاتفاقات. اذن لاما التوافق معهم والاتفاق او صرب السد. طيب إذا كنا كده كده هنضرب السد. طيب ندي نفسنا و نديهم الحق في التفاوض و نفترض حسن النيه. ليري العالم كله أننا دوله متزنه و مسالمه. طالما كده كده هنضرب. فخلاص بقي مش فارقه كتير. العقل بيقول كده. طالما واثق من نفسي وقدراتي وخياراتي. فاذن اعمل ال عليه الاول تجاه ضميري وامام العالم كله. وبعد كده يبقو هما المسءولين عن الحرب والدماء و ازهاق الأرواح.

مشاهدة المرفق 211415

مشاهدة المرفق 211416

مشاهدة المرفق 211417

اللى يهم نقطتين !

لم أكن أريد الدخول فى النقاش و لكن قبل أن يبدأو فى بناء جسم السد تم حقن التربة لتحسينها و هو ما يظهر فى الصورة المأخوذة فى 2012

عودة
أعلى