متابعة الوضع الميداني في سيناء

مولانا الامام المتغلب

المدرسين اكثر ناس مضروريم كن النظام الجديد علشان الدروس النظام الجديد خلي الدروس بدون قيمه بخلاف موضوع كورونا اللي قفل معظم السناتر
ياريت بعد كده يستغلو القفل ده ويحطوا علي المدرسين بتوع الدروس الخصوصيه
وميفتحوش تاني
عشان دول بقوا اشبه بالمافيا

ياريت بعد كده يستغلو القفل ده ويحطوا علي المدرسين بتوع الدروس الخصوصيه
وميفتحوش تاني
عشان دول بقوا اشبه بالمافيا
مستشار الاعلامي لرئاسه الوزراء قال كده علي صفحته وكمان في حاجه نانيه النظام الجديد بيخلي الدروس اساسا ملهاش لازمه في اللي بياخد عبيط

مستشار الاعلامي لرئاسه الوزراء قال كده علي صفحته وكمان في حاجه نانيه النظام الجديد بيخلي الدروس اساسا ملهاش لازمه في اللي بياخد عبيط
كلامك مظبوط يا صاحبي وعن تجربة شخصية مع قريب لي قال لي بفمه ان الدرس الخصوصي مجاش حاجة منه في الامتحان
مع الوقت سيقل الاعتماد على الدروس الخصوصية

على فكرة الى الان وانا اتحدث بمصادر وانت تتحدث بمصادر الاعلامى المحترم احمد موسي :D

مصادرك عباره عن مقالات إنشائية و ليست اخبار مثبته هو من الممكن ان تتعاون اسرائل مع مصر استخبارتيا و ليس حربيا و ده طبعا لتغلغلها داخل القطاع و حماس و همه مصدر الدواعش دى غير استخدام الدواعش لشبكات الاتصالات الاسرائيلية

لم أكن أرغب في التعليق تلك الحادثه وقد سبقها حوادث أخرى
لكن لو تلاحظ أن هناك بعض الضباط والجنود ينضمون للتنظيمات الأرهابية ويهاجمون الجيش لاحقاً
السبب هو مايرونه من تجاوزات في الحرب تدفعهم لرفض ذلك والرغبة في الأنتقام ..
قتله السادات مثلاً جنود وضباط في الجيش
الأرهابي عشماوي الذي اعدم مؤخراً كان ضابط في الجيش
وغيرهم ممن لم يشتهروا في الأعلام ...
شكراً للجميع .

الحقيقه برضه بعض الناس تحط ردود فقط لاظهار الحقد على مصر
لا ادرى فالكلام غير عقلانى فالامثله اللى ذكرتها انت بتقول ممارسات الجيش بتدفع الضباط و الجنود للانحراف و التطرف
و الامثله اللي ذكرتها لا تثبت و جهه نظرك زى الطالب اللى مش مذاكر و بيكتب اى كلام ليملئ ورق الاجابه
فسواء قتله السادات او عشماوى انحرافهم ليس له علاقه بممراسات الجيش حيث ان اطارهم الزمنى يبعد عن لاحداث الحاليه و ليس له علاقه بيها و انحرافهم كان معروف لقناعات سياسيه
بس على العموم بنفس المنطق اقدر اقولك ان فى كتيير من ضباط الجيش السعودى حينشقوا و ينحرفوا لما شاهدوه من تجاوزات و عنف فى حادثه خاشوشقجي

مقلتش انه ميعملش حاجه ولكن كان المفروض السيسي كان يغير في آلية نظام الحكم وصلاحيات الرئيس بالمعنى الأصح تبقى دولة مؤسسات مش دولة بحسب توجيهات الرئيس أو رعاية الرئيس لدرجة ان بيبقى فيه حاجات عبيطه الناس واقفه عليها وبتستني السيسي عشان يتدخل ويحلها ده بسبب صلاحيات الرئيس عندنا إلى بتحسسك انه سوبر مان بتاع كله ولازم يكون بيفتي في كل حاجه وعلى فكره انا من الناس المؤيده للنظام الملكي وخصوصا في دولة زي مصر ولكن على الطريقه الأردنية مثلا بحيث السياسه الخارجية للدوله من مهام الملك هو من يتحكم فيها اما الشئون الداخليه فهيا من مسئولية الحكومة إلى مش مشكله لو جت من خلال البرلمان المنتخب اعتقد ده أفضل نظام لمصر وهيحمينا من تدخلات المال الخارجي إلى هيتمنع وقتها لأنه كان موجهه بالأساس للتأثير على السياسة الخارجية للدوله من خلال دعم الأحزاب بالمال والي وقتها مش هيبقى ليها تأثير في القرار الخارجي فهيتمنع الدعم

ما بعد يناير 2011، وتعاطي المؤسسة العسكرية والمخابرات العامة/والعسكرية مع الرئيس الأسبق مبارك- ومن بعدة "مرسي- وبسط سيطرتها على البلاد يؤكد ان الدولة المصرية ومصالح شعبها العظيم فوق أي رئيس مهما كان توجهه أو انتمائه المؤسسي.
أما مقاربة الوضع المصري بالأردن والرجوع للملكية أمر لا أراه موفق. أنا مؤمن ان هامش الإصلاح والتغيير في هذا الزمن لا يسمح بالتغيرات الجذرية او كما يستحسن البعض تسميتها "ثورية" ، الأنسب والأوقع هو التطوير والإصلاح من داخل النظام كان جمهوري أو ملكي مع الحفاظ على ولاء المؤسسات العسكرية والأمنية للدولة والأمة المصرية.

بغض النظر عن أن الواحد مع او ضد بس فكرة الإنكار في بديهيات اصلا معروفه للجميع بتخليك متقتنعش بباقي كلامه اصلا ولا تسمعله إلى اتعمل في الاستفتاء الأخير مبارك نفسه موصلتش الجرأءه انه يعمله

بينزلو الناس من العربيات في الطريق ويجبروهم على المشاركه

الشركات قطاع عام وخاص مجبوره تنزل الموظفين انهم يشاركو في الاستفتاء

السماسرة في منطقتنا أمن الدوله بلغهم بأن كل واحد مجبر انه يجيب عدد أفراد معين عشان يشاركو والا هيغلقو مكاتبهم وقصاد ده كل واحد استلم كرتونه مواد غذائية مقابل المشاركه كل ده انا كنت شايفه بعينه يعني محدش قالي أو سمعت وده كان في مصر كلها ومعداش على ده شهور والأخ هنا بيكذبنا ويقولك محصلش
اتفق معك فى هذا الموضوع لانى شفت بعينى

المصادر الرسمية لم تعلن أي شيء رغم ان التغريدة الكاذبة منذ أمس

إفتكرت دلوقتى صفحة المتحدث العسكرى و المصادر الرسمية
ياترى بداخل هذا الموضوع كم تغريدة كاذبة نقلت أنت وغيرك عنها رغم أن المصادر الرسمية لم تعلن

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى