الليرة التركية تهوي لمستوى قياسي منخفض

هل أردوغان قادر على إنقاذ الليرة التركية من ترامب ؟؟

• مجموع المصوتين
    588
انسان طبعا وليه كل الحقوق لكن شرعا حرام الولايه الكبري للمرأه وللكافر وبعدين غصبا عنك كمسلم هتتقبل ده لانها مش دولتك ودوله غير اسلاميه لكن انت عايز المسلم يبقي غريب فدولته مينفعش!!!!!
ده فى شرعنا احنا كا مسلمين لكن هما فى شرعهم كا مسيحين معندهمش كده احنا كامسلمين مبنكلش الخنزير هوا كامسيحي مسموح له ياكل خنزير علشان دينه مش محرمة اما انه يحكم مصر هل تعلم المسيحى حكم مصر لكام قرن وان دينه كان الدين الأساسي قبل الاسلام الى ان اعتنق الكثير من المصريين الاسلام فا فعليا" هما مش جسم غريب عننا وبعدين المسيحى شريك معانا فى الوطن من الاف السنين بيحارب زيه زينا وطني زيه زينا صاحب فكرة هدم خط برليف بمدافع المياه اللواء باقى زكى يوسف هوا قبطى مش معنا ان اقباط مصر ناس محترمين ومش عاوزين يطالبو بالحكم علشان ميعملوش عدم استقرار فى مصر اننا كا مصريين نستهبل ولو الموضوع دينى ممكن نلتف عليه عن طريق مجلس رئاسي مشترك مكون من مسلم ومسيحى تخيل حجم الفخر والفرحة الى هيحس بيها كل مسيحى مصري هيشوف رئيس من نفس ديانته هيرفع من انتمائهم ووطنيتهم بشكل كبير جدا

انسان له حقوق علينا لكن يحكم !! اكيد لا
برلمان ماشي
المسيحى وصل وزير ورئيس وزراء فى مصر فعليا" هما حكمو البلد يبقى منصب الرئيس مجرد منصب شرفى مفيش حاجة تمنع حصولهم عليه

ده فى شرعنا احنا كا مسلمين لكن هما فى شرعهم كا مسيحين معندهمش كده احنا كامسلمين مبنكلش الخنزير هوا كامسيحي مسموح له ياكل خنزير علشان دينه مش محرمة اما انه يحكم مصر هل تعلم المسيحى حكم مصر لكام قرن وان دينه كان الدين الأساسي قبل الاسلام الى ان اعتنق الكثير من المصريين الاسلام فا فعليا" هما مش جسم غريب عننا وبعدين المسيحى شريك معانا فى الوطن من الاف السنين بيحارب زيه زينا وطني زيه زينا صاحب فكرة هدم خط برليف بمدافع المياه اللواء باقى زكى يوسف هوا قبطى مش معنا ان اقباط مصر ناس محترمين ومش عاوزين يطالبو بالحكم علشان ميعملوش عدم استقرار فى مصر اننا كا مصريين نستهبل ولو الموضوع دينى ممكن نلتف عليه عن طريق مجلس رئاسي مشترك مكون من مسلم ومسيحى تخيل حجم الفخر والفرحة الى هيحس بيها كل مسيحى مصري هيشوف رئيس من نفس ديانته هيرفع من انتمائهم ووطنيتهم بشكل كبير جدا

ده فى شرعنا احنا كا مسلمين لكن هما فى شرعهم كا مسيحين معندهمش كده
مصر دوله اسلاميه لو كلامك صحيح ليه شرعنا لا يطبق فالدول الغربيه؟؟؟
بلاش مثاليه زائده أخي الكريم
المسيحى شريك معانا فى الوطن من الاف السنين بيحارب زيه زينا وطني زيه زينا صاحب فكرة هدم خط برليف بمدافع المياه اللواء باقى زكى يوسف هوا قبطي
أكيد شريك ومواطن درجه أولي لكن ده دين ومفهوش كلام

تصور ان الست دي حتنام عادي في بيتها

تصور انت اللى قالة الشخص دة من حزب اردوغان ومش هازود فى الكلام شوف الفيديو بنفسك

قيادي في حزب أردوغان "اليوم رجب طيب أردوغان هو مجاهد، يجاهد في قطر والصومال واليمن وليبيا، يحارب من في هذه الدول ؟ يحارب الكفار، اليوم ينظر المسلمون في جميع أنحاء العالم إلى رجب طيب أردوغان كرئيس لهم، ويرونه كــ خليفة وممثل للأسلام وزعيم للأمة". الحمد لله علي نعمة العقل 🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

مصر دوله اسلاميه لو كلامك صحيح ليه شرعنا لا يطبق فالدول الغربيه؟؟؟
بلاش مثاليه زائده أخي الكريم

أكيد شريك ومواطن درجه أولي لكن ده دين ومفهوش كلام
بص يا حذيفة لو الموضوع دينى نعمل مجلس رئاسي مشترك ب 2 رئيس جمهورية واحد مسلم واحد مسيحى هل فى حاجة فى الدين تمنع كده ؟ لكن الحقيقة ان الى بيحكم مصر مش عاوز مزاحمة ولا من مسلم ولا من مسيحى :ROFLMAO: اما بالنسبة للدول الغربية المسيحين مش جسم غريب المسيحين فى مصر زيهم زى المسلمين مصر وطنهم من الاف السنين هل لو بكرا الصبح المصريين 70% منهم قررو يغيرو ديانتهم وده حصل فى تاريخ مصر كتير ويعبدو الجبنة النستو وعملو ديانة جديدة وسموها لافاشكرى هل الى بيعبدو لافاشكرى من حقهم يمنعو ال30% المسلمين المتبقين من الحكم علشان دينهم بيمنع ده ؟

التعديل الأخير:
تصور انت اللى قالة الشخص دة من حزب اردوغان ومش هازود فى الكلام شوف الفيديو بنفسك
حلو قيادي في حزبه وليس من خارجه احنا بنتكلم عن ما يحدث في المنتدى قبل كلام هذا القيادي ثانيا الست دي من حزبو او لا راح تنام في بيتها مش فارقة يعني

بص يا حذيفة لو الموضوع دينى نعمل مجلس رئاسي مشترك ب 2 رئيس جمهورية واحد مسلم واحد مسيحى هل فى حاجة فى الدين تمنع كده ؟ لكن الحقيقة ان الى بيحكم مصر مش عاوز مزاحمة ولا من مسلم ولا من مسيحى :ROFLMAO: اما بالنسبة للدول الغربية المسيحين مش جسم غريب المسيحين فى مصر زيهم زى المسلمين مصر وطنهم من الاف السنين هل لو بكرا الصبح المصريين 70% منهم قررو يغيرو ديانتهم وده حصل فى تاريخ مصر كتير ويعبدو الجبنة النستو وعملو ديانة جديدة وسموها لافاشكرى هل الى بيعبدو لافشكرى من حقهم يمنعو ال30% المسلمين المتبقين من الحكم علشان دينهم بيمنع ده
أول كلامك صحيح لكن الدين الاسلامي هو المشرع في مصر والي بيمشي هو حكم الأغلبيه وبعدين المسيحيين مش بالنسبه دي خالص هما 5% بس

المسيحيين مش بالنسبه دي خالص هما 5%بس
افترض انهم 1% وعندك 2 مرشحين واحد عادى لا يمتلك أي مؤهلات مسلم وواحد مثقف ومتعلم ويقدر يفيد البلد مسيحي أي حد فطرته سليمة هيختار مين مدام مؤهل لا يوجد ما يمنع

افترض انهم 1% وعندك 2 مرشحين واحد عادى لا يمتلك أي مؤهلات مسلم وواحد مثقف ومتعلم ويقدر يفيد البلد مسيحي أي حد فطرته سليمة هيختار مين مدام مؤهل لا يوجد ما يمنع
الإسلام هو مايمنع وأكيد في مسلمين كويسين وكفؤ

الإسلام هو مايمنع وأكيد في مسلمين كويسين وكفؤ

بردو منا بقلك اهو فرضا" هنرضى الدين ان رئيس الدولة يكون 2مسلم و مسيحى وكده يبقا رضينا الدين وادينا فرد من افراد الشعب المصرى حق من حقوقة الى مش عاوز يطالب بيها علشان ميزعلناش بالرغم من ان الدولة مرت بلحظات ضعف كانو يقدرو ياخدو الحكم غدر زى ما جماعة الاخوان عملت عددهم اكبر بكتير ومع ذالك مركبوش الموجه

المسيحى وصل وزير ورئيس وزراء فى مصر فعليا" هما حكمو البلد يبقى منصب الرئيس مجرد منصب شرفى مفيش حاجة تمنع حصولهم عليه

لا الرياسة في مصر تشبه الملكية
يحكمها مسلم دام فتحها الاجداد وبقيت

بص يا حذيفة لو الموضوع دينى نعمل مجلس رئاسي مشترك ب 2 رئيس جمهورية واحد مسلم واحد مسيحى هل فى حاجة فى الدين تمنع كده ؟ لكن الحقيقة ان الى بيحكم مصر مش عاوز مزاحمة ولا من مسلم ولا من مسيحى :ROFLMAO: اما بالنسبة للدول الغربية المسيحين مش جسم غريب المسيحين فى مصر زيهم زى المسلمين مصر وطنهم من الاف السنين هل لو بكرا الصبح المصريين 70% منهم قررو يغيرو ديانتهم وده حصل فى تاريخ مصر كتير ويعبدو الجبنة النستو وعملو ديانة جديدة وسموها لافاشكرى هل الى بيعبدو لافاشكرى من حقهم يمنعو ال30% المسلمين المتبقين من الحكم علشان دينهم بيمنع ده ؟
لا ولاية لكافر على مسلم في أي حال من الأحوال و على أي افتراض

عادي شل مسلم ويجي مسلم
بص اعتقد ان الهدف من التشريع الدينى ده كان منع غير المسلمين من الحكم حتى لا يجبروهم على تغير ديانتهم لكن الامر ده مختلف فى مصر والله انا عندى صحبي مسيحى هوا الى بيقعد يقلى وينصحنى انزل اصلى الجمعة لما اكسل

و المناسبة الشئ المسمى ترفيه بأي دولة حالياً هو ليس ترفيه و لكن مسخرة و مجاهرة بالمعصية و أولهم بلدي

بص اعتقد ان الهدف من التشريع الدينى ده كان منع غير المسلمين من الحكم حتى لا يجبروهم على تغير ديانتهم لكن الامر ده مختلف فى مصر والله انا عندى صحبي مسيحى هوا الى بيقعد يقلى وينصحنى انزل اصلى الجمعة لما اكسل

مافيش ولايه كافر لمسلم ده اولا

لهم معاملة حسنة من ديننا ومن اخلاقنا غير كذا يفتح الله

لا الرياسة في مصر تشبه الملكية
يحكمها مسلم دام فتحها الاجداد وبقيت

اكيد ولكن فلننظر حولنا الى الدول التي يطلق عليها دول ديمقراطية مثلاً هل بالامكان ان يكون رئيس فرنسا مسلم او امريكا او رئيس وزراء بريطانيا طيب كوريا الجنوبية اليابان . مستحيل تتبعها مستحيل وتردفها مستحيل لين مايبقى من المستحيل مستحيل اذاً من حق الدول العربية والشعوب العربية رفض اي رئيس غير مسلم طبعاً لبنان .... استثناء
...

صحبك هذا تشتري صداقته بالذهب ونعم الصديق
ونسال الله جميعاً ان يهدية للاسلام والطريق الصحيح

عودة
أعلى