جماعة "الإخوان المسلمون" بمصر تعلن عن توجه وأولويات جديدة بعد مراجعة داخلية

كنت احب/اتمنى اقولك لحضرتك ايوه انتهو بس للاسف لأ

انا اقدر دلوقتى اجيب لحضرتك اسماء بالجملة لجماعة "انا مش اخوان بس بحترمهم" من دولة عربية غير مصريين مستعدين ينتخبو الاخوان تانى و تالت و رابع فى الدول الجمهورية و تعاطف فى الدول الملكيه....وعاوز اقولك ان فى مصر لسه فى عشرات من الملايين شايفين ان الاخوان جماعه اسلاميه محترمه طيبة تم الانقلاب عليهم من العسكر و العلمانيين كارهين الدين و الاسلام الى اخر الدوبامين السياسى......احنا اهو فى 2024 و بقول لحضرتك لو فى انتخابات رئاسية او برلمانيه حصلت النهاردة عائلتى من جانب امى كلهم هينتخبو الاخوان فى طرفه عين.

بس انا متفق مع حضرتك ان تيارات الاسلام السياسى لن تنتهى....و نفس الحكاية لو فى تيار منهم وصل للحكم مش هيقضى على غريمة العسكرى

عشان ببساطة مينفعش يبقى فى "هيرو" من غير ال"ڤيلن"
كلهم فيلن بصراحة

العسكر والعلمانيين هما اللي أحيو حنين بعض الناس للجماعة
واستغرب الناس من اسباب الثورة عليهم
زي جملة
(شرعية ايه البيضة بجنيه )
دلوقتي سعر البيضة 5 مثلا
يعني نسفت أسباب الثورة عليهم

غير حرب العلمانيين بقيادة ابراهيم عيسي والبحيري وهجومهم علي الإسلام
ومهرجانات التعري وحفلات الغناء

خلت الناس تقول لو الاخوان موجودين كانت الأشكال دي مش ظهرت
+
الترويج الممنهج المدعوم حكوميا للفكر الصوفي

البعض يعتقد ان الاخوان هدفهم السلطة وهذا خطأ

الاخوان عندهم مشكله مع الله سبحانه وتعالى

الاخوان يريدون اخذ السلطة التشريعية من الله

لا تجد اخواني يقول قال الله قال الرسول .

الإخواني يفتي من راسه من اول قرارتهم لما حكم احد البلدان كان تسهيل تجارة و تداول الخمر و المسكرات

الاخوان أقرب مالهم الإسماعيلية و المانويه و كهنة فرعون و العلوية

بكلام اخر الكهنة تشرع بمزاجها فلابد ان يحكموا عشان تتم غايتهم

لاحظ كم قيادي اخواني ذريته تركت الإسلام اعتقد انهم يستخدمون التقيه أمام الشعوب لكن مع أسرهم واضح تركوا الدين

واحد منهم اخر سنينه بطل يذكر أحاديث البخاري وصار يقول قال ايلي ابو ماضي

لا اعمم بس أرى تفشي هذا فيهم

الإخواني متصالح مع الملحد و اليساري و الشيعي

كلهم فيلن بصراحة

زي جملة
دلوقتي سعر البيضة 5 مثلا

+

اللى بيروج للاخوان ده بيبقى اخونى متخفى(فاكر نفسه ناصح) او واحد من جماعة انا مش اخوان فا معلهوش حرج

الاخوان حكمو و ولا منعو تراخيص الكحول ولا للقدس راحو شهداء بالملايين و خيرت الشاطر قالك انا مش ضد مشروع اسرائيل

وهو ده اللى انا بقولك عليه مفيش حد هيقدم حلول تقدم البلد قدام لأن لو فى الف حل فا تأكد مليون فى الميه.....ان واحد من الحلول ديه

و "اهمهم" هيكون بأن الشعب يتخلص من كل فصيل/تيار/منظمة/جماعة/تنظيم.... حكم البلد فى اخر 70 سنة.......وهى ديه "التكه" ان دماغك يبقى علطلو شايف ان الحل علطول بيكون انك تختار مابين "اتنين" زى الجمهوريين و الديمقراطيين.......طول ما انت مابتقولش انا عاوز "حل تالت" طول ما البلد هيبقى فيها مشكلة.

الاخوان لايفهمون سياسة ولايجيدون ادارة دولة
النهضة في تونس وصلت تتحالف مع المافيا من اجل السلطة وانو الاعلام يقلل من ضربها مثالا
هم دينهم المصلحة وقاعدتهم الغاية تبرر الوسيلة لذلك تجدهم أخذوا من الشيعة التقية ليتستروا بها

كلهم فيلن بصراحة

زي جملة
دلوقتي سعر البيضة 5 مثلا

+
خدها مني الإخوان راجعين لكن إمتي الله اعلم فالنظام الحالي خلي الناس تكفر بكل شيئ

Aug 24, 2024

جماعة الإخوان برسالة لمصر: نطلب الصلح وسنتخلى عن السياسة

جمال عبدالناصر يوم طردهم وانطردو من اغلب الدول استقبلتهم السعودية وشرط عليهم الملك فيصل رحمه الله الاستقبال بشرط عدم التدخل في السياسة
لكنهم رقو السلم من الجامعات والتعليم بشكل عام حتى استطاعو الوصول الى مناصب عليا
المختصر انهم مثلهم مثل الروافض مالهم امان

البعض يعتقد ان الاخوان هدفهم السلطة وهذا خطأ

الاخوان عندهم مشكله مع الله سبحانه وتعالى

الاخوان يريدون اخذ السلطة التشريعية من الله

لا تجد اخواني يقول قال الله قال الرسول .

الإخواني يفتي من راسه من اول قرارتهم لما حكم احد البلدان كان تسهيل تجارة و تداول الخمر و المسكرات

الاخوان أقرب مالهم الإسماعيلية و المانويه و كهنة فرعون و العلوية

بكلام اخر الكهنة تشرع بمزاجها فلابد ان يحكموا عشان تتم غايتهم

لاحظ كم قيادي اخواني ذريته تركت الإسلام اعتقد انهم يستخدمون التقيه أمام الشعوب لكن مع أسرهم واضح تركوا الدين

واحد منهم اخر سنينه بطل يذكر أحاديث البخاري وصار يقول قال ايلي ابو ماضي

لا اعمم بس أرى تفشي هذا فيهم

الإخواني متصالح مع الملحد و اليساري و الشيعي
الخوارج اعترضو على الرسول ماتبيهم يعترضون على الناس العاديه؟
وايضاً الخلفاء الراشدين خرجو عليهم وقتلوهم وهم الفئة الوحيدة اللتي قال فيها الرسول (لئن ادركتهم لاقتلهم قتل عاد) لاحظ وش قال الرسول عليه الصلاة والسلام "لاقتلهم" الرسول المرسل خير البشر ولم يقتل احد في حياته

إنَّ مِن ضِئْضِئِ هذا -أَوْ: في عَقِبِ هذا- قَوْمًا يَقْرَؤُونَ القُرْآنَ لا يُجَاوِزُ حَنَاجِرَهُمْ، يَمْرُقُونَ مِنَ الدِّينِ مُرُوقَ السَّهْمِ مِنَ الرَّمِيَّةِ، يَقْتُلُونَ أَهْلَ الإسْلَامِ ويَدَعُونَ أَهْلَ الأوْثَانِ، لَئِنْ أَنَا أَدْرَكْتُهُمْ لَأَقْتُلَنَّهُمْ قَتْلَ عَادٍ.

جماعة الاخوان فاشلين سياسياً لكن كـ منبر هم اقويا في هذا ولا احد ينافسهم فيه حتى الان
بمعنى لو دولة ماء ارادت شي لمصالح سياسيةاو محاربة دولة اخرى يستطيع المنبري الاخونجي حشد اكبر عدد من اتباعهم الحمير او الجهلة من العامة ورميهم في المعارك وهم شاطرين جدا في هذا العمل فقط بحبح المال له وشوف الصراخ

مراجعات كثيرة وقت الزنقة

اهل تقية
اهل كذب
اهل نشر الفتن
يشتركون مع الرافضه والمجوس بالخبث والخسه والخيانه

ولكنهم يتلونون كالثعابين

فعلا انهم كالافاعي والثعابين يخرجون من جحورهم كلما وجدو فرصه لخيانة الاوطان والخروج على ولاة الامر

هم خوارج ومنافقو هذا العصر عليهم من الله مايستحقون

كنت احب/اتمنى اقولك لحضرتك ايوه انتهو بس للاسف لأ

انا اقدر دلوقتى اجيب لحضرتك اسماء بالجملة لجماعة "انا مش اخوان بس بحترمهم" من دولة عربية غير مصريين مستعدين ينتخبو الاخوان تانى و تالت و رابع فى الدول الجمهورية و تعاطف فى الدول الملكيه....وعاوز اقولك ان فى مصر لسه فى عشرات من الملايين شايفين ان الاخوان جماعه اسلاميه محترمه طيبة تم الانقلاب عليهم من العسكر و العلمانيين كارهين الدين و الاسلام الى اخر الدوبامين السياسى......احنا اهو فى 2024 و بقول لحضرتك لو فى انتخابات رئاسية او برلمانيه حصلت النهاردة عائلتى من جانب امى كلهم هينتخبو الاخوان فى طرفه عين.

بس انا متفق مع حضرتك ان تيارات الاسلام السياسى لن تنتهى....و نفس الحكاية لو فى تيار منهم وصل للحكم مش هيقضى على غريمة العسكرى

عشان ببساطة مينفعش يبقى فى "هيرو" من غير ال"ڤيلن"
تيار كالاسلام السياسي مستحيل ينتهي
الاسلام السياسي فكرة قايمة على مزيج من مداعبة القلوب بالدين الاسلامي الحنيف على مزج من بعض ايام تاريخ القوية للمسلمين على نزعة روحية قائمة على اعادة امجاد الماضي السعيد
تريد تفوز عليهم يجب توعية الشعوب سياسيا وتثقيفيا واعطاء صورة حقيقية ودروس للشعوب كيف يتعاملون مع الحاكم
الحاكم في اوروبا كمدرب كرة القدم يحاسب بالارقام لانو الغرب لديهم خبرة ونضج سياسي غايب عند العرب اساسا

هم دينهم المصلحة وقاعدتهم الغاية تبرر الوسيلة لذلك تجدهم أخذوا من الشيعة التقية ليتستروا بها
لاكن واقعيا وحتى اقول الحقيقة اني تعاطفت معاهم بعد ماحصل في مصر وصوت لهم في انتخابات 2014 في البرلمان
ولكن الكارثة حصلت عندما اصبحو مطية كل الفاسدين والمافيات والمرتزقة لسرقة البلاد وهذا من تجربة في تونس
يعني تخيل انهم كانو لاخر ايامهم يدافعون عن احد اباطرة المافيا الايطالية ويدعمون دخوله للحكومة غصبا عن الشعب
كانو يمررون قوانين تسهل فساد وتسهيل للاحتكار وحكم العائلات الحاكمة وكان نوابهم في البرلمان مشاركين نواب اخرين في جرايم عديدة
الحقيقة انو تجربة الاخوان تجربة غبية جدا في تونس فهم لم يتركو فاسدا او مرتشي الا ووضعو ايديهم معاه وحتى شاركو في الانقلاب على الرئيس السابق سياسيا وتركوه معزول وتامرو مع رئيس الحكومة السابق في فضاعات عديدة قامو بها
ولذلك انهزمو وحصل فيهم ماحصل في تونس حتى زعيمهم لما امسك وسجن لم يتحرك اي من شعب من اجله رغم انو قبل سنوات كانت له شعبية كبيرة جدا وكانو الاقدر على تحريك الشوارع

تيار كالاسلام السياسي مستحيل ينتهي
الاسلام السياسي فكرة قايمة على مزيج من مداعبة القلوب بالدين الاسلامي الحنيف على مزج من بعض ايام تاريخ القوية للمسلمين على نزعة روحية قائمة على اعادة امجاد الماضي السعيد
تريد تفوز عليهم يجب توعية الشعوب سياسيا وتثقيفيا واعطاء صورة حقيقية ودروس للشعوب كيف يتعاملون مع الحاكم
الحاكم في اوروبا كمدرب كرة القدم يحاسب بالارقام لانو الغرب لديهم خبرة ونضج سياسي غايب عند العرب اساسا

مافيه شي اسمه تيار اسلامي مجرد مصطلح لخداع الجهلاء والاستفادة منهم للوصول للسلطة كثير من اللي انخدع بهذا التيار اما مشرد الان او سجين او مقتول
وبالاخير الجماعة ترجع تقول نبي مصالحة!! طيب والناس اللي ماتت من اجلكم! هذي اسمه نذالة

اتفق مع حضرتك....ولكن طول ما الاخوان لديهم مئات الملايين من الدولارات فى الخارج و دول مستعدة تدفع مليارات طول ما الخطر ما هيفضل موجود...اغلب الناس فى الدول العربية بتربط الاخوان فى صور الassets الموجودين داخل الدول و ميعرفوش حاجة عن الassets اللى بره كامثال فى ناس فاكره عشان النظام فى مصر حبس خيرت الشاطر و البلتاجى فا كده التنظيم بقى مشلول اه فيه الاف محبوسين بس فى على الاقل اتنين مليون خلايه..... غير طبعا عشرات الملايين من بتوع "انا مش اخوان بس...." اللى يعتبرو اخوان فى تصرفاتهم....اضمن لحضرتك ان 90% من العرب مايعرفوش إخوان لندن بتوع إبراهيم منير و إخوان تركيا بتوع محمود حسين و نفوذهم على الاخوان فى الدول العربية و نفوذ بريطانيا و تركيا من فوقيهم​

حقيقة انا استغرب ممن يعرف ارتباطات هذه الحركة الخارجية ويصدقها

حالة بريطانيا مع الاخوان غريبة عجيبة يقيم فيها هواميرهم من اصحاب مليارات الدولارات

ويهاجموها سياسيا امام العامة في منصاتهم الاعلامية وهي راضية في سبيل نفوذها عندهم

التعديل الأخير:
مافيه شي اسمه تيار اسلامي مجرد مصطلح لخداع الجهلاء والاستفادة منهم للوصول للسلطة كثير من اللي انخدع بهذا التيار اما مشرد الان او سجين او مقتول
وبالاخير الجماعة ترجع تقول نبي مصالحة!! طيب والناس اللي ماتت من اجلكم! هذي اسمه نذالة
جماعة الاخوان كفكر او كجماعة انتهت تماما
حتى لو عادو لن يعود معاهم احد وحتى شباب الي ضيع عمرو في سجن لن يعود اليهم
وبالعكس ممكن ينشق ويغادر البلاد لتعويض ماخسره من عمره
الاخوان فشلو وانتهو وهم فكرتهم مهادنة بسيطة لاعادة ترميم البيت وتشكيل حزب وقيادة جديدة
ولكن حتى هذا سيفشلون فيه لانو يريدون تكرار تجربة اردوغان في تركيا مع نجم الدين اربكان

جماعة الاخوان كفكر او كجماعة انتهت تماما
حتى لو عادو لن يعود معاهم احد وحتى شباب الي ضيع عمرو في سجن لن يعود اليهم
وبالعكس ممكن ينشق ويغادر البلاد لتعويض ماخسره من عمره
الاخوان فشلو وانتهو وهم فكرتهم مهادنة بسيطة لاعادة ترميم البيت وتشكيل حزب وقيادة جديدة
ولكن حتى هذا سيفشلون فيه لانو يريدون تكرار تجربة اردوغان في تركيا مع نجم الدين اربكان

غير صحيح مادام فيه جهلة يتبعونهم وجهلة من العوام الجماعة باقية . لا احد يأمن الداب ولا فروخها . مكانهم السجن اكل ومرعى وقلة صنعة لين يموت

الأولى أن ننظف منتدانا من رجس الصهاينة اليهود المصنفين أنهم أشد الناس عداوة للذين آمنوا ومنهم قردة وخنازير

ونحظر المتصهينيين الذين يؤيدون الصهاينة بالقول​

ممكن بعد امرك وان تكرمت علي ان اسألك سؤالين:؟

1- هل انت منضم للاخوان؟

2- ماهو حكم الشرع فيني وبمن يحمل افكاري يعني لو انت ولي امري ولك السلطة والقدرة ماعتقادك ان يكون حكمي الشرعي؟

اشكرك مقدما

1- هل انت منضم للاخوان؟

2- ماهو حكم الشرع فيني وبمن يحمل افكاري يعني لو انت ولي امري ولك السلطة والقدرة ماعتقادك ان يكون حكمي الشرعي؟

اشكرك مقدما
طيبليش ما يحكي عن المتأيرنين نفس الحكي ما فهمت صرنا اذا منقول تسلم الايادي للي بيضرب وبيقتل الي قتل اهلي وناسي
منطلع متصهينين اغبياء وحمقى

1- هل انت منضم للاخوان؟

اشكرك مقدما
١.لا
٢. أعرف الأول أفكارك
هل انت تدعم أفكار اليهود وتوجهاته؟م
هل تناصرهم علي المسلمين؟

لو انت كذلك
سوف استفتي عالم ثقة لا يتبع الهوى
ثم ساخذ بحكمه

طيبليش ما يحكي عن المتأيرنين نفس الحكي ما فهمت صرنا اذا منقول تسلم الايادي للي بيضرب وبيقتل الي قتل اهلي وناسي
منطلع متصهينين اغبياء وحمقى

لا تشغل بالك اعترف على طول اهم شي قول رايك وبس :ROFLMAO:

عودة
أعلى