مصر تدخل فى محادثات مع كوريا الجنوبية بشأن بيع فرقاطات لمصر

حماية السواحل ممكن بقطع صغيرة لكن غير ذلك محتاج قطع ثقيلة و حمايتها من تحت و من فوق
الي من فوق ومن تحت مفيش احسن من الروس
وغير كدا ممكن فرنسي من تحت بس السعر غالي ومفيش قدرات تسليحية عالية
وممكن جدا الصين بس مش هتبقي فالسليم

الي من فوق ومن تحت مفيش احسن من الروس
وغير كدا ممكن فرنسي من تحت بس السعر غالي ومفيش قدرات تسليحية عالية
وممكن جدا الصين بس مش هتبقي فالسليم

لا ما عنيته أنك محتاج مثلا بيري للدفاع عن حقول الغاز و تحتاج لحمايتها فريم للدفاع ضد الغواصات و محتاج مثلا فريدا لحمايتها من الطيران المعادي

الرافال جاءت منقوصة ازاي لامؤاخذة ؟

الرافال نعم حتى الان منقوصة السلاح، فلم تاتى بالسكالب حتى الان كما حدث مع الهند و قطر و اذا رايت النماذج المصغرة لدى داسو ستجد ان الرافال القطرية بالسكالب و المصرية فقط بالقنابل.
والميج مداها قليل ازاي برضو !

الميج المدى العملياتى لها هو 1000 كم و سينخفض فى الاعتراض الجوى.

ومن راي حضرتك مثلا نروح نجيب الاف22 علشان تقف قدام الاف35 حضرتك ؟
المفترض على الرغم من عدم حدوث ذلك فعلى الاقل الدخول فى مفاوضات مع الصين

وازاي التي 90 ملهوش اي لازمة
لم اقل ان ملهاش لازمة و لكن قلت لا تغنى و لا تسمن من جوع فهى لن تكون فى مواجهة الميركافا او الحمار الوحشى الاسرائيلى فمجموع الاعداد 500 دبابة لها

والابرامز المصرية هتكون ازاي فقبضة الميركافا
ليست الميركافا فقط و لكن ايضا الحمار الوحشى .... اسرائيل طورت الحمار الوحشى و الميركافا لتحمل صواريخ سبايك المضاد للدبابات لمسافة 25 كجم اى ان الابرامز المصرية ( جيل التسعينات) و التى - 90 ( و الذين يفتقروا الى الدروع التفاعلية كلاتروفى) سيتم اصطيادتهم قبل ان يروا العدو.

ايه الكوسة دي
ليست كوسة و لكن يجب ان تعرف قدرات العدو

الرافال اتت منقوصة السلاح ..........

ياريت الاخ الكريم مصدر علي هذا الكلام
الرافال نعم حتى الان منقوصة السلاح، فلم تاتى بالسكالب حتى الان كما حدث مع الهند و قطر و اذا رايت النماذج المصغرة لدى داسو ستجد ان الرافال القطرية بالسكالب و المصرية فقط بالقنابل.

تم مناقشة الامر باكثر من موضوع بالمنتدى

صفقة الميسترال كانت حظ لا اكثر، فلولاك لدفعت فرنسا التعويض لروسيا و بالتالى قد تكون فرصة لوقف العقوبات الاوروبية على روسيا و هو ما لم يحدث، بمعنى اخر فرنسا اخذت منك المال و الفوائد و تخلصت من الحاملتين و افرغت اللارصفة و اعطت المال فقط لروسيا. اما روسيا فباعت لك الاتصالات (على الرغم من مجادلتهم فى ذلك ) و لم تخسر الاموال.

دبابة ال T-90 لا تهم فهى لا تسمن و لا تغنى من جوع و ان اتت فستكون باعداد لا تزيد عن 500 دبابة ( اما الامريكى و ان كان قديم فلا يقل عن 2000 دبابة) و ستكون فى قبضة الميركافا و الحمار الوحشى الاسرائيلى.

الصفقة الجوية، فى ماذا ، الميج ؟ مداها قليل و هى فى الاصل اعتراضية و لدى اسرائيل الاف 35 و بالتالى لن تشكل مشكلة كبيرة، الرافال اتت منقوصة السلاح و امريكا لازالت تعارض تسليم السكالب.

العقوبة فقط، منع الصيانة و التسليح و ارسال قطع الغيار الى مصر....
فى جماعه من المصريين شيفين ان شويه التسليح ده بقينا قوه عظمى فى المنطقه

فى جماعه من المصريين شيفين ان شويه التسليح ده بقينا قوه عظمى فى المنطقه

نسيت اقولهم ان الميتيور لسة مشتغلش على الرافال و فى اجزاء منه من امريكا يعنى هيبقى زيه زى السكالب

الرافال جاءت منقوصة ازاي لامؤاخذة ؟
والميج مداها قليل ازاي برضو !
ومن راي حضرتك مثلا نروح نجيب الاف22 علشان تقف قدام الاف35 حضرتك ؟
وازاي التي 90 ملهوش اي لازمة
والابرامز المصرية هتكون ازاي فقبضة الميركافا
ايه الكوسة دي
اي كلام بيتقال
سؤال عدوك الاول مين
اسرائيل
طيب تنفع الميج 29 مع f35مع الراعم والصوفا
ليه ما طلبتش سوخوى35
هتقولى والرافال بتعمل ايه
هقولك الرافال هيتمنع عنك التسليح بتاعها فى وقت السلم ما بالك وقت حرب
والفالكون اغسل ايدك منه
عصر الدبابات فى راى انتهى مع وجود مضادات الدبابات الحديثه ومتنساش سبايك المرعب والتى 90 هتدى منظر حلو بس لما برجها يطير
اما دبابات الابرامز فهيتمنع عنك تسليحها وقطع غيرها فورا لو امريكا شمت انك بس بتدى وش خشب مع اسرائيل
سؤال محيرنى
الجيش المصرى بيتسلح بالكميات الرهيبه دى لمين ؟لاسرائيل معتقدش
من وجهه نظرى لللحفاظ على السمعه المصريه كاكبر جيش فى المنطقه

تم مناقشة الامر باكثر من موضوع بالمنتدى
كلامك كله اشبه بالهري
لكن ان شاء الله هنشوف كلامك ده لما نستلم السكالب وهي علي الرافال
ساعتها هتقول ان السكالب حتة حديدة او مداها قليل
عارف انا الحجج بتاعتكم دي

اي كلام بيتقال
سؤال عدوك الاول مين
اسرائيل
طيب تنفع الميج 29 مع f35مع الراعم والصوفا
ليه ما طلبتش سوخوى35
هتقولى والرافال بتعمل ايه
هقولك الرافال هيتمنع عنك التسليح بتاعها فى وقت السلم ما بالك وقت حرب
والفالكون اغسل ايدك منه
عصر الدبابات فى راى انتهى مع وجود مضادات الدبابات الحديثه ومتنساش سبايك المرعب والتى 90 هتدى منظر حلو بس لما برجها يطير
اما دبابات الابرامز فهيتمنع عنك تسليحها وقطع غيرها فورا لو امريكا شمت انك بس بتدى وش خشب مع اسرائيل
سؤال محيرنى
الجيش المصرى بيتسلح بالكميات الرهيبه دى لمين ؟لاسرائيل معتقدش
من وجهه نظرى لللحفاظ على السمعه المصريه كاكبر جيش فى المنطقه
اولل حاجة السوخوي فيه كلام عليها
والرافال مش منقوصة التسليح اخدت الي انت عايزه والباقي بيتصنع
والفالكون موجود مش بطال
عصر الدبابات انتهي ازاي !
ده العالم لحد الان بينتج دبابات بكميات رهيبة وبيطوروها وانت تقولي انتهي ؟ يراجل عيب عليك فمنتدي عسكري وتقول الكلام ده
ثالثا ازاي هيتمنع عنك قطع غيار الابرامز وانت بتصنعها اصلا بنسبة 90% اصلا ؟ وبنصنع القطع الغيار
والسلاح ده كله موجه ضد اسرائيل وايران وتركيا واي دولة تسول لها خاطرها ان تتعدي علي مصر
اشترينا من الروسي مش عاجب
ومن اميركا ومش عاجب
ومن فرنسا ومش عاجب
المرة الجاية هنروح لكووكب بلوتو ونشتري يمكن يعجبكم حاجة
واه صح وجهة نظرك دي تركنها علي جنب لأن اي عيل صغير دلوقتي لو قولتله كدا هيقولك ان فيه حرب هتقوم فالشرق الاوسط
ومش لازم الحرب تقوم علشان تشتري السلاح
ارحمو عقولنا

صديقي العزيز batteryneon @batteryneon
بعد التحية
تعالى للخيارات ... الخيارات الروسية مميزة جدا تسليحا وراداريا وتجهيزا وتكلفتها أرخص
تعالى لاّخر صفقة وهي ال 2 قرويطة Meko والكلام إنهم بمليار
طيب مش المبلغ ده يجيب فرقاطة دفاع جوي Fleet Flag من الفريم الإيطالي ولا الفرنسي
ولا 4 فرقاطات روسية بتسليح VLS وأقلك ال URAN/ONYX
النقطة التانية الوقت مش معانا
ترامب مسك من سنتين النهارده بيتكلم عن حصار روسيا عيني عينك يعني فيه فوضى عسكرية جاية ومحتاجة أبقى جاهز لأي إحتمال
النقطة التالتة
أنا بقول إن الإسرائيليين سابقينا في مجال التفكير العسكري بخطوة أو 2
النهاردة بيجيبوا فرقاطة بإزاحة ويحط Iron Dome/Brark/Gabriel /Spike .. قلعة صغيرة متحركة
لو دورنا على بديل هتلاقي في روسيا ولا توسيع مشروع الجاويند ولا حتى ألمانيا اللي اعتقد اليومين دول راضية عنك
أنا بقالي 3 سنين في منظومة إتصال الميسترال ... هتخش عمليات بجهوزية 100% إمتى ..؟ وإزاي ...؟
معاكش طيران Patrol بحري
وانته شايف المتوسط بيحصل فيه إيه
حاسس الموضوع ماشي بشوكة وسكين
رأيي مصر محتاجة FREMM ASuW تانية
فكرة تبقى متعددة المهام مستقبلا دي ترجع للتقنية وقدرة الفرنسيين على تحديث رادار Sea Fire وتشغيله تزامنا مع ال Captas -4 هيبقى معانا ساعتها أقوى فرقاطة بالشرق الأوسط من ناحية مهام ASuW و AAW و ASW
البحرية بتاعة 220 سفينة ولانش دي مش هناخد من وراها كفاءة بحرية 90 -100 سفينة ولانش حديث
ال Ambassador كانت فكرة موفقة جدا
ال Gowind فكرة ممتازة
ال Meko خصوصا لو جات برادار ال Coronos هتبقى فكرة بديعه جدا
ال Fremm ASuW عبقرية وبالنسبة ليا فريم تانيه is a must

حبيبي يا مارش
طب اولا فين الخيارات الروسية ايه واقعتيها انا مش متابع لكن لو متوفر شئ اكيد حيتم النظر ليه مش بس مننا احنا قبل مشكلة العقوبات بدائل ال AAW قليلة في السوق بعيدا عن الامريكي ، احنا بنتكلم في ال AWW من 3 سنين + احنا على كلامك بنجهز في مسترال معاهم في 3 سنين ! تجهيز مش قطعة و نفس الشئ مع السو على عدد قليل .. الروس زبالة في التفاوض و لكن منظوماتهم الجوية هيا الوحيدة اللي تقدر تقدم حلول بس يعني انا معرفش اي application واقعي على الارض ليها بحريا بعيد المدى غير في الكتالوج فحنضيع وقت اكتر على ما تلاقي منتج و لسه على ما يختبر و يجهز.

انا فاهمك اننا نمضي بهدوء عجيب بس هوا حقيقي مش بايدك لان الفلوس مش مساعدة و الاوضاع سياسيا و تقنيا مش ظريفة فنلبس ليه .. كفاية الفريم اللي نص خلاياها واخدو خلو ! ربنا يستر على الميكو

و مينفعش نطعم كوري باوروبي او روسي بكوري ساعتها حنرجع لل drowing board و السعر حيتضاعف ثلاث مرات و حتحتاج وقتا اكبر للاختبار.

بتمن الميكو اه دا انتا تجيب بيلهارا و نخلص مش لازم فريم بهركليز معدل كمان و حركيتها افضل مهو مش حنقدر نكفي كل شئ لو قطعة ASuW يبقى جانب ال AAW مش حيبقى 100% و حنرجع لنقظة الصفر كمان 5 سنين + احتياجك الحالي aaw صرف مش حرب سطح الاتراك مش حيعوروك بقطعة بحرية .. الفريم مينفعش تتعدل لسي فاير مدام نزلت من الاحواض على هيركليز لكن في نسخة خصيصا لها بالسي فاير لكن سعرها حيولع و خسارة فيها الصراحة.

حلك بيلهارا او روسي viable و في نفس الوقت لو عايز تعدل الفريم اللي معاك ل ASuW زيادة خير و مع الوقت لو فضل فلوس somehow تسندها بقطعة زيها فل لكن مش حل اولي

ترامب و القلق اللي بيحصل عادي جدا و اخر 5 سنين عدينا بحجات مشابهة و حنعدي تاني مش حيحصل شئ و حتى لو حصل مش حيفرق ساعتها معاك ايه مستعد او مش مستعد صدقني :LOL:
في النهاية احنا end user مش producer لكن بنعمل اللي علينا للحماية الذاتية و ربما ادوار اقليمية فبرضه مش مستعجلين .. هما اتنين بالنسبة لنا اسرائيل و انساها و تركيا و هيا الاقرب

هتيجيب فرقاطة فى السر وتنقلها على جمال ولا هتغطسها تحت المياه
تتفكك مثلا وتيجي مصر هنا :D
او ناخد واحدة جاهزة وخد كاشك وسلم السفينة والتدريب يبقي بعدين :V
تخييل مثلا

كلامك كله اشبه بالهري
لكن ان شاء الله هنشوف كلامك ده لما نستلم السكالب وهي علي الرافال
ساعتها هتقول ان السكالب حتة حديدة او مداها قليل
عارف انا الحجج بتاعتكم دي

هرى و حجج !!!
و انا عرفت افكارك

و حتى يأتى السكالب ... فالصورة هذه بالف كلمة.

هرى و حجج !!!
و انا عرفت افكارك

و حتى يأتى السكالب ... فالصورة هذه بالف كلمة.مشاهدة المرفق 133133
انا كدا عرفتك وعرفت دماغك
اشطا انا هجيب ماكيت لطيارة رافال وهحط عليها صواريخ نووية علشان تفرح
هههه

هتيجيب فرقاطة فى السر وتنقلها على جمال ولا هتغطسها تحت المياه
شكرا اخي, كنت حبكي بس ضحكتني :ROFLMAO:
يعني المشكله عند البعض في النقل فقط, و لن يلاحظ احد الفرقاطة و هي تخدم وسط البحر :اخ:

انت كررت المشاركه دي اكتر من مره ومفيش اي مؤشرات علي صفقات مع امريكا
لو تعرف حاجه قول لله :cry:
هو فعلا في حاجات جاية من أمريكا وأول التغيرات ال 7 منظومات الالمانى اللى دخلو اتقل كدا من هنا لحد 2025 هيبقى مصر رقم صعب جدا جدا في المتوسط والشرق الأوسط

هي منظومة الدفاع الجوي الألماني مفاجأة بس تعالى نحط الأمور بمقارنة بسيطة
إسرائيل عاملة منظومة بايثون /ديربي وفرنسا عاملة VL Mica ومعاك المنتجات من DRDOO الهندي فالعالم كله تقريبا بيتجه لميكس دفاع جوي حراري راداري في نفس المنصة
مناقصات الهند إلخ إلخ
خطوة متأخره بس ممتازة أهي جات
لكن كوريا مافيهاش فرقاطة دفاع جوي معتبرة تناسبنا بره التسليح الأمريكي
ممكن الغواصات بس عقدك مع ألمانيا
كوريا مش مورد رئيسى للقطع البحريه بس زى ما قلتلك عندهم افضل احواض سفن فى العالم
يعنى مكتب تصميمات من عندهم وتنفيذ فى احواض DSME او HHI وبعدها تعمل Outfitting من اللى المكان اللى انت عايزه مع اى مقاول من اختيارك
زى ما بريطانيا عملت مع التانكر Tide-class , نفس الموضوع عملوه مع الكوريين
يعنى مش هتحصر نفسك معاهم فى تسليح امريكى واللى اخرك فيه برده ESSM ده لو وافقوا

عودة
أعلى