بـوابة مصـر الأقتصادية

فى حاجة مش مظبوطة فى السوق .... الحكومة لازم تتدخل احنا مش ناقصين .

يا رجل انا بقيت اشوف ناس عادية غير متعلمه فى القرى بتتكلم ان مفيش حد بيمثلهم ولا حد بيسمع صوتهم .
الناس حاسه ان البلد ماشية بصوت واحد ورائيهم مش مهم ..... انا مستغرب ان الفكرة دى وصلت حتى للناس العادية فى القرى .
نواب الزفت البرلمان عاوزين الحرق .... المفروض ينزلوا للناس ويسمعوا مشاكلهم .

ناس عادية غير متعلمة !!!!! .. هو عدم التعلم في دوله فيها التعليم مجاني بقى هو العادي ؟؟؟

عموما الناس "العادية" الغير متعلمة دي طبعا رايها غير مهم لانه ليس نتاج علم او تخصص .. اما عن مشاكلهم فتنظر طبعا وتتسمع لكن بحذر شديد لانها على الاغلب من ناس "عادية" بانية مخالف وبترمي زبالتها في الترع وبتمشي مخالف وبتعمل كل حاجه تخرب البلد لكن بيشتكوا فقط لما يتضرروا

وزيرة التعاون الدولي المصرية رانيا المشاط في مقابلة مع قناة "الشرق": 25 مليار دولار قيمة المشاريع التنموية الجارية وللبنية التحتية النصيب الأوفر، والشفافية المحفز الأول للقطاع الخاص للاستثمار بالمشاريع التنموية في #مصر

المقابلة كاملة:

يعني مش ٤تريليون جنيه؟؟؟؟😅🤣

فيلم تسجيلي عن المجمع الصناعي الجديد التابع للشركة القابضة للمستحضرات الحيوية واللقاحات "فاكسيرا"، في مدينة ٦ أكتوبر، والتي تعتبر قلعة صناعية لإنتاج الأدوية واللقاحات، حيث يتم تصنيع لقاح فيروس كورونا بإسم "فاكسيرا ـ سينوفاك .. صنع في مصر".

يعني مش ٤تريليون جنيه؟
٢٥ مليار دولار وفرتها وزارة التعاون الدولي خلال ٩ سنوات عن طريق منح وقروض طويله الاجل من بنوك التعمير والاستثمار الأجنبية لمشاريع البنى التحتية

الدقيقة ٢:١٥

تفقد الدكتور مصطفى مدبولى، رئيس مجلس الوزراء، والدكتورة هالة زايد، وزيرة الصحة والسكان، مصنع الشركة القابضة للمستحضرات الحيوية واللقاحات (فاكسيرا) لانتاج لقاح فيروس كورونا تحت اسم Vacsera - Sinovac made in Egypt حيث أعلنت وزيرة الصحة أنه تم البدء في إنتاج مليون جرعة.

٢٥ مليار دولار وفرتها وزارة التعاون الدولي خلال ٩ سنوات عن طريق منح وقروض طويله الاجل من بنوك التعمير والاستثمار الأجنبية لمشاريع البنى التحتية

الدقيقة ٢:١٥
شكرا للتوضيح🌹🌹💙

تفقد الدكتور مصطفى مدبولي، رئيس مجلس الوزراء، أعمال تنفيذ محور محمد أنور السادات (ترسا سابقا)، حيث يعد محوراً موازياً لشارع الهرم، ويمتد من تقاطعه مع شارع المحولات العمودى على شارع الهرم حتى كوبرى الطالبية، بحيث يكون 5 حارات مرورية للاتجاه الواحد.

أعلن الاتحاد الاوروبي رسمياً عن ادراج المعمل المركزي المصري لتحليل متبقيات المبيدات والعناصر الثقيلة في الاغذية، ضمن قائمة المعامل المعترف بها كمعمل قومي مرجعي للايكولاي E. Coli من خارج الاتحاد الأوروبي

لافتا الى انه يعد بذلك المعمل الوحيد الممثل للمنطقه العربيه والافريقيه، الأمر الذي يعد نواه حقيقية للقيام بدور مؤثر لنقل وتبادل الخبرات مع المعامل في المنطقه العربيه والافريقيه.

ووفقا لتقرير رسمي تلقاه وزير الزراعة من الدكتورة هند عبداللاه مدير المعمل المركزي لتحليل متبقيات المبيدات والعناصر الثقيلة في الاغذية، التابع لمركز البحوث الزراعية، فانه قد قامت لجنه مشكله من عدد من الخبراء و خصوصا المعمل المرجعي الاوروبي بروما بزياره عدد من المزارع في مصر لتقييم الحالة و ايضا قاموا بزياره عدد من المعامل من اجل اختيار احدها للقيام بدور العمليه التحليليه لهذه المجموعه من بكتريا الايكولاي، حيث قام قسم الميكروبيولوجي بالمعمل المركزي لتحليل متبقيات المبيدات و العناصر الثقيله في الاغذيه بهذا الدور و الذي تطلب اكتساب عدد من المهارات و الخبرات و التي تمت علي مدار اكثر من عشره سنوات تم خلالها تدريب عدد من المحللين و الباحثين بالمعمل سواء في المعمل المرجعي بروما او من خلال استضافه خبراء من نفس المعمل المرجعي بمصر.
واشار التقرير الى ان المعمل قد شارك علي مدار اكثر من 10 سنوات في اختبارات الكفاءه و المشاركات البينيه و التي شارك فيها جميع المعامل الوطنيه الاوروبيه في هذا الشان كما شارك فيها عدد محدود من المعامل من خارج الاتحاد الاوروبي و منها المعمل المركزي لتحليل متبقيات المبيدات.

واوضحت عبداللاه في تقريرها الى ان النعمل قد شارك مؤخرا ايضا في ثلاث دورات متتاليه تم عقدها من قبل المعمل المرجعي بتقنيه الاون لاين و كانت احدي هذه الدورات حول كيفيه تجهيز و تحضير اختبارات الكفاءه.

واكدت انه خلال تطوير و تحديث الموقع الالكتروني للمعمل المرجعي للايكولاي بروما تم ادراج بيانات المعمل المركزي لتحليل متبقيات المبيدات و قسم الميكروبيولوجي كمعمل مرجعي في هذا التخصص و هو يعد اعتراف من المعمل المرجعي بدور المعمل و قدرتها علي توفير الخدمات التحليليه و التدريب و مساعده جميع الهيئات في تقصي الحالات الوبائيه.

تفقد الدكتور مصطفى مدبولى، رئيس الوزراء، المتحف المصرى الكبير، يرافقه عدد من المسئولين، للوقوف على الاستعدادات النهائية للإفتتاح الرسمي للمتحف.
Prime Minister, Dr. Mostafa Madbouly, accompanied by government officials visited the Grand Egyptian Museum, to review the final preparations for the

official opening. https://t.co/7fen2N1Lzs‎

أعلنت وزارة النقل عن انتهاء تنفيذ برج إشارات طهطا ضمن مشروع تطوير نظم الإشارات على خط سكة حديد اسيوط نجع حمادى بطول 180 كم، ضمن مشروعات لتحديث نظم الإشارات على خطوط السكك الحديدية بطول 1800 كم بتكلفة 46.8 مليار جنيه لزيادة معدلات السلامة والأمان على خطوط السكة الحديدية.

ناس عادية غير متعلمة !!!!! .. هو عدم التعلم في دوله فيها التعليم مجاني بقى هو العادي ؟؟؟

عموما الناس "العادية" الغير متعلمة دي طبعا رايها غير مهم لانه ليس نتاج علم او تخصص .. اما عن مشاكلهم فتنظر طبعا وتتسمع لكن بحذر شديد لانها على الاغلب من ناس "عادية" بانية مخالف وبترمي زبالتها في الترع وبتمشي مخالف وبتعمل كل حاجه تخرب البلد لكن بيشتكوا فقط لما يتضرروا
يعنى أنا بتكلم فى زاوية وانت أخدت الموضوع فى زاوية تانية خالص ....... وأنا ممكن ارد عليك ردود صعبة فى المجالات اللى ذكرتها وسعتها هنعرف التقصير الحقيقى على عاتق مين لكن ده مش هدفى ولا موضوعى .

لا طبعا رأئهم مهم ومهم جدا كمان خصوصا ان الموضوع هنا لا يتعلق بأراء سياسية لكن بجوهر حياتهم وعشتهم .

وبعدين ابقى افهم كلامى كويس لو سمحت وبعدين رد ..... ومش معنى انهم ناس بسيطه انهم مش بيفهموا .
الناس الوحيده اللى عمرها مضرت البلد فى حاجة رغم ان بيقدم لهم اسوء خدمات على مستوى الجمهورية .
أنا ساكن فى مكان حوليه 6 قرى مفهمش غير دكتور واحد لمدة 4 أيام بس فى الاسبوع ومش هتكلم عن المدراس واللى بيحصل فيها .
طريقة كلامك دى عيب ....الناس دى محستش ابدأ انها جزء من هذا البلد واخرهم يعرفوا اخبارها واحوالها من التليفزيون ورغم كدة لما بيبلغوا حد منهم ان ابنه استشهد على حدود بلده بيتقبل الامر بصبر وحلم وبيشكر ربه على الشر قبل الخير .... عيب .

يعنى أنا بتكلم فى زاوية وانت أخدت الموضوع فى زاوية تانية خالص ....... وأنا ممكن ارد عليك ردود صعبة فى المجالات اللى ذكرتها وسعتها هنعرف التقصير الحقيقى على عاتق مين لكن ده مش هدفى ولا موضوعى .

لا طبعا رأئهم مهم ومهم جدا كمان خصوصا ان الموضوع هنا لا يتعلق بأراء سياسية لكن بجوهر حياتهم وعشتهم .

وبعدين ابقى افهم كلامى كويس لو سمحت وبعدين رد ..... ومش معنى انهم ناس بسيطه انهم مش بيفهموا .
الناس الوحيده اللى عمرها مضرت البلد فى حاجة رغم ان بيقدم لهم اسوء خدمات على مستوى الجمهورية .
أنا ساكن فى مكان حوليه 6 قرى مفهمش غير دكتور واحد لمدة 4 أيام بس فى الاسبوع ومش هتكلم عن المدراس واللى بيحصل فيها .
طريقة كلامك دى عيب ....الناس دى محستش ابدأ انها جزء من هذا البلد واخرهم يعرفوا اخبارها واحوالها من التليفزيون ورغم كدة لما بيبلغوا حد منهم ان ابنه استشهد على حدود بلده بيتقبل الامر بصبر وحلم وبيشكر ربه على الشر قبل الخير .... عيب .

معلش يا اخي انا معنديش مرارة اكتب ردود طويلة عريضة للرد على كلامك .. فقط اقول ان اصحاب رايك هذا (وما اكثرهم) هم السبب الرئيسي فيما نحن فيه .. وان البلد دي مش هينصلح حالها بجد غير لما ينقرض كل من يدافع او يختلق اعذار لكل متهرب من التعليم او من يبني مخالف او يلقي الزبالة في الترع او لا يلتزم بقواعد المرور وغيرها من "الجرائم"

بدون مجتمع يرفض تلك السلوكيات وغيرها ويحاربها بجانب السلطات فلن يتغير حال المجتمع مهما كانت ارادة السلطة .. اما في مجتمعنا الذي يبرر لهؤلاء ما يفعلوه ويكتفوا بمهاجمة السلطة فربنا يتولانا برحمته

محققة نموا 17%.. كيف توزعت إيرادات الدولة المصرية خلال 10 أشهر (جراف)​

الإيرادات الضريبية تقتنص النسبة الأكبر منها

2:57 م, الأثنين, 5 يوليو 21
شارك الخبر

00:10 / 20:19
AD

أظهرت بيانات الميزانية العامة للدولة عن العام المالي الماضي 2020-2021، ارتفاعا في الإيرادات نسبته 17%، خلال فترة الأشهر العشرة الأولى من العام، لتسجل 836.4 مليار جنيه.

الإيرادات الضريبية تقتنص النسبة الأكبر منها​

وأظهرت بيانات التقرير الرسمي الصادر عن وزارة المالية، أن المتحصلات الضريبية ساهمت بـ 75.2% من إجمالي إيرادات الميزانية خلال هذه الفترة، فيما كان نصيب الإيرادات غير الضريبية 24.8%.

وسجلت الإيرادات الضريبية خلال الفترة من يوليو 2020 – أبريل 2021، ما قيمته 629 مليار جنيه، بزيادة نسبتها 15.3%، بدعم ارتفاع الضريبة على الدخل.

معلش يا اخي انا معنديش مرارة اكتب ردود طويلة عريضة للرد على كلامك .. فقط اقول ان اصحاب رايك هذا (وما اكثرهم) هم السبب الرئيسي فيما نحن فيه .. وان البلد دي مش هينصلح حالها بجد غير لما ينقرض كل من يدافع او يختلق اعذار لكل متهرب من التعليم او من يبني مخالف او يلقي الزبالة في الترع او لا يلتزم بقواعد المرور وغيرها من "الجرائم"

بدون مجتمع يرفض تلك السلوكيات وغيرها ويحاربها بجانب السلطات فلن يتغير حال المجتمع مهما كانت ارادة السلطة .. اما في مجتمعنا الذي يبرر لهؤلاء ما يفعلوه ويكتفوا بمهاجمة السلطة فربنا يتولانا برحمته
هكلمك في نقطة واحدة سريعة عن غير المتعلمين في مصر وده من واقع رؤية لناس كتير على دراية بقصصهم وهذكرلك مثال على شخص والده توفي من أكثر من عشرون عاماً وله 5 أخوة صغار وهو كان اكبرهم وعمره آنذاك 16 سنة ترك تعليمه ليعمل ويصرف على بيته وبالطبع لم يستطع تعليم باقي اخوته والآن هذا الشخص غير المتعلم في وقتنا هذا ابنته تدرس في كلية الطب وهذا مثال واحد من الكثير فعدم التعليم للناس دي له اسباب كثيرة جداً

عودة
أعلى