قائد الدفاع الجوي المصري: "لدينا المنظومات المطلوبة لحماية سمائنا ضد كل العدائيات الحديثة

Ahmed Ibrahim

:: عضو ::
الإعجابات
4,304
صحيح, اتفق معك فيما تقول,
الصورة لاحد منظومات الدفاع الجوى المجهولة المنتجة فى مصر, ظهرت فى احد فيديوها الشؤن المعنوية,

مشاهدة المرفق 124948
الشكل شبيه بمنظومه امون ممكن تكون تطوير ولم يتم تنفيذه

قوات الدفاع الجوى القوة الرابعة (لهيب السماء)[(009976)201...JPG

• إعجاب
التفاعلات: bob

MaD

الإعجابات
908
صحيح, اتفق معك فيما تقول,
الصورة لاحد منظومات الدفاع الجوى المجهولة المنتجة فى مصر, ظهرت فى احد فيديوها الشؤن المعنوية,

مشاهدة المرفق 124948
الشكل شبيه بمنظومه امون ممكن تكون تطوير ولم يتم تنفيذه

مشاهدة المرفق 124955
اعتقد انه تطوير للامون حيث اشيع منذ فترة ان مصر ستقوم بتطوير امون ليستخدم صواريخ سايدويندر الامريكى بدل من صواريخ ASPIDE الايطالى

yf22

عضو مميز
الإعجابات
4,305
@bob @MaD @Ahmed Ibrahim
الصورة دى شبعت نقاش قبل كدة و تم التوضيح بانها منظومة امون فى الصيانة و تم خلع القواذف و وضع اثقال موازنة لاختبار نظام التحريك الهيدروليكى

abo alqasem

الإعجابات
7,801
@bob @MaD @Ahmed Ibrahim
الصورة دى شبعت نقاش قبل كدة و تم التوضيح بانها منظومة امون فى الصيانة و تم خلع القواذف و وضع اثقال موازنة لاختبار نظام التحريك الهيدروليكى
كلام صحيح فعلا

صقور مصر

الإعجابات
1,615
الباتريوت غير موجود
الاس 400 بالفعل هناك اهتمام مصرى به
قريت قبل كدا تصريح لاحد الخبراء مش فاكر مين والله بيقولك مش محتاجين الاس 400 ومنظومة الاس 300 تكفي حجات مصر

صقور مصر

الإعجابات
1,615
اخي العزيز شكرا لك علي طرحك الرائع للمنظومات المصرية المدعمة بالصور ياريت بس لو تعملنا موضوع كامل وشرح مفصل
عن الدفاع الجوي المصري وشرح لكل منظومة في موضوع لحضرتك وانا واثق انك هتعمل موضوع رائع ومنسق
وشكرا ليك مره تانية

abdo 22

فــريق
الإعجابات
544
انت لاتعلم قوة الدفاع الجوى المصرى اكثر جهاز سريه فى مصر ولا انا ايضا اعلم عنه الكثير لكن اصدقائى الذين خدموا فيه اقسموا على انهم لن يفشوا باى سر يروه فى الجهاز لمدة عشر سنوات وهناك تحريات يوميه عليهم خوفا من تسرب اى سر
جهاز الدفاع الجوى اكثر الاجهزه المصريه غموضا مثلها مثل المخابرات
كما قلت
ندعو الله ان تكون مخاوفنا خاطئة

الإعجابات
328
انت لاتعلم قوة الدفاع الجوى المصرى اكثر جهاز سريه فى مصر ولا انا ايضا اعلم عنه الكثير لكن اصدقائى الذين خدموا فيه اقسموا على انهم لن يفشوا باى سر يروه فى الجهاز لمدة عشر سنوات وهناك تحريات يوميه عليهم خوفا من تسرب اى سر
جهاز الدفاع الجوى اكثر الاجهزه المصريه غموضا مثلها مثل المخابرات
كيف يكون هناك سرية وجميع اسلحتك مصنوعة بالخارج وتطويراتها بالخارج والمنظومات النوعية من السهل رصدها لضخامتها فالتكتم سيكون لتعديلات محليةمحدودة او تكتيكات جديدة لاستخدام السلاح فقط وليس في وجود سلاح من عدمه حتى في حالة الشراء الغموض حتى التسليم اقصاه ومع بداية التشغيل كل شيء ينكشف ويبان.

abo alqasem

الإعجابات
7,801
اخي العزيز شكرا لك علي طرحك الرائع للمنظومات المصرية المدعمة بالصور ياريت بس لو تعملنا موضوع كامل وشرح مفصل
عن الدفاع الجوي المصري وشرح لكل منظومة في موضوع لحضرتك وانا واثق انك هتعمل موضوع رائع ومنسق
وشكرا ليك مره تانية
موجود مواضيع هنا فى المنتدى وأنا معظم التقارير اللى بضعها بتكون من كتابة الأستاذ محمد الكنانى thunderbolt

mohamed elshreif

الإعجابات
95
نعم اهتمام ليس حتى في مرحلة المفاوضات
انا كذلك اقول ان القيادة الجزائرية مهتمة بالاس 500 و المرة القادمة اضعه في قائمة الدفاع الجوي الجزائري في موضوع
ثم ياتي احدهم و يقول لي انت حاقد على مصر
تحروا المصداقية و بالتوفيق لمصر و كل الدول
اي دخل الجزائر في الموضوع ولا هو هبد وخلاص علي الفاضي انت مالك رد بس ما تجبش سيره بلدك في حاجه الا لما حد يذكرها

POPOS

الإعجابات
1,649

Ahmed Ibrahim

الإعجابات
4,304
بتكون دايما فى اخر شهر 7
ايوه المعاد بيكون فى ذكرى العيد الوطنى 23 يوليو
اللى اقصده هيكون فى افتتاح منشات جديده زى السنه اللى فاتت وهيكون مجمع لكل الكليات ولا لا
خلال الحفل فى السنه الماضيه تم الاعلان فى فى قواعد تانى بيتم انشائها

abo alqasem

الإعجابات
7,801
ايوه المعاد بيكون فى ذكرى العيد الوطنى 23 يوليو
اللى اقصده هيكون فى افتتاح منشات جديده زى السنه اللى فاتت وهيكون مجمع لكل الكليات ولا لا
خلال الحفل فى السنه الماضيه تم الاعلان فى فى قواعد تانى بيتم انشائها
معنديش معلومة للأسف

" بناء على توجيهات الادارة لتحسين محتوى المنتدى. فنأمل منكم الالتزام بالقوانين و عدم نشر الصور الحساسة و الدموية.
أعلى