بـوابة مصـر الأقتصادية

عدد الاحواض الخاصة بالبناء في اليابان هو ٥٠ حوض بناء ... كيف عدد الاحواض ٥٠ وعدد السفن المنتجة سنويا قرابة ال ٨٠٠٠ سفينة واكثر ...

هذه اشكال القزق ... صورة لشكل قزق الترسانة النيلية في مصر ...

مصر وروسيا تدرسان وضع آلية لقبول المدفوعات بالبطاقات الوطنية
مصر فيها شبكة مدفوعات وطنية اسمها ( ميزة ) وروسيا فيها شبكة مدفوعاتها الوطنية التى تسمى ( مير )
الدولتان حاليا بتحاول التوصل لاتفاق انه يتم قبول المدفوعات بين البلدين من خلال بطاقتي الدفع الوطنية في الدولتين بغرض تعزيز المعاملات المتبادلة.
قبول التعامل بالبطاقات الخاصة بمنظومة الدفع الروسية "مير (MIR)" في مصر بالنسبة للسائحين الروس، وأيضا قبول التعامل ببطاقات ميزة الخاصة بمنظومة الدفع الوطنية المصرية في روسيا لتسهيل المعاملات التجارية بين الدولتين.
ده معناه ان البنوك المصرية هتقبل مباشرة استخدام انظمة الدفع الروسية ( مير ) فى المنتجعات السياحية فى مصر بداية من الموسم الحالى خلال ايام قليلة .
الشبكة القومية "ميزة" هي المسؤولة عن عملية تنفيذ ربط الأنظمة بين مصر وروسيا.
ببساطه ده يعنى اننا هنقبل مباشرة الدفع بالروبل فى مصر بدون الحاجه للتحويل الى دولار ثم جنيه وكذلك الحال فى روسيا هيتم القبول الدفع بالجنيه ومش هيكون هناك حاجه لاستخدام شبكات ( فيزا/ ماستر) كارت فى التعامل بين البلدين .

مصر وروسيا تدرسان وضع آلية لقبول المدفوعات بالبطاقات الوطنية
مصر فيها شبكة مدفوعات وطنية اسمها ( ميزة ) وروسيا فيها شبكة مدفوعاتها الوطنية التى تسمى ( مير )
الدولتان حاليا بتحاول التوصل لاتفاق انه يتم قبول المدفوعات بين البلدين من خلال بطاقتي الدفع الوطنية في الدولتين بغرض تعزيز المعاملات المتبادلة.
قبول التعامل بالبطاقات الخاصة بمنظومة الدفع الروسية "مير (MIR)" في مصر بالنسبة للسائحين الروس، وأيضا قبول التعامل ببطاقات ميزة الخاصة بمنظومة الدفع الوطنية المصرية في روسيا لتسهيل المعاملات التجارية بين الدولتين.
ده معناه ان البنوك المصرية هتقبل مباشرة استخدام انظمة الدفع الروسية ( مير ) فى المنتجعات السياحية فى مصر بداية من الموسم الحالى خلال ايام قليلة .
الشبكة القومية "ميزة" هي المسؤولة عن عملية تنفيذ ربط الأنظمة بين مصر وروسيا.
ببساطه ده يعنى اننا هنقبل مباشرة الدفع بالروبل فى مصر بدون الحاجه للتحويل الى دولار ثم جنيه وكذلك الحال فى روسيا هيتم القبول الدفع بالجنيه ومش هيكون هناك حاجه لاستخدام شبكات ( فيزا/ ماستر) كارت فى التعامل بين البلدين .

دا هيخفف الضغط علي الدولار بشكل كبير جدا

و كلها حملات علشان عماد اديب طلع بمقال (لم يكن ليسمع به احد نهائيا) و لكن الاخوان و الجزيرة و حلفاءهم في لندن و تركيا عملوا حفلة علي المقال و شير و...

و محاولات ضرب الخليج في مصر بحجة بعض الإعلامين و كلامهم تذكرني بالمحاولات السابقة الفاشلة

و من يفعل الاسواء هو الاعلام القطر التركي و الاخواني اللي شغال يقول ان مصر بقت ملك الخليج و السيسي باع مصر للسعودية و الامارات و......
اول من قام بالتنظير لمقال عماد اديب هو اخوه عمرو على قناة MBC مصر ..و تناوله في ٣٠ دقيقه تحليل .. ومن ثم تلقفه الآخرون .. اخوان ومعارضة وموالين ..

أعلن منتدى سان بطرسبرج الاقتصادي الدولي 2022 (SPIEF ) أن مصر ستكون "الدولة الضيف" في اليوبيل الفضي للمنتدى في دورته الخامسة والعشرين،
مشاهدة المرفق 395373

عقد مستشار رئيس الاتحاد الروسي أنطون كوبياكوف اجتماعا مع السفير فوق العادة والمفوض لجمهورية مصر العربية لدى روسيا إيهاب طلعت نصر في موسكو. وناقش الطرفان خلال الاجتماع مشاركة مصر في اليوبيل الخامس والعشرين لمنتدى سانت بطرسبرغ الاقتصادي الدولي العام المقبل كبلد ضيف ، وخطط التحضير للقمة الروسية الأفريقية ، واستئناف الحركة الجوية وإجراءات السلامة الوبائية ذات الصلة.

وأضاف: `` نقدر عاليا مساهمة مصر في عقد القمة الأولى بين روسيا وأفريقيا في عام 2019 برئاسة قادة دولنا. بدأنا اليوم الاستعدادات للقمة القادمة التي ستعقد في أكتوبر - نوفمبر 2022 في إحدى الدول الأفريقية ، وفي هذا الشأن نعتمد أيضًا على مساعدة مصر الودية "، كما أشار مستشار رئيس الاتحاد الروسي أنطون كوبياكوف. . كما هنأ السفير على العودة المرتقبة للحركة الجوية بين روسيا والمصرية.

شارك الوفد المصري هذا العام بنشاط في منتدى سانت بطرسبرغ الاقتصادي الدولي. تحدثت وزيرة التعاون الدولي بجمهورية مصر العربية رانيا المشاط في المائدة المستديرة "روسيا - أفريقيا" وجلسة بعنوان "EXPOs العالمية: التعاون الدولي كمحرك للتنمية العالمية المستدامة".

"مصر مهتمة بالتنمية الشاملة للعلاقات مع روسيا الاتحادية. المشاركة في اليوبيل SPIEF 2022 كدولة ضيف شرف كبير. قال السفير فوق العادة والمفوض لجمهورية مصر العربية لدى روسيا إيهاب طلعت نصر ، إن هذا الشكل يفتح فرصًا كبيرة لتنظيم فعاليات تجارية مشتركة على هامش المنتدى ، مما يساهم بشكل مباشر في تعزيز العلاقات التجارية والاقتصادية بين بلدينا. .

ومن الموضوعات الأخرى التي نوقشت في الاجتماع التعاون بين روسيا ومصر في مكافحة عدوى فيروس كورونا. اشترت مصر بالفعل 20 مليون جرعة من لقاح Sputnik V من روسيا وتخطط لإنتاج 40 مليون جرعة على أراضيها. كما تحدث السفير فوق العادة والمفوض لجمهورية مصر العربية لدى روسيا إيهاب طلعت نصر عن إجراءات السلامة الوبائية في الدولة ككل وفي المناطق السياحية. وأشار إلى أنه تم اتخاذ جميع الإجراءات اللازمة في مصر ، بما في ذلك تطعيم العاملين في قطاع السياحة.
خد يا زلفى jk

محمود محى الدين عامل شغل عالى ميجيش رئيس وزارة ده ياجماعة بدل الاخ مدبولى بتاع الخوازيق

التعديل الأخير:
الدكتور محمود محي الدين راجل فاهم اقتصاد ومؤمن بافكار النيوليبرالية بالتالي اول قراراته هى علاج التشوهات في الاسعار وتقليص او الغاء الدعم السلعي
من شهر طالب صندوق النقد الدولى حكومات الدول بالتوقف عن دعم الطاقة وبيعها باسعار اقل من السعر العالمي لان هذا يؤدي لارهاق ميزانيات الحكومات ويؤدي لعدم ترشيد الاستهلاك

نسيت تقول الشعب بيغلي و هينفجر

و انا لم انكر الزيادة علي الكل ، لكن و ضحت الفرق الكبير في النسب بين زيادة علي جمارك نسيتها 2٪ و 5٪ و جمارك نسبتها 40%

ولانك ضايع و غير متابع للسوق شوف اسعار السلع ال استفزازية المستوردة ثمنها زاد ازاي و شوف الاساسية زادت كام

انا معترف من البداية لما انت ذكر انت زاد علي كل السلع لكن النسب مختلفة ، و بعدها كمل شوف انت قولت اية

مشاهدة المرفق 489908

مشاهدة المرفق 489909

لول ، شركات الادوية قطاع خاص و هي اللي بتطلب رفع الاسعار ياخبير الاسعار ، ياللي داخل معارضة و خلاص

الدولة فقط بتقبل زيادتهم و تفرض كتابتها علي علبة الدواء

و لو الدولة رفضت قبول رفع السعر بيخفوا الدواء من السوق و بعد فترة يغيروا شكل العلبة و يمكن اسم الدواء و يطلعوا ترخيص جديد بسعر جديد.

و هتلاقي حتي اختلاف كبير في الاسعار بين الشركات و هي بنفس المادة الفعالة
وبلاش نتكلم عن رفض الاطباء صرف الدواء بالاسم العلمي و قبضهم من شركات الادوية

تصدق انا اتفجاءة بان الدولار بياثر علي سعر المواد الخام 😂 و باقي العوامل

و كهرباء المصانع (الڤولت العالي) مدعومة من الحكومة و لا يتم رفع سعرها بنفس شكل رفع سعر التجاري و السكني.

المهم زي ماقولتك ، انا بكرة لما هورد المنتج بتاعي هرفعي سعري و اللي هيشتكي هقول علية مطبلاتي 😉 و اقولهم اصل الدولار و الكهرباء.....

و ارفع السعر اضعاف 👍

و في نفس الوقت انت بتشتكي ان مفيش حماية مستهلك 🤔 طيب مالتجار مظلومين اصلا عوز حماية المستهلك لية

استمتع بال overprice و تعال اشغلك عندك مندوب مبيعات تطبل لزيادة اسعارنا و تقولهم ان الدولة السبب لهذا السعر و لو اعترضوا قولهم يامطبلاتي

دة لانك بتحسبها عشوائي و لا تعلم ارباح شركات الادوية الخيالية و ابقي شوفهم عمالين ازاي و انبسط و الدكتور بكتبلك الدواء بالاسم التجاري من الشركة اللي بعتت له مندوب و دفعتله نسبة و طلعته رحلة لشرم الشيخ

انت كاتب كلام كتير جدا و شكلك انت اللي شايل ، الدولة بتطبق اللي انت كنت زعلان منه و لذلك عملت لك اشارة في الخبر لانك فصلت تخنقني يومين كاملين في الموضوع دة 😡

و واضح من نص كلامك انك عمرك مركزت في اني بكتب اية و رسم صورة لي في دماغ و ماشي عليها و خلاص

ياستاذ انا في كلامي (التطبيلي) مليون مرة ذكرت ان جهاز حماية المستهلك سئ جدا و الدولة بتفشل في التحكم في الاسعار

و اول مرة أشوف مطبلاتي شايف ان البلد فيها فساد مالي واداري و شايف اننا محتاجين طقم اقتصادي كتير يكون كفاءات
منور يا اخ egy 😂
انا بس بضحك .. انك طلبت انى اعملك تجاهل يعنى ابعد ولا اناقشك واحوارك
واشتكتينى لاخ هنا في المنتدى انى فاهمك غلط 😂😂

وبعدها بكم يوم تبعت لى منشن 😂
يا عم براحه وهدى نفسك .. الموضوع مش مستاهل توتر نفسي .. والله انا مقدر الضغط العصبي والاقتصادى الى مسؤول عنه رئيسك وحكومته .. بس كلنا في المركب سوا ..

انا مش هعيد لك كلامى من تانى .. ولا هعيد الاحداث تانى .. انا بس هفكرك لما انت قلت ان رفع الدولار الجمركي في اول يوم هيرفع كل اللسعار غير استراتيجي ورفع اللسعار هيقلل الطلب وبالتالى هيقلل استهلاك الدولار وده المطلوب ...
واخد بالك .. ورد عليك اخ هنا قبلى الرفع على كله سلع اساسيه استرتيجيه وغير استراتيجية.. وانا بعده كملت معاك .. فقلت لى انا فقط بحلل الحكومه عملت ليه كده .. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
ده على اساس ان الاخ egy معترض يعنى 😂😂😂 وزعلان من الخطوه دى 😂😂😂😂😂 وقال ايه .. انا بحلل فقط ليه الحكومه عملت كده ههههههه😂😂😂
لا ماهو كان باين انه تحليل ..
بدليل لما السكه دى اتقفلت عليك
فانت حاولت تجمل الصوره وتوه الموضوع في حاجه تانيه وتاخد الموضوع في طريقه تحوير. تانيه عن نسب ومش نسب وحاولت توجه التقاش في التقطه بعد ما اتضح لك ان الزياده على كل شي في البلد .. رغم ان ماحدش جاب سيره نسب .. لانها من البديهات اى مواطن متعلم او مش متعلم عارف ان الزياده مستحيل تكون نفسها في كل السلع .. وعرفنا برضه نقفلك طريق التحوير الى كنت عايز تروح فيه 😂😂
طيب السوال هو انت بتحور في الكلام واللسلوب ليه .. ايه الهدف من كلامك .. انك عايز تجمل الصوره وتحاول تجمل الكارثه الاقتصاديه على قد ما تقدر .. عشان كده انت كنت عايز تاكد يا شعب مصر صدقونى حتى رفع الدولار الجمركي والزيادات في السلع الاستراتيجه وغير الاستراتيجيه مش زى بعضها واهو لينك لموقع مصلحه الجمارك على النت .. بتقول ان السلع مشزى بعضها .. يا سلام يا عم ،egy جبت من معلومه تايه .. تصدق انا بحسب جمرك عربيه مستورده زى مرسيديس او موبايلات مثلا نفس ارقام الجمارك لمواد خام داخله في صناعه دواء .. 🤔🤔 لا فعلا جبت التايه 🥳
وبعدين ايوه يا عم egy نفرح ولا نزعل على الاداء اللقتصادى الى مصر عايشاه ..
انت عايز توصل لايه ؟
لا انت بحلل اقتصاديا فقط 😂😂😂😂😂 انتوا ازاى تقولوا عليا بحاول اجمل الصوره .. لا انا بحلل الى عملته الحكومه واداءها يا جماعه .. انتوا بتقولوا ايه 🥳🥳

وبعدها فجاه باسبوع بعت لى لينك قرار جديد اعفاء لسلع وخامات.. فرحان اهى اي حاجه تسند معاك 😂 ( طبعا كل ده راي تحليلى واخد بالك .. اصلك زعلان ازى لما قلت لك انك بتجمل الصوره وانت تقولى يا كذاب لا انا بحلل فقط 😂😂😂 ) .. بس للاسف انت كنت فاكره في صالحك وهو مش في صالحك ..وانا شرحت لك ليه في المساركه الى فاتت في نقطتين مش هعيدها .. وضربت لك مثال بسلعه استراتيجية كالدواء .. وكعادتك بتحب الجدال للجدال مش عايز تتعلم والله .. انت عايز تنتصر لذاتك ولو باى طريقه
اولا انت كويس اعترفت ان الدواء زاد رغم القرارات الى انت عملتى لها منشن .. كويس انك اعترفت ولم تنكر ان الدواء زاد
يا ريت توضح للناس بخط عريض يا اخ egy
وتكتبها يا شعب مصر الدواء الى هو سلغه مش استراتيجيه لا ده امن قومى .. امن قومى وزادت يا اخ egy ؟ هههه😂😂
مش انت كنت بتحلل ليه رفع الحكومه للدوللر الجمركي واثره وقلت هو ده المطلوب .. مش انت الى عايز تاخد النقاش لسكه نسبه ومش نسبه .. اخبارك ايه زعيم ..
كويس انك ما انكرتش ارتفاع سعر الادويه في مصر الى هى سلعه امن قومى مابالك الى اقل قيمه من الدواء والعلاج وان كانت سلعه استرتيجيه .. عرفت ان طريقه تفكيرك هى الغلط والله
ماهو يا اما الدواء مازاداش وارتفع سعره حتى بعد القرارات الاخيره يا اما انت تفكيرك غلط في غلط .. لها حاجه ثالثه ؟ مافيش .. ..
والغلط في تفكيرك للاسف انت مصر عليه
وخالك في حيره يا ترى الاسعار زادت ليه رغم القرارات الاخيره الى انت فرحت بها ؟
انت طلعت الغلط في حالتين يا اما شركات هتخبي الدوا يا اما حكومه مش عارفه تسيطر عليهم .. رغم ان فرضياتك كلها بتدين رئيسك وفشله اداريا بس طبعا انت مش قصدك 😂😂
يا عززيزى سبب الزياده الى حصل رغم القرارات الاخيره من اعفاء وتخفيض قيمه جمارك الخ الخ هى عشان انت مش فاهم القرارات كويس فحطيت العله والسبب في غير موضعه فطلعته في الشركات و حكومه مش عارفه تسيطر ..
وعايز تبرر لفرضيتك بمعلومات خاطئه .. ان الزياده لشركات خاصه .. صحيح ان الادويه الى موجوده في اى صيدليه فوق 90% ادوبه لشركات غير حكوميه

بس يا حبيبى اسعار الادويه كلها كلها حكومي وخاص زادو
مثال لا الحصر فينادون شركه العربيه الحكوميه زاد من 15 ل 22 بنسبه زياده 25%
باي الكوفان شركه الاسكندريه الحكوميه من 24 ل 30 جنيه بزياده 20%
ريفو الحكومي من 52 ل 65 بزياده 20%
وغيره كل كل الادويه زادت ..
لو عايز ابعت لك لسته الادويه الجديده هتلاقي ما يسر عينك ويعرفك ان تحليلاتك كلها وكريقه تفكيرك غلط في غلط

حجه انها خاص والحكومي لا .. يبقى غلط
حجه ان الحكومه خايفه من اختفاء الادويه لو رفضت تبقى غلط ووهم تفكيرك بيتخيله محاوله لتفسير اسباب الزياده رغم القرارات الى انت فرحان بها ومش فاهم هدفها ايه ... خلت عندك حاله لبس وتوهان وتخيل في السبب .. مش السبب الوضع الاقتصادى الكارثي وتدهور قيمه الجنيه مع ارتفاع اسعار الخامات بالولار وانت اصلا بسبب اقتصادك الكارثي مش لاقي دولار وعندك ازمه فيه وكل القرارات مش عشان تمنع الزياده لا هى لتقلل من الضخم محاوله لتقليل الارتفاع الى كده كده عيحصل بس لولا القرارات دى كنت هتلاقي اسعار الادويه زادت بنسبه ممكن توصل 60% من قيمه الادويه .. لان ملف التسعير بيدهل فيه عوامل كتير جدا غير جمرك كم وضريبه كم .. انت مشكلتك حصرت التسعير بجمرك وضريبه كم ؟ دى لب واساس التفكير الغلط عندك .. ونسيت ان في عوامل كتير جدا لتسغيره اى سلعه سواء بالزياده او النقص .. فهمت

ثانيا .. الادويه الى زادت الى انت ما انكرتهاش ومخك بيحاول يفسرها .. ولو كانت غلط واكن التسعير ده طلب بيتقدم لمدام سماح في الدور الخامس وهى تاشر موافقه على رفع اسعار الادويه في مصر .. ممكن تسال ازاى بيتم تسعيره الدواء جبريا في مصر .. لانه امن قومي .. زى الطاقه فهى في النهايه تدين رئيسك في اداره الدوله في اهم ملف وهو اللقتصاد .. بكلامك انت بلسانك انت رغم انت مش قصدك طبعا .. لانك معروف بعشقك للسيسى ولا يمكن تنقتده في اداره ملف من ملفات الدوله .. بس تحب تطلعها في الحكومه المؤتمره باوامر الجنرال الى لا يقبل اى نقد ولا اى راي معارض .. مستحيل تطلع الفشل في السيسى ولو بنسبه .. انما بتحاول تضحك على نفسك قبل غيرك انك بتقول كلمه حق .. ازاى يا عم ايجى .. انا بقول اهو الدوله فيها فساد ادراى ومالى ومحتاجين طقم اقتصادى جديد .. ده معناه الى احنا فيه فشل وكارثه .. هتمشي الحالى ليه طالما فيه فساد مالى وادارى واسعار مش منضبطه ونظام خايف من شركه تعين دوا .. ده فشل للحج محمد ولا فشل لرئيس الدوله وهو مسؤول عنه ؟؟؟

اذا كان بقى الرئيس مش معترف باي فسل في اى ملف وكل اللوم على غيىره وعلى يناير او على غيره بالعكس بيشيد بالحكومه وانها متحمله عننا اكبر قدر .. بادائها الى هو شاييف انه عظيم .. اءا كانت حكومته الى معينهم وبياخدوا توجيهات منه في كل حاجه من الجنرال العسكري مش معترفين انهم مخطئين وعاملين مؤتمر بيشرحوا الاداء الاقتصادى الجميل الى مصر عايشاه . من الى يتحمله حج احمد .. حجه فاطمه .. ولا رئيس الدوله الى مفروض يتحاسب زى اى انسان عادى ربنا خلقه يخطى ويصيب .

انا بس فرحان ان واحد من فانز الاسطوره بقى شايف الوضع عامل ازاى .. لانه لم يعدى يجدى نفعا تغطيه ضوء الشمس بكف اليد .. رغم انك بتحاول جاهدا تبان انك محايد وبتدافع انك مش مطبلاتي .. رغم ان التطبيل يقال على فانز اللسطوره الى مش عايزين يحملوه اى نسبه من فشل لاى ملف في الدوله .. مره واحد هنا يقولى من ياسه في الرد العيب في الشعب 80% جاهل .. بمغنى كتر خير رئيسنا مستحملنا ..
وواخد تانى بيرميها على الحكومه .. انما رئييس الدوله لا .. ده شخص مقدس لا يمكن يخطى او يحاسب ولا يصح ان ينتقد ولا يصح ان يطالب بمحاسبته على اى فشل بلسانك .. عرفت التطبيل بيطلق على مين
صدقنى انا عاذرك والله
وصدقنى رغم انى عارف والله انه شعور صعب عليك انك تنتقد الريس او تحمله مسوليه فشل اى ملف .. لان صعب بين يوم وليله تنتقد ما تعشقه خاسس بيك .. بس لازم تشجع نفسك وشوف الناس ورايهم في السيسى 2014 ورايعم ايه دلوقتى وادارته في البلد اقتصاديا .. والموضوع محتاج منك وقت شويه وخطوه خطوه عشان تطلع سلم الحقيقه وتتخلص تماما من تجميل اى صوره زى ما اغلب الشعب اتخلص من التطبيل للرئيس وبقوا ينتقدوا الاوضاع .. عقبالك ما تطلع الخطوه التانيه وتعترف مين المسؤول عن الفشل الى انت ذكرته بلسانك .. ومين المسوؤل عن الفساد المالى والاداري في البلد ومبن الى جاب المجموعه الاقتصاديه الحاليه او السابقه .. وهو بيخكم تسع سنين ونصف وداخل في عشره سنين حكم وعدل الدستور عشان يفضل على الكرسي والبلد اقتصاديا من سي لاسوا .. مين الى بيسجن اى راي معارض .. مين الى مانع اى نقد حتى لو اقتصادى ..
مين مجموعه غلابه غملوا اغنيه عن غللء اللسعار اعتقلوا من امن النظام بتهمه ايه تكدير ونشر اخبار كاذبه وتعكير مزاج الاسطوره المقدس عن اى خطا .. صدقنى انا عاذرك والله مع مرور الايام الجراه هتجيلك وهتطلع الخطوه التانيه وتعرف تقول رايك بحريه بدون ماتتاثر بمدا اللستحسان واللستهجان العاطفي بشخصيه الجنرال اللسطوره ..

التعديل الأخير:
المجموعة الاقتصادية الحالية مجموعة المركز الأول فى الفشل :
واحد تخصص تخفيض عمله.... دون استثمارات وفاكر نفسه فتح عكا!
وواحد تخصص قروض وبيع سندات وضرائب.... والمصيبة بيقولوا هو مقرر لجنة الطروحات😱😱
ومفيش حد بتاع استثمار!
ورئيسهم مهندس خرسانه وخوازيق..

عودة
أعلى