A400M مصرية ؟

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
:D هو لو في تانكر جاهزة تفتكر من العقل والمنطق الاعلان عنها دلوقتي ؟
ليا صديق سألني سؤال معرفتش ارد عليه ــــ الاف 16 بلوك 42 وصلت نص ليبيا ازاي وهي لا تمتلك خزانات كتفية ؟
ثانيا ::::: الميج وصلت واتسلمت وفي ناس شافوها بتطير كمان بس لم يتم اعلان اي تفاصيل او صور ربما هناك اولويات للأمن القومي لكن اثق ان التانكر لم تعد اخر الهموم
بلاش حتت ما خفي كان اعظم وان التانكر موجودة بس مركونة في الامارات تموية عشان هنزعل من بعض :D
الاف16 عندما تقلع من اقصي غرب مصر الي نص ليبيا لا تحتاج الي تانكر للتذود

اولويات مين اسرائيل عارفه كلو السيسى مش عاوز يعلن عشان الناس لو عرفت انو بيعمل صفقات بمليارات والحال عندنا فى الضياع ممكن يعملو معاه حاجات مش حلوة

اسمحلي اختلف معاك الشعب المصري حاليا متفهم جدا قصة التسليح ومهما الجيش دفع وصرف احنا عارفين انها لحماية بلدنا وتسليح جيش بلدنا وده احساس ربنا مايكتب علي شعب انه يفقده واسأل اخوتنا السورييين او القطريين

بلاش حتت ما خفي كان اعظم وان التانكر موجودة بس مركونة في الامارات تموية عشان هنزعل من بعض :D
الاف16 عندما تقلع من اقصي غرب مصر الي نص ليبيا لا تحتاج الي تانكر للتذود

انا مش بقول انها مركونه ولا الكلام ده ابدا بس في خيط رفيع مابين نظرية ماخفي كان اعظم وبين الواقعية يعني ربما يكون في صفقة موجودة فعلا ليه لأ
الاف 16 هتقلع من اقرب مطار لليبيا وهو مطار مطروح محملة بقنبلتين رايح جاي اظن المدي مش هيسعفها خاصة لو عرفنا ان الجفرة بعيدة بمسافة كبيرة عن درنة

اسمحلي اختلف معاك الشعب المصري حاليا متفهم جدا قصة التسليح ومهما الجيش دفع وصرف احنا عارفين انها لحماية بلدنا وتسليح جيش بلدنا وده احساس ربنا مايكتب علي شعب انه يفقده واسأل اخوتنا السورييين او القطريين
انا مش عاوز اتكم واخرج الموضوع عن مساره لكن اى صفقة سلاح من هنا للمستقبل هيبقى فيه كلام قليل عنها انا بتكلم عن 50 % مش متعلم تحركه لقمة العيش ومش هيفهم الكلام دا

انا مش بقول انها مركونه ولا الكلام ده ابدا بس في خيط رفيع مابين نظرية ماخفي كان اعظم وبين الواقعية يعني ربما يكون في صفقة موجودة فعلا ليه لأ
الاف 16 هتقلع من اقرب مطار لليبيا وهو مطار مطروح محملة بقنبلتين رايح جاي اظن المدي مش هيسعفها خاصة لو عرفنا ان الجفرة بعيدة بمسافة كبيرة عن درنة
اقرب مطار تقريبا سيوة

الذخائر الجوية المصرية الحمد لله هرمنا من اجل تلك اللحظة ستورم شادو
ميكا
ميتيور
عائلة الار الروسية كاملة
ينقصنا تانكر وسنضع اصبعنا في عين اطخن دولة في المنطقة
من الاعداء فقط بالطبع

لو صح هذا فيتفق مع تغير لهجه الخارجيه الاثيويه الماضيه .. اذا كتبت كثيرا من المواقع والفيديوهات وحتى ف استقبال وزير الخارجيه المصرى ف اديس بابا تغير لهجه الهجوم من الجانب الاثيوبى ..
من الواضح بالفعل ان قضيه الماء لو مست سيقصف السد ويبدو ان القرار اتخذ وتم ابلاغ الجانب الاثيوبى به .. لا اتكلم هنا عن اسلحه نبرهن وجودها ام لا لقد لحظت ان الجانب الاثيبوبى تغيربالفعل

ارجعو لقواعدكم انذار كاذب ههههههه

اقرب مطار تقريبا سيوة

مطار سيوة الان يستخدم للطائرات بدون طيار بصفة اكبر ومعظم الهجمات علي داعش ليبيا انطلقت من مطروح

بكل الاحوال فالمسافة سيوة الي الجفرة ‏ 931.81 وبعوامل الطقس وحمولة الاف 16بلوك 42 لا اعتقد انها تستطيع الذهاب والعودة بخزاناتها العادية

السيارة ترجع الي الخلف :D
سبحان لله لم افرح بذالك الخبر حتي لو كان صحيح
لدينا اولويات اهم من تلك الطائرة للنقل الثقيل
للأسف الصورة مفركة كما توقعت من الأول خيرها ف غيرها عقبال ان تتم الصفقة رغم اني بكل صراحة لا افضلها لمصر فهي تعاني من مشاكل عدة

فلوس زي الرز:D
خبر غريب لم نسمع بالتعاقد عنها سمعنا فقط بمفاوضات علي 12 طائرة لو كانت صفقة روسية او صينية لما حدث استغراب لانعدام الشفافية
انما مع دولة اوروبية غريبة
علي العموم كانت ظهرت صورة مسربة لتجريبها في مصر

فلوس زي الرز:D
خبر غريب لم نسمع بالتعاقد عنها سمعنا فقط بمفاوضات علي 12 طائرة لو كانت صفقة روسية او صينية لما حدث استغراب لانعدام الشفافية
انما مع دولة اوروبية غريبة
علي العموم كانت ظهرت صورة مسربة لتجريبها في مصر
مشاهدة المرفق 97791
علي شمال الصورة
هرقل المصري :D

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى