بـوابة مصـر الأقتصادية

مستغرب انها لسة موجودة احس انها مشروع غير مربح
اتمنى تحويلها حديقة والعاب مجانية زي المراجيح الخ
هذه الحديقة التي تطالب بإغلاقها تاريخها أكبر من بعض دول الجوار;)

هو الرقم دا بجد حوالي ٣ تريليون ونص رقم مهول
طبيعي محدش هيعبرك عندك بيروقراطية مقيتة فساد حكومي وإداري المستثمر المصري يبحث سبل الخروج الآمن من السوق مثل ساويرس وبيعة لحصص من اصولة وأبناء فريد خميس وبيعهم لحصتهم في النساجون لشركتهم الانجليزية لحماية اموالهم من الإستيلاء عليها كما حدث مع صفوان ثابت وخروج أرباحهم بالدولار للخارج وهاني بيرزي مالك ايديتا فتح استثمارات بالمغرب بقيمة 3.5 مليار دولار وجيش يحارب الناس في أرزاقهم بخسه وعدم تكافئ في النفقات

هذه الحديقة التي تطالب بإغلاقها تاريخها أكبر من بعض دول الجوار;)
والمشكلة انها لسه لحد دلوقت مش ملك صافي للدولة علشان يتصرفو فيها انا ليا صديق عائلته ليها تعويضات حتى يومنا هذا فى أراضي حديقة الحيوان وقدمو كل المستندات الرسمية بحقهم فى الأرض دى وحتى الآن القضية مستمرة من جدود الجدود ومفيش محكمة بتحكم لهم بتعويضات الحديقة دى تاريخ من الإهمال وهيتبعه تاريخ من السرقه والفساد والله ذكريات يعنى انا افتكر كنا بنروح الحديقة دى واحنا أطفال ونعرف اسامي كل حيوان فيها كان اشهرهم الفيله كريمة 🤣 كانت مدمنه سفن اب اديها سفن اب تبقا عاوزة تبوسك

مستغرب انها لسة موجودة احس انها مشروع غير مربح
اتمنى تحويلها حديقة والعاب مجانية زي المراجيح الخ
المراجيح الحكومة قايمة بالواجب بدون حديقة

بعد زوال الحكم العسكري، وتداول السلطة بين الأحزاب المدنية ، ليس هناك قيمة لوجود الازهر، لان السلطة المطلقة هي للدستور.

وجود الازهر في حد ذاته - بغض النظر عن توجهاته والحالة العقلية لبعض المتخرجين منه - يعارض فكرة الدولة الحديثة المتمثلة في سلطة قضائية وسلطة برلمانية وسلطة تنفيذية وفوقهم جميعا دستور حاكم وليس سلطة دينية حاكمة - في وجود الدستور الحاكم لا يحق للازهر ولا لاي سلطة دينية ان تعارض او تؤيد شئ.

اخراج الدين من المشهد العام هو الحل الوحيد لاستمالة المتنفذين (ولا تنسى الاف المسيحيين الاثرياء في مصر فضلا عن ملايين الملحدين "سرا").
فقراء الشعب المغسولة ادمغتهم بتجارة الدين لن يستطيعو عمل شئ واقصى ما يمكنهم فعله هو الصراخ والسباب على الانترنت والمحصلة هي بقاء الوضع على ماهو عليه.

الدين يجب ان يتم قصره على الجانب الشخصي والروحي فقط. الي عاوز يصلي الجوامع مفتوحة واللي عاوز يلحد هو حر. اللي عايزة تلبس خمار هي حرة واللي عايزة تلبس ميني جيب هي حرة. لا يمكن غرس هذه الثقافة في عقول النشئ الا بعد القضاء على السلطة الدينية تماما.
حساب الجميع في الاخرة. الدولة ليست وظيفتها ادخال الناس الجنة، ولكن رفع جودة الحياة.

عندما تجد ابطال السوشيال ميديا هم عبد الله رشدي وحاتم الحويني وأبو تريكة، وليس علماء الفيزياء والكيمياء والفلك، اعلم ان تجارة الدين قد تغلغلت وتمكنت من عقول الشباب الصغير.
قد تُفاجأ اذا قلت لك انني شخصياً خريج جامعة الازهر!
اذكر في إحدى المرات منذ عشرين عاماً هياج قاعة المحاضرة داخل جامعة الازهر وتعالى صيحات السباب والتكفير من الطلاب على الدكتور ذو الثمانين عاما لانه كان قد نشر كتابين عن "محمد" وعن "المسيح" وقدم فيهما تحليلا تاريخيا يخالف المشهور عند العوام mainstream islam ، وما كان له ان يكون مشهورا الا بفعل التلقين وغياب القراءة عند معظم الناس... المهم لم يشفع للرجل سٍنه ولم يمنعهم عنه توقير الكبير فضلا عن كونه استاذهم!

هذه هي بضاعة الازهر، قنابل موقوته، وعقول تربت على الحفظ والتلقين، تكرة المختلف، ومستعدة ان تنهش في لحوم الناس عندما تأتي اللحظة المناسبة!

سحب التعليم المدني من الازهر هو الحل والاكتفاء بكلية واحدة للعلوم الشرعية هو بداية الطريق نحو إزالة الحكم العسكري.
انا ازهري وشوفت ملحدين زيك في الازهر (ممكن الناس ماتصدقش) بس الاكيد ان اسباب الحادهم تافه زيك

انت فى النهاية المفروض انك بتتعامل مع أهل بلدك مش شعب انت محتله علشان يتعامل بالشكل ده.
المفروض عارف ان مش ده الى بيحصل بس ده الى المفروض انه يحصل وخليني اقتبس من كلام عبقري الزمان لما قال هذا الشعب لم يجد من يحنو عليه وللأسف بعد ما مسك الحكم بدل ما يحنو على الناس قلبت معاه لاغتصاب جماعى لا بديل عن سياسة الحوافز ونشر الوعي الحقيقي والارتقاء بمستوي الفرد الثقافي والمادى عارف ان دى كلها عوامل بتهدد أساس وجود اى نظام عسكري و قمعي لانه بيعتمد على التجهيل للاستمرار فى الحكم لكن على الوضع ده بعد مده مش هيلاقو حد يحكموه علشان بكل بساطة أبسط قواعد الحكم والحرب بتقول لا تتحدى إنساناً ليس لديه ما يخسره وصدقنى الناس حاليا وصلت لمرحلة انها مبقاش عندها شئ تخسره كل الى عاوزينه حاليا هوا معاد ومكان المواجهة القادمة والوقت المناسب وساعتها الشعب مش هيكبر حد ومش هيكون له عزيز المره دى علشان كل الاقنعه سقطت وحرفيا هتكون مجزرة 🥕🥕🥕 ومش هنعرف نلم الجزر من كل حته 🤣

فى العادة وفى اى دولة محترمة ان وظائف العسكريين بتكون الأقل جذب للشباب نظرا لطبيعة العمل القاسية وما تحتويه على مخاطر مقابل حجم الراتب الى بيخرج منها بيكون غير مجدى وان اى وظيفة بحد أدنى هتديه نفس القيمة المادية ويمكن أكتر وان اكتر المنضمين بيكونو من الأشخاص الى عندهم أنواع كبيرة من الفشل في حياتهم وبينضمو بتعاقد ليه وقت أنتهاء وبمميزات مادية تكاد لا تذكر وممكن جدا بعد أنتهاء التعاقد تلاقيه شغال فى وظيفة مدنية عاديه فيما بعد زيه زى اى مواطن بل بالعكس أماكن قليلة الى ممكن تقبله لأنهم بيعتبرو ان العسكري مستحيل عليه الانخراط فى الحياة المدنية فيما بعد نظرا للسادية الى بيكتسبها أثناء العمل العسكري وكتير منهم بيلجاء للعمل فى جيوش أجنبيه فيما بعد وبتلاقي الدولة محتفظة بعدد قليل جدا يكاد لا يذكر فى سلك الدولة النظامي لمجرد اضفاء عنصر الخبره مش اكتر على العكس تماما فى مصر بيبقا بيه وباشا من وهوا لسه طالب وبرواتب مبيخدهاش الى بقاله 40 سنه فى الوظيفة العادية و بتلاقى الشخص العسكري بيعين أولاده كلهم وبيعينو بناتهم فى الجيش والشرطة وما تبقى من الأبناء الى عندهم أى سبب بيمنع دخولهم بيستخدمو رتبتهم فى تعينه فى اى مكان يشاور عليه بالأمر المباشر وطبعا زى ما كلنا عارفين بمجهودة 🤣 اما بالنسبة للمخاطر فى الجيش حاليا تكاد تكون معدومة مقارنة بجيوش أجنبيه فاتحة اكتر من جابها فى العالم وكلنا عارفين الى حصل ساعة الثورة لما مكنش حد من أولادهم عاوز يدخل شرطة ولا جيش علشان الى كان بيحصلهم وقتها وبقو يدللو على ظباط ساعتها وعينو بتوع حقوق وقتها بس زى مانت فاهم الى بيدخل الجيش بيدخل علشان يحمي الوطن 😉 فا معروف دور الجيوش فى أوقات السلم بتكون مرحرحة فى نوادى مدينة نصر ده غير الأماكن الى على النيل وشبكة الفنادق المتوزعة على أنحاء الجمهوريةالى الإقامة فيها برخص التراب والمخبوزات الرخيصة السخنة الجميله بتاعت دور القوات المسلحة طب دا دار المركبات عندنا بتعمل كروسون وباتيه يغنيك عن العالم كله اسيب كل ده علشان اروح احارب ولا احرر منابع النيل ليه كنت من بقيت شعبي ادفع الرواتب وانت ساكت يا مواطن درجة تسعه 🤣
دار المركبات
انت من العباسية 😁

إدارتها سيئة لأنها إدارة عائلية بالوراثة
زيها زي البنوك وشركات البترول واي مصلحة حكومية او وزراة مرتباتها مجزية هتلاقي الوظائف الخالية محجوزة للأولاد
للاسف مش هى بس لوحدها اللى ماشيه بنفس النظام ده
المحسوبية و الفساد باقيين لحد يوم القيامة...اكبر حاجة تقدر تعملها انك "تقللها" فقط

انت عارف ايه المشكلة أو المصيبة بمعني أصح أنه بيقولك أن الجميع يريد أن الشركة تحقق خسائر كبري وبيقولها بكل فخر وإعتزاز الناس دي طول ما هي عايشة وموجوده وفي وسطنا ابقي قابلني إذا طلعنا خطوة لقدام ده إحنا نحمد ربنا أننا بنلاقي نأكل
على قولك والله

انت فى النهاية المفروض انك بتتعامل مع أهل بلدك مش شعب انت محتله علشان يتعامل بالشكل ده.
المفروض عارف ان مش ده الى بيحصل بس ده الى المفروض انه يحصل وخليني اقتبس من كلام عبقري الزمان لما قال هذا الشعب لم يجد من يحنو عليه وللأسف بعد ما مسك الحكم بدل ما يحنو على الناس قلبت معاه لاغتصاب جماعى لا بديل عن سياسة الحوافز ونشر الوعي الحقيقي والارتقاء بمستوي الفرد الثقافي والمادى عارف ان دى كلها عوامل بتهدد أساس وجود اى نظام عسكري و قمعي لانه بيعتمد على التجهيل للاستمرار فى الحكم لكن على الوضع ده بعد مده مش هيلاقو حد يحكموه علشان بكل بساطة أبسط قواعد الحكم والحرب بتقول لا تتحدى إنساناً ليس لديه ما يخسره وصدقنى الناس حاليا وصلت لمرحلة انها مبقاش عندها شئ تخسره كل الى عاوزينه حاليا هوا معاد ومكان المواجهة القادمة والوقت المناسب وساعتها الشعب مش هيكبر حد ومش هيكون له عزيز المره دى علشان كل الاقنعه سقطت وحرفيا هتكون مجزرة 🥕🥕🥕 ومش هنعرف نلم الجزر من كل حته 🤣
مش من مصلحته انها توصل للمرحله ديه....الحرب تخلص و الفدرالى يبطل يرفع الفايدة و مش هيبقى فى حجة بعد كده و هنشوف اخرتها
يا رب بس تبقى للاحسن....مش عشان الحكومة بل عشان الشعب اللى صبر و استحمل....ربنا يبعد عنا الجزر و الخيار و الاته
فى العادة وفى اى دولة محترمة ان وظائف العسكريين بتكون الأقل جذب للشباب نظرا لطبيعة العمل القاسية وما تحتويه على مخاطر مقابل حجم الراتب الى بيخرج منها بيكون غير مجدى وان اى وظيفة بحد أدنى هتديه نفس القيمة المادية ويمكن أكتر وان اكتر المنضمين بيكونو من الأشخاص الى عندهم أنواع كبيرة من الفشل في حياتهم وبينضمو بتعاقد ليه وقت أنتهاء وبمميزات مادية تكاد لا تذكر وممكن جدا بعد أنتهاء التعاقد تلاقيه شغال فى وظيفة مدنية عاديه فيما بعد زيه زى اى مواطن بل بالعكس أماكن قليلة الى ممكن تقبله لأنهم بيعتبرو ان العسكري مستحيل عليه الانخراط فى الحياة المدنية فيما بعد نظرا للسادية الى بيكتسبها أثناء العمل العسكري وكتير منهم بيلجاء للعمل فى جيوش أجنبيه فيما بعد وبتلاقي الدولة محتفظة بعدد قليل جدا يكاد لا يذكر فى سلك الدولة النظامي لمجرد اضفاء عنصر الخبره مش اكتر على العكس تماما فى مصر بيبقا بيه وباشا من وهوا لسه طالب وبرواتب مبيخدهاش الى بقاله 40 سنه فى الوظيفة العادية و بتلاقى الشخص العسكري بيعين أولاده كلهم وبيعينو بناتهم فى الجيش والشرطة وما تبقى من الأبناء الى عندهم أى سبب بيمنع دخولهم بيستخدمو رتبتهم فى تعينه فى اى مكان يشاور عليه بالأمر المباشر وطبعا زى ما كلنا عارفين بمجهودة 🤣
اختلف معاك فى حتت ان اغلب اللى بيخش الجيش بيبقى فاشل....احنا بنتكلم على الاغلبيه...تعرف ان فى قواضى هناك ساعات بيخيرو العيال مابين انهم يتطوعو او انهم يتحبسو لو جم فى قضية و هما لسه اطفال و طبيعة القضية يمكن اللين فيها؟
على فكره عندهم بتبقى حاجة مدعاه "للفخر" و فى عائلات بتبقى فخورة حتى لو ابنهم مات...هما يا صديقى عشان عايشين فى حيز اكبر من الحريه و زى ما انت ماقولت رغم ان طبيعة الحياه العسكرية قاسية... لكنهم مع ذلك بيتطوعو و انت عارف انهم ماعندهمش الجيش مش الزامى و مع ذلك بيجلهم طلبات كتيره فشخ للالتحاق هى حكاية عندهم بتبقى "شرف و فخر" و على فكره احنا كمان عندنا منها و "من حقنا".........المشكلة ان ظروفنا السياسية غير ظروفهم السياسية فا عندهم لم ينخرط الجيش فى الحياه السياسية "بشكل كبير" و متدخلناش فى الحوار ده عشان انا عارفك😂😂

هما عندهم لو حد قال انا كنت فى الجيش و اللى غالبا بتبقى سنة او اتنين بيتقالو thank you for your service و بياخد فوقيها بوسه لو قال انا عيلتى كلها كانو او حاليا فى الجيش اللى قدامه بيحس ان الشخص ده مقدم "خدمة للبلد" عكس هنا......انت هنا لو حد قال انه ظابط علطول بيبقى فى سنريوهات بتدخل فى دماغ كل واحد منا....من اول الفلوس و الواسطة الى الحياه المستقبليه الجيدة لهذا الظابط و لو قال ان ليه قرايب فى الجيش هتسمعها و كائنها "تهمة".....ليه؟ عشان ظروف القبول و الرفض "غير عادلة" و احنا هنا بنتكلم على "الاغلبيه" مش "بنعمم" عشان فى ناس محترمه بالظبط بالظبط زى اللى بره.....زى ما قولتلك اول ماهتبقى فيه عداله فى قبول الطلاب و لما يبقى فى حياه اجتماعيه عادله من غير من نسأل انت مصرى وايه......مش هتلاقى زحمه فى التقديمات
اما بالنسبة للمخاطر فى الجيش حاليا تكاد تكون معدومة مقارنة بجيوش أجنبيه فاتحة اكتر من جابها فى العالم وكلنا عارفين الى حصل ساعة الثورة لما مكنش حد من أولادهم عاوز يدخل شرطة ولا جيش علشان الى كان بيحصلهم وقتها وبقو يدللو على ظباط ساعتها وعينو بتوع حقوق وقتها بس زى مانت فاهم الى بيدخل الجيش بيدخل علشان يحمي الوطن 😉
لا معرفش حكايه الثوره ده :unsure:
بس بالنسبه للمخاطر اللى بتكون معدومه فا انا برضه مضطر اختلف فى النقطة ده....ازاى معدومة يا صاحبى و احنا لسه من كام يوم كان فى هجوم ارهابى....غير طبعا الحرب اللى فى ليبيا اللى ممكن تقوم فى اى لحظة و بحر المتوسط...ميغركش ان فى هدوء.....الهدوء الحالى ده مجرد هدوء ما قبل العاصفة.....غير طبعا الملف الاثيوبي انت لسه ليك جنود السودان......هما بتوع حقوق بيخشو فتره؟ انا كنت فاكر اول دفعة كانت فى 2019 او حاجة كده هى طلعت من امتى الحكاية ده؟
فا معروف دور الجيوش فى أوقات السلم بتكون مرحرحة فى نوادى مدينة نصر ده غير الأماكن الى على النيل وشبكة الفنادق المتوزعة على أنحاء الجمهوريةالى الإقامة فيها برخص التراب والمخبوزات الرخيصة السخنة الجميله بتاعت دور القوات المسلحة طب دا دار المركبات عندنا بتعمل كروسون وباتيه يغنيك عن العالم كله اسيب كل ده علشان اروح احارب ولا احرر منابع النيل ليه كنت من بقيت شعبي ادفع الرواتب وانت ساكت يا مواطن درجة تسعه 🤣
من غير ما نناقش اسباب دخول الجيش فى مشروعات......بس ده تقصير من بقية الوزرات اللى معملتش زيهم........ياريت يبقى فى نوادى لبقيه وزارات البلد مش هنكره والله

دار المركبات
انت من العباسية 😁
لا بس المخبوزات بتاعتهم موجودة فى اكتر من مكان بتنتجها دار الامداد والتموين بتبقا جامدة 🤣 وأماكن كتير بتشتريها وتعيد تسخينها بالميكرويف بتبقا متكلفه جامد تحس ان الخامات عندهم ببلاش 🤣

الكلام ده لو صحيح دى تبقا مصيبة 300 مليار دول عاوزين اكتر من100 سنه من القحط علشان يتسددو

الكلام ده لو صحيح دى تبقا مصيبة 300 مليار دول عاوزين اكتر من100 سنه من القحط علشان يتسددو

كلامه عشوائي هو لو معاه تسريبات كان هيروح بيها علي الجزيرة مباشرة

اظن انه مجرد هجص او تجديد محتوي .

يا عم انا مصري و لا انت ضارب ايه علي المسا ؟!!!

و بعدين كلامك فيه انتقاص و تقليل للمصريين و كلامكم ده اللي مرخصنا وسط الشعوب...

سبحان الله كلكم كده تبدأو بالمقارنات و لما نخدكم علي قد عقلكم و نرد عليكم بنفس الطريقة تردوا و تقولوا bla bla bla....

مشكلة مصر عمرها ما كانت ازمة زيادة سكانية قد ما كانت ازمتها في قلة الانتاج و انتشار الفساد في الهيكل الاداري للدوله مصر ام 20 مليون هي نفسها مصر ام 100 مليون الاثنين شحاتين و مش لاقيين يأكلوا.
مصر مشكلتها ف زياده السكان رقم واحد وبعدها مشاكل كتير لكن رقم واحد طبعا زياده السكان واي حكومه هتيجي مش هتعمل تحديد نسل مش هاخدها علي محمل الجد

عودة
أعلى