بـوابة مصـر الأقتصادية

كجزء من مشروع الضبعة للطاقة النووية ، نفخر بأن نعلن أن شركة حسن علام للإنشاءات قد وقعت عقدًا لأعمال الهندسة والبناء لـ "حزمة البناء والدعم الأساسي (CSB)" مع Titan 2 ، وهي شركة تابعة لشركة Rosatom ، و المقاول الرئيسي لهذه الحزمة.

يتكون مجمع CSB من 176 مبنى / منشأة بمساحة بناء 375000 متر مربع ، بما في ذلك مرافق الإنتاج ومرافق التخزين وشبكات المرافق والمباني الإدارية. سيتم استخدام المجمع لتجميع وبناء وتنفيذ الجزر النووية والتوربينية.

سيدعم هذا المجمع المشروع في تكييف مبادئ البناء الخالي من الهدر وممارسات البناء الجديدة لتقليل الوقت وتعزيز الكفاءة وتقليل هدر المواد بشكل كبير.

انا كنت فرحان جدا بالعاصمة الإدارية وكنت بفكر اشتري فيها لغاية ما شفت الفيديو ده جابلي احباط

انا كنت فرحان جدا بالعاصمة الإدارية وكنت بفكر اشتري فيها لغاية ما شفت الفيديو ده جابلي احباط

انا كنت متوقع يبقى فيه مشاكل زي كده وخصوصاً أن الدوله مستعجله في إنجاز الإنشاءات

المشروع ده كويس , اولاً هيقلل من جشع تجار السيارات و مستوردينها و هينزل اسعار السيارات البنزين و الجاز للأرض. لكن ده مش هيحصل الا في حالة الانتاج المكثف للسيارة الكهربائية , يعني بمعدل 100 الف سيارة سنوياً للسوق المحلي و التصدير ده هيبقي مناسب. و مش بعيد نلاقي الكيا سبورتاج و الهيونداي و البيجو و غيرهم اسعارهم 100 الف جنية بس بعد ما ينضرب سوقهم.

تاني حاجه , مفروض نقل تقنية البطاريات و transmission و غيرها من القطع الهامة عشان نقدر نقول عليها سيارة مصرية
سعر الكيا وغيرها سعر عالمي لو ذادت أو قلت هتكون بنسبه محدده للغايه مش الفرق اللي انت مستنيه.. اغلب مصانع السيارات الان ما بتكسبش في بيع العربيه الجديده .. بتكسب من قطع الغيار وخدمه مابعد البيع وكده .. والوكيل لو حرامي ونزل نسبته هتنزل بنسبه معينه .. علي سبيل المثال اوروبا أسعار السيارات الجديده تقريبا زي مصر بس ب Option اكتر لحد ما خاصه في airbags epd ضيف تكاليف للنقل لمصر ووو فمتعولشي كتير

ياريت عشان الواحد فقد الامل في الموضوع ده خالص
الشهر العقاري ياه ياعبد الصمد :ROFLMAO::ROFLMAO:
دا انا بكره اليوم اللي اتولدت فيه يوم ما بروحه متفكرنيش يا اخي
دا الواحد حرفيا لو معاه قنبلة ممكن يفجرها في نفسه وفي الموظفين الباردين اللي فيه من القرف

🥵🥵🥵
قصه قصيره حزينه
وسلملي علي الشباك الواحد

البيروقراطيه فى مصر شئ ممل جدا
يافندم ملل دا تبسيط مخل للوضع
دي وصلت لمرحله الفساد الصريح
الموظفين فعليا بيتفننوا في انهم يكرهوا الناس في نفسها
المشكله ان الدوله للاسف مع محاولتها اصلاح اوضاع خاطئه كتير في البلد وتكثيف الغرامات وتغليظ العقوبات
ادت للموظفين سلاح بالغ الخطوره علي رقاب الناس
الامر اشبه بانك تسلم لص مفتاح منزلك وتسيب يتعامل براحته
فالناس بتلاقي نفسها في مواقف كتير ياتدفع وتسلك نفسك يا الموظف من دول يعقدلك الدنيا ويلبسك في الحيط وممكن يكون وضعك سليم وورقك تمام بس للاسف هما بيستغلوا جهل الناس بالقانون وعدم معرفه مالهم وما عليهم

أعلنت وزارة التجارة والصناعة، أن الصادرات المصرية غير البترولية حققت زيادة ملموسة بنسبة 19% خلال الـ5 أشهر الأولى من عام 2021 وزيادة بـ 50% في شهر مايو.

كم تبلغ الزيادة اول 5 أشهر عام 2021؟
زيادة بـ 2 مليار دولار زيادة في الصادرات المصرية
إجمالي الصادرات أول 5 أشهر من 2020= 10.3 مليار دولار
إجمالي الصادرات أول 5 أشهر من 2021= 12.3 مليار دولار
نسبة الزيادة = 19%

كم تبلغ الزيادة في شهر مايو عام 2021؟
زيادة بـ 765 مليون دولار في الصادرات المصرية
إجمالي صادرات مايو 2020= 1.5 مليار دولار
إجمالي صادرات مايو 2021= 2.3 مليار دولار
نسبة الزيادة= 50%

ماذا عن الواردات أول 5 أشهر عام 2021؟
زيادة بـ 2.7 مليار دولار
الواردات أول 5 أشهر من 2020= 26.4 مليار دولار
الواردات أول 5 أشهر من 2021= 29.1 مليار دولار
نسبة الزيادة= 10%

معلومات عن الصادرات
- هي ثاني أكبر مورد للنقد الأجنبي بعد تحويلات المصريين بالخارج.
- ارتفعت من نحو 22 مليار دولار قبل 7 سنوات إلى 30 مليار دولار العام الماضي.
- الواردات التي شهدت ارتفاعا هي المواد الخام والسلع الوسيطة وهي واردات حميدة والزيادة فيها مفيدة.
- على مستوي التكتلات: أوروبا هي أكبر تكتل اقتصادي في العالم مشتري للبضائع المصرية في 2021 حتى الآن.
- على مستوي الدول : أمريكا، السعودية، تركيا، إيطاليا هم أكبر الدول المشترية للبضائع المصرية في 2021 حتى الآن.
- البضائع المصرية المميزة حول العالم: البتروكيماويات والأسمدة، مواد البناء، منتجات الجلود والأحذية والملابس الجاهزة، الخضروات والفاكهة، الصناعات الغذائية.

يافندم ملل دا تبسيط مخل للوضع
دي وصلت لمرحله الفساد الصريح
الموظفين فعليا بيتفننوا في انهم يكرهوا الناس في نفسها
المشكله ان الدوله للاسف مع محاولتها اصلاح اوضاع خاطئه كتير في البلد وتكثيف الغرامات وتغليظ العقوبات
ادت للموظفين سلاح بالغ الخطوره علي رقاب الناس
الامر اشبه بانك تسلم لص مفتاح منزلك وتسيب يتعامل براحته
فالناس بتلاقي نفسها في مواقف كتير ياتدفع وتسلك نفسك يا الموظف من دول يعقدلك الدنيا ويلبسك في الحيط وممكن يكون وضعك سليم وورقك تمام بس للاسف هما بيستغلوا جهل الناس بالقانون وعدم معرفه مالهم وما عليهم
صحيح
حتي اقل معامله بسيطه انك تقدم علي وظيفه (فيش - تامين -مكتب عمل - شهاده جيش وتخرج ومصوغات تعيين -استماره6 -بطاقه ضريبيه.......
ورق بالكوم من مصالح حرفيا عذاب دونيوي

فما بالك اللي عايز حته ارض الواحد يستثمر فيها عذاب ووقت ومجهود وهتقابل من بتوع رشا كتير

ولما تسأل علي الشباك الواحد يقولك الشباك .........

مشروع رقمنه الحكومه المصرية وكل الخدمات المقدمة للمواطن هدفه هو عزل المواطن عن التعامل مع الموظف إلا في أضيق الظروف ....ما يحدث حاليا هو تعيين شباب مؤهل يديره اايضا شاب مؤهل على كفاءه شفت الكلام ده في الشهر العقاري الحديد اللي افتتحوه بالقرب مني
الموظف الي اخد علي الرشوة ده عاوز الحرق
ده في المرور علشان استلم الرخصة وبورد بالفيزا وليس نقدي
ويقولي 5 جنية شاي امال ايه لازمة الفيزا😤😡😤😤

عودة
أعلى