بـوابة مصـر الأقتصادية

الفلوس من القروض علي اعتبار عندما تنتج هذه المشاريع تسطيع سداد القروض وفوائدها
لذلك تلاحظ زيادة الديون الخارجية والداخلية لأرقام غير مسبوقة

ما تم استثماره في مصر من قبل الحكومة اكثر بكثير من القروض الخارجية ، اعتقد صناديق خاصة بالجيش ، و طباعة أوراق مالية دون غطاء نقدي مما سبب تضخم رهيب في الأسعار في مصر في بداية حكم السيسي لكن اعتقد ان الموضوع الطبع توقف لذلك انخفض معدلات التضخم

مصر الزيادة السكانية فيها مرتفعة جدا ، و حصة مصر من المياه ثابتة ، مشروع ربط نهر الكونغو بحوض نهر النيل قابل للتنفيذ و يمد مصر بحوالي ١٢٠ مليار متر مكعب من المياه سنويا ، حتي كان في بحث للدكتور فاروق الباز وهو الوادي المقابل ، وهو عمل وادي كاوادي النيل في الصحراء الغربية و عمل سد لتوليد الكهرباء و ملء منخفض القطارة بالمياه وإنشاء مدن ومحافظات جديدة علي طول الوادي ، مشروع طموح جدا بس لو نفذ هيغير مصر تمامًا ، نهر الكونغو نهر غني لان الكونغو من اكثر الدول استقبالا للأمطار و النهر يصب ١١٠٠ مليار متر مكعب في المحيط

ده الي انا كنت بتكلم عليه ممكن يكون فيه عقبات وكده بس لو اتنفذ هيبقي مشروع القرن بالنسبه لنا

الوزيرة باللي حواليها لو فرضا الف شخص هياخدوا مليون جنيه ف الشهر (وده شبه مستحيل) يبقي اجمالي اللي هيلهطوه 12 مليار ف السنة ..وانت عندك ميزانية الصحة 120 مليار فده نسبته 10% من الميزانية ككل مش 90%
بالنسبالي المشكلة مش ف ال10% لكن ف 90% اللي بتروح لدعم الدواء والمستلزمات والمستشفيات اللي هي اصلا قليلة (120مليار جنيه او 7.5مليار دولار ده مبلغ قليل بالنسبة لدولة بحجمك)
ميزانية الصحة اكبر من كدا ياريس

الفلوس من القروض علي اعتبار عندما تنتج هذه المشاريع تسطيع سداد القروض وفوائدها
لذلك تلاحظ زيادة الديون الخارجية والداخلية لأرقام غير مسبوقة
مش القروض بس لو بصيت مثلا علي ايرادات الدولة من الضرايب اللي هي معظم ايرادات الدولة هتلاقيها زادت من 243مليار ف 2015الي 856 مليار ف2019 يعني زادت 600مليار جنيه
ده بالاضافة لايرادات السياحة اللي زادت من 6مليار ف 2015 الي 13 مليار دولار2019يعني زادت حوالي 7 مليار دولار

المشروع يواجهه عقبات كثيرة ضخمة
أولها التكلفة المهولة
ثانيها عقبات فنية في التنفيذ
ثالثها عقبات قانونية لكي تنقل مياه نهر خارج الدول المتشاطئة

العقبة الفنية كانت اختلاف المنسوب وتم حلها بزيادة طول قناه الربط لاستيعاب منسوب نهر الكونغو علي مراحل ، العقبة القانونية هي موافقة الكونغو ومصر علاقتها قوية بالكونغو حتي لما أرسل السادات استشاريين من وزاري الري للكونغو كان في ترحيب من الكونغو و السودان جنوبًا وشمالًا لن يعارض لانهم مستفيدين مثل مصر تمامًا ، التكلفة كبيرة جدا و تحتاج محطات رفع عملاقة ولكن التكلفة لا تقارن باستفادة مصر من ١٢٠ مليار متر مكعب من المياه ستحول صحراء مصر الي وادي خصب وزراعة ملايين الأفدنة

ميزانية الصحة اكبر من كدا ياريس
مشاهدة المرفق 261218
علي الله يقدروا يوفروا المبلغ ده مع اني اشك ف كده وبرضك مبلغ قليل (هو انا كده متشائم وسوداوي حبتين?? )

بص ع التقرير ف اللينك هتعرف ان 120كارمهم فيها الميزانية الفعلية حتي الان اقل من كده

السر في وجود سيولة فالدولة
هو حسن التنظيم فقط لاغير والقضاء علي سوق الدولار السوداء
البلد طول عمرها فيها فلوس

ياريس انا مبنكرش انا اتمني يكون حقيقي
بس الطرح غريب شوية وبصراحة غير واقع ٦٠٠مليار ٢٠ الف كم .سنتين !!! مش راكبة خالص
تحياتي لحضرتك اولا
لو العماله اللي هتشتغل نص مليون فعلا فسنتين وقت مش كبير انت بتتكلم في نص مليون هيشتغلوا علي ١٠الاف كيلو في السنه وده معدل طبيعي

تحياتي لحضرتك اولا
لو العماله اللي هتشتغل نص مليون فعلا فسنتين وقت مش كبير انت بتتكلم في نص مليون هيشتغلوا علي ١٠الاف كيلو في السنه وده معدل طبيعي
اهلا بيك يافندم
اتمني من الله يخيب توقعي ويكون الكلام حقيقي

عودة
أعلى