بـوابة مصـر الأقتصادية

انا مش مصدق حوار الفقاعه العقارية ومع مشاريع المدن الجديدة ..بس اتفهم مخاوف اللي رافض الاستثمار العقاري
انا عندي تحفظات علي ملف الصناعه مع ان الشغل حاليا عظيم بالمقارنة مع الانظمة السابقة بس في الامكان احسن مما كان
اي حد يعارض الشره التسليحي مع ان مش ضده بتفهم موقفه لو هو بيتكلم عن حق
اي حاجة بيعملها السيسي لو حد عارضه بضمير بتفهم موقفه وان كنت رفضه

الا الزراعة ...الراجل بيعمل كل حاجة صح فيها مفيش غير نقعد نصقف ليه...ربنا يبارك في كل واحد ساعد وبيساعد في تبطين الترع ومستقبل مصر وتوشكي وشمال سيناء وغرب غرب المنيا وال100 الف صومعة ومشروع المخازن العملاقة والمناطق اللوجيستية الزراعية وغيرهم كتير
نفسي بس يعلوا اسعار توريد القمح اعلي بكتير من السعر العالمي والناس تقبل عليه اكتر بالذات في الاراضي الجديد.

انا مش مصدق حوار الفقاعه العقارية ومع مشاريع المدن الجديدة ..بس اتفهم مخاوف اللي رافض الاستثمار العقاري
انا عندي تحفظات علي ملف الصناعه مع ان الشغل حاليا عظيم بالمقارنة مع الانظمة السابقة بس في الامكان احسن مما كان

الا الزراعة ...الراجل بيعمل كل حاجة صح فيها مفيش غير نقعد نصقف ليه...ربنا يبارك في كل واحد ساعد وبيساعد في تبطين الترع ومستقبل مصر وتوشكي وشمال سيناء وغرب غرب المنيا وال100 الف صومعة ومشروع المخازن العملاقة والمناطق اللوجيستية الزراعية وغيرهم كتير
نفسي بس يعلوا اسعار توريد القمح اعلي بكتير من السعر العالمي والناس تقبل عليه اكتر بالذات في الاراضي الجديد.
ربنا العالم الدولةعاملة قرد عشان تقدر توفر كل قطرة مياه عشان تزود الرقعه الزراعية ونقدر نؤسس لمراكز تخزين لوجيستية فيها كل احتياجاتنا واحتياطاتنا اللازمة اللي تحمينا من هزات السوق العالمي و تفاوت الاسعار والأزمات القادمة...انا مش ديمقراطي الفكر والنزعة لكن بقدر جدا الحرقة الحقيقية لاي صوت بيعارض أو بينتقد فعلا عشان مصلحه بلاده مش نكاية في علان أو ترتان...وزي ما بيقولوا الكلام الصادق يخرج من القلب للقلب

عارف كلمة الفقعة العقارية دي بتتقال من٢٠١٣ وهو لفظ مستعار من بعد الازمة المالية العالمية وتم حشرة حشر لاسباب سياسية هدامة وللكلام من اجل الكلام
انا اشتغلت في سوق العقار وشوفت حجم المبيعات في فئة a+
والموضوع مش محتاج محللين وخبراء علشان يفندو هذا الهراء كفاية تمشي في شوارع المدن وتتابع الساعة السكانية .غير كمان ان فكرة المورتج السبب الرئيسي في الازمة العالمية تعتبر معدومة في مصر قبل مبادرة التمويل العقاري .الناس حرفيا بتأخذ تحويشة عمرها وتحطها في شقة او فيلا بغرض السكن ياما الاستثمار وحتي لو منفعش مش بتخسر وهتفيد في يوم بقورطة العيال اللي بنخلفها

ربنا العالم الدولةعاملة قرد عشان تقدر توفر كل قطرة مياه عشان تزود الرقعه الزراعية ونقدر نؤسس لمراكز تخزين لوجيستية فيها كل احتياجاتنا واحتياطاتنا اللازمة اللي تحمينا من هزات السوق العالمي و تفاوت الاسعار والأزمات القادمة...انا مش ديمقراطي الفكر والنزعة لكن بقدر جدا الحرقة الحقيقية لاي صوت بيعارض أو بينتقد فعلا عشان مصلحه بلاده مش نكاية في علان أو ترتان...وزي ما بيقولوا الكلام الصادق يخرج من القلب للقلب
مش عايز اطلعك من فكرة الموضوع بتاع بوابة مصر بس عامة

المعارضة المسؤلة حتي لو مش علانية مفيدة ..يعني علي الاقل طالما مش هيبقي في ديمقراطية في مصر...يبقي اجهزة بتقيم الوضع الداخلي اقتصاديا وسياسيا واجتماعيا وماليا ونقديا بشكل مستقل ..اجهزة نزيهه عن طريق تكنوقراط مستقلين (متقوليش اجهزة امنية) مفيد فوق ما تتخيل لمصر
وعلي فكرة كل الشواهد بتقول ان سياسات مصر الخارجية بيخطط ليها تكنوقراط واحتمال كمان مؤسسات غير رسمية مع مؤسسات الدولة واديك شايف ناجح خارجيا ازاي (او علي الاقل احسن من مبارك )في غزة وليبيا وشرق المتوسط وتركيا وقريب ان شاء الله اثيوبيا
اعمل ده داخليا هيبقي فوق العظمة

مش عايز اطلعك من فكرة الموضوع بتاع بوابة مصر بس عامة

المعارضة المسؤلة حتي لو مش علانية مفيدة ..يعني علي الاقل طالما مش هيبقي في ديمقراطية في مصر...يبقي اجهزة بتقيم الوضع الداخلي اقتصاديا وسياسيا واجتماعيا وماليا ونقديا بشكل مستقل ..اجهزة نزيهه عن طريق تكنوقراط مستقلين (متقوليش اجهزة امنية) مفيد فوق ما تتخيل لمصر
وعلي فكرة كل الشواهد بتقول ان سياسات مصر الخارجية بيخطط ليها تكنوقراط واحتمال كمان مؤسسات غير رسمية مع مؤسسات الدولة واديك شايف ناجح خارجيا ازاي (او علي الاقل احسن من مبارك )في غزة وليبيا وشرق المتوسط وتركيا وقريب ان شاء الله اثيوبيا
اعمل ده داخليا هيبقي فوق العظمة
بصدق النوايا وعزم الرجال باذن الله احنا كل يوم جديد في خطوات لقدام

"ريدكون" المصرية تتعاقد مع شركة سامسونج العالمية لبناء مصنع ببني سويف

استثمارات المصنع 500 مليون جنيه منها 130 مليون جنيه تكلفه انشاء ، بيقام على مساحة 4000م٢ ومدة تنفيذه 6 شهور

المصنع الجديد هينتج أجهزة التابلت بشعار صنع في مصر لصالح وزارة التربية والتعليم وده بدل ما تستورد الوزارة سنويًا اكتر من مليون تابلت ، المصنع هيوفر 500 فرصة عمل دائمة ومُلزم بتدريب 1000 طالب سنويًا

المصنع هينتج تابلت من طراز T505N موديل 2020 وده بدلًا من تابلت T585 موديل 2016 اللي كان بيتم استيراده للطلاب
يذكر ان سامسونج بتملك مصنع عملاق بصعيد مصر باستثمارات 5 مليار جنيه بينتج شاشات التلفزيون والكمبيوتر بحجم صادرات سنوية تقدر بـ600 مليون دولار يغطي أسواق افريقيا بالكامل ومنطقة الشرق الأوسط وجنوب اوروبا.

لدي في بيتي شاشة تلفزيون سامسونغ 50 بوصة مصنوع في مصر اشتريته من لولو هايبر ماركت البحرين

اسعار الاسمدة الكيماوية نار ياحبيبي نار
يعني بعد ما كان المزارع يشتري شيكارة اليوريا ب220 من 6 شهور لوقتي بشتريها ب370 يوريا ابوقير

بالاضافة تعديل ايام المناوبات بعد ما كانت 7 و7 .دلوقتي بقت السده 10 ايام و 5 ايام مياه
ايه المحصول الي حيستحمل هذه المده خاصة ان محصول الذره الصفراء محتاج علي اقل ري كل 7او8 ايام هذا الشهر
لانه في مرحلة سحب الكوز يعني اي عطش ولو يوم او اثنين زياده حيأثر علي المحصول بالسلب
وخاصة نحن ما عندنا اكتفاء ذاتي من هذا المحصول وبنستورده
يعني ممكن نرجع مده المناوبات مثل ما كانت الاول خلال هذا الشهر او نقلل مدة حجز المياه يعني ممكن نقول 7 و5
يعني عاوزه مننا حسن تصرف مش اكتر

ورأي حضرتك في مستوي جودته ايه

جودته ممتازة رغم تحذيري من صديقي المصري عدة مرات من شراء منتج صنع في مصر الا انه تحديا له اشتريته ب 400 دولار و فزت بالتحدي و له معي الان 3 سنوات .

جودته ممتازة رغم تحذيري من صديقي المصري عدة مرات من شراء منتج صنع في مصر الا انه تحديا له اشتريته ب 400 دولار و فزت بالتحدي و له معي الان 3 سنوات .
قل لصديقك المصري أن يتنازل عن جنسيته المصرية لانه عالة على هذا البلد ...شكرا لثقتك اخي المحترم 🌹🌹

تطوير مستشفى بولاق الدكرور العام بتكلفة نصف مليار جنيه

يستهدف التطوير تحويل المستشفى القديم الى صرح طبي عالمي لخدمة أبناء محافظة الجيزة ورفع عدد الأسّرة من 112 سرير فقط الى 200 سرير مع انشاء مشرحة و قسم للطوارئ وقسم غسيل كلوي وعناية مركزة وصيدلية مركزية وغيرهم.

متابعة لأعمال "صواري" بالاسكندرية بتكلفة 1.3 مليار دولار

المشروع مملوك لوزارة الاسكان وهو احد المشروعات الاستثمارية بمدينة الاسكندرية بيقع على مساحة 417 فدان خلف سيتي سنتر الإسكندرية، بيتضمن انشاء 22 الف وحدة سكنية موزعة بين فيلات متصلة وفيلات منفصلة ووحدات سكنية مختلفة المساحات ونادي رياضي واجتماعي

وذلك بخلاف 7 ناطحات سحاب يتفاوض على أنشاؤها رجل الاعمال المصري فرج عامر بمدينة صواري بالتعاون مع احد اكبر المكاتب الهندسية من هونج كونج.

سيكون الحي من ارقى احياء الإسكندرية باذن الله

المرفقات

108.2 KB · المشاهدات: 40
عودة
أعلى