متابعة الوضع الميداني في سيناء

إحترامي لرأيك وتفكيرك ....... لكن انا واحد من الناس مؤيد للسيسي .... مع العلم لم استفد منه ولا هو قريب لي وعملي في شركة غير حكومية ...... وانا واحد من الناس اللي بقى يدفع اكثر بكثير .... سواء كهرباء او غاز او حتى كارتات طرق ......
لكن في المقابل ..... رغم العمل الكبير للرقابة الإدارية في مكافحة الفساد والقضايا الكثيره والكل فيها سواء .... من موظف صغير حتى وزير او عضو مجلس نواب او محافظ ...... لكن المحليات مازال ينخر فيها الفساد ...... وايضا لابد من اجراء انتخابات المجالس المحلية ....

اما ان يتم اختزال الوضع بعد الثوره في انتخابات حره فقط ...... مع احترامي هذا تبسيط للموضوع .....

هل كانت لدينا الرفاهية والأمن مفقود والطاقة الكهربائية غير موجوده والطرق اصابها الشلل ....
الديمقراطيه هدفها الأساسي هي تحسين معيشة البشر وأن يشعروا بالإنتماء ...... لكن اذا كنت مفتقدا للإحتياجات الأساسيه مثل الأمن ..... فماذا تفعل الديمقراطية ...!!

كلمه آخيره ..... لايوجد شيء اسمه ديمقراطيه مطلقه ..... هذا خيال .
على فكره انا من المعجبين بالسيسي لأنه مجتهد ونشيط وعايز فعلا يعمل حاجه ولكن انا مشكلتي مع السيستم نفسه النظام إلى بيتم إدارة الدوله بيه والي السيسي نفسه قرر انه يدير الدوله بيه ومحبش يغير منه وانا مقلتش أن الموضوع انتخابات وخلاص بالعكس بالنسبة ليه آخر حاجه الانتخابات لاني مقتنع ان إلى بيتفق عليه السياسيين هو الي بيتعمل مش رأي الشعب اصلا

تقبل تدخلي في الموضوع بعد اذنك طبعا انت وصديقنا Egypt2017 @Egypt2017
احييك على شجاعتك في الاعتذار
الاخ Egypt2017 @Egypt2017 شخص محترم ووطني مثلك ايضا ويحب بلده ولكن بطريقته رغم اني اختلف معه في بعض ارائه ولكنه يظل انسان وطني معارض

تحياتي لك وله
انت شخصية محترمه وياريت الناس كلها بتتعامل بنفس اسلوبك وتستوعب الاختلاف
تحياتي لك استاذنا

هما في السجون وأنا مؤيد لأي حكم مدني بالمناسبه
امال انت بره ليه
ياجدع سيبك من الى بره دول
اقولك كلمه فودنك الى بره دول انقلابيين وديكتاتوريين ومن بتوع العسكر ?
ادخل مع الى جوه الى بيفهوا اينشتاين صفوت حجازى وبيتهوفن محمد بديع
ده غير الفلاسفه البتاجى والعريان
هى دى الناس الى يتقعد معاها
ربنا يكرمك يابنى ?

كيف تريد مني ان احترم اختياراتك وآرائك ..... وتطالب بالديمقراطيه ..... ثم تستنكر اختيارات المختلفين عنك ...!؟

كيف تتهكم على من اختار السيسي بمحض ارادته ......

لذلك اقول دائما المعارضة المصريه غير ناضجه وتفقد رصيدا كل يوم ..... ?
انا لا اتهكم على من يؤيد السيسي هم أحرار في اختياراتهم ومش فاهم انت فهمت ازاي أن ده تهكم اصلا عليهم انا سخريتي من أفعال الحكومه وقتها إلى كانت بتجبر الناس على المشاركه بغض النظر عن انهم يقولو نعم أو لا لأن الإجبار وقتها عشان يحققو نسبة مشاركه معقوله أمام العالم ويتشاف أن فيه ناس قدام اللجان الانتخابية مش اكتر

انت شخصية محترمه وياريت الناس كلها بتتعامل بنفس اسلوبك وتستوعب الاختلاف
تحياتي لك استاذنا
والله وانت كمان محترم ووطني ايضا رغم معارضتك ايضا في بعض الاوقات واستاذنا كمان TUT @TUT محترم والراجل اعتذر لك وهذا يدل على حسن اخلاقه ايضا
والله انا لا اجاملك ولا اجامله ولكن هذه الحقيقة كلنا بنحب مصر مؤيدين ومعارضين كل بطريقته
ولكن المعارضين الوطنيين الذين يعارضو من اجل التحسين وليس التشفي وانا اعلم انك تتفق في ذلك معي

تحياتي لك مرة اخرى انت وصديقنا TUT @TUT

قال الغزالي في إحياء علوم الدين
(بتصرف)

(روي في غير اثر أن جماعة من العميان قد سمعوا أنه حمل إلى البلدة حيوان عجيب يسمى الفيل ، وما كانوا قط شاهدوا صورته ولا سمعوا اسمه ،فقالوا : لا بد لنا من مشاهدته ومعرفته باللمس الذي نقدر عليه ، فطلبوه ، فلما وصلوا إليه لمسوه فوقع يد بعض العميان على رجليه ، ووقع يد بعضهم على نابه ، ووقع يد بعضهم على أذنه ، فقالوا : قد عرفنا انصرفوا ....

سألهم بقية العميان فاختلفت أجوبتهم ، فقال الذي لمس الرجل : إن الفيل ما هو إلا مثل أسطوانة خشنة الظاهر إلا أنه ألين منها ، وقال الذي لمس الناب: ليس كما يقول بل هو صلب لا لين فيه ، وأملس لا خشونة فيه ، وليس في غلظ الأسطوانة أصلا بل هو مثل عمود ، وقال الذي لمس الأذن : لعمري هو لين ، وفيه خشونة ولكن ما هو مثل عمود ولا هو مثل اسطوانة)

فالحقيقة كالفيل ونحن في بحثنا عنها كمجموعة العميان...فلا يدعي أحد أنه يملك الحقيقه كامله ?

إحترامي لكل مصري وطني شريف ..... يضع مصر قبل كل شيء ...ويتمنى لها الرفعة والرقي .

Egypt2017 @Egypt2017 N @Nile crocodiles TUT @TUT alhout @alhout محمد789456123 @محمد789456123 M @MaD

قال الغزالي في إحياء علوم الدين
(بتصرف)

(روي في غير اثر أن جماعة من العميان قد سمعوا أنه حمل إلى البلدة حيوان عجيب يسمى الفيل ، وما كانوا قط شاهدوا صورته ولا سمعوا اسمه ،فقالوا : لا بد لنا من مشاهدته ومعرفته باللمس الذي نقدر عليه ، فطلبوه ، فلما وصلوا إليه لمسوه فوقع يد بعض العميان على رجليه ، ووقع يد بعضهم على نابه ، ووقع يد بعضهم على أذنه ، فقالوا : قد عرفنا انصرفوا ....

سألهم بقية العميان فاختلفت أجوبتهم ، فقال الذي لمس الرجل : إن الفيل ما هو إلا مثل أسطوانة خشنة الظاهر إلا أنه ألين منها ، وقال الذي لمس الناب: ليس كما يقول بل هو صلب لا لين فيه ، وأملس لا خشونة فيه ، وليس في غلظ الأسطوانة أصلا بل هو مثل عمود ، وقال الذي لمس الأذن : لعمري هو لين ، وفيه خشونة ولكن ما هو مثل عمود ولا هو مثل اسطوانة)

فالحقيقة كالفيل ونحن في بحثنا عنها كمجموعة العميان...فلا يدعي أحد أنه يملك الحقيقه كامله ?

إحترامي لكل مصري وطني شريف ..... يضع مصر قبل كل شيء ...ويتمنى لها الرفعة والرقي .

Egypt2017 @Egypt2017 N @Nile crocodiles TUT @TUT alhout @alhout محمد789456123 @محمد789456123 M @MaD
(y) (y) (y) (y) :تحية::تحية::تحية:

images (30).jpeg

اولا عندما تقول هناك جنود وضباط ينضمون لتنظيمات ارهابيه
وتأتى بأسم عشماوى ثم قتلة السادات الذى بفصل بينهم عشرات السنوات فهو افلاس بين
عشماوى تم فصله فى 2010 يعنى مكنش فى حاجه خالص فى البلد اصلا
قتلة السادات هم من تنظيم الاخوان وقتلوه بسبب معاهدة كامب ديفيد لعنهم الله
ثانيا انت تتحدث عن جيش قوامه قرابة المليون جندى واكثر ثم تأتى باسم او اثنين بينهم عشرات السنوات للدلاله على وجهة نظرك
فهو امر ينم عن تعمد تضليل وجهل
ثالثا اذا كانت هذا يحدث بسبب ما يرونه من تجاوزات فى الحرب
فماذا يفعل ضباط المملكه فى امريكا والذين يفترض انهم منتقون من الصفوه من خلال انضمامهم للتنظيمات الارهابيه والجهاديه صراحة وقتلهم لمدربيهم
ترى ما سبب ذلك وما الذى راؤه جعلهم يتجهون فى هذا الاتجاه :)
بووووووووووم

سؤال بسيط هو ليه الفديو مقصوص بمعني حد سمع الجنود بتقول ايه او ليه الصوبع انا اللي اعرفه ان جدي في حرب اكتوبر وكل الحروب تقريبن الناس بتاخد الودن الصوبع دي حاجه جديده ممكن يكون واخد الصوبع عشان البصمه او الحرق بدل الدفن عشان الحفره مش عميقه يمكن احنا ظلمين الراجل لانه مشوهش الجثه. وحتي لو شوه هو مش قتاله يبقي دكر و الشعب مسامحه مع ان اللي عمله غلط.

هو أنت لازم معلوماتك تكون من صحف معادية اوً صحفيين مطبلين للنظام ، لا الصحفي الكتب الخبر ده وانا متاكد انك عمرك مسعت عنه ليه اكثر من مقال معادي لمصر و ممنوع من دخول مصر
يا اخي قطيعه احمد موسي علي عمرو زفت اديب
كل ما تكلم وتدافع عن بلدك
يقولك انتا بتاخد كلامهم
مع ان لو دورت حتلاقي معظم الشعب مش طايقهم

رأيك يمثلنى بشده انا من الناس اللى كانت بتحلم بالديمقراطية بعد٢٠١١ ولكن ما رأيته فى الانتخابات كان شيئ مفزع وان المال السياسى الخارجى كان ضخم لدرجه مهزله وأنه كان مكشوف الإخوان تمويل قطرى ودعم تركى والسلفيين كان انفاقهم رهيب بتمويل من إحدى الدول العربيه لما سألت أحد السلفيين من اين لكم بكل هذه الأموال كان رده أنه مال (حلال) رعبتنى الجمله وذكرتنى بالوضع بلبنان نعم احنا كنا فى الطريق اللبنانى . أحد الأحزاب المدنيه كان تمويله ضخم من رجال الأعمال والمهاجرين . ده غير الخزعبلات الفكريه اللى كانت منتشره استغلالا للوضع التعليمى السيئ وهى إحدى جرائم مبارك . فى مره بعد صلاه الجمعه لقيت إمام المسجد وهو سلفى بيقولى أدى صوتك لله رديت عليه الله ده بتاع الاخوان ولا السلفيين ولا الجماعه الاسلاميه كلهم نازليين الانتخابات قصاد بعض لقيته أتصدم ولم يرد بس انا اصريت أنه يجاوب فقال لى استفتى قلبك . ولم ارد إحراجه أكثر من ذلك . بص رغم أن وضعنا سيئ بس افضل بكتيييير من اللعبكه اللى كنا فيها. بس المهم يكون الضغط ان يهتموا بالتعليم والصحه واحنا هنوصل للوضع الافضل .
(y)(y)(y)

يا اخي قطيعه احمد موسي علي عمرو زفت اديب
كل ما تكلم وتدافع عن بلدك
يقولك انتا بتاخد كلامهم
مع ان لو دورت حتلاقي معظم الشعب مش طايقهم
احمد موسي وعمرو اديب من منظومه السيسي لتغييب الشعب

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى