بـوابة مصـر الأقتصادية

مصر مشكلتها ف زياده السكان رقم واحد وبعدها مشاكل كتير لكن رقم واحد طبعا زياده السكان واي حكومه هتيجي مش هتعمل تحديد نسل مش هاخدها علي محمل الجد

لن نخترع العجلة اخي بل نتعلم ممن سبقونا و نسير علي خطاهم بالمنطقية لا بالامنيات اقرأ باقي الصفحات و ستحصل علي السبب و النتيجة ثم الحل ان شاء الله .

ضيق الصدر أصاب الجميع تخيل ان الحوار ده يدور فى البرلمان المصري تحس كما لو انه برلمان حر لكن حجم الفشل أصبح أقوى من الجميع ولا يستطيع إنكاره الا اعمي

التعديل الأخير:
ضيق الصدر أصاب الجميع تخيل ان الحوار ده يدور فى البرلمان المصري تحس كما لو انه برلمان حر لكن حجم الفشل أصبح أقوى من الجميع ولا يستطيع إنكاره الا اعمي

لسه مكملين في سكة التعريض زي ما هما لكنه تعريض « مستتر » و عمالين يتكلموا علي النتيجة و يرموها شوية علي التجار و شوية علي الوزير و سايبين سبب الازمة و اللي هما بالمناسبة جزء اصيل و مش قليل من صناعتها « برلمان موافقون » شوية جهلا و منتفعين و بصمجية لا ليهم وزن و لا ليهم قيمة.

التعريض_الضمني# شعار المرحلة تحيا مصر تحيا مصر تحيا مصر.

لسه مكملين في سكة التعريض زي ما هما لكنه تعريض « مستتر » و عمالين يتكلموا علي النتيجة و يرموها شوية علي التجار و شوية علي الوزير و سايبين سبب الازمة و اللي هما بالمناسبة جزء اصيل و مش قليل من صناعتها « برلمان موافقون » شوية جهلا و منتفعين و بصمجية لا ليهم وزن و لا ليهم قيمة.

هوا انت فاكر ان انا مصدق المسرحية الى بتحصل دى لو كانو صادقين كان أسهل من كل الهري ده كله سحب الثقة من الحكومة او اقتراح سحب الثقة من الرئيس نفسه زى ما المادة- 161 من الدستور بتنص وإجراء انتخابات مبكرة بس مفيش حد فيهم عنده الشجاعه يعمل كده مشفتش المناضل احمد موسي النهاردة الى لسه شايف رغيف العيش بالصدفة فى سامسونج فى الموضوع مدام وصلت لأحمد موسي أيقونة التعري. فى مصر 🤣

هنصدرهم نعمل برنامج لتصدير عمال لدول العالم ونسهل الموضوع عليهم ومفيش مانع ان الدولة تشرف على مراحل انتقالهم وتوفر لهم تسهيلات بحيث يبقا ليهم الاولوية عن اى جنسية تانية وتوفر لهم الحماية فى الخارج زى كدا ما إثيوبيا بتعمل بالظبط عمالهم وصلت كل الدول الغربية ودلوقت ابتدو يخترقو السياسة للدول دى انت دلوقت كل اربعين عامل بتبعتهم يتدربو بيتاخد امامهم 3اضعاف العدد ده شوفت بقا لما بنقول البص على الزيادة السكانية بشكل إيجابي ممكن تخلى البلد دى تصنع ثروات لكن كالعادة الأنظمة العسكرية والقمعية بتبص للاسهل لهم دى سنة الحياة مش هنعرف نعمل فيها حاجة او على الأقل نعامل الناس بنظام الحوافز يعنى المناطق الى فيها معدل مواليد كبير نقلل لهم التحفيز المادى مش سايبين المناطق الريفيه تظرط فى عيال وبعدين يبعتو العيال دى فى المدن بعد ما تكبر علشان مش لاقين شغل وبعد كده تحاسب أهل المناطق دى على الكثافة السكانية والمسؤولين محدش عاوز ياخد قرار حاسم مع الظاهره دى علشان اغلبهم أصولهم من مناطق ريفيه وهما نفسهم لا يؤمنو بثقافة تحديد النسل انا اعرف كتير من المسؤولين الحاليين والسابقين وكتير منهم لا يؤمنو بثقافة تحديد النسل وأقل واحد منهم عنده 3او4 ابناء عمره ما هيكون جاد فى الموضوع ده وطلما عندنا عجز فى الموارد الطبيعية ازاى سمحنا لمصر باستقبال اكتر من 20مليون من مناطق النزاع وغيرها انت عارف كل 10سنين دول هيبقو شعب لوحدهم يعنى 20هيبقو40هيبقو60 ونرجع نصوت انا مؤمن ان تعداد المصريين بيقل مع الوقت لان حرفيا محدش بيتجوز مش محدش بيخلف لا دول مبقوش يعرفو يتجوزو أصلا وان سبب الكثافة السكانية الكبيرة موجات الهجرة الى الدولة مغرقه بيها البلد

عندكم الحين ٧٠٠ الف سعودي مهاجر. مصر أصبحت وجهه لكثير من المتقاعدين السعوديين. تخيل متقاعد دخله ٣٠٠٠ دولار شهريا. هذا لا يستطيع العيش في السعودية و لكن في مصر يعيش في مستوى معيشي ممتاز.

والمشكلة انها لسه لحد دلوقت مش ملك صافي للدولة علشان يتصرفو فيها انا ليا صديق عائلته ليها تعويضات حتى يومنا هذا فى أراضي حديقة الحيوان وقدمو كل المستندات الرسمية بحقهم فى الأرض دى وحتى الآن القضية مستمرة من جدود الجدود ومفيش محكمة بتحكم لهم بتعويضات الحديقة دى تاريخ من الإهمال وهيتبعه تاريخ من السرقه والفساد والله ذكريات يعنى انا افتكر كنا بنروح الحديقة دى واحنا أطفال ونعرف اسامي كل حيوان فيها كان اشهرهم الفيله كريمة 🤣 كانت مدمنه سفن اب اديها سفن اب تبقا عاوزة تبوسك
زرت مصر مره وحده عام ٧٦ . وزرت الحديقة هذي مع الوالد رحمه الله. اذكر مره عزمنا انا والوالد قرد على مشروب. بس والله ما اذكر اسم القرد.

زرت مصر مره وحده عام ٧٦ . وزرت الحديقة هذي مع الوالد رحمه الله. اذكر مره عزمنا انا والوالد قرد على مشروب. بس والله ما اذكر اسم القرد.
على أيامي كان فى قرد اسمه مايكل 🤣كان طول الوقت خرمان وبيسرق السجاير من زوار الحديقة ولما تدخله القفص يعملك علامة معاك سيجارة بأيده 🚬🤣 الحيونات دى شافت بلاوي اما الفيل كريمة كانت مشهورة جدا وعندها روتينفى الأكل بتاكل بطيخ ورز بلبن ولما كان حد من المسؤولين عن الحديقة بيمنع وجبات محددة عنها كانت بتعمل اضراب عن الأكل لحد لما يرجعو يحطو لها الوجبات دى افتكر فى مره المسؤولين عن الحديقة منعو الزوار من انهم يدوها سفن ومياه غازية عملت إضراب عن الطعام لحد لما رجعو سمحو لها تاني 🤣 كانت مربياهم وبتعرف تمشيهم على العجين ميلخبطهوش بيقال انها كانت من أيام الرئيس عبد الناصر وانها كان ليها وضع خاص فى الحديقة لحد ما ماتت سبحان الله مخلوقات جميلة

انا ازهري وشوفت ملحدين زيك في الازهر (ممكن الناس ماتصدقش) بس الاكيد ان اسباب الحادهم تافه زيك
اقف في الصف جنب اخواتك

كل الى في البرلمان اقسم بالله عندى اخس واقذر من الحكومه نفسها .. لانهم هم الى ذلوا نفسهم ومش فاهمين يعنى ايه سلطه تشربعيه ورقابيه بتحاسب رئيس الدوله نفسه .. دول شويه طراطير اروجوزات معينهم امن الجنرال الوطنى عشان يكونوا خدم اوفياء لشهوات الجنرال في الحكم .. كفايه ايام تيران وصنافير وحماسهم الرهيب في تقديم ولاء الطاعه لسيدهم .. كفايه التعليمات الى بتجيهم بالليل من الامن الوطنى عشان بكره الصبح يرفع صباغه موافقه على قوانين وقروض زى الترزى .. حسب ما يطلب منه سيده ينفذ .. هى بس فتره سيدهم الجنرال سابهم ينطلقوا شويه .. عشان يمثلوا عليك دور الشريفه العفيفه في مهاجمه فشل حكومه الجنرال .. قال يعنى شويه الخدم دول مش مشاركين معاهم وجزؤ اصيل واساسي في الفشل

اقسم بالله اخس واقذر من في السلطه هم قبل الحكومه نفسها هم شويه المطبلاتيه في البرلمان والاعلام

كل الى في البرلمان اقسم بالله عندى اخس واقذر من الحكومه نفسها .. لانهم هم الى ذلوا نفسهم ومش فاهمين يعنى ايه سلطه تشربعيه ورقابيه بتحاسب رئيس الدوله نفسه .. دول شويه طراطير اروجوزات معينهم امن الجنرال الوطنى عشان يكونوا خدم اوفياء لشهوات الجنرال في الحكم .. كفايه ايام تيران وصنافير وحماسهم الرهيب في تقديم ولاء الطاعه لسيدهم .. كفايه التعليمات الى بتجيهم بالليل من الامن الوطنى عشان بكره الصبح يرفع صباغه موافقه على قوانين وقروض زى الترزى .. حسب ما يطلب منه سيده ينفذ .. هى بس فتره سيدهم الجنرال سابهم ينطلقوا شويه .. عشان يمثلوا عليك دور الشريفه العفيفه في مهاجمه فشل حكومه الجنرال .. قال يعنى شويه الخدم دول مش مشاركين معاهم وجزؤ اصيل واساسي في الفشل

اقسم بالله اخس واقذر من في السلطه هم قبل الحكومه نفسها هم شويه المطبلاتيه في البرلمان والاعلام
المطبلتيه بوجه عام اخس واقذر من انجبت مصر

الكلام ده لو صحيح دى تبقا مصيبة 300 مليار دول عاوزين اكتر من100 سنه من القحط علشان يتسددو

محمود وهبه دة اكبر هبيد و مضلل.
و كل حسابه علي تويتر هبد اساسا، دة غير انه متهم في سرقة. قروض اثناء فترة حكم مبارك في الفترة اللي كل شوية رجل اعمال ياخد قرض كبير و يهرب برة البلد بيه.

قصة شخص مكافح
مسكونى شركه صغيره .. و حلفت لهم بشرفى أن الشركه دى فى خلال سنتين هتكون من أفضل الشركات..
و من يوم ما مسكتها و أنا مش بنام..
بدأت التطوير من أول لحظه..
شلت البلاط القديم و عملت الأرضيات كلها رخام..شلت التكييفات القديمه و عملت تكييف مركزى..غيرت الديكورات تماما..
بصراحه كنت عاوز أعمل تغيير شاااامل يليق بالشركه..
لكن السيوله اللى فى الشركه خلصت و أنا فى نص مشوار التطوير..
اضطريت أبيع شوية مكن و أستلف من الشركات التانيه..
لكن الموضوع لسه محتاج سيوله عشان مستقبل الشركه..لازم أربط الحزام..
قللت مرتبات العمال و سرحت شوية موظفين..
و طبعا العمال و الموظفين عشان معندهومش انتماء لشركه بدأوا يعملوا مشاكل..و كل ما يخشوا مكتبى و يشوفوا التطويرات اللى تعملت فيه يحقدوا و يطلع السواد اللى جواهم..
لكن أنا صاحب مبدأ..ولى هدف لن أحيد عنه مهما حصل..
اضطريت أرهن الشركه عشان أرصف المداخل و أشجرها و أعمل اضاءات ليليه تليق بشركه محترمه..
البنك اللى رهنت له الشركه طلب منى أوفر عماله و أبيع شوية مكن كمان..
الحقيقه أنا وفرت و بعت..
والحمد لله.. نتيجة التطويربدأت تبان لكل الناس..
كل اللى رايح و اللى جاى عمال يبص على الشركه..مش مصدقين حجم العمل اللى تم..
معجزه بكل المقاييس..
احنا عملنا معدلات غير مسبوقة فى انجاز أعمال ارخام و الدهانات و عملنا أرصفه مش موجوده فى أفضل الشركات فى أمريكا و أوروبا..و اللى عملناه فى سنه كان يحتاج سنين..
صحيح أصحاب الشركه اتحبسوا لكن كله يهون..
و بعدين ان شاء الله لما يخلص التطوير اللى فى دماغى همشى عشان انا مش غاوى مناصب..
أنا يهمني التطوير و بس..
و عموما انا مش هسيب الشركه دى غير لما التطوير يخلص لأن دى أمانه فى رقبتى و ربنا هبحاسبنى عليها..
و مش هيهمنى شوية الكلاب اللى عماله تنبح دى طالما القافله تسير والحمدلله..
وأنا هنا مش بتكلم عن الشركة ;) :giggle:

هنشوف بس الراجل دا كل كلامه من الناحية الإقتصادية حصل
ده اهطل ولا بيفهم اى حاجة فى اى حاجة.كل اللى هو بيعملو انه بيخش على اى موقع ياخد منهم الخبر و بعدين يحط الشطة و بعدين يطلع يقولها

انت اذكى منه

مصر مشكلتها ف زياده السكان رقم واحد وبعدها مشاكل كتير لكن رقم واحد طبعا زياده السكان واي حكومه هتيجي مش هتعمل تحديد نسل مش هاخدها علي محمل الجد

بعيدا عن نقاشكما لاكن لابد من التوضيح:
مشكله مصر لم تكن ابدا مشكله سكانيه بل مشكله اداريه

هناك دول بكثافه سكانيه اكبر ( مقارنه بالمساحه ) و موارد اقل و ظروف أسوأ استطاعت ان تتحول من دول فقيره الي دول عالم اول
لديك اليابان - سنغافوره - كوريا الجنوبيه
مصر كانت دوله متخلفه اقتصاديا عندما كان عدد سكانها 23 مليون في 1954 و ظلت متخلفه عندما وصل سكانها الي 42 مليون في نهايه السبعينات و لم تتقدم عندما وصل سكانها الي 70 مليونً في نهايه التسعينات و الي الان لا يوجدً اي تقدم في 2022 بعدد سكان فوق ال 100 مليون

اذا منذ ما يقارب ال ٧٠ عاما ظلت مصر دوله عالم ثالث دون اي تقدم يذكر

نفس الشعب الذي بنا احد اعظم الحضارات في التاريخ هو نفسه من ذاق مراره الفقر ( و في بعض الروايات اكل لحومً البشر ) في الشده المستنصرية و هو ايضا نفس الشعب الذي احتل نصف الشرق الاوسط مع محمد علي - و الان هو نفس الشعب الذي يقبع تحت ١٧٧ مليار دولار من الديون و يعيش علي القروض

من لديه عقل سيدرك ان المشكله ليست الشعوب بل من يحكمهم

فارق بين حاكم يبني و اخر يسرق و اخر يظن ان نبي يوحي اليه و كل مصاءبه ليست منه بل من الشعب

بالتوفيق لمصر

إيه الهطل ده يا اخوانا، كده معناه سحب كل السيوله من السوق للمصرف أنا لو صاحب شركه أو مصنع أصفيهم وأودع فلوسهم في البنك بعائد 25% سنوي ، غير عجز الميزانيه نتيجه اقتراض الحكومه من البنوك بعد ارتفاع أسعار الفايده.

بدأت أشك أن اللي قايمين علي الاقتصاد المصري عندهم نيه حقيقيه انهم يدمروه

القرار ده معناه تعويم جديد قادم و إنخفاض لقيمة الجنيه و رفع الفائدة لمستوى قياسي جديد و سحب السيولة من السوق و بالتالي رفع الفائدة على الإقتراض و الضغط أكتر على قطاعات كتير منها المستثمرين و أصحاب الشركات و المصانع فيضطروا لخفض الإنتاج و تسريح 50 % من العمالة لديهم ووضع أموالهم في البنوك و الشركات و التجار هيقرروا زيادة أسعار السلع والخدمات وندخل كلنا في حالة ركود اقتصادي و كساد عظيم
على سكة لبنان رايحين ✋

عودة
أعلى