لاتربيون مصر قريبه من اتمام صفقة 12 مقاتله رافال جديدة

لو شاهدت المؤتمر الصحقي كان رد ماكرون في اربع كلمات انا اعطيت الرئيس المصري قائمة ولا اريد رده الان وسامهله فرصه للتفكير في الامر (غالبا سيكون هناك ضغوط أكثر واخشى أن يكون الأمر في النهاية إما السيسي وإما مصر لانه وبكل اختصار مصر هي دوله وسط عالم اكبر وله قوانينه ونظمه ويحكمه الغرب بقيمه وكل من صار خلف الشرق كانت نهايته سيئة او كان ذلك على حساب الشعب واقواته وووزن بلاده وقيمتها بين الدول
الموضوع انتهى يا صديقي ولهجه السيسي المنفعله في الرد على الصحفيين الفرنسيين كانت واضحه... نحن من فتحتا لفرنسا الباب لصناعتها العسكريه التي كانت تحتضر بيعيا ... وقادرين اغلاق الباب ايضا ... ماكرون اخذ الرد وهدىء من لهجته في اخر تويته له على تويتر... اكمال صفقه الرافال تم ايقافها وهذا ضغط اكبر عاى الفرنسيين وليس علينا سوق السلاح مفتوح ومتنوع .. فرنسا تعيش على وطىء ازمه اقتصاديه بالاساس وفرنسا ليست الولايات المتحده

مفيش اى حاجه هتحصل
كلام معاد للهروب من الضغوط الداخلية على ماكرون
مش اول مرة موضوع القائمة

عندما استضاف الرئيس الفرنسي إيمانويل ماكرون الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي في باريس في أكتوبر تشرين الأول عام 2017 بعد خمسة أشهر من توليه منصبه، سلمه قائمة بأسماء نشطاء كان يعتقد أن السيسي يمكن أن يطلق سراحهم من السجن.
وقالت ثلاثة مصادر أطلعت على الحوار لرويترز إن السيسي نظر إلى ماكرون، ولمح له بأنه ساذج، ومضى يعدد بالتفصيل الأسباب التي تدعو إلى عدم الإفراج عن كل شخص، مشددا على صلاتهم بالإسلاميين أو الإخوان المسلمين.

اتمنى ذلك وبالرغم من ذلك ذكر ماكرون انه اصبح اكثر تشددا هذه المرة اي انه لم ينسى الاولى أبدا وقال انه ناصح لمصر وينتظر الرد ، ماكرون نعم لديه مظاهرات ومعارضه في بلاده لكنه جاء ليقول لتلك القنوات كروسيا اليوم وغيرهم ممن يروجون ان فرنسا اصبحت شبيهة بتركيا او مصر انهم كاذبون ها أما في مصر اقف مع رئيسها وها هو الفرق بين لونان مختلفان فانا لم أسجن المعارضه ظلما ولم تقتل شرطتي المتظاهرين بل مات 11 مواطن بسبب العنف بين المتظاهرين ولم اقوض دستور او قوانين بلادي لابقى في الحكم فرنسا غير مصر وهذا ما أكد عليه السيسي مضطرا ان مصر لا تقارن بفرنسا فكيف يقارن شعب لا يجد السكن والعلاج و التعليم الجيد وينجب الكثير من الاطفال باوروبا الغنية فالشعب المصري لا يصلح له الحرية او الديموقراطية في الحكم لا ينفع معه الا العصا وفقط ، كان رد ماكرون انت لا تعرف قيمة حضارة بلدك او قيمتها الثقافية التنويرية
وقد زار ماكرون الازهر وطلب من مشيخته ارسال الدعاه وتدريب الدعاه الفرنسيين وانه سيرسل شباب فرنسا للتعلم في مصر قيم الاسلام الصحيحة بعيدا عن افكار الاخوان او الافكار السلفية التي تختلف مع قيم الغرب وهذا دليل على قيمة ووزن مصر الثقافي والحضاري الذي اكد عليه ماكرون حيث يعيش المسلم والمسيحى من الالاف السنين معا في نسيج واحد

التعديل الأخير:
شعب فقير وجاهل ومريض وينجب الكثير من الاطفال باوروبا فالشعب المصري لا يصلح له الحرية او الديموقراطية في الحكم لا ينفع معه الا العصا وفقط
حسن اسلوبك وكلامك فالرد حتي لا تلقي ردود قاسية
وهذا الكلام ينطبق علي جميع الببلاد العربية وليست مصر فقط
مصر اكبر دولة فيها حرية وديموقراطية بعض الشئ
احسن من بلاد تانية مفيهاش حاجة والي يفكر يتكلم السيف موجود
وبدون ذكر اسماء لهذه الدويلات

حسن اسلوبك وكلامك فالرد حتي لا تلقي ردود قاسية
وهذا الكلام ينطبق علي جميع الببلاد العربية وليست مصر فقط
مصر اكبر دولة فيها حرية وديموقراطية بعض الشئ
احسن من بلاد تانية مفيهاش حاجة والي يفكر يتكلم السيف موجود
وبدون ذكر اسماء لهذه الدويلات

لاحظ من قال ذلك هو الرئيس السيسي في مؤتمر صحفي عالمي مع الرئيس الفرنسي ماكرون ، هو من قال شعب لا يجد السكن والعلاج التعليم وان توفير هذه الامور والعمل عليها من نقل العشوائيات بسكن بديل وحملة القضاء على فيروس سي وقوائم الانتظار والمشروعات التنموية والاصلاح الاقتصادي أهم من الحريات او الحقوق التي يطالب بها المدونون الحقيقة ان الامران ضروريان معا ويجب ان يكون هناك موازنة بينهما

لاحظ من قال ذلك هو الرئيس السيسي في مؤتمر صحفي عالمي مع الرئيس الفرنسي ماكرون ، هو من قال شعب لا يجد السكن والعلاج التعليم وان توفير هذه الامور والعمل عليها من نقل العشوائيات بسكن بديل وحملة القضاء على فيروس سي وقوائم الانتظار والمشروعات التنموية والاصلاح الاقتصادي أهم من الحريات او الحقوق التي يطالب بها المدونون الحقيقة ان الامران ضروريان معا ويجب ان يكون هناك موازنة بينهما
برغم من انه كلامه صحيح بعض الشئ
لكن عدل كلامك فوق حتي يفهم القارئ للتعليق

كان رد ماكرون انت لا تعرف قيمة حضارة بلدك او قيمتها الثقافية التنويرية
انت جبت الكلام ده منين ؟!!

كلام السيسى عن وضع المنطقة المضطربة ووضع مصر واحتياج اهلها لتطوير تعليم وصحة واسكان وغيرها من الخدمات الحقيقية مع ضيق الموارد المالية
اهم من تظاهر بيعمله فئة معينه

كلام ماكرون هروب من الضغوط الداخلية من المنظمات مش اكتر

لو كان كلام يريد ان يفعله مكنش برر وذكر ان قوات الامن لم تستخدم الاسلحه الفرنسية فى المظاهرات الا مره من 200 مرة
ومكنش عمل اتفاقيات ب 1.6 مليار يورو

انت جبت الكلام ده منين ؟!!

كلام السيسى عن وضع المنطقة المضطربة ووضع مصر واحتياج اهلها لتطوير تعليم وصحة واسكان وغيرها من الخدمات الحقيقية مع ضيق الموارد المالية
اهم من تظاهر بيعمله فئة معيبنه

كلام ماكرون هروب من الضغوط الداخلية من المنظمات مش اكتر

لو كان كلام يريد ان يفعله مكنش برر وذكر ان قوات الامن لم تستخدم الاسلحه الفرنسية فى المظاهرات الا مره من 200 مرة
ومكنش عمل اتفاقيات ب 1.6 مليار يورو

ماكرون قال في نفس الخطاب مصر وفرنسا لهما دور تنويري وثقافي وحضاري عالميا لذلك هو يقدم النصيحة لمصر لانه لا يريد ان تسوء صورتها الخارجيةفهى بلد عظيم وصاحب حضارة وكان رد الرئيس السيسي شبه رافض ومستنكر لذلك

المشكلة ان من فجر تلك الموضوعات لم يكن الطرف الفرنسي بل هو اشئلة الصحفيين المصريين ! ومحاولتهم بناء صورة نمطية في ان فرنسا تعاني مثلما عانت مصر وهنا كان رد عنيف من ماكرون وما كان في الجلسات المغلقة اصبح للعلن

وكان رد الرئيس السيسي شبه رافض ومستنكر لذلك

ممكن توضحلى فين الرفض والاستنكار فى رد السيسى

السيسي: سامعك كويس.. طيب.. خليني، اسمحلي إن أنا أشكر فخامة الرئيس على اهتمامه بأمن واستقرار مصر، وتقدمها، وده أمر طبيعي لدولة فرنسا بعلاقتها التاريخية مع مصر، وده أمر كمان مقدر جدًا في شخصية فخامة الرئيس.
ولكن أنا عايز أضيفلكم بعد إحنا دايمًا بنتكلم عليه هنا في مصر عن حقوق الإنسان..
لازم نعترف إن إحنا وبنتكلم بإنصاف إن إحنا لسنا كأوروبا، ولسنا كأمريكا، نحن دولة أو منطقة لها خصوصيتها، ولها طبيعتها الخاصة التي تتميز بها وتسم بها.
وبالمناسبة، التعدد والتنوع والاختلاف بين الدول وبعضها أمر طبيعي، مافيش حاجة هاتبقى، مافيش دولة في العالم، أو مافيش، ممكن يبقى في العالم كله بيسير على نهج واحد، ويقول إن هو ده النهج الأفضل والأمثل، مانقدرش نقول كدة.
لكن نقول إن التنوع الإنساني اللي موجود في العالم كله، ده أمر طبيعي، وهايستمر، وأتصور إن محاولة تغييره إلى مسار واحد فقط، يمكن مايكونش أمر جيد. دي نقطة.
النقطة التانية، من الإنصاف لما نيجي نتناول المسائل في مصر، فخامة الرئيس تحدث عن عدد سكان مصر، 100 مليون، واستقرارهم وأمنهم مهم جدًا، ويا ترى حجم الحريات المتاح ليهم قد إيه؟ حرية التعبير متاحة ولا لأ؟ حرية اتقاضي ودولة القانون متاحة ولا لأ؟ ده أمر أنا بأكده دلوقتي عشان بس أطمن ال، السائل فيم يخص الحريات، والحقوق في مصر.
لكن ماتنساش، إن إحنا بنتكلم على منطقة مضطربة وإحنا جزء منها، وفي مشروع كبير جدًا كان المفروض يتعمل في المنطقة ديت، والمفروض ان مصر هذا المشروع لم ينجح فيها، هذا المشروع لم ينجح فيها، إللي هو إقامة دولة دينية في مصر، وبما تعنيه هذه الكلمة من كي التحديات للمنطقة، وحتى لشعب مصر إللي رفضها.
فـ.. دي نقطة أخرى عايز أضيفها وأتكلم عليها كمان. لكن عايز أقولك، تعالى نتكلم مع بعض حجم الجهد إللي عملته الدولة المصرية مش الرئيس السيسي في إطار حقوق الإنسان كما يراه وتراه حتى منظمة الأمم المتحدة.
عندما أتحدث معك وأقولك إن كان في عندي 250 ألف أسرة موجودين بيعيشوا حياة غير آدمية على الإطلاق، غير آدمية على الإطلاق، كانوا موجودين، أنا بس عشان لا يليق إن أنا يعني أجرح مشاعر مواطنينا يعني، كانوا موجودين في سكن لا يليق بأي بشر.
عندما توفر لهم الدولة المصرية، ذات الظروف الاقتصادية الصعبة، اللي بتقوم بحرب على الإرهاب منفردة بقالها 5 سنين، وما يعني ذلك من تكلفة سواء كانت تكلفة مادية أو تكلفة أمنية أو تكلفة اقتصادية، توفر 250 ألف شقة، 250 ألف شقة، مفروشة، يعني متأثثة، عشان نقول إن المواطن ده إن مصر شايفاك ولن تسمح إن هي تتركك في الشارع تعيش كدة إنت وأبناءك، ويبقى إحنا بنطلع الأسباب التطرف والإرهاب بنزيدها بإن إحنا نترك هؤلاء المواطنين بلا مأوى أو بلا إقامة حقيقية. دي نقطة.
لما آجي أقولك إن أنا عندي قوائم انتظار للمرضى في مصر، كانت بتعالجبس، تقدر مصر تعالج 10000 مواطن في السنة، وتقدر تدبر الموارد لكده لـ 10000.
عندما تقوم مصر خلال الـ 8 شهور اللي فاتوا بمعالجة 10000 كل شهر، بمعدل 120 ألف حالة انتظار لعلاج، علاج ضخم، علاج كبير، أورام آآ يعني جراحات كبيرة، هل ده لما أعمل الكلام ده لـ 120 ألف مواطن، أسعد أسرته وأسعد ده وأسعد ده، هل ده مصر ماراعتش حقوق الإنسان من منظور آخر، غير المنظور اللي انتوا بتتكلموا فيه؟
مع كل تقديري للمنظور بتاع المدونين، ولكن، مصر لن تقوم بالمدونين، مصر لن تقوم بالمدونين، وأنا بقولهالكم بمنتهى الصراحة، مصر تقوم بالعمل والجهد والمثابرة من جانب أبناءها، إحنا بنعمل إصلاح اقتصادي، وإصلاح اجتماعي وإصلاح سياسي وإصلاح ديني.
أنا عايز أقولك هو كان في حد يقدر يتكلم النهاردة على شكل المسار العلاقة بين المصريين وبعضهم البعض؟ أنا بتكلم على كل، المصريين، إحنا بقى النهاردة لا يليق عندنا في مصر.. بقت إساءة إنك إنت تقول مصري مسيحي ومصري مسلم، مابقاش ده مقبول عندنا دلوقتي، بقى اسمه مصري بس، له حق المواطنة، الذي يؤمن والذي لا يؤمن، على الإطلاق، يعني حتى الذي لا يؤمن بقى ليه مكان.
إحنا بنتكلم على مش كلام بنطرحه وإحنا موجودين بنتكلم هنا، دي ممارسات بننفذها بالفعل، حتى تخرج من مصر إلى المنطقة اللي احنا موجودين فيها اللي هو المواطنة والعيش المشترك، والعيش والتآخي بين الناس والمحبة بينهم.
أنا عايز أقولك في مصر هنا، بيتخرج كل سنة مليون، قولي أشغلهم إزاي؟
إنت جيت بتسألني بتقولي عايز حق المدونين، وأنا بسألك أشغل دول إزاي؟ أجيبلهم شغل منين؟ مليون كل سنة.. منين؟ أعمل إيه؟ أنا مستعد أسمع منكم، وأسمع نصايحكم، بس حد يقولي أعمل إيه؟ وأجيب منين؟ أعمل إيه في المليون اللي بتخرجوا كل سنة؟ أعمل في الـ 2 ونص مليون اللي بيتولدوا كل سنة؟ عايزين يخشوا مدرسة، وعايزين يتعلموا كويس، وعايزين ياكلوا كويس، وعايزين يتعالجوا كويس.. حد يقولي أعمل إيه؟ حد يقولي نحل المسائل دي إزاي؟

أنا آسف إن أقولكوا إن المدونين بتتكلم لغة تانية خالص غير الواقع اللي إحنا بنعيشه، أنا بتكلم بمنتهى الصراحة، إحنا ماعندناش حاجة نخجل إن إحنا نقولها، أبدًا، ولا نخاف منها، أبدًا، إحنا بنقود بلادنا بالأمانة والشرف والعزة، بالأمانة والشرف والعزة، عشان نعمل مجتمع يليق بمصر إللي إحنا بنتكلم عليها، اللي تاريخها انتوا شوفتوه من 5000 سنة.

فأنا بس عايز أقول، لما أقوم ببرنامج هو الأكبر على الإطلاق في العالم كله، لعلاج الفايرس C في مصر، كانت مصر فيها ملايين من المواطنين مصابين بهذا المرض.. ممكن دولة زي، دولة متقدمة في أوروبا تعمل البرنامج ده لأن قدرتها الاقتصادية والتنظيمية والطبية تقدر تعمل ده، إنما لما أنا أقوم هنا في مصر، مش أنا، الدولة المصرية، تقوم بعلاج 55 مسح طبي، ل 55 مليون مصري، حتى تتأكد من سلامتهم، واللي يبقى مصاب بالمرض إللي كان موجود هو الأعلى في العالم كله، يبقى مش موجود.

أنا بقول الكلام دوت لأن إحنا إذا كنا بنتكلم عن منظمات مجتمع مدني، منظمات المجتمع المدني موجودة في بلدنا فوق الـ 45 ألف، فوق الـ 45 ألف، وبتقوم بدور مجتمعي رائع، مجتمعي رائع، ولما إحنا وجدنا إن القانون بتاع منظمات المجتمع المدني في نقاش عليه، طرحناه مرة تانية لهم وقولنالهم خشوا في حوار مجتمعي، وشوفوا إنتوا عايزين تضيفوا إيه، عشان إحنا عايزين دوركوا، لن إذا كنا بنتكلم على دولة بالحجم ده، وفي منظمات المجتمع المدني ليها دور مهم جدا في ظل ظروفنا الاقتصادية الصعبة والاجتماعية الصعبة، يبقى لازم نوفرلهم المناخ بان احنا نسمع منهم.
فأنا بس عايز أقول إن إحنا مش عايزين نختزل حقوق الإنسان في مصر على إنها يعني مع كل التقدير لآراء الناس، لكن آراء الناس أمر، وهدم الدولة أمر تاني، هدم الدولة في مصر أمر تاني، وأرجو إن إحنا مانبقاش بعاد عن إللي حصل في المنطقة قبل كدة، إللي حصل في المنطقة قبل كدة في الدول اللي راحت دي، كانت مصر هاتروح بردو.
وأنا أتصور هنا، إنتوا كنتوا هاتقدروا تعملولنا إيه؟ عندما تتحول الدولة المصرية إلى حرب أهلية؟ إيه إللي كان ممكن تعملوه؟ أنا بكلمكم بمنتهى الصراحة والشفافية والمباشرة. الكلام ده أنا قلته في أول لقاء من 3 سنين في البرلمان، مش كدة؟
قلت هذا الكلام، وقلتلهم خلي بالكم القضايا الموجودة عندنا في بلدنا قضايا مختلفة خالص عن إللي إنتوا بتفكروا فيه. وبالتالي المفروض إنكوا إنتوا لا ترونا فقط، وأنا بفكر الحوار، لا ترونا فقط بعيونكوا الأوروبية، نحن لا نراكم بعيونا المصرية، نحن نراكم بعيونا الأوروبية، فأنتم كمان مطالبين بإن إنتم ترونا بعيونا، بعيونـ، يعني، ترونا بعيونكم المصرية، تشوفوا مصر مش بعيون أوروبية، هاتظلمونا، وهاتتهمونا باتهامات مش موجودة.
وبالمناسبة، اللي بيعمل سمعة دولية هو الاتهامات، لو ماحدش اتكلم، وما أتى من الموضوعات اللي موجودة عن حقوق الإنسان في العالم ماحدش بيتناولها، ومادام ماحدش تناولها، الموضوع ده انتهى.
أنا بس مش عايز أطيل عشان فخامة الرئيس، والالتزامات اللي إحنا بنتحرك فيها، لكن أنا عايز أطمنكم، وأنا بأكدلكم، أنا في موقعي ده، لا أقبل إن يكون الرأي العام في مصر، أو الغالبية المصرية ترفض وجودي، وأستمر، وأنا بقولهالكم، يمكن لعاشر مرة بقولها للمصريين، أنا واقف هنا بإرادة مصرية، بإرادة مصرية، ولو الإرادة دي مش موجودة، أتخلى عن موقعي فورًا، وأنا بقولهالكم، والعالم كله هايسمعها مني.

المشكلة ان من فجر تلك الموضوعات لم يكن الطرف الفرنسي بل هو اشئلة الصحفيين المصريين ! ومحاولتهم بناء صورة نمطية في ان فرنسا تعاني مثلما عانت مصر وهنا كان رد عنيف من ماكرون وما كان في الجلسات المغلقة اصبح للعلن
رد ماكرون قريب من رد السيسى

النقطة التانية، من الإنصاف لما نيجي نتناول المسائل في مصر، فخامة الرئيس تحدث عن عدد سكان مصر، 100 مليون، واستقرارهم وأمنهم مهم جدًا، ويا ترى حجم الحريات المتاح ليهم قد إيه؟ حرية التعبير متاحة ولا لأ؟ حرية اتقاضي ودولة القانون متاحة ولا لأ؟ ده أمر أنا بأكده دلوقتي عشان بس أطمن ال، السائل فيم يخص الحريات، والحقوق في مصر.

الموضوع انتهى يا صديقي ولهجه السيسي المنفعله في الرد على الصحفيين الفرنسيين كانت واضحه... نحن من فتحتا لفرنسا الباب لصناعتها العسكريه التي كانت تحتضر بيعيا ... وقادرين اغلاق الباب ايضا ... ماكرون اخذ الرد وهدىء من لهجته في اخر تويته له على تويتر... اكمال صفقه الرافال تم ايقافها وهذا ضغط اكبر عاى الفرنسيين وليس علينا سوق السلاح مفتوح ومتنوع .. فرنسا تعيش على وطىء ازمه اقتصاديه بالاساس وفرنسا ليست الولايات المتحده

مش للدرجة دية .....دعنا لا نشطح كثيرا ......نحن اشترينا موقف فرنسا وألمانيا بالصفقات ......وطالما انت لا تنتج سلاحك ...فسوق السلاح ليس مفتوحا لك .......لا توجد الكثير من البدائل أمامك ....حقا السخوى 35 مقاتلة ممتازة ولكنها تبرع فى السيطرة الجوية وليست كالرافال التى تبرع فى مهام الإخماد. ...يكفى انك إلى الآن لا تستطيع إنتاج صاروخ مثل البلاك شاهين وتتحكم بك الدول كيفما تشاء
وماذا يمنع من إطلاق سراح بعض المعارضين المسجونين فقط لسبب انهم معارضيين فقط
وهل يجب علينا تغيير الدستور لتمديد سنوات الرئاسة وإعادة الكرة مرة أخرى ......مستقبل مصر حقا فى التداول السلمى للسلطة وليس الحكم الأبدى كما يريد البعض

اتمنى ان تقوم القيادة المصرية بالتعاقد على السوخوي 35 و باعدد محترم لايقل عن ثلاثة اسراب لانها رح تنقل مصر نقلة نوعية و اذا قدرو يجيبو سو 34 بدل الفانتوم لانها تعتبر قاذفة متوسطة المدى و لديها قدرة على القتال الجوي و حماية نفسها و بعدها يجبيو ميغ 35 و سو 57 وجي 31 هيك سلاح الجو المصري رح يتفوق ع اسرائيل و رح يصير الاقوى عددا و نوعية وسلملي ع F35 بعديها و F22

لا تستطيع مصر الارتماء في الحضن الروسي و تحصل على ما تريد لان بكل بساطة علاقات روسيا مع الكيان الصهيوني لا تقل عن مثيلتها الامريكية لذلك كل ما يصدرونه هو نسخ اقل جودة للحفاظ على التفوق الصهيوني، و رغم التقارب المصري مع الصهاينة في عهد السيسي الا انهم لا يثقون ابدا في المستقبل.. الميتور و بشكل اقل السكالب يشكلون خطر على مقاتلاتهم، الحل و هو الاتجاه الى مشروع صناعه محلية او التعاون مع دول صديقة كباكستان و الامارات و ربما الصين.

لا تستطيع مصر الارتماء في الحضن الروسي و تحصل على ما تريد لان بكل بساطة علاقات روسيا مع الكيان الصهيوني لا تقل عن مثيلتها الامريكية لذلك كل ما يصدرونه هو نسخ اقل جودة للحفاظ على التفوق الصهيوني، و رغم التقارب المصري مع الصهاينة في عهد السيسي الا انهم لا يثقون ابدا في المستقبل.. الميتور و بشكل اقل السكالب يشكلون خطر على مقاتلاتهم، الحل و هو الاتجاه الى مشروع صناعه محلية او التعاون مع دول صديقة كباكستان و الامارات و ربما الصين.
صحيح وهذا يقلل التدخل الخارجي بشؤون البلاد

لكن ياعزيزي
الروس يتبعون المال فقط
بمعني اذا اعطيتهم مال سيعطونك اي شئ
وعلاقات مصر بروسيا ليست هينة
واي سلاح يصدر لاي دولة يكون نسخ ضعيفة امام الاصلية بالتأكيد طالما لا تصنع سلاحك بنفسك

مش للدرجة دية .....دعنا لا نشطح كثيرا ......نحن اشترينا موقف فرنسا وألمانيا بالصفقات ......وطالما انت لا تنتج سلاحك ...فسوق السلاح ليس مفتوحا لك .......لا توجد الكثير من البدائل أمامك ....حقا السخوى 35 مقاتلة ممتازة ولكنها تبرع فى السيطرة الجوية وليست كالرافال التى تبرع فى مهام الإخماد. ...يكفى انك إلى الآن لا تستطيع إنتاج صاروخ مثل البلاك شاهين وتتحكم بك الدول كيفما تشاء
وماذا يمنع من إطلاق سراح بعض المعارضين المسجونين فقط لسبب انهم معارضيين فقط
وهل يجب علينا تغيير الدستور لتمديد سنوات الرئاسة وإعادة الكرة مرة أخرى ......مستقبل مصر حقا فى التداول السلمى للسلطة وليس الحكم الأبدى كما يريد البعض
كلامك صحيح صفقاتنا كانت لها اثمان سياسيه وهذا امر لا عيب او ضير عليه لكن وضع مصر الجيوسياسي الان في ٢٠١٩ يختلف عن اعوام الحصار والتضييق على مصر وهي ١٣ و١٤و٢٠١٥ حتى وصل لضرب السياحه باسقاط الطاءرة الروسية

اصبح موقفنا اقليميا ودوليا اقوى بكثير اقتصادنا تحسن كثيرا عجله الاستثمار والصناعه دارت .. استكشافات الغاز دخلت الى حيز الاضافه.... لم بستطيعوا ان يفرضوا على مصر خطا تمشي عليه في عز الازمه فهل تعتقد انهم قد يستطيعوا الان؟؟

الشق الجوي الروسي والصيني تطور بشكل مضطرد واصبح يقدم تقنيات قادره على مجاراه التقنيات الغربيه المعتمده اساسا على صناعه الافيونكس الجنوب شرق اسيويه

لا حكم ابدي سيفرض في مصر الدوله العميقه في مصر مرنه جدا وتساير الزمن والوقت دعوات تعديل الدستور لفتح فترات الرءاسة اوءيدها وبشده .. مصر تحتاج ديمقراطيه خاصه بها .. شعبنا وتقاليدنا ونمط معيشتنا المحافظ وابويه مجتمعنا يختلف عن تقاليد الديمقراطية الغربيه المتناسبه مع مجتمعات الغرب التي انتجت ديمقراطيه على مقاسهاوليست ديمقراطيه افلاطونيه ...

حكم ابدي سيفرض في مصر الدوله العميقه في مصر مرنه جدا وتساير الزمن والوقت دعوات تعديل الدستور لفتح فترات الرءاسة اوءيدها وبشده .. مصر تحتاج ديمقراطيه خاصه بها .. شعبنا وتقاليدنا ونمط معيشتنا المحافظ وابويه مجتمعنا يختلف عن تقاليد الديمقراطية الغربيه المتناسبه مع مجتمعات الغرب التي انتجت ديمقراطيه على مقاسهاوليست ديمقراطيه افلاطونيه ...

لست معك فى النقطة دية تحديدا ...لو كانت مرنة ما وصلنا إلى ما وصلنا آلية ....وسبب أساسى لعدم نزوح الاستثمارات الأجنبية إلينا إلا أنهم يضعون فى خانة دولة عالية المخاطر .....وهم بالفعل محقين فى هذا ....فلا يوجد لدينا نظام أو سيستم للانتقال السلمى للسلطة ...وأرى أن نظامهم فى جعل الرئاسة مدنين فقط هو النظام الأمثل لدينا أيا كانت مدة تلك الفترتين ... عدم وجود انتقال سلمى للسلطة عائق كبير ويعرض دائما للمجهول ولما أيضا بعكس حتى الدول العربية الملكية يوجد لديها نظام تتفق أو تختلف معة ولكن انت تعلم من القادم الذى سيقود البلاد

لست معك فى النقطة دية تحديدا ...لو كانت مرنة ما وصلنا إلى ما وصلنا آلية ....وسبب أساسى لعدم نزوح الاستثمارات الأجنبية إلينا إلا أنهم يضعون فى خانة دولة عالية المخاطر .....وهم بالفعل محقين فى هذا ....فلا يوجد لدينا نظام أو سيستم للانتقال السلمى للسلطة ...وأرى أن نظامهم فى جعل الرئاسة مدنين فقط هو النظام الأمثل لدينا أيا كانت مدة تلك الفترتين ... عدم وجود انتقال سلمى للسلطة عائق كبير ويعرض دائما للمجهول ولما أيضا بعكس حتى الدول العربية الملكية يوجد لديها نظام تتفق أو تختلف معة ولكن انت تعلم من القادم الذى سيقود البلاد
مدنيين او عسكريين او حتى ذوي احتياجات خاصه.. الشعب هو من سيفرض الشكل النهاءي .. لا احب تحييز الامور في قالب واحد هذه نمطيه سطحيه غير صحيه.. القوى السياسيه المدنيه لدينا غير ناضجه لم توفر برنامجا او بديلا مقنعا ليتشدد اغلب الشعب اليها تسعى لاي مكاسب دون اي وعياو توجه وطني ...لم يحققوا ادنى درجات التطلع والاطمءنان للمواطن العادي حتى ينحاز بقوه ناحيتهم.. ان نفرض نظاما من الاعلى على الناس دون استغداد نفسي او ذهني له سيفشل قبل ما يبدا وهذا ما حدث بعد يناير

النجاح سيفرض نفسه اي كانت العقبات والفشل سيجري في مساره معما كان الطريق حريريا معبدا

نظام انتقال السلطه سيفرض نفسه عاجلا ام اجلا

اما عن الشق الاقتصادي فتصنيفنا الاءتماني جيدا جدا ومطءمن لاي مستثمر اجنبي وهذا ما انعكس على حركه السوق والتدفق النقدي الاجنبي وانتعاش السياحه
مصر اعلى الاسواق نموا في المنطقه ... الامور تتجه التحسن كثيرا لكن قليلا من الصبر

حوار الطرشان والحل في يد ماكرون واشكره على اللي عمله
*الرئيس بتاعنا بياخد تقارير أمن وطني قاعدتهم على الأرض مخبرين تعليم إبتدائي من أيام حبيب العادلي وشيخ حارة وكلنا ولاد حواري - لا أقصد الإساءة - القليل منا فقط هو من لا يعرف يعني إيه شياخه وحارة إلخ إلخ
*وبناء على التقارير السيسي واصلاله صورة تمام ... إن الشعب مبسوط ومفيش غلاء ونحمده خدت ميكروباص بعد ماعدت على 1000 كمين حرس جمهوري
*وكمان مرة وفي صدمة ليا انا شخصيا في المفروض لراجل حريص في تصريحاته قالك قاعد جنب الحرس بقولهم دي ست يقولوا لا دي راجل ياريس وطلعت ست .... وربنا أنا أحمد ممدوح لو أنا رئيس الجمهورية وقائد حرسي ماميزش اللي بأميزه بعنيا أروحه البيت واخصم معاشه .
فالسيسي مشكورا تحول لمرحلة ال Show
ساعده عليها ولاد ستين جزمة الإعلامين ... المعر... والذين شيطنوا أي شخص يطالب بالعدالة الإجتماعية والحرية
وهو طبعا سامع الإعلاميين والداخلية تحت بتفرم
وهو بيقعد قدامه كل 3 أشهر 3000 شاب بكارنيهات مبسوطين منه وطبعا عارفين اختيارهم بيتم إزاي وإيه التلقين ليهم ودول بالنسبة له رأي عام

كل ما حد يتكلم شلة المنتفعين تطلعه اخوان ... اشتراكي ... ده حتى نسيوا الإتهام بالعمالة مع إسرائيل لأن الإتهام بالإشتراكية والأخونة صار أكثر جرما

ومجلس شعب دينه ساعة الروليكس ويخش على أي حد يقوله عندي حصانه ويرفع كارنيه واللي في مصر عرفوا الحالة اللي راحت ومستشفى السلام الدولي وأنقذها د مصطفى محمود وعلشان المريض قريب البيه رئيس مجلس الشـ.... الشعب عمل وزير الصحة مشكلة وهو طبيب تخصص عظام أصلا .... شوف مين بيحاكم مين ... وزير بذيئ قليل الأدب (اّه هو قامة علمية ) لكن لما دخل الوزارة وعمل Show إنه بعمل غرزة لمريض وهو لابس تعقيم والصحافة كلها بتصور عادي ... وزير زي ده بيحاسب أستاذ دكتور أنقذ يد مبتورة بالكامل ويعيدها جزء عامل من الجسم .

وكل واحد يقولك ماتعرفش أنا مين
واللي مامعهوش كارنيه في السجن

انا عاوز اعرف همه الإخوان قد ايه علشان يرمي خريج صيدلة في السجن يعني لو كده ومن نسلهم خريج صيدله يبقى الإخوان دول مش أقلية يبقوا شعب مثلا
ويحبس ويطلع بعفو رئاسي
منه الظلم ومنه منح العدل
والدائرة تدور

والسيسي يقولك أنا عارف كل حاجه ... طيب ماتكررش الكلمة دي كتير علشان لو حاسبك ربنا وقلت مكنتش عارف هتخش النار بكذبك ولو عارف فعلا وسايبها كارنيهات يبقى الذنب في رقبتك

فلازم صدمة من بره وتكون تقيلة
كان نفسي تيجي من الأصفر أبو إيفانكا ... لكن هو ملهوش مصلحة في مصر لأننا تقريبا في ليفيل سوريا ... تراب وخراب أو دورنا مجاش لسه
جات من ماكرون

للأسف ... سياسات السيسي وارتجاله وعمله بدون (دراسات جدوى) هييجي على دماغه ودماغنا من بعده

علشان كده رقم 1 و 2 و 3 يتراجع عن تصريحه اللي سفه فيه العدالة الإجتماعية وينسى بقى قصة إننا بلد كارنيهات

ويشوف شلة المرتزقة اللي وراه ويغربلها

أقسم بالله البلد ممكن تبقى على قلب راجل واحد لو عمل كده مش على هزة وسط في لجنة انتخابيه اللي عندهم فيها 90 سنه بختاروا مستقبل شباب في السجن

انتهى .... وإلى الله المشتكى

بالمناسبة: حالي المادي ميسور جدا ولا أعاني مشاكل و لكن حواليا ناس كتير بيعانوا وأصبحاوا يعانون بعد أن كانوا مستورين

علشان ما ألاقيش أكلاشيه العمالة نزل عليا

التعديل الأخير:
معلش أنا دخلت في حته مش بتاعتي لكن خلاصة كلامي
ضغوط فرنسا هتزيد
والأخطار العسكرية بتتنامى
وفي الوقت اللي المفروض تشوف اصلاح الحال مع فرنسا
اعمل Tender لأن شكل الحال لو اتصلح هيبقى بعد حين

حوار الطرشان والحل في يد ماكرون واشكره على اللي عمله
*الرئيس بتاعنا بياخد تقارير أمن وطني قاعدتهم على الأرض مخبرين تعليم إبتدائي من أيام حبيب العادلي وشيخ حارة وكلنا ولاد حواري - لا أقصد الإساءة - القليل منا فقط هو من لا يعرف يعني إيه شياخه وحارة إلخ إلخ
*وبناء على التقارير السيسي واصلاله صورة تمام ... إن الشعب مبسوط ومفيش غلاء ونحمده خدت ميكروباص بعد ماعدت على 1000 كمين حرس جمهوري
*وكمان مرة وفي صدمة ليا انا شخصيا في المفروض لراجل حريص في تصريحاته قالك قاعد جنب الحرس بقولهم دي ست يقولوا لا دي راجل ياريس وطلعت ست .... وربنا أنا أحمد ممدوح لو أنا رئيس الجمهورية وقائد حرسي ماميزش اللي بأميزه بعنيا أروحه البيت واخصم معاشه .
فالسيسي مشكورا تحول لمرحلة ال Show
ساعده عليها ولاد ستين جزمة الإعلامين ... المعر... والذين شيطنوا أي شخص يطالب بالعدالة الإجتماعية والحرية
وهو طبعا سامع الإعلاميين والداخلية تحت بتفرم
وهو بيقعد قدامه كل 3 أشهر 3000 شاب بكارنيهات مبسوطين منه وطبعا عارفين اختيارهم بيتم إزاي وإيه التلقين ليهم ودول بالنسبة له رأي عام

كل ما حد يتكلم شلة المنتفعين تطلعه اخوان ... اشتراكي ... ده حتى نسيوا الإتهام بالعمالة مع إسرائيل لأن الإتهام بالإشتراكية والأخونة صار أكثر جرما

ومجلس شعب دينه ساعة الروليكس ويخش على أي حد يقوله عندي حصانه ويرفع كارنيه واللي في مصر عرفوا الحالة اللي راحت ومستشفى السلام الدولي وأنقذها د مصطفى محمود وعلشان المريض قريب البيه رئيس مجلس الشـ.... الشعب عمل وزير الصحة مشكلة وهو طبيب تخصص عظام أصلا .... شوف مين بيحاكم مين ... وزير بذيئ قليل الأدب (اّه هو قامة علمية ) لكن لما دخل الوزارة وعمل Show إنه بعمل غرزة لمريض وهو لابس تعقيم والصحافة كلها بتصور عادي ... وزير زي ده بيحاسب أستاذ دكتور أنقذ يد مبتورة بالكامل ويعيدها جزء عامل من الجسم .

وكل واحد يقولك ماتعرفش أنا مين
واللي مامعهوش كارنيه في السجن

انا عاوز اعرف همه الإخوان قد ايه علشان يرمي خريج صيدلة في السجن يعني لو كده ومن نسلهم خريج صيدله يبقى الإخوان دول مش أقلية يبقوا شعب مثلا
ويحبس ويطلع بعفو رئاسي
منه الظلم ومنه منح العدل
والدائرة تدور

والسيسي يقولك أنا عارف كل حاجه ... طيب ماتكررش الكلمة دي كتير علشان لو حاسبك ربنا وقلت مكنتش عارف هتخش النار بكذبك ولو عارف فعلا وسايبها كارنيهات يبقى الذنب في رقبتك

فلازم صدمة من بره وتكون تقيلة
كان نفسي تيجي من الأصفر أبو إيفانكا ... لكن هو ملهوش مصلحة في مصر لأننا تقريبا في ليفيل سوريا ... تراب وخراب أو دورنا مجاش لسه
جات من ماكرون

للأسف ... سياسات السيسي وارتجاله وعمله بدون (دراسات جدوى) هييجي على دماغه ودماغنا من بعده

علشان كده رقم 1 و 2 و 3 يتراجع عن تصريحه اللي سفه فيه العدالة الإجتماعية وينسى بقى قصة إننا بلد كارنيهات

ويشوف شلة المرتزقة اللي وراه ويغربلها

أقسم بالله البلد ممكن تبقى على قلب راجل واحد لو عمل كده مش على هزة وسط في لجنة انتخابيه اللي عندهم فيها 90 سنه بختاروا مستقبل شباب في السجن

انتهى .... وإلى الله المشتكى

بالمناسبة: حالي المادي ميسور جدا ولا أعاني مشاكل و لكن حواليا ناس كتير بيعانوا وأصبحاوا يعانون بعد أن كانوا مستورين

علشان ما ألاقيش أكلاشيه العمالة نزل عليا
كلام يمثل الواقع فعلا :تحية:

كلام يمثل الواقع فعلا :تحية:
فعلا
طالما المنتقدين جوه بيتحبسوا ويتعمل عليهم حفلة اتهامات
عاوز أشوف مجدي عبد الغفار هيحبس ماكرون إزاي أو السيسي هيتنرفذ على ماكرون إزاي

من أول إنتخاب ماكرون وأنا متوسم إن قيادة أوروبا هتبقى في يد فرنسا كسياسة واقعية
أما سياسة الغدر فالقيادة ليوم الدين في يد إنجلترا

واللي عاوز يوسع مدارك
يربط الخبر ده بخبرنا

* تأجيل زيارة الرئيس ماكرون لبيروت
* توقيف مساعدات العسكرية لجيش اللبناني