مقارنة بين مصر في عهد مبارك بمصر في عهد السيسي

مختصر رأيي بالموضوع ان الرئيس السيسي افضل من ما سبقوه لكن هناك الأفضل وهذا الأفضل سيأتي بعده والرئيس الذي سيوليه الحكم بنفسه خلال فترة عصيبة في المنطقة والعالم ستكون مليئة بالحروب الإقليمية ستؤدي لحرب كبرى.... والله اعلم

مازال لدينا مؤمنون بقوة هذا الوطن ومخلصون ... حتى بدون بذلة عسكرية

و هذا مربط الفرس......... الجميع لخدمة الوطن فلا فضل لأحد على آخر عسكري كان أو جامع قمامة الاثنين عندي واحد يخدمون الوطن و يؤجرون ولا زيادة عن ذلك........ كلهم يجب أن يكونوا سواسية و هذا أساس العدل و إقامة الأمم القوية

بإختصار مصر فى زمن مبارك كانت قويه امنيا وعلاقتها الخارجيه جيده جدا مع الدول الأخرى .
فى زمن السيسى مصر اعادت بناء التسليح بما يناسب دوله فى حجم مصر .
أفضل أن اتكلم عن الإيجابيات بدل الدخول فى معمعة السلبيات.

السيسي عسكري سياسته كلها تقوية جيش مصري وهذا ليس انجاز حقيقي، مهمة الرئس تقوية الاقتصاد رفاهية شعبه، رئيسكم السابق مبارك كان محننك حافظ على النيل من اعتداء إثيوبيا، ولم تستطع إثيوبيا بناء اى سد على النيل حتى لو صغير، حتى هدد رئيس اثيوبيا قال له حرفيا لو وضعت طوبة في سد النهضة فستزااااال إثيوبيا لم تتجرأ تضع طوبة لبناء السد في عهد مبارك

السيسي عسكري سياسته كلها تقوية جيش مصري وهذا ليس انجاز حقيقي، مهمة الرئس تقوية الاقتصاد رفاهية شعبه، رئيسكم السابق مبارك كان محننك حافظ على النيل من اعتداء إثيوبيا، ولم تستطع إثيوبيا بناء اى سد على النيل حتى لو صغير، حتى هدد رئيس اثيوبيا قال له حرفيا لو وضعت طوبة في سد النهضة فستزااااال إثيوبيا لم تتجرأ تضع طوبة لبناء السد في عهد مبارك

اظن ان مشاريع البنية التحتية من كهرباء ومدن ضخمة وطرق وكبارى ، وميزانية 4 تريليون جنيه للسكة الحديد ، ومزارع سمكية وحيوانية ، ومشاريع صوامع القمح ، وعلاج فيروس سى ، واكتشافات الغاز كلها مش جيش ولولا الجيش كان زمان دولة زى تركيا سيطرت على الغاز فى المتوسط .

اظن ان مشاريع البنية التحتية من كهرباء ومدن ضخمة وطرق وكبارى ، وميزانية 4 تريليون جنيه للسكة الحديد ، ومزارع سمكية وحيوانية ، ومشاريع صوامع القمح ، وعلاج فيروس سى ، واكتشافات الغاز كلها مش جيش ولولا الجيش كان زمان دولة زى تركيا سيطرت على الغاز فى المتوسط .
كل هالمشاريع أساسها ف عهد مبارك، اخرجتوه من الحكم بدون اي سبب فقط انك مليتوا منه، خدعوكم الاخوان للإطاحة بمبارك، حسني مبارك لن يتعوض.

كل هالمشاريع أساسها ف عهد مبارك، اخرجتوه من الحكم بدون اي سبب فقط انك مليتوا منه، خدعوكم الاخوان للإطاحة بمبارك، حسني مبارك لن يتعوض.

كلامك مضحك بصراحة

انا تقريبا اشتغلت فى اغلب هذه المشاريع مشاريع الكهرباء على سبيل المثال فى اسوان اكبر محطة طاقة شمسية فى مصر والشرق الاوسط وهذه فى بلدى وتم البدأ فيها منذ عام تقريبا

قناطر اسيوط منذ ٢٠١٤ وانتهت 2018

العاصمة لنا هناك عمل بها فى الحى السكنى

مدينة العالمين الجديدة منذ 2016 وانا كنت هناك منذ بدايتها

الطرق والكبارى ، الصحراوى الغربى على سبيل المثال وهو طريق مهم جدا كنت اسافر عليه فى 2013 الطريق لا يصلح للسير انظر الان طريق عالمى

فى مدينة نصر منذ عام واحد تم بناء ما يقرب من 3 كبارى شغل كتير جدا

السكة الحديد المحطات كانت عبارة عن مراكز قمامة ومبانى قديمة مهدمة الان تم بنائها على اعلى مستوى منذ 2015 .

بالله عليك بلاش تفتى بدون ما تعلم وانت لست مصرى اصلا ولم تدخل مصر لمجرد انك تخالف النظام المصرى

:&::ها: علاج فايروس سي ياجدع

يبدو انى اضحكتك يا اخى

علاج فيروس سى من اهم المشاريع القومية المصرية البلد كلها مصابة بالمرض

ولو تعليقك كان على الخطأ الكتابى فهذا يسمى تفاهة ان تترك المضمون وتعلق على خطأ او كلمة

يبدو انى اضحكتك يا اخى

علاج فيروس سى من اهم المشاريع القومية المصرية البلد كلها مصابة بالمرض

ولو تعليقك كان على الخطأ الكتابى فهذا يسمى تفاهة ان تترك المضمون وتعلق على خطأ او كلمة

بلد مين المصابه كلها اعلى نسبة اصابة كانت في المنوفيه (معروفه بسبب عدم النظافه ) ولا تتجاوز 7% والنسبة الاجمالية في محافظات المرحلة الاولى 4.5 % ، وكأنك لتجميل صورة السيسي شوهت صورة مصر .
علما بأن الموضوع كله قرض من البنك الدولى ، علاج الفيروس مصنع محليا قبل ان يـترأس مصر السيسي

بسم الله ما شاء الله الخرفان فى الجروب كثيرة الغريب انهم يتبرأون من جماعتهم حتى لا يظهرون بحقيقتهم فهذه هى طريقتكم دائما

لعلمك يا خروف مصر هتكمل المشاريع القومية وهتنجح والعالم كله بيشد لنا والمؤسسات الاقتصادية العالمية الموثوقة " صندوق النقد الدولى البنك الدولى ستاندرد آند ، فيتش ، موديز " وغيرهم كتير جدا

انت بس اللى مش شايف عارف ليه لانك خروف تافه لا قيمة لك لم اجد رجل اقتصاد محترم قلل من مشاريع مصر ولا من الاصلاح الاقتصادى ولا مؤسسة دولية محترمة ، الا قناة الخنزيرة ومقملين عن قصد القاف عشان متدخلش تعلق لانك خروف

وغيرهم من القنوات التركية المشبوهه

هنكمل فى مشاريع انا رأيتها بعينى هنكمل فى مشاريع هتنهض بمصر فى مشاريع شهد لها العالم الا الخروف

تحيا مصر رغم كل حاقد او حاسد او مضلل او مدفوع من خصومها .

بلد مين المصابه كلها اعلى نسبة اصابة كانت في المنوفيه (معروفه بسبب عدم النظافه ) ولا تتجاوز 7% والنسبة الاجمالية في محافظات المرحلة الاولى 4.5 % ، وكأنك لتجميل صورة السيسي شوهت صورة مصر .
علما بأن الموضوع كله قرض من البنك الدولى ، علاج الفيروس مصنع محليا قبل ان يـترأس مصر السيسي
المنوفية نظيفة يا فندم وبتأيد 100% أعلى نسبة إصابة لأننا أكتر شعب في مصر نقل دم للجيش في حرب أكتوبر
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

علما بأن الموضوع كله قرض من البنك الدولى ، علاج الفيروس مصنع محليا قبل ان يـترأس شئ طبيعى وعادى داخل تعلق وكأننا بنتكلم فى مرض عادى

مصر رابع دولة على مستوى العالم فى نسب الإصابة بفيروس سى بعد الصين والهند وباكستان، حيث إن مصر كان يوجد بها عدد مصابين بفيروس سى 5.5 مليون عام 2014، وهو ما يساوى عدد المرضى فى أوروبا وروسيا كلها فى الـ38 دولة دا شئ عادى يعنى

الاعلى اصابة هى الفيوم نسبة الإصابة بالفيروس في الفيوم انخفضت إلى حوالي 5% بعد أن كانت حوالي 15% قبل عدة سنوات يبدو انه رقم عادى عند حضرتك الرقم دا كان ممكن يتعدل ويصل لاعلى مستوى له

اما قصة تصنيعه قبل السيسى فمين اللى صنعه وفين المصدر وازاى بقرض وتم تصنيعه قبل السيسى

انا عارف اننا حصلنا على قرض

والله الحمد لله
مش مبسوط من التعديلات الدستورية الصراحة
وموقف فرنسا من الرافال معكنن مزاجي والله
مش عارف الدنيا ايه

الطريقة غبية جدا مفيش احترام للناس كنت اتمنى ان يتم الموضوع بطريقة اظرف من كدا الاعلام المصرى اكبر هادم لشعبية السيسى والله

الرافال تم ايقاف الامر للاسف بس فى كلام انه هيتم اعادة الموضوع لمساره الطبيعى لكن المشكلة ان فرنسا غير مستقرة وماكرون ممكن يطير فدا اكبر حاجز لاعادة الصفقة .

ربنا مايكتبة على حد
منت لو تعرف حجم المعاناه مكنتش فتحت فمك بالسخافات دي
والغلط مش عليك
الغلط على اللي اسمهم مصريين وهم في الأصل منافقين ويجارو امثالك

عندك حق والله الناس كانت بتموت ومش لاقيه علاج

علاج فيروس سى مشروع قومى بل الاهم ضمن المشاريع عارف يعنى ايه ان اغلب المصابين اكتشفوا الموضوع بسبب الحملة

انت عارف ان ناس كتير اكتشفت ان عندها ضغط مرتفع ومن ضمنهم مهندس صديق لى والله وانقذ نفسه

دا بخلاف السكر وكتير يربنا يكرم

الطريقة غبية جدا مفيش احترام للناس كنت اتمنى ان يتم الموضوع بطريقة اظرف من كدا الاعلام المصرى اكبر هادم لشعبية السيسى والله

الرافال تم ايقاف الامر للاسف بس فى كلام انه هيتم اعادة الموضوع لمساره الطبيعى لكن المشكلة ان فرنسا غير مستقرة وماكرون ممكن يطير فدا اكبر حاجز لاعادة الصفقة .
ولو ماكرون قعد برضك
السيسي شايف نفسه صح ... طيب

عودة
أعلى