بـوابة مصـر الأقتصادية

الأراضي الزراعة ممتازة و بتحافظ علي قيمة المال و يتحقق دخل كمان. وحتي الأراضي العادية كويسة لو عمل عليها مشروع حلو. و ليس شرط بناء
عمى في المحله باع الفدان الى حيلته تقريبا بتمانين الف على ما افتكر .. عشان يحطها في شهادات 18% .. سالته ليه .. قالى الارض الزراعيه ماعدتش بتجيب همها .. اجره العامل ارتفعت اوى والاسمده والادويه بقت نااار ولما باجرها ايجار سنوى او موسمى مكسبها اقل من البنك .. وقالى كتير عايز يبيع وياخد شهاده 18% اهو ربح ومكسب جاهز ..

ليه كل الناس بتتكلم عن شراء الذهب! ليه مش الفضة؟ حد عارف الفضة زادت كم في% قياسًا بالذهب؟
الفضه فى مصر صعب بيعها جدا لانها عكس الذهب فى بيعها صعبة جدا لدرجة ان ممكن التاجر يمتنع عن إعادة شرائها منك او يشتريها بخسارة كبيرة جدا ليك لتوافرها بشكل كبير فا بيعتمد عليها كهدية قيمة لكن مش كا استثمار بسبب وجود تلاعب كبير وعدم التزام بتسعيرة محددة في سوقها فى الغلب بيؤدى لخسارة كبيرة للبايع وبتعتمد على الفهلوه انت وشطارتك او تبيعها لحد مقرب منك بسعر أقل من السوق وتكون مكسب للطرفين بدل ما يتنصب عليهم للأسف بعض من التسيب فى سوق الفضة ابتدى يتسرب لسوق الذهب فى آخر 3سنين

التعديل الأخير:
عمى في المحله باع الفدان الى حيلته تقريبا بتمانين الف على ما افتكر .. عشان يحطها في شهادات 18% .. سالته ليه .. قالى الارض الزراعيه ماعدتش بتجيب همها .. اجره العامل ارتفعت اوى والاسمده والادويه بقت نااار ولما باجرها ايجار سنوى او موسمى مكسبها اقل من البنك .. وقالى كتير عايز يبيع وياخد شهاده 18% اهو ربح ومكسب جاهز ..
ارتفاع الأسمدة خرب بيوت الفلاحين فعلا وكذلك الوقود وتغير المناخ نوعا ما

ايه السر يا ترى ؟
لازم تدرس وتعمم التجربه .. لانه من النادر جدا في شركتنا الحكوميه يتغير وضعها بسرعه كده من الخساره للربح
التصدير المعادن مولعة برة اغلب شركات الألومنيوم والحديد والاسمدة هتعمل أرباح مليارية بسبب التصدير ونقص المعروض برة لازم الدولة تدعمهم متجيش ترفع عليهم اسعار الغاز للمصانع فى الاجتماع الجاي الناس دى بتدخل عملة صعبة للبلد فى وقت صعب جدا

الفضه فى مصر صعب بيعها جدا لانها عكس الذهب فى بيعها صعبة جدا لدرجة ان ممكن التاجر يمتنع عن إعادة شرائها منك او يشتريها بخسارة كبيرة جدا ليك لتوافرها بشكل كبير فا بيعتمد عليها كهدية قيمة لكن مش كا استثمار بسبب وجود تلاعب كبير وعدم التزام بتسعيرة محددة في سوقها فى الغلب بيؤدى لخسارة كبيرة للبايع وبتعتمد على الفهلوه انت وشطارتك او تبيعها لحد مقرب منك بسعر أقل من السوق وتكون مكسب للطرفين بدل ما يتنصب عليهم للأسف بعض من التسيب فى سوق الفضة ابتدى يتسرب لسوق الذهب فى آخر 3سنين

تمام..انا كنت اقصد عقود الذهب Gold futures او صناديق الموشرات الخاصة بالذهب Gold ETFs مش السلع

في رأي (لحد كبير انا مقتنع به) ان سعر عقود الذهب حاليًا مربوط مؤقتًا بتوتر السوق ودخول فلوس الصناديق التحوطية على الخط..عكس الفضة القايمة على الطلب الاستهلاكي

تمام..انا كنت اقصد عقود الذهب Gold futures او صناديق الموشرات الخاصة بالذهب Gold ETFs مش السلع

في رأي (لحد كبير انا مقتنع به) ان سعر عقود الذهب حاليًا مربوط مؤقتًا بتوتر السوق ودخول فلوس الصناديق التحوطية على الخط..عكس الفضة القايمة على الطلب الاستهلاكي
بص كا شعب ثقافة الاستثمار فى عقود او اسهم وغيرها مش منتشرة بين المصرين الشعب بيحب يمسك شئ مادى فى إيده واغلبنا مبيعرفش يوصل للحجات دى إزاى اما يعنى الى بيفكر يدخل فى سوق الأسهم او البورصه فى مصر بيصطدم بكثير من الشركات النصابه والتعقيد فى الإجراءات اما كامستثمرين مفيش تجديد عندهم مجموعة من الأدوات الاستثمارية بيحتكروها ومبيعملوش اى تغير لو عندك معلومة إزاى ممكن حد يستثمر فى الحجات دى بسهولة ممكن تعمل موضوع يدل الناس عن طرق الاستثمار دى وتكسب فيهم ثواب أغلب الناس عاوزين بس مش عارفين الطريق يعنى انا نفسي الاقي طريقة سهلة لشراء أسهم فى شركات أمريكية بسهولة بدون ما يتنصب عليا او تتمنع تحويل أرباحى لمصر🤣 انا لا أفقه شئ فى الكلام ده حاولت مع موقع اسمه اتورو زمان بس طلع نصب

ربنا يبارك لعمكو يعوضة خير.

صحيح الفلاحين عليهم ضغط لكن شوف محصول القمح السنة دية عامل كامل. ده غير إن الفلاح بيجمع مع الزراعة تربية مواشي و دواجن و عمل سمنه بلدي و....

دة غير إن سعر الارض نفسة بيزيد مع الوقت و لو ظبط نفسة هيقدر يعمل فلوس كويسه

أنا لي جار محترم عمل صوبة زراعية و طلع محصول ما شاء الله علية ربنا يبارك له فيه.

ارتفاع الأسمدة خرب بيوت الفلاحين فعلا وكذلك الوقود وتغير المناخ نوعا ما
الكارثة الاكبر و إللي ضربت الفلاحين اكثرة من مرة هي الكيماوي و الاسمدة المضروبة إللي بيجبوها من برة.

اسعار الاسمدة عالميا بقت فلكية حاليا.

و كويس إن حضرتك اتكلمت عن التغير المناخي لإنه بيضرب الزراعة وتربية الدواجن كمان 😓و اتنمي الدولة تدعم عمل الصوب الزراعية و الري الحديث ، لتوفير المياة و عمل محاصيل أفضل

هى دة ماكينة الخراطة الى كان عليها دوشة لما جت؟
+ ايه المقصود بالطيرات؟
و سؤال ممكن يكون غبى شوية هل ممكن الماكينة ده تعمل نفسها بمعنى نقدر نستخدمها عشان نعمل واحده زيها ويبقى عندنا 2 بدل واحد ولا هى مابتعمل غير المكتوب بس الى هما برضه يزالو حاجة كبيرة جدا انك تعملهم فى مصر

+ ايه المقصود بالطيرات؟
و سؤال ممكن يكون غبى شوية هل ممكن الماكينة ده تعمل نفسها بمعنى نقدر نستخدمها عشان نعمل واحده زيها ويبقى عندنا 2 بدل واحد ولا هى مابتعمل غير المكتوب بس الى هما برضه يزالو حاجة كبيرة جدا انك تعملهم فى مصر
المكنة دى حرفيا منجم دهب لو وقعت فى ايد صناعيين أذكياء بعد عدد من السنين هنعرف هل أحنا فعلا شعب بيحترم ثرواته وينميها ولا مجرد استخدام دعائي لتلميع نظام وإمكانيات مهدرة زى كتير من مشاريع تحديث المصانع الحربية السابقة دولة اديتك تكنولوجيا محترمة على طبق من ذهب هنستخلها ولا هنطلع بطيخة الله أعلم 🤷‍♂️

+ ايه المقصود بالطيرات؟

دية مكنة CNC بتشكل المعادن لذلك ينفع تعمل الاشكال المعقدة بدقة عالية جدا لذلك تقدر تعمل الأجزاء الخاصة بالمحركات و غيرها...

بتحطلها بلوك (مكعب مثلا) من المعدن و بتحط الشكل اللي انت عوزة و هي بتفضل تقطع فيه لحد خروج الشكل بتاعك

بأختصار ،طبعا لا

مكن ال CNC بيشكل معادن أو مواد و يطلعها بشكل معين

لكن لو عوز تعمل مكنة زي دية فهي مكونة من عدة اجزاء. زي القاطع (سواء من الليز او قاطع rotary. و مجموعة مواتير بتحرك القاطع في جميع الاتجاهات و السوفت وير و الحساسات و....

و علشان تطلع دقة عالية جدا زي اللي في المكنة دية هتحتاج نظام حركة و قاطع و حساسات دقيقة جدا جدا و معدل الخطأ فيها بالميكرو.

علشان لما قولنا كدة الناس بتزعل مننا و تقول الدهب افضل شئ و لازم احزن فلوسي.

و الحمدالله الجنية مازال مستقر و يوجد تاكيد ان الاجتماع يوم ١٩ و لا يوجد اجتماع عاجل.

بنك فرنسي يتوقع قرارات مؤلمة بمصر خلال أيام.. هذه أبرزها​

أصدر بنك "بي إن بي باريبا" الفرنسي تقريرا، الجمعة، تحت عنوان: "الاقتصاد المصري.. أوقات عصيبة وإجراءات مؤلمة"، توقع فيه أن يقدم البنك المركزي المصري على رفع سعر الفائدة بنسبة 2 بالمئة خلال اجتماع استثنائي هذا الأسبوع.

وقال التقرير: "من المتوقع أن ترفع مصر سعر الفائدة 2 بالمئة في اجتماع طارئ للبنك المركزي المصري قبل اجتماع لجنة السياسات النقدية المقرر في 19 أيار/مايو، ثم 1 بالمئة في آب/أغسطس ثم 1 بالمئة في أيلول/سبتمبر لتصل الفائدة إلى 13.25 بالمئة بحلول الربع الرابع من العام 2022.

كما توقع التقرير أن يواصل الجنيه المصري هبوطه في الأسابيع القادمة بسبب افتقاد السيولة الدولارية ورغبة الحكومة في الحصول على قرض من صندوق النقد بنحو 10 مليارات دولار أو أكثر.

لما تبقي تتحدث عن تركيا بردوا ابقي هات نفس المصادر دية و لا تعلق فقط علي حجم الصادرات 😉 لان نفس المصادر بتتوقع خراب تركيا

الليرة هو إللي طاح

وكل ما تعلي الفايده حجم اللون الاحمر يزيد و هو مفروض يقل ومينفعش يعدي النص في كل الاحوال ..وهي دي المعضله اللي خلقت كل الاوضاع و الاحتمالات الجديده اللي مكانش حدي يتخيلها من شهور .
بس هل البلد ماشيه بموازنه واحده ولا زي ما في اقتصاد رسمي و غير رسمي في كمان موازنه رسميه و موازنه موازيه غير رسميه ؟ وهل ينفع بلد تمشي ب موازنتين.؟

عودة
أعلى