مدفع القيصر الفرنسي وتجربته في مصر تمهيدا للتعاقد عليه

بالنسبة لموضوع السايدويندر مصر تنتج النسخه P برخصه ولكن الموتور يأتي من الولايات المتحدة عبر شركة ATK
بالنسبة لدمجه على الميراجات فتم دمجه على الكفير تقريبا وهناك صورة لميراج 2000 c يوناني لم اتبين دقتها بعد

شكرا مارشال... السايدوندر خبره متداول... طلبي من العضو لمصادر مختلف.... لو رجعت لأعلى الصفحة ستجد طلبي المحدد لمصادر لأربعة محاور ذكرها الأخ الفراعنة الجدد

تمام كده يا خالد بيه. انا راديت علي كل المصادر وحتي كما قال الاخ ان صواريخ سيدوندر تصنع بالنسخه p في مصر. يعني انا سليم. نتكلم بهدوء بقي مع بعض

لست بيه و أتكلم بهدوء....... و الغرض من وضع المصادر هو لتأكيد المعلومات التي تذكرها و بدون أدلة (بالتغاضي عن موضوع الجزر اليونانية ) و هي كالتالي

""""مقتبس من الفراعنه الجدد:
قلت .....والان نقول لكن تيران وصنافير ستسلم الي الجيش المصري ولمده ٦٥ سنه حق سيطره وانتفاع وقابله للتجديد والجيش المصري بينتشر هناك
طلبت مصدر؟؟؟
وقلت لكم ان جزيره الفرسان السعوديه سلمت الي الجيش المصري واقام عليها قاعده بحريه ومطار حربي وسترون ذلك في المستقبل وانتظرو اءنا منتظرون
طلبت مصدر؟؟؟
و قلت.... عارف مين ال بيقود عاصفه الحزم بجد اللواء احمد وصفي هو ده المهطط الحقيقي لعاصفه الحزم. بس اعتبرها ديه هاجص مني وعاديها.
طلبت مصدر؟؟؟؟"""""

أرجو من نفسي و منك و من الكل تحري الدقة قبل الكتابة لا غير

:)

طيب لما التغاضي عن موضوع الجزر اليونانيه او حتي الصواريخ. لاني اتيت لك بمصادرها. وهما الدول الاول طلبت مصادرهم لانهم اخبار. اما تيران قولت سيتم تسليمها اي انه توقع ولم اقل انه خبر. هذا خلط للامور يا سيد خالد. الحقيقه قيلت في الاول. انت طلبت مصادر للخبرين. خبر الجزر اليونانيه وخبر الصواريخ. لانها معروفه مسبقاً. ولكن لا تسقلني علي التوقع او المستقبل يا سيد. الخبر بمصدر. وانت مشكوراً سقلت عن المصدر و انت ال جبته. انتهي الموضوع.

واحده واحده بس. كلام ايه ال بدليل يا استاذي. وريني داليلك ده لو سمحت. اما كلامي فاين الارسال فيه. الا تصع تركيا يدها علي مناطق عليها نزاع مع اليونان وقبرص؟؟؟؟ الا تطبق تركيا قانون الاشتباك في هذه المناطق؟؟؟؟ الا يوجد جزيره مصريه لدي اليونان وتدفع اليونان ايجارها الي وزاره الاوقاف المصريه؟؟؟؟ حدد لي نقطه واحده من هوءلاء يكون مرسل وانا معك ولكن ان لم تحدد فاذن انت من تقول كلام مرسل و هراء و استمر في الضحك. فهذا دليل علي هراءك. صح. انا انتظرو. فقد قلتها من شهر او اكثر. و كل كلمه كانت صحيحه. و موضوع قطر يشهد علي ذلك. ولكن انتم كلكم مثل بعضكم لا تعترفون بخطءكم و قصر نظركم. فقبل موضوع قطر كنت تحبون قطر و تسبون مصر وقيادتها. وبعدها بيوم واحد وبعد ان ظهر الموقف الحقيقي لبلادكم و ما كانو يخفون من اجل المناوره السياسيه فغيرتم اراءكم ومبادءكم في لحظه. وعندما قولت من فتره ان القوات القطريه في عاصفه الحزم عي طابور خامس وستكشف تلحقيقه وانتظرو اءنا منتظرون تهكمت علي والان تتجاهلون هذه الحقاءق و تتهكمون. الا تحرجون من انفسكم. مبتتكسفوش بجد. وانت مش الوحيد ال مزنوق. لا ده في غيرك كذا عضو وبدل ما يرود عليه يتهرب و يسب برضو. ياباشا احنا كلامنا بيتحقق علي الارض وانا عاذركم عشان الصدمه كبيره عليكم. ده حتي في موضوع عاصفه الحزم و المشاركه المصريه في اليمن. قلنا لكم ان عذا بالاتفاق و السعوديه كانت عارفه من الاول اننا لن نزهل برياً. وقلنا لكم عذا وقلت انتظرو انا منتظرون. وجيه العسيري واعترف. وياعيني من كتر كسفتكم قلتم العسيري كداب العسيري غلط واي كلام عاند مدام باكينام. والان نقول لكن تيران وصنافير ستسلم الي الجيش المصري ولمده ٦٥ سنه حق سيطره وانتفاع وقابله للتجديد والجيش المصري بينتشر هناك. اتجننتو برضو وهطلع انا ال صح وانتظرو اءنا منتظرون. وقلت لكم ان جزيره الفرسان السعوديه سلمت الي الجيش المصري واقام عليها قاعده بحريه ومطار حربي وسترون ذلك في المستقبل وانتظرو اءنا منتظرون. وان الجيش المصري سيسطر علي البحر الاحمر من العقبه الي باب المندب. كل ده هيلقي تحت سيطرته مش مصدقين زفاناظرو اءنا منتظرون. معلش انا حاسيس بيكم ومش عايز اتقل عليك اكتر من كده. بس هاقلكم حاجه كلكم وانتو عارفين نفسكو. بلااااااتش انا بذات من دون كل المصريين ال هنا اي حكايه مش هتنفع معايه. طيب اقولك حاجه ممكن تدايقك اوي بس حقيقه برضو. عارف مين ال بيقود عاصفه الحزم بجد اللواء احمد وصفي هو ده المهطط الحقيقي لعاصفه الحزم. بس اعتبرها ديه هاجص مني وعاديها.

كلام فاضي من اوله لا اخره
بلاش روايات مثل روايات المخابرات المصرية اللي تركت دويلة قطر تلاعب مصر وجيشها في سينا واتجهت لانتاج المسلسلات بدل اللعب في الدوحة

طيب لما التغاضي عن موضوع الجزر اليونانيه او حتي الصواريخ. لاني اتيت لك بمصادرها. وهما الدول الاول طلبت مصادرهم لانهم اخبار. اما تيران قولت سيتم تسليمها اي انه توقع ولم اقل انه خبر. هذا خلط للامور يا سيد خالد. الحقيقه قيلت في الاول. انت طلبت مصادر للخبرين. خبر الجزر اليونانيه وخبر الصواريخ. لانها معروفه مسبقاً. ولكن لا تسقلني علي التوقع او المستقبل يا سيد. الخبر بمصدر. وانت مشكوراً سقلت عن المصدر و انت ال جبته. انتهي الموضوع.

لم أطلب منك مصدر للصواريخ التى إدعيت أنها منتج مصري و كمان مدمجة على الميراج.... من طلب ذلك هو الأخ إسلام....

طلبت مصادر عن الجزر (تغاضيت عن طلب المصدر لأنك قلت أنك لم تعلم بالنفي)

و طالبت بمصدر عن تيران و ال 65 سنة و مصدر عن جزيرة الفرسان و إنشاء قاعدتين مصريتين بحرية و جوية عليها و مصدر ان اللواء وصفي هو المخطط الحقيقي لعاصفة الحزم...

الان سأفترض بأنك لا تملك المصادر و بالتالي هذا الكلام الذي قلته في مشاركاتك في هذا الموضوع لا يعتد به

من دون جدال سيتم حذف المشاركات التي تأتي بعلومات و ليست بمصادر معتبره و ذلك حفاظا على المصداقية

شكرا لك

بلاش روايات مثل روايات المخابرات المصرية اللي تركت دويلة قطر تلاعب مصر وجيشها في سينا واتجهت لانتاج المسلسلات بدل اللعب في الدوحة
سيبك من المخابرات وخليك فى اللى ترك الرد على محاوله اغتيال الملك ولا رد على تسهيل دخول الارهابين بجوازات قطرية ولا رد على دعم المعارضين
ولا دعم الحوثى

لم أطلب منك مصدر للصواريخ التى إدعيت أنها منتج مصري و كمان مدمجة على الميراج.... من طلب ذلك هو الأخ إسلام....

طلبت مصادر عن الجزر (تغاضيت عن طلب المصدر لأنك قلت أنك لم تعلم بالنفي)

و طالبت بمصدر عن تيران و ال 65 سنة و مصدر عن جزيرة الفرسان و إنشاء قاعدتين مصريتين بحرية و جوية عليها و مصدر ان اللواء وصفي هو المخطط الحقيقي لعاصفة الحزم...

الان سأفترض بأنك لا تملك المصادر و بالتالي هذا الكلام الذي قلته في مشاركاتك في هذا الموضوع لا يعتد به

من دون جدال سيتم حذف المشاركات التي تأتي بعلومات و ليست بمصادر معتبره و ذلك حفاظا على المصداقية

شكرا لك

اهلا اخي العزيز

طلبت منه إثبات ٤ ادعاءات قالها هو و لم اري اي مصدر
و ها هي النقاط مجددا :

١- مصدر علي تصنيع الجيش المصري ل 80% من احتياجاته
٢- مصدر علي تصنيع السايدوندر في مصر
٣- مصدر علي دمج السايدوندر علي الميراج المصريه
٤- مصدر الي التعديلات المصريه علي السايدوندر

نقاط سهله الرد عليها اسهل هو ان تقتبس النقطه و تضع تحتها مصدرها - بدون اي كلام مرسل

أتمني ان لا اطيل الانتظار حقيقه

تحياتي لك

للاسف لاننا تملك شيء يسمي العقيده القتاليه. وتسمي اخلاقيات المهنه. الاذي مفيش اسهل منه. لكن العيب انك تتسبب في اذي مواطن عربي مسلم بدون ذنب. لو علي العنف مفيش اكتر منه لدينا يا هذا. لكن المشكله ان العدو من الداخل. اشياء لا اعتقد انك تفهما والا لما قولت كلام مثل هذا. لان ما ذنب المواطن القطري او العربي المسالم. لذلك سيظل نصر الله حليف الحيش المصري. ولعلمك الشجره المثمره هي من يقذفهها الناس بالحجاره. الحيش المصري حير الحميع. فهو والحمد لله لا يسقط. ولن يسقطط انشاء الله. ويا هذا معلومه ليك. السياسه هي ان تقراء ما بين السطور وتبقي فاهم مش حافظ. تطوير الاسطول المصري له دلالات يا اخ. سلام

لو هتنكلم علي اللغة والفهم انا اعلم لغات كثيرة وحاصل علس شهادات دولية في ذلك هذة واحدة
الامر الاهم ان كنت تدرك معني الكلام ...
كلمة يا هذا ليست سبه بل هيا اشارة لمن لا تعرف وانا لا اعرفك حتي مع وجود معرفك في المنتدي
ذهبت هناك ووجدث الكثير من المآسي للاسف
جنود تنحر كالخراف ولا بواكي عليهم طالما انه لم يوجد شخصية رفيعة المستوى في الضحايا
رايت كمائن تضرب بشكل يومي -كانت ومازال بعضها ثابت-
ورايت ورايت ورايت ،،،،،،، الخ
فعن اي سيطرة تتحدث؟!!! لعلك تعيد فهم مفردات اللغة في تعريف السيطرة
تحياتي لك
رجاء كفاك عنتريات ارهقتنا بدهاليزك التى لا تنتهى فى كل المواضيع لا تكف عن المشاحنات فى اتفه الامور وتخلط المسائل المدنية بالعسكرية المنتدى هنا يتحدث عن الامور العسكرية اذا كان هناك امر مدنى مرتبط بها فليذكر وان لم تكن فإنى استحلفك بالله فلترحمنا من ردودك الكثيرة الخالية من اى معلومة او فكرة او مناقشة جادة

اهلا اخي العزيز

طلبت منه إثبات ٤ ادعاءات قالها هو و لم اري اي مصدر
و ها هي النقاط مجددا :

١- مصدر علي تصنيع الجيش المصري ل 80% من احتياجاته
٢- مصدر علي تصنيع السايدوندر في مصر
٣- مصدر علي دمج السايدوندر علي الميراج المصريه
٤- مصدر الي التعديلات المصريه علي السايدوندر

نقاط سهله الرد عليها اسهل هو ان تقتبس النقطه و تضع تحتها مصدرها - بدون اي كلام مرسل

أتمني ان لا اطيل الانتظار حقيقه

تحياتي لك
هو انتو فيه ايه. مش مذا عضو حاء بمصادر علي موضوع السيدوندر هو اخنا هنعملها قصه ونقعد نعيد ونزيد يا اخي. اقراء التعليقات كلها الاول يا استاذ. ايوه مصر بتعمل السيدوندر عنا في مصر وبرهصه امريكيه. ايه بقي فيه ايه. وايضاً كان في صوره للميراج تحمل عذا الصاروخ. ملقتش الصوره خلاص بقي. هبقي اروح اصورها واجيلك

deter @Harley
اين مخابراتكم من دعم قطر للحوثيين وهي اساسا محسوبه عليكم لكونها دوله من مجلس التعاون الخليجي !!
اين مخابراتكم من كشف جهيمان العتيبي !!!
اين مخابراتكم من كشف قيام القاعدة علي ارضكم !!
العب بعيد عن المخابرات المصرية

هو انتو فيه ايه. مش مذا عضو حاء بمصادر علي موضوع السيدوندر هو اخنا هنعملها قصه ونقعد نعيد ونزيد يا اخي. اقراء التعليقات كلها الاول يا استاذ. ايوه مصر بتعمل السيدوندر عنا في مصر وبرهصه امريكيه. ايه بقي فيه ايه. وايضاً كان في صوره للميراج تحمل عذا الصاروخ. ملقتش الصوره خلاص بقي. هبقي اروح اصورها واجيلك

اهلا بكً

طلبت منك مصادر ٤ ادعاءات
لا يهمني ما يقول الأعضاء -فهم ليسوا بمصادر مع كامل احترامي لهم - و لم اري اي رابط لأي مصدر

و بالمناسبه العضو المحترم قال ان الصورة للميراج اليونانيه و لم يقل المصريه lol

لتتوقف عن الكلام المرسل و لترفق لي مصادرك ان استطعت او توقف عن ادعاءات لا تملك إثباتها

بالتوفيق

واحده واحده بس. كلام ايه ال بدليل يا استاذي. وريني داليلك ده لو سمحت. اما كلامي فاين الارسال فيه. الا تصع تركيا يدها علي مناطق عليها نزاع مع اليونان وقبرص؟؟؟؟ الا تطبق تركيا قانون الاشتباك في هذه المناطق؟؟؟؟ الا يوجد جزيره مصريه لدي اليونان وتدفع اليونان ايجارها الي وزاره الاوقاف المصريه؟؟؟؟ حدد لي نقطه واحده من هوءلاء يكون مرسل وانا معك ولكن ان لم تحدد فاذن انت من تقول كلام مرسل و هراء و استمر في الضحك. فهذا دليل علي هراءك. صح. انا انتظرو. فقد قلتها من شهر او اكثر. و كل كلمه كانت صحيحه. و موضوع قطر يشهد علي ذلك. ولكن انتم كلكم مثل بعضكم لا تعترفون بخطءكم و قصر نظركم. فقبل موضوع قطر كنت تحبون قطر و تسبون مصر وقيادتها. وبعدها بيوم واحد وبعد ان ظهر الموقف الحقيقي لبلادكم و ما كانو يخفون من اجل المناوره السياسيه فغيرتم اراءكم ومبادءكم في لحظه. وعندما قولت من فتره ان القوات القطريه في عاصفه الحزم عي طابور خامس وستكشف تلحقيقه وانتظرو اءنا منتظرون تهكمت علي والان تتجاهلون هذه الحقاءق و تتهكمون. الا تحرجون من انفسكم. مبتتكسفوش بجد. وانت مش الوحيد ال مزنوق. لا ده في غيرك كذا عضو وبدل ما يرود عليه يتهرب و يسب برضو. ياباشا احنا كلامنا بيتحقق علي الارض وانا عاذركم عشان الصدمه كبيره عليكم. ده حتي في موضوع عاصفه الحزم و المشاركه المصريه في اليمن. قلنا لكم ان عذا بالاتفاق و السعوديه كانت عارفه من الاول اننا لن نزهل برياً. وقلنا لكم عذا وقلت انتظرو انا منتظرون. وجيه العسيري واعترف. وياعيني من كتر كسفتكم قلتم العسيري كداب العسيري غلط واي كلام عاند مدام باكينام. والان نقول لكن تيران وصنافير ستسلم الي الجيش المصري ولمده ٦٥ سنه حق سيطره وانتفاع وقابله للتجديد والجيش المصري بينتشر هناك. اتجننتو برضو وهطلع انا ال صح وانتظرو اءنا منتظرون. وقلت لكم ان جزيره الفرسان السعوديه سلمت الي الجيش المصري واقام عليها قاعده بحريه ومطار حربي وسترون ذلك في المستقبل وانتظرو اءنا منتظرون. وان الجيش المصري سيسطر علي البحر الاحمر من العقبه الي باب المندب. كل ده هيلقي تحت سيطرته مش مصدقين زفاناظرو اءنا منتظرون. معلش انا حاسيس بيكم ومش عايز اتقل عليك اكتر من كده. بس هاقلكم حاجه كلكم وانتو عارفين نفسكو. بلااااااتش انا بذات من دون كل المصريين ال هنا اي حكايه مش هتنفع معايه. طيب اقولك حاجه ممكن تدايقك اوي بس حقيقه برضو. عارف مين ال بيقود عاصفه الحزم بجد اللواء احمد وصفي هو ده المهطط الحقيقي لعاصفه الحزم. بس اعتبرها ديه هاجص مني وعاديها.

بالراحة بالراحة ياباشا ....

لماذا مصر لما غضبت على قطر لم تفعل شيئا ولم يتبعها احد
ولما غضبت المملكة على قطر تبعتها الدول ومنها مصر ..

اخي ....

مصر قديما كانت قوية وتقود العالم العربي
حاليا السعودية قوية وتقود العالم العربي

فلا تقرأ الاحداث الحالية بمنظار الماضي

بالراحة بالراحة ياباشا ....

لماذا مصر لما غضبت على قطر لم تفعل شيئا ولم يتبعها احد
ولما غضبت المملكة على قطر تبعتها الدول ومنها مصر ..
لو بالمنطق ده
يبقى الدول اتبعت البحرين لانها اول من قطع العلاقات مع قطر وليس السعودية

لماذا تذهب مصر لمدفع على شاحنة بدلا من المجنزر؟؟

هل هناك قيصر مجنزر؟؟

ممكن الادارة تنظف الموضوع بدل الجدل العقيم ام ان الادارة عجبها الموضوع صفحات خارج الخبر وخلاص

عودة
أعلى