مصر تدخل فى محادثات مع كوريا الجنوبية بشأن بيع فرقاطات لمصر

الشق البحري الروسي وخصوصا الحديث منه قوي جدا
الفلسفه الروسيه في القطع البحريه هي جزر صغيره مكدسه بالاسلحه
قطع الروس ستجد عليها اكثر من نظام حمايه واسلحه متنوعه بحري وبري وجوي
مشكله الروس هو قدم التصاميم في عالم دخل الي الشبحيه البحريه
لكن ايضا لديهم ميزه السعر الرخيص والامداد المتواصل
المشكله في التعنت والرفض في نقل التقنيه لجزء مهم من الصواريخ البحريه عندهم

الشق البحري الروسي وخصوصا الحديث منه قوي جدا
الفلسفه الروسيه في القطع البحريه هي جزر صغيره مكدسه بالاسلحه
قطع الروس ستجد عليها اكثر من نظام حمايه واسلحه متنوعه بحري وبري وجوي
مشكله الروس هو قدم التصاميم في عالم دخل الي الشبحيه البحريه
لكن ايضا لديهم ميزه السعر الرخيص والامداد المتواصل
المشكله في التعنت والرفض في نقل التقنيه لجزء مهم من الصواريخ البحريه عندهم
بس انت عندك المتاح كتير فالصواريخ وبفلوسك برضو لو انت عايز
فيه عندك اليونان اقل مثال مثلا ودول كتير
مش لازم الروس فنقل التقنية
الروس صعبين شوية فالتقنيات

هرى و حجج !!!
و انا عرفت افكارك

و حتى يأتى السكالب ... فالصورة هذه بالف كلمة.مشاهدة المرفق 133133
ايه الهرى ده ؟
معنى كدة ان قطر اتمنع عنها قنابل الهامر ؟

بلاش هرى الله يكرمك انت انسان محترم و احسن من كدة متمشيش ورا كلام الـ ...

نظام عرض الماكيتات بيكون لعرض التسليح المختلف للطائرة للتسويق لها و ليس عرض من يشترى ماذا و الا كنت شوفت الماكيت القطرى عليه السكالب و الهامر مع بعض

بخصوص الميج

المدى بالوقود الداخلى فقط 2000 كلم
المدى بالخزانات الخارجية 3000 كلم
المدى بالتزود بالوقود لمرة واحدة من طائرة اخرى 6000 كلم !!!!
عايز اكتر من كدة ليه ؟

و هى ذات مقطع رادارى اصغر من السوخوى كثيرا و تكلفة تشغيلية بسيطة و سهلة الصيانة و يمكنك امتلاكها بأعداد و لن تشكل عبء
ينقصها رادار مناسب و هو قيد التطوير

اما المقارنة بين ميج و سوخوى هذا امر اخر لاختلاف المهام و المتطلبات

اخرجت اعداد كبيرة من الميج 21 و الاف 7 و السوخوى القديمة كلها و تحتاج لملء الشق الشرقى لديك بطائرة قوية و مناسبة و ليس هناك افضل من هذه الميج تناسب الوضع ( الا لو هتاخد J-10C تصنيع كامل - و ستكون بمحرك واحد )

بخصوص التى 90 حضرتك ذكرت انها بدون دروع تفاعلية !!!!
انا عارف انك تقصد الدروع النشطة APS لان الدرع الرئيسى للتى 90 تفاعلى و هى ستكون افضل من الابرامز فى التعامل مع الصواريخ اذا حصلت على نسخة مخصصة منها و هى افضل ايضا فى مكافحة الارهاب و المقذوفات الصغيرة مثل RPG لوجود دروع تفاعلية و شبكية فى الاجناب
و سيكون لديها قدرات تصويب جيدة و ذخيرة تشمل على صاروخ مداه 5 كلم و هذه الدبابة ستشكل اضافة قوية ( اذا اتت اصلا بعد العقوبات الامريكية على مشتري السلاح الروسى )

اخى انت افضل من ذلك الكلام ... شكرا

ايه الهرى ده ؟
معنى كدة ان قطر اتمنع عنها قنابل الهامر ؟

بلاش هرى الله يكرمك انت انسان محترم و احسن من كدة متمشيش ورا كلام الـ ...

نظام عرض الماكيتات بيكون لعرض التسليح المختلف للطائرة للتسويق لها و ليس عرض من يشترى ماذا و الا كنت شوفت الماكيت القطرى عليه السكالب و الهامر مع بعض

بخصوص الميج

المدى بالوقود الداخلى فقط 2000 كلم
المدى بالخزانات الخارجية 3000 كلم
المدى بالتزود بالوقود لمرة واحدة من طائرة اخرى 6000 كلم !!!!
عايز اكتر من كدة ليه ؟

و هى ذات مقطع رادارى اصغر من السوخوى كثيرا و تكلفة تشغيلية بسيطة و سهلة الصيانة و يمكنك امتلاكها بأعداد و لن تشكل عبء
ينقصها رادار مناسب و هو قيد التطوير

اما المقارنة بين ميج و سوخوى هذا امر اخر لاختلاف المهام و المتطلبات

اخرجت اعداد كبيرة من الميج 21 و الاف 7 و السوخوى القديمة كلها و تحتاج لملء الشق الشرقى لديك بطائرة قوية و مناسبة و ليس هناك افضل من هذه الميج تناسب الوضع ( الا لو هتاخد J-10C تصنيع كامل - و ستكون بمحرك واحد )

بخصوص التى 90 حضرتك ذكرت انها بدون دروع تفاعلية !!!!
انا عارف انك تقصد الدروع النشطة APS لان الدرع الرئيسى للتى 90 تفاعلى و هى ستكون افضل من الابرامز فى التعامل مع الصواريخ اذا حصلت على نسخة مخصصة منها و هى افضل ايضا فى مكافحة الارهاب و المقذوفات الصغيرة مثل RPG لوجود دروع تفاعلية و شبكية فى الاجناب
و سيكون لديها قدرات تصويب جيدة و ذخيرة تشمل على صاروخ مداه 5 كلم و هذه الدبابة ستشكل اضافة قوية ( اذا اتت اصلا بعد العقوبات الامريكية على مشتري السلاح الروسى )

اخى انت افضل من ذلك الكلام ... شكرا
وبنسبة للسكالب نافال
لو مكنتش فرنسا هتديها لمصر اصلا
مكنش حصل فيه مناوشات ولا كلام ولا تهديد بالغاء الصفقة ولا استحواذ الفرنسيين علي المشروع بالكامل من اجل الصففقة المصرية
يعني السكالب نافال بنسبالنا مسالة وقت مش اكتر

وبنسبة للسكالب نافال
مكنش حصل فيه مناوشات ولا كلام ولا تهديد بالغاء الصفقة ولا استحواذ الفرنسيين علي المشروع بالكامل من اجل الصففقة المصرية

سكالب نافال دا النسخة البحرية حاجة تانية

كوريا مش مورد رئيسى للقطع البحريه بس زى ما قلتلك عندهم افضل احواض سفن فى العالم
يعنى مكتب تصميمات من عندهم وتنفيذ فى احواض DSME او HHI وبعدها تعمل Outfitting من اللى المكان اللى انت عايزه مع اى مقاول من اختيارك
زى ما بريطانيا عملت مع التانكر Tide-class , نفس الموضوع عملوه مع الكوريين
يعنى مش هتحصر نفسك معاهم فى تسليح امريكى واللى اخرك فيه برده ESSM ده لو وافقوا
مامشكلة الحوض محلولة بانتاجك للجويند وممكن تعمل نسخه بإزاحة أكبر
السؤال هل باقي الموردين هيدوك تذخير

حبيبي يا مارش
طب اولا فين الخيارات الروسية ايه واقعتيها انا مش متابع لكن لو متوفر شئ اكيد حيتم النظر ليه مش بس مننا احنا قبل مشكلة العقوبات بدائل ال AAW قليلة في السوق بعيدا عن الامريكي ، احنا بنتكلم في ال AWW من 3 سنين + احنا على كلامك بنجهز في مسترال معاهم في 3 سنين ! تجهيز مش قطعة و نفس الشئ مع السو على عدد قليل .. الروس زبالة في التفاوض و لكن منظوماتهم الجوية هيا الوحيدة اللي تقدر تقدم حلول بس يعني انا معرفش اي application واقعي على الارض ليها بحريا بعيد المدى غير في الكتالوج فحنضيع وقت اكتر على ما تلاقي منتج و لسه على ما يختبر و يجهز.

انا فاهمك اننا نمضي بهدوء عجيب بس هوا حقيقي مش بايدك لان الفلوس مش مساعدة و الاوضاع سياسيا و تقنيا مش ظريفة فنلبس ليه .. كفاية الفريم اللي نص خلاياها واخدو خلو ! ربنا يستر على الميكو

و مينفعش نطعم كوري باوروبي او روسي بكوري ساعتها حنرجع لل drowing board و السعر حيتضاعف ثلاث مرات و حتحتاج وقتا اكبر للاختبار.

بتمن الميكو اه دا انتا تجيب بيلهارا و نخلص مش لازم فريم بهركليز معدل كمان و حركيتها افضل مهو مش حنقدر نكفي كل شئ لو قطعة ASuW يبقى جانب ال AAW مش حيبقى 100% و حنرجع لنقظة الصفر كمان 5 سنين + احتياجك الحالي aaw صرف مش حرب سطح الاتراك مش حيعوروك بقطعة بحرية .. الفريم مينفعش تتعدل لسي فاير مدام نزلت من الاحواض على هيركليز لكن في نسخة خصيصا لها بالسي فاير لكن سعرها حيولع و خسارة فيها الصراحة.

حلك بيلهارا او روسي viable و في نفس الوقت لو عايز تعدل الفريم اللي معاك ل ASuW زيادة خير و مع الوقت لو فضل فلوس somehow تسندها بقطعة زيها فل لكن مش حل اولي

ترامب و القلق اللي بيحصل عادي جدا و اخر 5 سنين عدينا بحجات مشابهة و حنعدي تاني مش حيحصل شئ و حتى لو حصل مش حيفرق ساعتها معاك ايه مستعد او مش مستعد صدقني :LOL:
في النهاية احنا end user مش producer لكن بنعمل اللي علينا للحماية الذاتية و ربما ادوار اقليمية فبرضه مش مستعجلين .. هما اتنين بالنسبة لنا اسرائيل و انساها و تركيا و هيا الاقرب
تحياتي أستاذي
ليه بدائل ال AAW بعيدة بره الأمريكي تعالى نسرد نماذج
-أدميرال جورشكوف معاها ال Redut Naval S-350 بعدد 32 خلية ومدى يوصل 120 كلم وال Onyx أو Kaliber بعدد 16 صاروخ كل ده على إزاحة 4.500 طن
-النسخه القطرية برادار Coronos ومعاها 16 صاروخ Aster 30 وخد بالك ده مسميينه Doha Class Corvette يعني كورفيت في الاّخر
هل احنا بقى بنتكلم في AAW ..؟؟ أنا سمعت خيار Aster 30 على ال Meko الجديد ومعاها Coronos Radar وساعتها هسحب كل كلامي .. وهاعتذر علني
الروس استخدموا منظوماتهم في سوريا وعاملة اتزان .
البيلهارا ميزتها خلايا أكتر لكن لو ال Meko بإزاحة أكبر وخلايا أكتر هتبقى في الجول

هو قال الحقيقه لا أكثر
فيه حاجات صادمة كده
فيه قفزة تسليحية فيلا 2013 من 2013 وحتى اليوم الفريم واحده ومن غير لا ال Nettuno ولا ال Scorpion ESM وكذلك الحال للGowind
مرحلة ذهول كده بقالها 5 سنين
طيب الخلايا المتبرشمة دي ... عندنا وعند المغرب في فرقاطة محمد السادس
طبعا خطة تسليح غير مكتملة رغم مرور 5 سنوات
بدأت أصدق إنها لحفل الإفتتاح
دولة معاها فرقاطة واحدة من نوع واحد ونوع فاخر جدا
ياراجل الفرقاطة دي فرنسا ضربت بيها في سوريا من أقل من شهر والروس اشتكوا

يوجد فرق بين دولة لا يسمح لها احد بتصنيع سلاحها
وبين دولة الناتو والصهاينة بذات انفسهم يساعدون اسلحتهم داخل هذه البلدة
ثانيا مصر تصنع ولكن صناعات خفيفة الي حد ما
الدوله التى تستسلم للضغوطات دوله فاشله
دول أحوالها كانت أسوء من مصر تخطت مصر بمراحل
لكن للأسف نحن دائمآ نختلق الأسباب

أسوء إداره موجوده فى مصر
هل إدارة المجمع الصناعى العسكرى المصرى على قدر المسئؤليه ؟؟؟
أين الإبداع
أين الاستفاده من الكوادر و المعاهد الفنيه و الهندسيه
أين الطموح
ما هى خطط تنمية الصناعه
هل توجد صناعه تنتج فقط أسلحه خفيفه قادره على الصمود ؟؟
أين خطط التنميه و فتح أسواق جديده للتصدير و جذب أموال لإعادة إستثمارها و كسب نفوذ سياسى لدى الدول المستورده

فقط أكبر مصنع للصلب
أكبر مجمع صناعى خارج الكتله السكانيه
و لا أى إنجازات
لأن المنظومه تدار بعقلية موظف الحكومه
و طالما هى هكذا و عدم مواجهة الواقع و إعادة الهيكله و تغيير الاداره سيستمر هذا الوضع و سنتخلف سنوات ضوئيه عن الأخرين

و الأقذر من ذلك
من ينتقد الوضع غيره على بلده و من أجل مصلحتها
يتم سبه و تخوينها من الجهلاء

مامشكلة الحوض محلولة بانتاجك للجويند وممكن تعمل نسخه بإزاحة أكبر
السؤال هل باقي الموردين هيدوك تذخير
انت بتتكلم فى تصميم معين اخدته بعد متخلص هتعمل ايه ؟!
معندكش لسه مكتب تصميمات وحتى لو عندك ونجحت هتروح لمشكله outfitting
عقود البناء فى الاحواض الكوريه مش مكلف وممكن تعمل نفس اللى عملته فى الجونيد بس تصميم جديد بازاحه اكبر مثلا
عشان كده انا اتمنى نتعاون معاهم , هنستفاد فعلا

وبنسبة للسكالب نافال

مداه اكبر من انه يتسمح بتصديره

اما ننتظر نسخة تصديرية بمدى اقل من 300 كلم و بالمرة ننتظر فرنسا تصنع الاجزاء الامريكية الممنوعة او نروح لمصدر تانى

( ممكن مشروع تصنيع مشترك بين مصر و فرنسا نحصل على المدى المطلوب لاحقا عبر تطوير مصرى للنسخة المصنوعة بالاشتراك مع فرنسا و ساعتها بدل ما تسميه سكالب سميه اسم مصرى و يبقى بتاعك و محدش يكلمك )

او يتم تركيب قاذف استر 30 مع التطوير القادم للفريم باضافة رادار اقوى

فى مليون حل لأى مشكلة

القوات البحريه لجمهوريه مصر جيده و اعتبرها الافضل عربيا بفارق ليس قليل ؛ اذا استطاع المصريون التحسن في الشق الجوي سيكونوا قوه جباره يحسب لها الف حساب و هذا ما اراه حلم بعيد المنال فبدون قوات جويه فعاله تصبح قواتك البريه و البحريه مجرد اهداف تدريبيه.
الأهم من ذلك
تصنيع الذخيره من الرصاصه للصاروخ و قطع الغيار للحفاظ على قوة الموجود
أما أن يكون لدى
فرقاطه ب800 مليون يورو لا يتجاوز مدى صواريخها ال200كم
و مقاتله فى حدود 140 مليون بدون الكروز
و غواصه فى حدود ال400 مليون بدون AIP
و كل هذا بدون نقل أى تكنولوجيا و لا حتى تصنيع لبعض الأنظمه و الذخيره
فهذا سوء تخطيط و إداره و إهدار للمال العام
أو كما نقول فى مصر هبل فى الجبل

التعديل الأخير:
ما يهمني هو المدفع K9 Thunder ذاتي الحركة , لدينا مشوار مهم في تطوير المدفعية المصرية والتي أراها أشد خطورة علي جارتنا اللدود أكثر من أي سلاح آخر .

لا أعتقد بجدوي التفكير في التوجه لكوريا الجنوبية في تسليح الشق البحري ، لأننا سنقع في فخ نظم التسليح الأمريكي وندور في حلقه مفرغه .
ودائمآ نقع فى الفخ

القطع هتخش الخدمه بشكل كامل خلال 5 سنوات من 2019 حتى 2023 اما حاملة الطائرات فدي في الاحلام ان شاء الله​
يا سيدى وسع صدرك و لا تاخد الكلام على قلبك
نحن و أنتم مستوردين و سوق مستهلك سبوبه لصانعى السلاح لا أكثر

صديقي العزيز batteryneon @batteryneon
بعد التحية
تعالى للخيارات ... الخيارات الروسية مميزة جدا تسليحا وراداريا وتجهيزا وتكلفتها أرخص
تعالى لاّخر صفقة وهي ال 2 قرويطة Meko والكلام إنهم بمليار
طيب مش المبلغ ده يجيب فرقاطة دفاع جوي Fleet Flag من الفريم الإيطالي ولا الفرنسي
ولا 4 فرقاطات روسية بتسليح VLS وأقلك ال URAN/ONYX
النقطة التانية الوقت مش معانا
ترامب مسك من سنتين النهارده بيتكلم عن حصار روسيا عيني عينك يعني فيه فوضى عسكرية جاية ومحتاجة أبقى جاهز لأي إحتمال
النقطة التالتة
أنا بقول إن الإسرائيليين سابقينا في مجال التفكير العسكري بخطوة أو 2
النهاردة بيجيبوا فرقاطة بإزاحة ويحط Iron Dome/Brark/Gabriel /Spike .. قلعة صغيرة متحركة
لو دورنا على بديل هتلاقي في روسيا ولا توسيع مشروع الجاويند ولا حتى ألمانيا اللي اعتقد اليومين دول راضية عنك
أنا بقالي 3 سنين في منظومة إتصال الميسترال ... هتخش عمليات بجهوزية 100% إمتى ..؟ وإزاي ...؟
معاكش طيران Patrol بحري
وانته شايف المتوسط بيحصل فيه إيه
حاسس الموضوع ماشي بشوكة وسكين
ب100 خطوه يا أفندم
منظومات تسليح للقطع البحريه و المقاتلات و رادارت على أعلى مستوى

فيه حاجات صادمة كده
فيه قفزة تسليحية فيلا 2013 من 2013 وحتى اليوم الفريم واحده ومن غير لا ال Nettuno ولا ال Scorpion ESM وكذلك الحال للGowind
مرحلة ذهول كده بقالها 5 سنين
طيب الخلايا المتبرشمة دي ... عندنا وعند المغرب في فرقاطة محمد السادس
طبعا خطة تسليح غير مكتملة رغم مرور 5 سنوات
بدأت أصدق إنها لحفل الإفتتاح
دولة معاها فرقاطة واحدة من نوع واحد ونوع فاخر جدا
ياراجل الفرقاطة دي فرنسا ضربت بيها في سوريا من أقل من شهر والروس اشتكوا
غريبه , اراؤك هنا مختلفه عن المعتاد اللى كنت بتعاندنى فيه
دلوقتى بقيت معجب بقطع الروس والفريم مش عاجباك ,
انا مش معجب بوضع الفريم من زمان وانت على العكس كنت شايفها مناسبه لمهام ASW
موضوع خطه التسليح اعتقد انه خاضع لظروف ماليه وووضع سياسى ,
لو فى سيوله ماليه جاهزه معتقدش انه هيكون فى تأخير , كل صفقاتنا اما بضمانات ماليه من الدول او قروض من صناديق وبنوك
المشكله ان كل الافرع محتاجه تحديث , انت لسه مبدأتش فرق مدرعه ومشاه ميكانيكى , ولا كتايب دفاع جوى بالكامل هتخرج من الخدمه

تحياتي أستاذي
ليه بدائل ال AAW بعيدة بره الأمريكي تعالى نسرد نماذج
-أدميرال جورشكوف معاها ال Redut Naval S-350 بعدد 32 خلية ومدى يوصل 120 كلم وال Onyx أو Kaliber بعدد 16 صاروخ كل ده على إزاحة 4.500 طن
-النسخه القطرية برادار Coronos ومعاها 16 صاروخ Aster 30 وخد بالك ده مسميينه Doha Class Corvette يعني كورفيت في الاّخر
هل احنا بقى بنتكلم في AAW ..؟؟ أنا سمعت خيار Aster 30 على ال Meko الجديد ومعاها Coronos Radar وساعتها هسحب كل كلامي .. وهاعتذر علني
الروس استخدموا منظوماتهم في سوريا وعاملة اتزان .
البيلهارا ميزتها خلايا أكتر لكن لو ال Meko بإزاحة أكبر وخلايا أكتر هتبقى في الجول
لو كدا يبقى الخيار الروسي بلا انتظار مش محتاجة خصوصا ان تجهيز الميسترال حيتوافق معاها
الكرونوس ردار محترم بس السي فاير اوقع كاتوجوري تانية و الاتنين فلوسهم كتير و بدون صواريخ الكاليبر
معتقدش مصر من النوع اللي تعدل في التصميم بازاحة اكبر او خلايا اعلى احنا بنشتري اوف ذا شيلف حتى لو انتاج مشترك ممكن ننقي لكن مش بنعدل بشكل كثيف
و حركة الميكو رسالة لفرنسا .. بس يا ريت الميكو تكون كدا

عودة
أعلى