قائد الدفاع الجوي المصري: "لدينا المنظومات المطلوبة لحماية سمائنا ضد كل العدائيات الحديثة

صحيح, اتفق معك فيما تقول,
الصورة لاحد منظومات الدفاع الجوى المجهولة المنتجة فى مصر, ظهرت فى احد فيديوها الشؤن المعنوية,

مشاهدة المرفق 124948

الشكل شبيه بمنظومه امون ممكن تكون تطوير ولم يتم تنفيذه

قوات الدفاع الجوى القوة الرابعة (لهيب السماء)[(009976)201...JPG

صحيح, اتفق معك فيما تقول,
الصورة لاحد منظومات الدفاع الجوى المجهولة المنتجة فى مصر, ظهرت فى احد فيديوها الشؤن المعنوية,

مشاهدة المرفق 124948
الشكل شبيه بمنظومه امون ممكن تكون تطوير ولم يتم تنفيذه

مشاهدة المرفق 124955
اعتقد انه تطوير للامون حيث اشيع منذ فترة ان مصر ستقوم بتطوير امون ليستخدم صواريخ سايدويندر الامريكى بدل من صواريخ ASPIDE الايطالى

bob @bob M @MaD الجنرال الذهبى @Ahmed Ibrahim
الصورة دى شبعت نقاش قبل كدة و تم التوضيح بانها منظومة امون فى الصيانة و تم خلع القواذف و وضع اثقال موازنة لاختبار نظام التحريك الهيدروليكى

اخي العزيز شكرا لك علي طرحك الرائع للمنظومات المصرية المدعمة بالصور ياريت بس لو تعملنا موضوع كامل وشرح مفصل
عن الدفاع الجوي المصري وشرح لكل منظومة في موضوع لحضرتك وانا واثق انك هتعمل موضوع رائع ومنسق
وشكرا ليك مره تانية

انت لاتعلم قوة الدفاع الجوى المصرى اكثر جهاز سريه فى مصر ولا انا ايضا اعلم عنه الكثير لكن اصدقائى الذين خدموا فيه اقسموا على انهم لن يفشوا باى سر يروه فى الجهاز لمدة عشر سنوات وهناك تحريات يوميه عليهم خوفا من تسرب اى سر
جهاز الدفاع الجوى اكثر الاجهزه المصريه غموضا مثلها مثل المخابرات
كما قلت
ندعو الله ان تكون مخاوفنا خاطئة

انت لاتعلم قوة الدفاع الجوى المصرى اكثر جهاز سريه فى مصر ولا انا ايضا اعلم عنه الكثير لكن اصدقائى الذين خدموا فيه اقسموا على انهم لن يفشوا باى سر يروه فى الجهاز لمدة عشر سنوات وهناك تحريات يوميه عليهم خوفا من تسرب اى سر
جهاز الدفاع الجوى اكثر الاجهزه المصريه غموضا مثلها مثل المخابرات
كيف يكون هناك سرية وجميع اسلحتك مصنوعة بالخارج وتطويراتها بالخارج والمنظومات النوعية من السهل رصدها لضخامتها فالتكتم سيكون لتعديلات محليةمحدودة او تكتيكات جديدة لاستخدام السلاح فقط وليس في وجود سلاح من عدمه حتى في حالة الشراء الغموض حتى التسليم اقصاه ومع بداية التشغيل كل شيء ينكشف ويبان.

اخي العزيز شكرا لك علي طرحك الرائع للمنظومات المصرية المدعمة بالصور ياريت بس لو تعملنا موضوع كامل وشرح مفصل
عن الدفاع الجوي المصري وشرح لكل منظومة في موضوع لحضرتك وانا واثق انك هتعمل موضوع رائع ومنسق
وشكرا ليك مره تانية
موجود مواضيع هنا فى المنتدى وأنا معظم التقارير اللى بضعها بتكون من كتابة الأستاذ محمد الكنانى thunderbolt

نعم اهتمام ليس حتى في مرحلة المفاوضات
انا كذلك اقول ان القيادة الجزائرية مهتمة بالاس 500 و المرة القادمة اضعه في قائمة الدفاع الجوي الجزائري في موضوع
ثم ياتي احدهم و يقول لي انت حاقد على مصر
تحروا المصداقية و بالتوفيق لمصر و كل الدول
اي دخل الجزائر في الموضوع ولا هو هبد وخلاص علي الفاضي انت مالك رد بس ما تجبش سيره بلدك في حاجه الا لما حد يذكرها

الاخ jack beton agent ليه مقالين علي facebook عن قدرة مصر من عدمه علي تصنيع و تعديل انظمة دفاع جوي عبارة عن جزئين غاية في الروعة بس مش قادر انقلهم لانها حقوقه الشخصية

بتكون دايما فى اخر شهر 7

ايوه المعاد بيكون فى ذكرى العيد الوطنى 23 يوليو
اللى اقصده هيكون فى افتتاح منشات جديده زى السنه اللى فاتت وهيكون مجمع لكل الكليات ولا لا
خلال الحفل فى السنه الماضيه تم الاعلان فى فى قواعد تانى بيتم انشائها

ايوه المعاد بيكون فى ذكرى العيد الوطنى 23 يوليو
اللى اقصده هيكون فى افتتاح منشات جديده زى السنه اللى فاتت وهيكون مجمع لكل الكليات ولا لا
خلال الحفل فى السنه الماضيه تم الاعلان فى فى قواعد تانى بيتم انشائها

معنديش معلومة للأسف

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى