سحق ملوك مصر العظماء لشعوب البحر المتوسط

[

مش شرط النسبة ديه فيهم لأن فيه الاوروبيين اللي تزوجو من اوروبيين و عاشو في مصر او اسيوين من اسيوين.

نسبة الاختلاط مع المصريين كبيره لكن فيه حالات اخري...
الحالات الي بتقلها دي هي في النسبة من 5 ل 7%

برجاء من الأعضاء الذين يشاركون بمعلومات ليس لها أي اصل تاريخي وعلمي التحقق من مشاركاتهم (علميا) قبل المشاركة والمساهمة بقوة في أساطير لا أساس لها من الصحة عن الحضارة المصرية القديمة.

لا وجود تاريخي أو علمي للتقسيم اليهودي حام وسام وغيره.
لا وجود تاريخي أو علمي لما يسمى اصل المصريين إلى شخص اسمه مصراييم وغيره.
لا وجود تاريخي وعلمي لما يطلق عليه سامية وحامية وغيرها من التقسيمات المختلقه الأسطورية غير العلمية.

تلك الأساطير لا أساس لها من الصحة ولا مكان لها في العلم أو التاريخ هي وغيرها من أساطير وقصص تم نسجها وخلقها من العدم في القرن السابع إلى الثالث قبل الحقبة العامة (700 BCE).

الرجاء الالتزام بالمصادر العلمية والتاريخية فقط عند الحديث عن الحضارة المصرية القديمة.

دمتم بخير.

برجاء من الأعضاء الذين يشاركون بمعلومات ليس لها أي اصل تاريخي وعلمي التحقق من مشاركاتهم (علميا) قبل المشاركة والمساهمة بقوة في أساطير لا أساس لها من الصحة عن الحضارة المصرية القديمة.

لا وجود تاريخي أو علمي للتقسيم اليهودي حام وسام وغيره.
لا وجود تاريخي أو علمي لما يسمى اصل المصريين إلى شخص اسمه مصراييم وغيره.
لا وجود تاريخي وعلمي لما يطلق عليه سامية وحامية وغيرها من التقسيمات المختلقه الأسطورية غير العلمية.

تلك الأساطير لا أساس لها من الصحة ولا مكان لها في العلم أو التاريخ هي وغيرها من أساطير وقصص تم نسجها وخلقها من العدم في القرن السابع إلى الثالث قبل الحقبة العامة (700 BCE).

الرجاء الالتزام بالمصادر العلمية والتاريخية فقط عند الحديث عن الحضارة المصرية القديمة.

دمتم بخير.
التعريفات باسم سام وحام وغيرة هي للتقريب و تستخدم في تبسيط الابحاث لسهوله فهم الناس لها بسبب شيوعها في تعليق سابق ذكرت ان الدراسات قالت انه لا وجود لعرق يهودي وانما يعرف او يستدل عليهم عن طريق تشابه بعض صفات الديان اي مع الجدود الاقدم و فعلايا علميا السامين يمكن اعتبارهم عرق بسبب تشابه الصفات الجينية لهم من اليمن جنوبا لسوريا شمالا مع وجود اختلاطات بالتاكيد فا تقسيم الدي ان اية عادتا مرتبط بالمناطق اي لو اجري شخص تحليل سا يذكر لة نسبة مائوية لكل منطقة يعني مثلا شخص قد يكون 70 % شمال افريقي و 3 % سب سحاري و هي صفة غالبة في سكان شمال افريقيا ولكن تجد 20 في المائة جنوب اوروبا تلك عينة غالبة مثلا في الامازيغ لكن ما هو التكوين الشمال افريق او الجنوب اوروبي هل هو اصل جنسي الحقيقة لا التكوين الشمال افريقي في الاساس مكون من نسبة خلط مابين سكان ما يسمي باليمن و الصحراء العربية و الاوروبيون من شبة الجزيرة الايبيرية و حتي تعريف اليمن و الصحراء العربية يمكن تقسيمة لما هو اصغر من ذالك فا يمكن استخدام تعبيرات عامية كسامي او حامي للتقريب لمخيلة الناس ليس اكثر و تعريفات كا الهندو اوروبيا و غيرها ليست تعريف اصيل بل داخلة يوجد اقسام اكثر و هاكذا

ما الذي تقولة ؟

لان هناك ايضا صحابة اتوا لمصر
ونحن نعتبر اخوال سيدنا اسماعيل ابو العرب
لان امه سيدتنا هاجر مصرية

واخوال ابراهيم ابن رسول الله

او كما قال عبدالله ابن عمرو "المصريين اخوال قريش مرتين "

لذلك محاولة حصر مصر في سطر واحد محاولة فاشله

لان التاريخ المصري جمع المجد من اطرافة
تاريخ قديم-رسالات سماوية -انساب نبوية -مسارات نبوية-معارك تاريخية ..الخ
اللى عنده مشكلة في كده يحلها بعيد عن مصر

عرب عشان ثلاثمئة سنة بس من اصل 5 الاف

ده كلام غلط.
العرق المصري ينسب لمصريام ابن حام بن نوح.

العرق المصري حالياً الاكبر في نسب العرقيات في مصر و رغم أني من عرقية مختلفة لكن ديه الحقيقة.

ماشاء الله على ذا العرق الطاغي اللي سلم من الاف السنين من تعاقب الامم عليه

التعريفات باسم سام وحام وغيرة هي للتقريب و تستخدم في تبسيط الابحاث لسهوله فهم الناس لها بسبب شيوعها في تعليق سابق ذكرت ان الدراسات قالت انه لا وجود لعرق يهودي وانما يعرف او يستدل عليهم عن طريق تشابه بعض صفات الديان اي مع الجدود الاقدم و فعلايا علميا السامين يمكن اعتبارهم عرق بسبب تشابه الصفات الجينية لهم من اليمن جنوبا لسوريا شمالا مع وجود اختلاطات بالتاكيد فا تقسيم الدي ان اية عادتا مرتبط بالمناطق اي لو اجري شخص تحليل سا يذكر لة نسبة مائوية لكل منطقة يعني مثلا شخص قد يكون 70 % شمال افريقي و 3 % سب سحاري و هي صفة غالبة في سكان شمال افريقيا ولكن تجد 20 في المائة جنوب اوروبا تلك عينة غالبة مثلا في الامازيغ لكن ما هو التكوين الشمال افريق او الجنوب اوروبي هل هو اصل جنسي الحقيقة لا التكوين الشمال افريقي في الاساس مكون من نسبة خلط مابين سكان ما يسمي باليمن و الصحراء العربية و الاوروبيون من شبة الجزيرة الايبيرية و حتي تعريف اليمن و الصحراء العربية يمكن تقسيمة لما هو اصغر من ذالك فا يمكن استخدام تعبيرات عامية كسامي او حامي للتقريب لمخيلة الناس ليس اكثر و تعريفات كا الهندو اوروبيا و غيرها ليست تعريف اصيل بل داخلة يوجد اقسام اكثر و هاكذا
لا يمكن إستخدام مصطلحات غير تاريخية وغير علمية خاصة عند الحديث مع غير المتخصصين او المطلعين لأن ذلك يؤدي لنتائج كارثية نراها في كل مكان.

المصطلحات والقصص المختلقه من أمثال التقسيم البشري وما يترتب عليها من قصص مرتبطة بها وخيالات المؤلف لا تستطيع أن تنشرها وتستخدمها ثم تطالب الناس بعدم تصديقها.

ستجد الناس تنشر قصص من أمثال ان العمالقة من أبناء حام هم من بنوا الأهرامات والمعابد!!

كل هذا متصل بنسيج واحد لا يمكن أن تروجه للاستسهال ثم تستعجب ما يصدقه الناس نتيجة لذلك.

الأولى استخدام العلم والتاريخ الصحيح واستخدام المصطلحات الصحيحة خاصة مع غير المطلعين لتوصيل المعلومة الصحيحة وليس الاسطورية المختلقة.

وقطعا ما يسمى اسطوريا "ساميين" ليسوا بجنس، والخريطة الجينية لا تعمل علميا بتلك الطريقة.

بالتوفيق

قياس غريب للتاريخ
اول مرة اشوفة
انت عايز تحسم تاريخ عمره الاف السنين وتفاعله مع جواره
في سطر واحد في منتدي علي النت؟

انتم مدينين للترك لحوالي الف سنة من الانتماء لهم اكثر من العرب ?‍♂️

مشاهدة المرفق 186813

انتم مدينين للترك لحوالي الف سنة من الانتماء لهم اكثر من العرب ?‍♂️

انا مش عارف
كلامي مش واصلك لية ؟
او انت عايز تثبت اية ؟او طريقة فهمك للتاريخ ايه ؟

انت قلت انك عايز نسب واحد لمصر "وعايز تلغي الباقي "
ومشاركتك موجودة

يصير خير المهم من الحين اثبتوا على نسب واحد مره اجدادكم هم الفراعنة ومره عرب شبه الجزيرة والصحابة

طبعا فهم قاصر للتاريخ
ورديت عليك ان مثلا هناك صحابه اتوا لمصر
وهناك تداخل بالنسب والرحم من قبل كل هذا بين مصر وشبة الجزيرة
يبقي انت كلامك عن الصفاء وكأن هناك قوم نسبهم صافي حتي سيدنا ادم ابو البشر او قوم عاشوا فى قوقعه ولم يتفاعلوا مع غيرهم او جوارهم سواء نسب او صراع ؟؟!!!!
وهذا غير موجود علي ظهر الارض

لان هناك تداخل جوار وحروب وصراعات وتدافع للناس
اتيت لك بعلاقة مباشرة ورحم ومصاهره بين مصر وشبه الجزيرة
لافند كلامك

فاذ بك تقولى الاتراك والعرب وكأنك لم تقرأ شييء
او فى رأسك فكرة تريد رميها بالموضوع وخلاص

انا مش عارف
كلامي مش واصلك لية ؟
او انت عايز تثبت اية ؟

ومشاركتك موجودة

طبعا فهم قاصر للتاريخ

يبقي انت كلامك عن الصفاء وكأن هناك قوم نسبهم صافي حتي سيدنا ادم ابو البشر او قوم عاشوا فى قوقعه ولم يتفاعلوا مع غيرهم او جوارهم سواء نسب او صراع ؟؟!!!!

لافند كلامك

ريح نفسك و ماتردش فية ناس مهما نقشتها بالمنطق و التاريخ عندهم ارتكريا من الحضارة الفرعونية وبتزعلهم يا تنكر اصولك وتنتمي ليهم يا اما متنتميش ليهم من الاساس هي دي الدماغ ما تتعبش نفسك معاهم

انا مش عارف
كلامي مش واصلك لية ؟
او انت عايز تثبت اية ؟او طريقة فهمك للتاريخ ايه ؟

ومشاركتك موجودة

طبعا فهم قاصر للتاريخ

لافند كلامك

كل اللي ابغى اقوله ان فيه احتمالين لا ثالث لهما اما ان العرب القلة في مصر استقلوا هناك وحافظوا على نسبهم ل 1400 عام دون اختلاط مع اصحاب العرقيات الاخرى الذين شاركوهم مصر خلال نفس الفترة وماقبلها في هذه الحالة العرب هم اقلية في مصر او بافضل الاحول جزء من مجتمع متعدد العرقيات او الاحتمال الاقرب للواقع انهم اختلطوا مع باقي الاعراق وكذلك احفادهم واحفاد احفادهم وفي هذه الحالة سينتهي الامر بنسبة ضئيلة من البصمة العرقية العربية في احفادك المتأخرين مختلطة مع نسب كثير اخرى وفي هذه الحالة صدقني كونك 10% عربي لا يعني هذا انك عربي ابداً يا صاحبي

كل اللي ابغى اقوله ان فيه احتمالين لا ثالث لهما اما ان العرب القلة في مصر استقلوا هناك وحافظوا على نسبهم ل 1400 عام دون اختلاط مع اصحاب العرقيات الاخرى الذين شاركوهم مصر خلال نفس الفترة وماقبلها في هذه الحالة العرب هم اقلية في مصر او بافضل الاحول جزء من مجتمع متعدد العرقيات او الاحتمال الاقرب للواقع انهم اختلطوا مع باقي الاعراق وكذلك احفادهم واحفاد احفادهم وفي هذه الحالة سينتهي الامر بنسبة ضئيلة من البصمة العرقية العربية في احفادك المتأخرين مختلطة مع نسب كثير اخرى وفي هذه الحالة صدقني كونك 10% عربي لا يعني هذا انك عربي ابداً يا صاحبي

لا حول ولا قوة الا بالله
دلوقتي اثبتلي انك لا تفهم شييء مما كتبت

انا لا اريد ان اثبت نسبة العرب او غيرها
انا ثبتت لك التداخل للجوار بين دول فى المنطقة
ولا اريد اثبات عربي او اعجمي الخ ..لان لا احد يستطيع اثباتها
بمجرد مشاركة علي النت كما قلت لك

والا كل واحد يمشي بتحليل الجينات بتاعه ونشوف اصله من اى بلد
واتحداك ان تري جين طاغي بنسبة كبيرة
لان التداخل كبير بسبب الترحال والتجارة والصراع والدين ...الخ

انما انت الحمد لله عمال تطلع من فكرة تدخل فى فكرة والبصمه العرقية وتحدد نسبة العرق
وحاجة زي الفل ما شاء الله عليك

اللى انت بتتكلم فيه ده عايز دراسات سنين وتحاليل ومن ناس متخصصين ...الخ
وبيتعمل فيه ابحاث احيانا الابحاث تناقض بعضها
لان الدراسة بتاخد عينه صغيرة من كل دولة " مش شعب كامل "

مش فى مشاركة واحده فى منتدي عمال تقول كلام غريب وكأنة لا يأتية الباطل

لا حول ولا قوة الا بالله

انما انت الحمد لله عمال تطلع من فكرة تدخل فى فكرة والبصمه العرقية وتحدد نسبة العرق

انت اللي قلت سكان مصر اصلهم عربي مب انا + ثبات النسل دليل استقرار اجتماعي واستقلال تاريخي

انت اللي قلت سكان مصر اصلهم عربي مب انا + ثبات النسل دليل استقرار اجتماعي واستقلال تاريخي

انا لم اقل ان سكان مصر اصلهم عربي
بطل كذب

مشاركاتي موجودة
انا تكلمت عن التداخل ردا علي مشاركتك بتحديد نسب واحد

مفيش حاجة اسمها ثبات النسل دليل استقرار او استقلال
لا تخترع مصطلحات

الامر يتعلق اكثر بشرعية النسب للدلالة علي الاستقرار
يعني مثلا انا فارسي مسلم تزوجت حبشية مسلمة
يبقي خلاص ده نسب طاهر الحمد لله على دين الله
يمثل قمة الاستقرار والاستقلال

اما مثلا لو عربي خالص ولكن علاقة غير شرعية او اغتصاب الخ
ما ينتج عنه هو ضياع للنسب "رغم ان الطرفين من عرق واحد"

حلوة دي
ده احنا شوية هنعمل زي بني اسرائيل وجدالهم فى الوهم

التعديل الأخير:
خلاصة الكلام عشان تريحوا الناس اللي عندها هسهس من مصر

الحضارة المصرية هي ابنة كل شعوب المنطقة الا المصريين انفسهم

يا اخي 100 مليون #$$%%$@

هل كان رمسيس أو الفراعنة مصريين ؟؟؟ الدراسات الحديثة تقول أنهم أستعبدو أهل مصر لكنهم في الأساس ليسو مصريين بل من الشام !!!!

لو كنا لقينا في الشام قاطبة حضارة متجزرة و بعظمة و خلود الحضارة المصرية , كنت هصدق " دراسات الهراء في علم الافتراء " اللي ادعيت وجودها
و كنت هقول انهم لما اتوا على مصر من الشام نقلوا معاهم حضارتهم العظيمة , انما الغريبة انهم جم من الشام عملوا حضارة بالزخم ده و العمر ده و مالهاش مثيل في بلادهم !!

لكن نقول ايه

معلش انا عاذرك و عاذر كل اللي ماعندوش حضارة خصوصا لو هواه مش على هوا مصر لاسباب ايدولوجية

التعديل الأخير:
خلاصة الكلام عشان تريحوا الناس اللي عندها هسهس من مصر

الحضارة المصرية هي ابنة كل شعوب المنطقة الا المصريين انفسهم

يا اخي 100 مليون #$$%%$@

اكيد ..كل من ياتى الى مصر جائع حافى
يتحول الى الرجل الاخضر ويبنى هرم فورا
ثم يرجع بلدة يتحول الى انسان طبيعى ..
اكل السبانخ بيعمل اكتر من كدة

لا حول ولا قوة الا بالله

بس العينات اللي بتتاخد بيكون ليها مقايسس بحيث تعبر بنسبه كبيره عن المجتمع ككل

موضوع عن الحضارة المصرية اتحول لنسل وجينات وقبط ونسج خيال وزفلطة
لا يجب أن تشعر بالدونية وأنت تقرأ عن الحضارة المصرية فى حين من هم مثقفين عنك بمراحل يقفون لها إعجاباً و إنبهاراً بها
وكل يوم أرض مصر تثبت أنها ما زالت تخفى الكثير عن الحضارة المصرية وتاريخنا العريق

عودة
أعلى