مصر مهتمة بسفن "بويان-إم" الروسية

وهل لدي مصر البنية التحتية علشان تقدر تصنع اي صاروخ حديث اصلا ؟
اذا وجدت الارادة السياسة هتلاقي كل شئ موجود...

انت تتحدث عن صناعة من اللا شئ وانا اتحدث عن نقل تقنية مقنع...
الاتراك هيشاركوا في تصنيع الاس ٤٠٠.. احنا مش هنعمل صاروخ؟؟ يبقى كل الكلام عن برامج الصواريخ بقى وهم

اذا وجدت الارادة السياسة هتلاقي كل شئ موجود...

انت تتحدث عن صناعة من اللا شئ وانا اتحدث عن نقل تقنية مقنع...
الاتراك هيشاركوا في تصنيع الاس ٤٠٠.. احنا مش هنعمل صاروخ؟؟ يبقى كل الكلام عن برامج الصواريخ بقى وهم
وضعنا مختلف عن تركيا والاس400
اما بنسبة لكلامك فانت صادق فعلا
يبدو انني تسرعت

يبدو انني تسرعت
ولا مختلف ولا حاجة.. هما شاورما وبوراك واحنا محشي و كشري

يبدو انني تسرعت

في ساعة غضب نتيجة لحدث ما على الساحة العسكرية المصرية... احد الاعضاء صرّح انه قد نجح في اقناع احدى الشركات الاجنبية لصنع سلاح مهم في مصر....

التعميم مهم احتراما لحق العضو... لو عاوز يشرح اكتر الموضوع

قطع سلاح البحرية لايعرف منه الصغير غير النشات بأنواعها وبعض الفرقاطات
والباقى كبير _ مثلا الغواصات لا يأتى منها الصغير الا للاعمال الاستخبارية ومراقبة السواحل
والكبير منها نووية و هجومية و هجومية صف تانى !
ولا تنسى مع كبر الحجم يوجد صفة الشبحية وانخفاض البصمة الرادارية ,
اما العنصر البشرى فليست اسرائيل كلها ( حريـديـم ) ، فضلا عن انها من اسرع الدول التى تعمل تعبئة عامة !!
تعبئة عامة تشل جميع اركان مجتمع اسرائيل

إسرائيل لا يمكنها بناء بحرية قوية والسبب سكانى بحت
واعتقد كمان جغرافى لان الدول المجاورة تقدر تستهدف قطعها البحرية حتى بمنصات ارضية لان سواحلها مش طويلة
ربما لا يكون هذا متوفرا الان لكن من السهل الحصول علية لو هناك رغبة

انت يتهبد .. بنيه تحتيه ايه اللى محتاجاها الصواريخ .. بنيه علميه

الأخ لم يخطئ فالبنية التحتية في كلامنا تشير الى توافر العلماء والخبراء والمهندسين في مجال الصواريخ (العلمية التي أشرت اليها) والانشائية من توافر المختبرات والمصانع وخلافه
متى توافرت البنية التحتية بشقيها بالإضافة الى الإرادة السياسية فنحن قادرين ان شاء الله

تعبئة عامة تشل جميع اركان مجتمع اسرائيل
عشان كده اللوائين العاملين بها كل منهما يعمل التعبئة الخاصة به فى غضون ثلاث ايام ويتكلف 2.5 مليار $

وايه الرابط بين البحرية القوية والحيز السكانى .. !

طاقم القطع البحرية من ضباط وبحارة يزيد بزيادة إزاحة وحجم القطع البحرية من لانش صاروخى بطاقم لا يزيد عن العشرين فرد الى مدمرة بطاقم قد يصل الى 180 فرد

الجزائر اتجهت نحو الصين خوفا من CAATSA ? ?

في الصورة يظهر قائد البحرية الجزائري اللواء حولي محمد العربي و ضباط سامون في زيارة لصالون البحرية التاسع المقام في سان بيترسبورغ في والذي تنتهي أشغاله يوم الغد, في الصورة تظهر على أقصى اليمين أو مشروع 22160 ?, في المنتصف يظهر لي أنها 22800 كاراكورت "ان كان في خلفها بحسب ما يظهر بشكل غير جلي أنه بانتسير النسخة البحرية"
شكرا صفحة المرصد العسكري الجزائرية
الصورة قبل ايام
188101

في الصورة يظهر قائد البحرية الجزائري اللواء حولي محمد العربي و ضباط سامون في زيارة لصالون البحرية التاسع المقام في سان بيترسبورغ في والذي تنتهي أشغاله يوم الغد, في الصورة تظهر على أقصى اليمين أو مشروع 22160 ?, في المنتصف يظهر لي أنها 22800 كاراكورت "ان كان في خلفها بحسب ما يظهر بشكل غير جلي أنه بانتسير النسخة البحرية"
الصورة قبل ايام
مشاهدة المرفق 188101
188111
188112

الصورة قبل ايام
مشاهدة المرفق 188101

عشان كده اللوائين العاملين بها كل منهما يعمل التعبئة الخاصة به فى غضون ثلاث ايام ويتكلف 2.5 مليار $
وكم يكلف المجتمع الاسرائيلى الذى يصاب بالشلل ؟!

هو يا كبير حاجة كويسة

بس اكيد زيارة وزير الدفاع لما راح مع الخبراء مراحوش عشان البويان بس

عودة
أعلى