قائد القوات البحرية المصرية : نمتلك القوة لردع لكل من تسول له نفسه تهديد مصالحنا القومية

انت شكلك متعرفوش كويس
مشاركاتك قليله
ومحتكيتش بيه قبل كده
لا صدقنى عارفه كويس
احنا بس حمقية شوية
بس للاسف حتى لو عو كدة فهو بيتكلم صح
كاره اسلوبه وشايفه عدو ماشى
تغلطه فى كلامه ونكدب على نفسنا لا
بنتحسن اه بالشراء وبالمواءمات السياسية والاقتصادية واللعب بالحبل على كل قطب شوية
بنصنع وننتج لا ودا طبعا للاسف

انا متابع فى صمت ومبردش غير لما بستفذ بس

لا صدقنى عارفه كويس
احنا بس حمقية شوية
بس للاسف حتى لو عو كدة فهو بيتكلم صح
كاره اسلوبه وشايفه عدو ماشى
تغلطه فى كلامه ونكدب على نفسنا لا
بنتحسن اه بالشراء وبالمواءمات السياسية والاقتصادية واللعب بالحبل على كل قطب شوية
بنصنع وننتج لا ودا طبعا للاسف

انا متابع فى صمت ومبردش غير لما بستفذ بس
لا حضرتك احنا مش حمقيه اابدا احنا بس مبنحبش حد يتحامل علينا ولا على بلدنا حبا فى عدونا
ممكن اتقبل كل كلامك بس هسالك سؤال مين دوله عربيه بتصنع سلاح يعتبر صف اول وااو يقترب منه
حضرتك فى منااقشة الاشياء لازم نحكم العقل والمنطق مش كلام محطوط جنب بعضه علشان يقول فى الاخر ان احنا فاسدين ووحشين وعدوى ملاك وكويس

ملحوظه صاحب عدوى عدوى

الانتقاد البناء حاجه و الهجوم عاطل ف باطل حاجه تانية.

اغلب تعليقه مش حقيقي و موجه زي أنه قال إن اساس الصناعة المتقدمة في تركيا هو "حزب العدالة و التنمية" و ده غير صحيح ،كمان نقطة "متقدمة" فيها مبالغة و أنها بتنافس الكبار و ده مش حقيقي لأن اغلب صناعتها خفيفة مش بنفس قوة و تأثير و أهمية أسلحة الصف الاول .

و بعدين حكاية "الاكتفاء الذاتي" اللي مش فاهم ايه هى الأسلحة اللي اكتفت بيها تركيا ذاتيا ؟!...
لا و الأغرب أن يربط الاكتفاء الذاتي بشرائها للاس ٤٠٠ ، اللي هو ازاي يعني روسيا عندها اكتفاء ذاتي من منظومات الدفاع ايه يخليها تشتري منظومة دفاع أجنبية مثلا .!! هو الاكتفاء الذاتي بيأدى للاعتماد عالاجنبي .!!

و بعدين ينقل الكلام عن مصر و ليس "بحسن نية" و يجيب سيرة مصانع الصلب الروسية هل كل من امتلك مصانع صلب قادر علي صناعة سلاح متقدم .!! و هل الأسلحة المتقدمة اساسا بتتعمل من الصلب كخام وحيد و أوحد في الصناعة ..
و نقطة الألمان رديت عليها و الكوريين الشماليين استفدنا منهم في نقطة الصواريخ الباليستية بشكل كبير .

و يحط ده كله كنقطة اساس في مقارنة بين مصر و تركيا ،و ردة اللي فات واضح أن تركيا مابتصنعش حاجه قيمة و متقدمة عسكريا تجعلها "تكتفي ذاتيا" كما وصف عن التسليح الخارجي .

و بعدين يختم بكلام عن الفساد و السلطة و النظام بما أنه بدأ كلامه بتمجيد حزب "كذبا" ، تعليقه كله تلخصه في حزب العدالة والتنمية حل الفساد في مصر هو عايز يقول كدة و لكنه حشر كلام كتير في النص عشان يرسخ تلك الفكرة بشكل منطقي "أغلبه" غير صحيح.
ملعون ابو تركيا على اللى فيها
خليك فى بلدك ونناقشه فى اللى بيقوله
نتحمق ونغير عشانها اه نكدب على الدنيا كلها ماشى انما نكدب على نفسنا لا

احنا بنحارب عشان نوصل ببلدنا عسكريا مش عشان نعدل ميزان عسكرى مايل بغباء للعدو لا دا احنا بنحارب عشان نوصل لمستوى معقول يخلى العدو بحسب حساب انه ممكن يلاقى مقاومة مكلفة عسكريا وبشريا واقتصاديا

انما احنا فعلا فاتنا القطر وبنجرى وراه حافيين

لا حضرتك احنا مش حمقيه اابدا احنا بس مبنحبش حد يتحامل علينا ولا على بلدنا حبا فى عدونا
ممكن اتقبل كل كلامك بس هسالك سؤال مين دوله عربيه بتصنع سلاح يعتبر صف اول وااو يقترب منه
حضرتك فى منااقشة الاشياء لازم نحكم العقل والمنطق مش كلام محطوط جنب بعضه علشان يقول فى الاخر ان احنا فاسدين ووحشين وعدوى ملاك وكويس

ملحوظه صاحب عدوى عدوى
منا ماشى معاك ومفترض ان الراجل متحامل علينا نناقشه بقى بلاش بلدى وبلدك والكلام دا ملناش دعوة احنا بكل دول المنطقة لينا بلدنا هما عشان مبيعملوش حاجة نبقى زيهم يا عم خلينا احنا احسن ونعمل اللى محدش عمله على الاقل نحاول بلاش يبقى فيه نيه

وثانيا هو مفيش عداوة ولا حاجة هى منافسة سياسية ومناطقية طبيعية على النفوذ فى منطقة اتنفضت من فوقها لتحتها والشاطر هو اللى يقش متزعلش على فكرة لاعبه زى ما بيلاعبك اسرائيل وايران هاريينا لعب وواكلين الشبشب فى بقنا وساكتين مجتش عليها يعنى وتانى مفيش عداوة ولا صاحب عدوى ولا حاجة هى مصالح والمصالح تحكم

ملعون ابو تركيا على اللى فيها
خليك فى بلدك ونناقشه فى اللى بيقوله
نتحمق ونغير عشانها اه نكدب على الدنيا كلها ماشى انما نكدب على نفسنا لا

احنا بنحارب عشان نوصل ببلدنا عسكريا مش عشان نعدل ميزان عسكرى مايل بغباء للعدو لا دا احنا بنحارب عشان نوصل لمستوى معقول يخلى العدو بحسب حساب انه ممكن يلاقى مقاومة مكلفة عسكريا وبشريا واقتصاديا

انما احنا فعلا فاتنا القطر وبنجرى وراه حافيين

انا مش عارف انت قريت التعليق و لا لا .. انا ماقولتش حاجه كدب أو بضحك بيها علي نفسي او علي المصريين ،ماقولتش أن عندنا احسن صناعة عسكرية و لا قولت أن عندنا مشاريع حالية متقدمة و لا قولت عندنا الموارد و الميزانية و لا قولت أننا "اكتفينا ذاتيا" من شي علي خير الحقيقة..

تعليقي كان جدوى التصنيع المحلي و إمكانية تحقيقه أو لا ،و هل ستكون كفاءته بنفس كفاءة الأجنبي ..!! مستحيل ..

انت زي اللي عايز يقول"كمثال مبسط" ،بدل ماتشتري شاشة ال سي دي ... تصنعها بنفسك .. عايزنا نعيد اختراع العجلة ،او نبدا من حيث انتهي الآخرون و لما ننتهي من تصنيع حاجه يكون الآخرون صنعوا مايتفوق عاللي صنعناه بجيلين تلاته و نرمي اللي صنعناه في الفاقد و نضطر نشتري اجنبي بردوا عشان نغطي احتياجاتنا زي ماتركيا اللي استعان بها في المقارنة تسليحها الرئيسي كله اجنبي و يقولك اكتفووا ذاتيا..

يعني ايه دولة تكتفي ذاتيا في التسليح ذو الصناعة المحلية و جيشها اساسه سلاح اجنبي .. مش فاهمها

منا ماشى معاك ومفترض ان الراجل متحامل علينا نناقشه بقى بلاش بلدى وبلدك والكلام دا ملناش دعوة احنا بكل دول المنطقة لينا بلدنا هما عشان مبيعملوش حاجة نبقى زيهم يا عم خلينا احنا احسن ونعمل اللى محدش عمله على الاقل نحاول بلاش يبقى فيه نيه

وثانيا هو مفيش عداوة ولا حاجة هى منافسة سياسية ومناطقية طبيعية على النفوذ فى منطقة اتنفضت من فوقها لتحتها والشاطر هو اللى يقش متزعلش على فكرة لاعبه زى ما بيلاعبك اسرائيل وايران هاريينا لعب وواكلين الشبشب فى بقنا وساكتين مجتش عليها يعنى وتانى مفيش عداوة ولا صاحب عدوى ولا حاجة هى مصالح والمصالح تحكم
انا اسف انى احب وطنى ومقبلش كلمه عليه كلمه مش كويسه دا صح خلاف كده معرفوش
اول مره ااعرف ان الوطنيه عيب وحمقة اسف
بخصوص اللعب والنفوذ لعبب سياسين ودول لعبتى انا مساندة بلدى انتهى

انا مش عارف انت قريت التعليق و لا لا .. انا ماقولتش حاجه كدب أو بضحك بيها علي نفسي او علي المصريين ،ماقولتش أن عندنا احسن صناعة عسكرية و لا قولت أن عندنا مشاريع حالية متقدمة و لا قولت عندنا الموارد و الميزانية و لا قولت أننا "اكتفينا ذاتيا" من شي علي خير الحقيقة..

تعليقي كان جدوى التصنيع المحلي و إمكانية تحقيقه أو لا ،و هل ستكون كفاءته بنفس كفاءة الأجنبي ..!! مستحيل ..

انت زي اللي عايز يقول"كمثال مبسط" ،بدل ماتشتري شاشة ال سي دي ... تصنعها بنفسك .. عايزنا نعيد اختراع العجلة ،او نبدا من حيث انتهي الآخرون و لما ننتهي من تصنيع حاجه يكون الآخرون صنعوا مايتفوق عاللي صنعناه بجيلين تلاته و نرمي اللي صنعناه في الفاقد و نضطر نشتري اجنبي بردوا عشان نغطي احتياجاتنا زي ماتركيا اللي استعان بها في المقارنة تسليحها الرئيسي كله اجنبي و يقولك اكتفووا ذاتيا..

يعني ايه دولة تكتفي ذاتيا في التسليح ذو الصناعة المحلية و جيشها اساسه سلاح اجنبي .. مش فاهمها
كلمه جدوى دى بصراحة كلمة مستفزة
انت اكبر جيش فى الشرق الاوسط يعنى مصانع تتعملك انت بس عشان تنتجلك سلاح ومتغطيكش كمان

احنا مش بنقول نعمل حاجة جديدة احنا بنقول نكمل اللى بداناه وعملناه قبل كدة ووقف

شفت الانتاج الحربى شفت مصانعه شفت مصانع الهيئة وحالها ؟

والله عارف ممكن تكون المقارنة ظالمه فى ظل اوضاع معينة مش كمكانة انما امكانيات وقدره وعزة وجلال الله يتعمل اللى ما اتعمل انما احنا مش عايزين احنا عاجبنا حالنا بناكل ونشرب وننام ونجيب عيال ومبسوطين وفاكرينها دايمة ولما بلدنا اتهزت شوية رغم انها مكانتش اوروبا يعنى جرآت علينا كلاب مزعلينك دلوقت

اخشوشنوا فان النعمة لا تدوم ودا مش كلامى انا

ايران مفروض عليها عقوبات الدنيا والاخرة من السبعينات ومنيمين المنطقة من العصر مش من المغرب

الموضوع ارادة واحنا اظاهر ماتت جوانا

وفى الاخر انا معاكوا يا رجالة والله

دى اراء بصوت الاستاذ رمضان

التعديل الأخير:
انا اسف انى احب وطنى ومقبلش كلمه عليه كلمه مش كويسه دا صح خلاف كده معرفوش
اول مره ااعرف ان الوطنيه عيب وحمقة اسف
بخصوص اللعب والنفوذ لعبب سياسين ودول لعبتى انا مساندة بلدى انتهى
كلنا بنحبها وكلنا وطنيين ملناش غيرها اصلا
بس كلنا خطائين وخيرنا التوابين حنبقى احسن من سيد الخلق المنزه عن الخطا

بس والله لو دول اعداء وبينتقدونا وبيبينولنا مساوءنا ونقاط ضعفنا قدامنا ومشاكلنا ويقترحوا علينا حلول كمان

فنعم الاعداء هم وهنيئا لنا بهم

بس والله لو دول اعداء وبينتقدونا وبيبينولنا مساوءنا ونقاط ضعفنا قدامنا ومشاكلنا ويقترحوا علينا حلول كمان
مبدئك خطأ انا اسف مفيش عدو بينتقد عدو علشان عاوز مصلحته فكلامك مبنى على خطأ
فكله خطأ
...................... ؟؟

#Egyptian Navy Type-209/Mod1400

كنت أقرأ قبل قليل عن تاريخ صناعات الدفاع في تركيا بداية الثمانينات، وكيف إستطاع حزب العدالة والتنمية بعد وصوله للحكم دفع عجلة الصناعة الدفاعية في تركيا حتى أصبحت منافس حقيقي للكبار !!! الأتراك حققوا الإكتفاء الذاتي في أغلب المجالات وهذا ما أعطاهم السلطة على قرارهم السيادي (صفقة ال S400 على سبيل المثال)،، المصريين في المقابل بدأوا صناعاتهم الدفاعية في منتصف وأواخر الستينات تقريبا عندما جلبوا مصانع الصلب من الإتحاد السوفييتي والعلماء الألمان وغيرهم من كوريا الشمالية، لكن أنظر أين هم الآن وأين وصل الأتراك في المقابل !!!!! المصريين لا ينتجون أي شيء إلا بترخيص وصناعاتهم الدفاعية عجزت عن تطوير بندقية وطنية ناهيك عن دبابة أو صاروخ أو طائرة !!!! دول أرهقها الفساد وسوء التخطيط وسطوة أصحاب القرار !!!!
كل كلمه قلتها صحيحه يا أستاذنا
و لكن من يسمع و يصحو من غفلته
عندما نقول هذا الكلام حبآ فى البلد و من أجل رفعتها نُتهم بأشد الإتهامات
إخوان إرهابيين و غيره
مع العلم أيام الإخوان كانو بيتهمون بإننا فلول و عبيد البياده
كلمة الحق بتزعل

صاروخ اكسوزيت بلوك-٣
ده منتدى عسكري ولا منتدى فتكات ايه كمية الحقد ديه كل موضوع يكون فيه منكفات كلنا عرب و مسلمين و لغتنا واحد امم مختلفين تواحدو لماذا لا تحب لأخيك ما تحبه لنفسك أليس هذا ديننا ام أصبح المنكفات عاديه هذه الأيام مثال
باتريوت و s400
Su35 &f15
المزهريه و التي لا تقهر
وتريدون التقدم و صنع سلاح في بلدان عربية كيف !!!!
هذه الجملة المفيده بعد سته صفحات

مصر اليوم إما القوة أو الانقراض، إما القوة وإما الموت! إن لم تحقق مصر محاولة قوة عظمى تسود المنطقة بأسرها، فسوف يتداعى عليها الجميع يوماً ما " كالقصعة " أعداء وأشقاء وأصدقاء، أقربين وبعيدين وأبعدين.
جمال حمدان ،،

عقدة الأنا وما خفى كان أعظم ووهم الإنتصارات هي اللي جابتكم ورى بينما يتقدم الآخرون !!!! العالم يتغير بسرعة ومن يمتلك سلاحه يمتلك قراره !!!! أنظروا للآخرين كيف يستجدون الحماية من أمريكا وغيرها، فقط لأنهم أمم مستهلكة !!!
ههههههه ههههه
تمام كدا يا حاج انور دا ليس اسمه عقده الانا دا اسمه الاعتزاز بالنفس و التفاخر بالانجاز
لاننا لا ندعي كذبا علي احد و لا نطمع ما في يد الاخرين وانتصاراتنا ليس انت من يحدد ان كانت وهميه او حقيقيه
ان كنت تكذبنا فذهب لاسرائيل واسألهم
لكن ورغم كل ذلك لا يوجد شيئ كامل لان الكمال لله وحده ونحن في مصر نجتهد ونحاول حسب الامكانيات المتاحه
اما استشهادك بتركيا فقد جانبه الصواب لاننا جميعا يعرف موقفها الضعيف وقوتها الزائفه التي تسقط بتويته في النت

عودة
أعلى