قاعدة محمد نجيب العسكرية

كلامك و كلام كتير سمعته للاسف بيأكد نظرية عندي من فترة .. لأن انا مش بحب طريقة العروض العسكرية للجيش في الكام سنة الاخيرة اللي دايماً بتسوق للجيش باعتباره الاكبر و الاقوي في الشرق كله و الكلام ده

بصراحة لا احب العروض العسكرية اللي بتتعمل في الكام سنة الاخيرة و استخدامها كبروباجندا سياسية خارجية لمصر .. انا شخصياً مش متفق مع التفكير ده و دايماً شايف انه تسويق المؤسسات بالمنظر ده للاستفادة من ده في سياستك الخارجية يضر بها في النهاية و امثلة تدعم كلامي زي هتلر و بريجينيف و عبدالناصر وصدام حسين

يعني مش لازم تحويل كل عرض عسكري ومناورة لـPR Ceremony
غير كده ياريتها بكلام بجد مش كتير منه كدب او تحوير لحقيقة الجيش المصرى قوى جدا ورعب لاى دولة فى الشرق الاوسط تمام لاكن اقوى جيش عليها 100 علامة تعجب

التعديل الأخير:
كلامك و كلام كتير سمعته للاسف بيأكد نظرية عندي من فترة .. لأن انا مش بحب طريقة العروض العسكرية للجيش في الكام سنة الاخيرة اللي دايماً بتسوق للجيش باعتباره الاكبر و الاقوي في الشرق كله و الكلام ده

بصراحة لا احب العروض العسكرية اللي بتتعمل في الكام سنة الاخيرة و استخدامها كبروباجندا سياسية خارجية لمصر .. انا شخصياً مش متفق مع التفكير ده و دايماً شايف انه تسويق المؤسسات بالمنظر ده للاستفادة من ده في سياستك الخارجية يضر بها في النهاية و امثلة تدعم كلامي زي هتلر و بريجينيف و عبدالناصر وصدام حسين

غير كده ياريتها بكلام بجد مش كتير منه كده او تحوير لحقيقية الجيش المصرى قوى جدا ورعب لاى دولة فى الشرق الاوسط تمام لاكن اقوى جيش عليها 100 علامة تعجب

و الأهم من ذلك هو لماذا يتم اهدار ملايين الدولارات علي عرض لا يسمن و لا يغني من جوع في بلد يعاني من ازمات اقتصاديه خانقه؟ غير منطقي نهائيا - المفروض ان تتقشف كافه موسسات الدوله قبل ان يطالبوا المواطنين بذلك.
It just doesn't make any sense

و الأهم من ذلك هو لماذا يتم اهدار ملايين الدولارات علي عرض لا يسمن و لا يغني من جوع في بلد يعاني من ازمات اقتصاديه خانقه؟ غير منطقي نهائيا - المفروض ان تتقشف كافه موسسات الدوله قبل ان يطالبوا المواطنين بذلك.
It just doesn't make any sense

تكلفة العرض عادية مفهاش حاجة .. الموضوع مش كدة .... الفكرة انه الاعتماد على الجيش لكسب مكان في السياسة الخارجية دائماً فكرة استخدامها مرة او كل حين و حين شئ جيد .. لكن عندما تكون ارتكاز وحيد للسياسة الخارجية بتخسرك بعدين للاسف

مبروك لمصر شعبا وجيشا
الاخوه المصريين يفضل عدم الالتفات لي ولايا هيلاري فهؤلاء لا يصفقون الا للقواعد التركية حتى وان كانت بسواعد بني اسرائيل
اما اي شئ عربي يبدؤن في النعيق و الصراخ
المرجو تجاوزهم فهم لا هم لهم الا تخريب المواضيع والمنتدى واالطم على كل ماهو عربي

تكلفة العرض عادية مفهاش حاجة .. الموضوع مش كدة .... الفكرة انه الاعتماد على الجيش لكسب مكان في السياسة الخارجية دائماً فكرة استخدامها مرة او كل حين و حين شئ جيد .. لكن عندما تكون ارتكاز وحيد للسياسة الخارجية بتخسرك بعدين للاسف

تكلفه العرض في الظروف اللي فيها مصر ليست يعاديه

اتفق معك في اُسلوب استخدام الجيش كمركز الثقل للسياسه الخارجيه المصريه - و انً كنت لا الوم السيسي عليه فهو لا يملك غيره لا داخليا ولا خارجيا

عاشت مصر .
وربنا يحفظ مصر شعباً وحكومه
ووفقكم الله لما يحبه ويرضاه

مش مهم انت تحبها

لا الاخ ثقه عنده مشكله حقيقيه مع كل ما هو مصري. وسقلته عده مرات ما عو السبب. هل هو سبب شخصي مثلاً. ام هو الحقد الطبيعي. لكن واضح انه سر خاص به هو فقط. ولكن اذا كان احد المصريين فعل معه شيء فليقل وانا قادر علي ارجاع حقه. بس هو يقول بس في ايه.
انا عملت:D

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

هذي اول مشاركه لي حبيت اقول مليار مبروك لأخوتنا بمصر ولكل الأمة العربيه
بصراحه قاعده جباره وشغل متعوب عليه
القاعده ذي تضيف جدار ناري لمصر وللأمه العربيه
وكمان تعتبر منصة تدريب بقدرات خياليه لأي برنامج مشترك بين الدول العربيه وذي نقطه مهمة جدا

اخواني لنترفع عن المهاترات الجانبية التي تفسد كل موضوع
الحمد لله انه عندنا حكام بالخليج وبمصر عاقلون وحكماء ويعرفون عدوهم جيدا
للنناقش كيفية عملها ونقاط القوة التي اضافتها لمصر وايضا كيفية جعلها اكبر منصة عسكرية مشتركه بين الدول العربيه وذي نقطه مهمة

مليار مبروك من السعوديه والخليج لخير اجناد الارض
ولى عودة باذن الله

ياسلام .... ياسلام
وانا اتابع العرض والصور ... احس بالفخر مع اني سعودي
لكن اللي يجمعنا هو الدين والعروبة والاخوة والجوار
فاللهم احفظ مصر واهلها
وسخر لهم من يجعل الدين نصب عينيه ويجعل اهلها اعزاء
امين
واجمع دول المسلمين على الخير

لا اشارك كثير ولكن الموضوع هذا استفزنى للمشاركة بالنسبة للتكلفة فما رأيتموه هوا اصطفاف ل ل76 مدرع ورفع كفاءة هذا الاصطفاف حدث غير عشرات على مر السنين ولم يعلم به احد فمثلا كنت السنة الماضية فى تفتيش حرب الفرقة الرابعة أثناء استدعاءى وهو مفيد عسكريا حيث يتم فيه التأكيد على جاهزية الوحدة بالكامل للحرب واصلاح اى معدة بها عطل واستكمال مرتب الوحدة والامر ليس بروبوجندا فقط ربما الاسلوب الاعلامى كذلك ولكن عسكريا هذه خطوة ممتازة هذه نقطة للتوضيح فقط وشكرا

الحفل ممتاز وموقع القاعدة حيوي جدا لمصر في الفترة القادمة والتحديات كبيرة جدا اعانهم الله ..

عودة
أعلى