بـوابة مصـر الأقتصادية

elbashayeronline.com/news-754541.html
قبل ١٨ ساعة - نشر جمال بيومي، علي صفحته عل الفيس بوك، خبر خاص باحتلال مصر المركز الخامس عالمياً فى تدفقات الإستثمار الأجنبى المباشر، حيث كتب: نشرت.

www.masrytoday.com/article-378113.htm
قبل ٢١ ساعة - المصري اليوم; منذ 3 دقائق. أعلن أشرف سالمان، وزير الاستثمار السابق، ونائب رئيس مجلس إدارة شركة أركو، عن رصد الشركة لاستثمارات تصل إلى 10 مليار جنيه، بمحافظة ...

قبل ١٧ ساعة - بلغ صافي تدفقات الاستثمارات الأجنبية لمصر خلال العام المالي 2015-2016 نحو الارتفاع ليصل إلى 6.84 مليارات دولار مقارنة بـ.6.38 مليارات دولار خلال العام المالي ...

› أخبار الاقتصاد
قبل ساعتين (٢) - تضخ شركة تطوير مصر مليارى جنيه استثمارات فى مشروعى المونت جلالة وفوكا باى خلال 2017 وتتفاوض لتنمية مشروعات على مساحة ألف فدان وتعد لترسية مجموعة من ...

,المصري,الكندي,يناقش,الفرص,الاست...
قبل ٤ ساعات - يستضيف مجلس الأعمال المصرى الكندى برئاسة المهندس معتز رسلان، مساء اليوم ... وتناقش الندوة الفرص الاستثمارية في قطاع البترول، وأهم مشروعات الخطة القومية لصناعة ...

› أخبار الاقتصاد › عاجل- اليوم السابع
قبل ٦ ساعات - تعرف على مكاسب مصر من اتفاقية التجارة الحرة مع دول الاتحاد الأوراسى؟ عاجل- اليوم السابع ... 6-زيادة استثمارات الدول الاربعة فى مصر فور توقيع الاتفاقية. 7-توطيد ...

ما فهمت يا اخي
هل انت مع تدخل الجيش في تجارة
اذا تشوف هذا الشي ايجابي ممكن تعلل لماذا

ايوه انا مع تدخل الجيش في السوق الاقتصادي لانه بيوزان وبيكسر احتكارات كتير و الاهم من كده بيوفر المواد الغذائيه للعدد الكبير من الجيش المصري بدون ان يتعرض للابتزاز من موردين او عجز في التوريد شيء سليم مليون في الميه
غير توفير منتجات للمواطنين بسعر رخيص خصوصا محدودي الدخل

فعلا خطوات السيسي في البداية كنت اضنها تدميرية

لكن الان الجميع ( خبراء اجانب وعرب) يجمعون ان مصر ستكون قبلة الاستثمار العالمي في 2017
بسبب تدني الاجور و تعويم

لم اكن اعرف ان هذه القرارات ايجابية كنت اعتقد انها تؤذي الشعب وكنت معارض لها

لكن في الاخير هي ستكون لفائدة المواطن على المدى المتوسط سنتين ثلاث و على المدة البعيد ايضا

بكلام اخر مصر ستتحسن سنة بعد سنة من بداية 2017 الكيرف للاعلى

سيتم تحويل الشعب من مستهلك لمنتج
من مستورد لمصدر

زيادة تنافسية الاقتصاد المصري مقابل الاقتصاديات العالمية الاخرى

لا ايجابيه جدا :D

قولو باسم الله بس :D:D ده مش بيت بيل جيتس ! دي شقه الموظف المرتشي !! لا والراجل عادل مجمع من كل العملات

| وزير النقل الروسي مكسيم سوكولوف: لا نستبعد استئناف الرحلات الجوية بين و الشهر المقبل

المتحدث باسم وزارة :الدولة تحملت كافة فروق الأسعار..والوزارة حريصة على توفير التيسيرات التى تقدمها الدولة لمشروعات الإسكان الاجتماعي

من افضل التجارب الناجحه في مجال الاسكان هي لاسكان الاجتماع بالاضافه الي مشروع دار مصر ادت الي خفض او علي الاقل تثبيت الاسعار في قطاع العقاري في مصر و ساهمت في زيادة المعروض من الوحدات السكنيه للفئات المتوسطه و المنخفضه الدخل و اذا استمر المشاريع بهذه الوتيره سيكون هناك فائض خلال 10 سنوت مثلما كان الامر في عهد الوزير المحترم حسب الله الكفراوي

خرطي .. ده الوصف الصح الي يوصف ردك ده انت سبت الكوميديا وبدات في الخرط !

عن خبره بجد مش هري زيك بالي بتقوله ده كلام فارغ كلعاده الجيش اسعاره اصلا بتبقي اقل من كل شركات المقاولات و ده مزعل شركات مقاولات كتير لانه الجيش عنده عمال باجر رمزي لانهم في الخدمه الوطنيه بس لان مصر اتحولت الي ورشه مشاريع كبري فالمشاريع كلها الجيش اصلا ميقدرش عليها

مشاريع الاسكان الجيش بيستلم بس ميقدرش علي مليون ونص وحده سكنيه لوحده

انفاق قناه السويس السته شركات مصرية الي بتقوم بيها لاول مره و هاتنقل الخبره دي في الانفاق الي انفاق المترو و هنستغني عن الشركات الفرنسية الي بتحفر و ده حاصل دلوقتي

يمكن من الحاجات العدلة الي راضي عنها في مصر هي مشاريع الطرق و الاسكان و البنيه التحتيه و التسليم بقي مظبوط بعد ما تم استبعاد وزاره الاسكان الي الفساد لاعب فيها لعب

نصيحه خليك في الكوميديا احسن
كلامك مش صحيح طبعا انا مهندس واشتغلت في شغل تبع الجيش وعارف المنظومة من جوة ماشية ازاي للاسف دخول الجيش مجال المقاولات خرب السوق فعلا ورفع سعر المتر بنسبة اللي هو مكسب او عمولة الجيش ده غير ان المقاول بياخد اسمنته وحديده من الجيش وطبعا كلها من مصانع وشركات تابعة للجيش (اسمنت العسكري) يعني بوظ المنافسة كمان في سوق مواد البناء ولكل سلعة حديد او اسمنت ظابط صرف بيمضيلك عشان تصرف الكلام ده من الهيئة الهندسية وطبعا في عمولات بالهبل للسادة الظباط حدث ولا حرج ده غير طبعا ان الجيش بيرسي الشغل على مقاولين معرفة من الاخر يعني انت معرفة العميد فلان او اللواء علان بتكلمه ويجيبلك شغل بدون اي مناقصة عشان تعرف الاسعار وتختر الافضل ليك يعني الغاء تام للمنافسة بين شركات المقاولات والاساس هو الواسطة والكوسة وطبعا الباشا المقاول اللي سيادة العميد او اللواء فلان رئيس الفرع الهندسي جايبة هيفرض سعر المتر اللي هو عايزة عشان جاي بدون مناقصة ولو تحب احكيلك على بلاوي انا مستعد بس عل الخاص عشان في حكايات يشيب لها الولدان لو قولتلك عليها والله هتضرب كف على كف

كلامك مش صحيح طبعا انا مهندس واشتغلت في شغل تبع الجيش وعارف المنظومة من جوة ماشية ازاي للاسف دخول الجيش مجال المقاولات خرب السوق فعلا ورفع سعر المتر بنسبة اللي هو مكسب او عمولة الجيش ده غير ان المقاول بياخد اسمنته وحديده من الجيش وطبعا كلها من مصانع وشركات تابعة للجيش (اسمنت العسكري) يعني بوظ المنافسة كمان في سوق مواد البناء ولكل سلعة حديد او اسمنت ظابط صرف بيمضيلك عشان تصرف الكلام ده من الهيئة الهندسية وطبعا في عمولات بالهبل للسادة الظباط حدث ولا حرج ده غير طبعا ان الجيش بيرسي الشغل على مقاولين معرفة من الاخر يعني انت معرفة العميد فلان او اللواء علان بتكلمه ويجيبلك شغل بدون اي مناقصة عشان تعرف الاسعار وتختر الافضل ليك يعني الغاء تام للمنافسة بين شركات المقاولات والاساس هو الواسطة والكوسة وطبعا الباشا المقاول اللي سيادة العميد او اللواء فلان رئيس الفرع الهندسي جايبة هيفرض سعر المتر اللي هو عايزة عشان جاي بدون مناقصة ولو تحب احكيلك على بلاوي انا مستعد بس عل الخاص عشان في حكايات يشيب لها الولدان لو قولتلك عليها والله هتضرب كف على كف

وجهه نظرك تحترم بس الي وصلي و الي متاكد منه غير كده .. خصوصا ان شركات المقاولات في مصر شبعت نهب ايام مبارك !

فعلا خطوات السيسي في البداية كنت اضنها تدميرية

لكن الان الجميع ( خبراء اجانب وعرب) يجمعون ان مصر ستكون قبلة الاستثمار العالمي في 2017
بسبب تدني الاجور و تعويم

لم اكن اعرف ان هذه القرارات ايجابية كنت اعتقد انها تؤذي الشعب وكنت معارض لها

لكن في الاخير هي ستكون لفائدة المواطن على المدى المتوسط سنتين ثلاث و على المدة البعيد ايضا

بكلام اخر مصر ستتحسن سنة بعد سنة من بداية 2017 الكيرف للاعلى

سيتم تحويل الشعب من مستهلك لمنتج
من مستورد لمصدر

زيادة تنافسية الاقتصاد المصري مقابل الاقتصاديات العالمية الاخرى
الواحد من كثر ما شاف مشاركاتك مبقاش عارف انت بتتكلم بجد ولا بتتريق ؛ث:

وجهه نظرك تحترم بس الي وصلي و الي متاكد منه غير كده .. خصوصا ان شركات المقاولات في مصر شبعت نهب ايام مبارك !
عاوز اقولك على حاجة مفيش مقاول بيخسر ممكن واحد ياخد المشروع سعر المتر 1500 والتاني 2000 والاتنين طالعين كسبانين ومتسالنيش ازاي :rolleyes::rolleyes:

الواحد من كثر ما شاف مشاركات مبقاش عارف انت بتتكلم بجد ولا بتتريق ؛ث:

جد

انا لست مؤدلج تسيء لي ارد عليك الاساءة
تحسن احسن
تتكلم بمنطق عدل ابقى عدل
تتكلم عوج ابقى افعى ملتوية

قرارات السيسي الاقتصادية مؤخرا غير شعبية
لكن فيها احساس بالمسوؤلية ورغبة بالاصلاح
رغم انه يعلم انها ستهوي بشعبيته
لكن كان شجاع

اما صفقات روسيا انا ضدها
خسارة ملف روسيا سياحة ونووي واسلاحة خسارة لمصر