بـوابة مصـر الأقتصادية

على فكرة سيارات شفط الأتربة موجودة فى مصر لكنها لاتغطى سوى أقل من ١% من الشوارع والطرق فى مصر

فى محافظة الدقهلية

انا مقدم فيها ونجحت في ليفيل المبتدئ تسويق رقمي وحاليا بدرس في المحترف ادعولي....ملحوظة :تمن الدوره بيعدي 15 الف جنيه وبيوصل ل 27 الف في بعض المسارات المتقدمه

فيه مشكلتين هتشوفهم طول ماإنت ماشى فى غالبية شوارع مصر

1- التراب والرملة على جانبين الطرق

2- واجهات البيوت اللى بالطوب الأحمر

ولحد الآن لم يتم حل المشكلتين دول

الحل :

1- السيارات المكنسية

مشاهدة المرفق 329113مشاهدة المرفق 329114مشاهدة المرفق 329115مشاهدة المرفق 329116

2- هو تدخل الحكومة وتنفذ هى الطلاء ثم يقوم المواطن بدفع التكلفة بالتقسيط بدون فوائد كما حصل مع توصيل الغاز الطبيعى للمنازل

لأنك طول ماأنت تارك الموضوع للمواطنين يقومون هم بطلاء واجهات المنازل فلن يقوموا بذلك

أما لو دخلت الحكومة فستضمن سرعة وجودة التنفيذ وبكده يبقى شطبت ودهنت المبانى بسرعة وبجودة وبلون موحد
الحل كمان فى الحزام الاخضر ...نسبة الشجر اللى حول المدن يحميها من التراب و العواصف و يحسن من جودة الهواء فيها

رجل مثقف وعلى علم وصاحب ذهن حاضر وذاكرة قوية أتمنى يصبح وزير للتموين بدلا من اللواء الفاشل على مصيلحى وزير التموين الحالى
طالما هو مساعد لوزير التموين بالتاكيد سيكون هناك ما بينهما مناقشات ومن الممكن ان يكون طرح افكاره على الوزير واعتقد انك نشرت في خبر لك من فترة عن وجود مناطق لوجيستية ستقوم الدولة بتنفيذها

وانا اتفق معك انه يجب ان يكون لكل محافظة منطقة او اثنين حسب مساحة المحافظة لكي توفر وتؤمن احتياجتها والصراحة انا لدي تفكير ان تمنح هذه المناطق صفة مناطق فيدرالية اي كل ادارة لكل منطقة يكون لها الحرية في التعاقدات منميزانيتها الخاصة حتى تكون بعيدة عن البيروقراطية والروتين وذلك مؤقتا لحين اكتمال تحول الحكومة الى الادارة الرقمية الكاملة
هناك افكار كثيرة لكن بالطبع من يتواجد في موضع المسئولية من ادارة وتنفيذ بيكون مطلع اكثر مننا من حيث موازنة وزارته والمشاريع الاخرى التي تنفذها وزراته ومن الممكن اي يكون في المستقبل القريب نجد افكارنا هذه تنفذ

تحياتي لك

انا مقدم فيها ونجحت في ليفيل المبتدئ تسويق رقمي وحاليا بدرس في المحترف ادعولي....ملحوظة :تمن الدوره بيعدي 15 الف جنيه وبيوصل ل 27 الف في بعض المسارات المتقدمه
اخوك في الله في دورة الويب ادفانسد

انا دخلت المتحدي "ويب" وخلصته بس ممتحنتش وراحت عليا الشهاده هدخل ان شاء الله محترف بعد ما اخلص تسويق.... بس الويب صعب جدا علشان اغلبه js وانا مش قادر استوعبها لسه

انا دخلت المتحدي "ويب" وخلصته بس ممتحنتش وراحت عليا الشهاده هدخل ان شاء الله محترف بعد ما اخلص تسويق.... بس الويب صعب جدا علشان اغلبه js وانا مش قادر استوعبها لسه
لازم js في الويب اصلا الويب احدا الدائم الرئيسية لظهور واجهات الويب هي js

كمان js مش صعبة اما c++ والجافا ايه ده انا خلصت الجافا في الجامعة ونستها من كتر اني مش طايقها

ده انتت بتكتب كود بتفهم الكمبيوتر مش بتفهم نفسك

ابسط مثال عندك لو عاوز تطلع output للمدخلات او ايا يبكن في js بتكتب console.log(); لكن ال جافا

system out.println();

مع طبعا وجود المكتبة بتاعتها عشان ما يحصل خطأ static main و حجات كتير مش عاوز اكبر في الموضوع

فيه حلول تانية انك تبرمج ب c# و ASP.Net او تستخدم الجافا لكن لا احبذ

او تستخدم لغة برمجة اسمها دارت ودي بيستخدمها الناس اللي عاوزة تعمل application على Mopile in both Andriod and IOS operating system

بستستخدم framework اسمه flutur وصراحة انصحك بيه بس لازم تتعمق شوية في البرمجة مش مسالة coding بس لا المفاهيم و المجالات اللي فيها عشان تفهم وتحدد مسارك ماشي ازاي ولازم تقرا كتير

انا النت عندي بين المنتدى و الكورة والتكنولوجيا واخر التطويرات كده دماغك هتوسع كتير جدا

لازم js في الويب اصلا الويب احدا الدائم الرئيسية لظهور واجهات الويب هي js

كمان js مش صعبة اما c++ والجافا ايه ده انا خلصت الجافا في الجامعة ونستها من كتر اني مش طايقها

ده انتت بتكتب كود بتفهم الكمبيوتر مش بتفهم نفسك

ابسط مثال عندك لو عاوز تطلع output للمدخلات او ايا يبكن في js بتكتب console.log(); لكن ال جافا

system out.println();

مع طبعا وجود المكتبة بتاعتها عشان ما يحصل خطأ static main و حجات كتير مش عاوز اكبر في الموضوع

فيه حلول تانية انك تبرمج ب c# و ASP.Net او تستخدم الجافا لكن لا احبذ

او تستخدم لغة برمجة اسمها دارت ودي بيستخدمها الناس اللي عاوزة تعمل application على Mopile in both Andriod and IOS operating system

بستستخدم framework اسمه flutur وصراحة انصحك بيه بس لازم تتعمق شوية في البرمجة مش مسالة coding بس لا المفاهيم و المجالات اللي فيها عشان تفهم وتحدد مسارك ماشي ازاي ولازم تقرا كتير

انا النت عندي بين المنتدى و الكورة والتكنولوجيا واخر التطويرات كده دماغك هتوسع كتير جدا
افهم مين ياحج مش لما افهم انا الاول ابقي افهم الكمبيوتر 😂 😂 .....الموضوع ممارسه اكتر منه حفظ انا حاليا مدمن موقع codepen.io

بس هو مجال متشعب وصعب جدا الله يكون في عونك ....و بالتوفيق ليك ان شاء الله

السلام عليكم
أنا بدأت في كورس تحليل البيانات مستوى المحترف بعد ما خلصت مستوى التحدي
الكورس دسم جدا ومحتاج تركيز ومجهود
ومحتاج تعلم لغة البايثون
لكن والحق يقال المبادرة ده محترمة جدا وانعكاس لرغبة حقيقية من الدولة للنهوض بالبلد

عودة
أعلى