A400M مصرية ؟

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

MS 

FAR
خـــــبراء المنتـــــدى
التفاعل
94,261 512 0
السلام عليكم كشفت احد صفحات الفيسبوك التابعة لموقع Airspotters.org عن اول ظهور لل A400m المصرية واخدت الصورة من اسبانيا وبتحديد مطار اشبيلية
لا اعرف هل الصورة حقيقية ام لا ..لم اجد تأكيد لتوقيع صفقة ما شجعني على وضع موضوع هو تحدث الموقع المحترم defence-blog عن الصورة
لو صح الخبر الف مبروك للأشقاء المصريين

لا اتوقع لم نسمع اي chatter عن الموضوع
+ الصورة تميل ل Full 3D model rendering نوعا ما بس معمولة بشكل نضيف جدا جدا
اتمنى الصراحة قد اكون مخطئ

سؤال بقا ــــــــ كمية العجل الجديد ده ومفيش حتتين تانكر
ولا لسه شوية علي ظهورهم ؟
التانكر جاى التجهيز السريع عشان فى طلعة قريب جدا فى اثيوبيا اسطول درونات والرافال والكلام ايام ايطاليا على تايفون هل يكونوا نقلو العطا بتاع التايفون للاسبان الله واعلم

السلام عليكم كشفت احد صفحات الفيسبوك التابعة لموقع Airspotters.org عن اول ظهور لل A400m المصرية واخدت الصورة من اسبانيا وبتحديد مطار اشبيلية
لا اعرف هل الصورة حقيقية ام لا ..لم اجد تأكيد لتوقيع صفقة ما شجعني على وضع موضوع هو تحدث الموقع المحترم defence-blog عن الصورة
لو صح الخبر الف مبروك للأشقاء المصريين

مشاهدة المرفق 97781

مشاهدة المرفق 97782

كان هناك حديث عن مفاوضات مع مصرلكن لم اتوقع ان يمرر الموضوع بسرعه وان تستلمها مصر ايضا حقيقة انا متفاجئ

لا اتوقع لم نسمع اي chatter عن الموضوع
+ الصورة تميل ل Full 3D model rendering نوعا ما بس معمولة بشكل نضيف جدا جدا
اتمنى الصراحة قد اكون مخطئ
واشمعنى ديفنس بلوج هيعمل فوتوشوب مع انى اميل انها فوتو شوب ديفنس بلوج ميركبوش مع بعض

التانكر جاى التجهيز السريع عشان فى طلعة قريب جدا فى اثيوبيا اسطول درونات والرافال والكلام ايام ايطاليا على تايفون هل يكونوا نقلو العطا بتاع التايفون للاسبان الله واعلم

أنا استبعد حصول مصرعلي التايفون بكل الجمل ههههههه
الاولوية حاليا للرافال وللميج وبرأيي هو ده الصح والرافال واضح ان عددها مش هيقل عن 72 مستقبلا لان التجهيزات والقواعد الي بيعاد تأهيلها تبين ده

مصر بالفعل مهتمة بـ A400m لكن لا اعلم الصور تبدو غريبة قليلا

خلينا علي فرضية انها صورة فوتوشوب الي أن يتم الاثبات القاطع لأن الرقم التسلسلي للطائرة غير مسجل اطلاقا وده امر غريب

واشمعنى ديفنس بلوج هيعمل فوتوشوب مع انى اميل انها فوتو شوب ديفنس بلوج ميركبوش مع بعض
الله اعلم و دا مش فوتو شوب دا على الاقل maya او 3D max
ممكن ابقى مخطئ بس صعبة تطلع طائرة بالتمويه و للاختبار في سكون تام كدا .. خصوصا ان البرنامج فيه مشاكل و لسه ايرباص كانت مطلعة تقرير عن مفواضات مع مصر و المكسيك بالذات و تتمنى تسلك الامور
لكن ربما من يعلم كل شئ جايز
المهم انا عايز التمويه دا على الرافال plzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

أنا استبعد حصول مصرعلي التايفون بكل الجمل ههههههه
الاولوية حاليا للرافال وللميج وبرأيي هو ده الصح والرافال واضح ان عددها مش هيقل عن 72 مستقبلا لان التجهيزات والقواعد الي بيعاد تأهيلها تبين ده
كلام التايفون كان مع الايطاليين ولما موضوع ريجينى ظهر الامور باظت التايفون محتاجينها ليه الله واعلم هل ممكن القيادة عاوزة كمية طيارات تغطى عجز اللى هيخرج من الخدمة ممكن ومتنساش امريكا الحنفية اتقفلت ومصانع الرافال مش هتقدر تغطى الكميات المطلوبة فى مواعيد مريحة والاسبان مصانعهم مفتوحة ومفيش ضغط ومتنساش ان فيه ميراج 2000+ميراجات حورس انت بتتكلم فى حدود 70 طيارة خارجة والرفال مش هتغطى دا كلو لوحدها وفى اف 16 ممكن يخرج

كلام التايفون كان مع الايطاليين ولما موضوع ريجينى ظهر الامور باظت التايفون محتاجينها ليه الله واعلم هل ممكن القيادة عاوزة كمية طيارات تغطى عجز اللى هيخرج من الخدمة ممكن ومتنساش امريكا الحنفية اتقفلت ومصانع الرافال مش هتقدر تغطى الكميات المطلوبة فى مواعيد مريحة والاسبان مصانعهم مفتوحة ومفيش ضغط ومتنساش ان فيه ميراج 2000+ميراجات حورس انت بتتكلم فى حدود 70 طيارة خارجة والرفال مش هتغطى دا كلو لوحدها وفى اف 16 ممكن يخرج

انا ليا وجهة نظر ممكن متعجبش البعض
ليه منفتحش خط انتاج للميج 35 في مصر ؟

الله اعلم و دا مش فوتو شوب دا على الاقل maya او 3D max
ممكن ابقى مخطئ بس صعبة تطلع طائرة بالتمويه و للاختبار في سكون تام كدا .. خصوصا ان البرنامج فيه مشاكل و لسه ايرباص كانت مطلعة تقرير عن مفواضات مع مصر و المكسيك بالذات و تتمنى تسلك الامور
لكن ربما من يعلم كل شئ جايز
المهم انا عايز التمويه دا على الرافال plzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
وانت تعرف كدا عن مصر هى كفاية عليها تحيا مصر :confused: ويوم ما يحبك هيعمل ديل برتقانى :يبكي:

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى