بـوابة مصـر الأقتصادية

الدولار والدهب عامل كام اليومين دول
طال عمرك الدولار سعره يرتفع و انت اموالك بتزيد يابن المحظوظة.

و روح اسأل تاجر بير السلم عن سعر الدولار.

والدولار مقاطعة يا معارض ياوطني

انا لا اعترف بال ٩٩ مليار دولار ايرادات .

انا لا اعترف الا بنسبة الصادرات وفقط .

يعنى بمعنى اصح ايرادات مصر = ٤٠ مليار دولار وليس ٩٩ مليار دولار .

لازم تعترف بميزان المدفوعات كله . فيه دول حرفيا تعتمد علي السياحة فقط .

الملاحظ ان مساهمة المصريين في الخارج هي 22% فقط و ليس كما ادعوا انهم شايلين الاقتصاد و ان مصر تعتمد علي المصريين في الخارج فقط !!

لازم تعترف بميزان المدفوعات كله . فيه دول حرفيا تعتمد علي السياحة فقط .

الملاحظ ان مساهمة المصريين في الخارج هي 22% فقط و ليس كما ادعوا انهم شايلين الاقتصاد و ان مصر تعتمد علي المصريين في الخارج فقط !!
انا كتبت مشاركتى ان الامال تزيد بزيادة نسبة الصادرات .

لان الدول مثل تركيا ودول اوروبا هي دول لا تعتمد علي المعادن والصادرات النفطية والبتروكيماوية .

عايزين نبقي من الدول العالية لفوق .

احنا لامته هتبقي احلامنا على قدها .

لازم اقول كدة عشان نشد حيلنا اكتر .

فهمتني غلط ولا فهمتني صح ؟؟؟

انا كتبت مشاركتى ان الامال تزيد بزيادة نسبة الصادرات .

لان الدول مثل تركيا ودول اوروبا هي دول لا تعتمد علي المعادن والصادرات النفطية والبتروكيماوية .

عايزين نبقي من الدول العالية لفوق .

احنا لامته هتبقي احلامنا على قدها .

لازم اقول كدة عشان نشد حيلنا اكتر .

فهمتني غلط ولا فهمتني صح ؟؟؟

اتفق معك 100%

رئيس الوزراء كان في زيارة لمصانع العاشر و العبور من كام يوم و ذكر حرفيا انه الاهمية للانتاج

صحيح كلامه متأخر ، لكن ان تاتي متأخر افضل من ان تظل عايم في البطيخ ... كانت بشرة خير اصدار الرخص الذهبية لتدمير البيروقراطية و بسبها قدم عدد كبير من المصانع لدخول السوق المصري

اتفق معك 100%

رئيس الوزراء كان في زيارة لمصانع العاشر و العبور من كام يوم و ذكر حرفيا انه الاهمية للانتاج

صحيح كلامه متأخر ، لكن ان تاتي متأخر افضل من ان تظل عايم في البطيخ ... كانت بشرة خير اصدار الرخص الذهبية لتدمير البيروقراطية و بسبها قدم عدد كبير من المصانع لدخول السوق المصري

لاحظت زى ما لاحظت انا انه الاستثمارات نزلت ترف امبارح او اول امبارح ولا انا غلطان ؟؟؟

لاحظت زى ما لاحظت انا انه الاستثمارات نزلت ترف امبارح او اول امبارح ولا انا غلطان ؟؟؟
صحيح خصوصا من الإتحاد الأوروبي و السعوديه تم اعلان حزم كثيرة جدا

التعاون مع السعودية لم يتحدث احد عنه هنا في المنتدي نهائيا رغم انه كلام مهم حتي علي التبادل التجاري بالعملات المحلية !!

حتي صندوق النقد قرر زيادة حجم القرض و احتمال يقدم تنازلات عن الشروط المطلوبة !!

كان كام يوم مليانين اخبار ..حتي رئيس الوزراء طلع قال ازمة الدولار ستنتهي قريبا

لا تهابط التحويلات انخفضت بشدة منذ مطلع العام لأتساع الفجوة بين السعر الرسمي والسوق الموازي فالسماء لا تمطر ذهباً لكي يضحي بفرق التحويل لأجل عيون الحكومة

لا تهابط التحويلات انخفضت بشدة منذ مطلع العام لأتساع الفجوة بين السعر الرسمي والسوق الموازي فالسماء لا تمطر ذهباً لكي يضحي بفرق التحويل لأجل عيون الحكومة
و بعدين يعيط لما التجار تسعر بسعر اعلي من السوق السوداء و يقول ماهذا الغلاء 😂

سعر السوق السوداء مرتفع و كمان هامش ربح التاجر عالي و كمان فوقها انه مضطر يعمل سعر تحوط ...فتلاقي سعر المنتج بقي فلكي و انت بترقص انك بعت بسعر عالي 😏

و فوق كدة مش هتلاقي اصل المنتجات و لا الادوية و لا اي شئ لان الدولار برة البنوك و محدش عارف يستورد بشكل رسمي.

و التحويلات ارتفعت و لم تنخفض لكن كلها اصبحت برة القطاع المصرفي. الناس رفعت التحويلات علشان تلحق أسرها وسط غلاء الأسعار.

و كله بقي ينتقم في الاسعار .. الفلاحين زي ماقولت ليك زمان هينتقموا و قد حدث و كله رفع الاسعار بارقام مرعبة .

الحكومة علمت كارثة و الشعب قرر يساعدها

و بعدين يعيط لما التجار تسعر بسعر اعلي من السوق السوداء و يقول ماهذا الغلاء 😂

سعر السوق السوداء مرتفع و كمان هامش ربح التاجر عالي و كمان فوقها انه مضطر يعمل سعر تحوط ...فتلاقي سعر المنتج بقي فلكي و انت بترقص انك بعت بسعر عالي 😏

و فوق كدة مش هتلاقي اصل المنتجات و لا الادوية و لا اي شئ لان الدولار برة البنوك و محدش عارف يستورد بشكل رسمي.

و التحويلات ارتفعت و لم تنخفض لكن كلها اصبحت برة القطاع المصرفي. الناس رفعت التحويلات علشان تلحق أسرها وسط غلاء الأسعار.

و كله بقي ينتقم في الاسعار .. الفلاحين زي ماقولت ليك زمان هينتقموا و قد حدث و كله رفع الاسعار بارقام مرعبة .

الحكومة علمت كارثة و الشعب قرر يساعدها
يعني التعويم الجاي هو الاخير

اخوي لا تصدق من يصورلك ان مصر اصبحت كالصين
الجنيه المصري من اسواء العملات اداء في العالم حتي اسوء من الهيرفانا الاوكرانيه
الامر مرتبط بالاقتصاد السئ والقروض الكبيره ولا يوجد اي هيكله حقيقيه وسيستمر التعويم الا مالا نهايه حتي يحدث تغيير جذري للحكومه
الله يعين الشعب المصري من التضخم والفقر المدقع

مقدرش احدد حقيقة شئ زي دة لان المشكلة الأساسية مازالت موجودة و هو (عجز ميزان المدفوعات) مطلوب منك دولارات اكثر من اللي يدخل لك حاليا .

انا هنا حاليا بركز علي الانتاج و المصانع و الاستثمار المباشر لان دة هو أساس حل المشكلة ..زيادة الانتاج (مصانع السيارات و البتروكيماويات و الاسمدة و الالكترونيات و الأجهزة المنزلية و المستلزمات الطبية و الطاقة المتجددة....)

تخيل معي ارتفاع الان حصيلة الصادرات و الاستثمار المباشر و السياحه (كله ارتفع بقوة اخر عامين بسبب التعويم) مع ايضا إرتفاع إيرادات قناة السويس...

لولا هذة الزيادات كان كلام الشامتين هيتحقق و تلاقي افلاس الدولة ، تذكر كلامهم من العام الماضي (و كله بدون دعم الخليج ..مفيش رز خلاص زي مابيقولوا )

كل هذا سوف يحل الأزمة و يضمن حل مستدام لان الانتاج هو الأساس و ليس كلام فاضي عن عندم بناء كباري كان الدولار هيفضل رخيص كما تدعي المعارضة او ان الكبار هتحيل ازمة الاقتصاد كما تدعي الدولة

لذلك التركيز علي الانتاج .. و سيبك من بتوع الاحه او بتوع التطبيل ... الاثنين مضللين

عودة
أعلى